Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Barnen gick på två helt olika skolor med också olika rektorer/skolledning. Lärarna som kom hem till den äldsta, tre olika, var helt andra lärare än de som kom hem till den yngsta.
Enligt rektorn följde den äldsta flicka helt läroplanen via fyra dagars hemundervisning med undantag för rent praktiska moment.
Som jag förstår formuleringarna så var det inte flera olika lärare utan en lärare som stod för hemundervisningen, nu minns jag inte vilka klasser de går i, men jag gissar att en "4-9 lärare" tog båda eleverna, jag kan inte tro att de skickar 2 lärare även om det är två olika skolor, det är visserligen Bjärred, men läraren som åkte ut måste rimligen varit anställd av Bjärreds kommun oavsett skola denne hade tjänst på.
Angående att det inte är "korrekt" av föräldrarna att fatta beslutet så tänker jag på en fras i en av artiklarna jag läste om barnmord i utvidgade suicid, att gärningsman oftast har skapat sig ett logiskt resonemang om nödvändigheten av att mörda barnen, inte så sällan motiveras det av omsorg för barnet. Dessa förklaringar behöver inte vara korrekta i en objektiv mening, utan det som avgör är ju om föräldern tror på sitt eget resonemang eller inte.
Det är ju där vi troligen har det som är unikt, dvs att vi har två föräldrar som har gemensamt skapat ett logiskt resonemang om att barnen är så sjuka så detta är det bästa. Korrekt? nja Något man kan förstå? Jo som förälder månar man sina barn, och att se dem alla må fruktansvärt dåligt kan man förstå att det ger väl de flesta föräldrar en känsla av maktlöshet och hopplöshet?