Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Vi som uppfattat julpyntet har framhållit att det fanns för de i tråden som tagit frånvaron av julpynt som ett bevis för att familjen inne i huset "inte ens julpyntade" - därav diskussionen,.
Julpynt säger inte så mycket, håller med.
Men en svårt cancersjuk eller djupt deprimerad kvinna går inte till jobbet veckan före jul, eller några andra veckor. Det går liksom inte ihop.
Ett eget företag kanske man kan försöka hålla liv i och jobba med - men ett mångårigt jobb, antagligen på en fast anställning på skattemyndigheten, då blir man nog sjukskriven. Och ges chansen att umgås med sina barn -alldeles särskilt om dessa också är sjuka och man själv har dålig prognos.
Nej. visst håller med om att vi som utomstående vill veta om hon verkligen var sjuk, ffa döende. Men samtidigt, som motiv för att döda sina barn kan man ju även ha invändningen att det inte har någon som helst betydelse för föräldern om denne är övertygad om att den kommer att dö inom kort, eller om denne är nära döden i realiteten. Dessutom har väldigt många i tråden som är medicinskt kunniga sagt att man kan vara döende och ändå jobba nära inpå slutet, detta har jag för övrigt sett själv.
För oss är den fysiska sanningen viktigast, var hon verkligen döende? För familjen, mamman och pappan kan de rimligen inte ha sett skillnad på om hon var döende i verkligheten eller om de var övertygade om att hon skulle dö. Jag tänker på forskningsartikeln jag läste om hur föräldrar motiverar filicid.
Men alldeles oavsett kan vi väl konstatera att det var julpyntat iaf?