2018-01-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, hon var inte döende. Hon skulle återgå till skolan så mycket hon kunde. Döende har ASIH. Det fanns inte. De hittades för att "GUD" inte kom till jobbet.

Här har jag problem. Någon har lekt gud och avslutat två, kanske tre, andra liv. Det kommer
inte jag runt hur jävligt de än hade det.
Citera
2018-01-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Blir så trött - Citat:
"Stämingen är väldigt dämpad i Bjärred enligt SVT Nyheter Skånes reporter på plats onsdag förmiddag. I huset där familjen bodde är alla gardinerna fördragna men julstjärnorna hänger i de flesta fönstren. Trädgården är prydlig."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/grannarna-kanns-helt-overkligt

Oj då. Man hänger inte upp julstjärnor om man har dödskamp... eller? Kan ju lika gärna vara ett för familjen vanligt utbrott som gått överstyr? Hade OH temperamentsproblem månne? Har haft två chefer som utåt sett, mot ledningen, varit synnerligen verserade. Mot oss medarbetare tuggade de fradga. och blev högröda i ansiktet vid minsta motstånd. Kan vara något liknande här! Kanske ett barn som tröttnat på att sitta hemma, som faktiskt var sjuk och blev "jobbig"? En smäll som hastigt tog barnet av daga?
Citera
2018-01-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Barnen gick på två helt olika skolor med också olika rektorer/skolledning. Lärarna som kom hem till den äldsta, tre olika, var helt andra lärare än de som kom hem till den yngsta.

Enligt rektorn följde den äldsta flicka helt läroplanen via fyra dagars hemundervisning med undantag för rent praktiska moment.
Som jag förstår formuleringarna så var det inte flera olika lärare utan en lärare som stod för hemundervisningen, nu minns jag inte vilka klasser de går i, men jag gissar att en "4-9 lärare" tog båda eleverna, jag kan inte tro att de skickar 2 lärare även om det är två olika skolor, det är visserligen Bjärred, men läraren som åkte ut måste rimligen varit anställd av Bjärreds kommun oavsett skola denne hade tjänst på.

Angående att det inte är "korrekt" av föräldrarna att fatta beslutet så tänker jag på en fras i en av artiklarna jag läste om barnmord i utvidgade suicid, att gärningsman oftast har skapat sig ett logiskt resonemang om nödvändigheten av att mörda barnen, inte så sällan motiveras det av omsorg för barnet. Dessa förklaringar behöver inte vara korrekta i en objektiv mening, utan det som avgör är ju om föräldern tror på sitt eget resonemang eller inte.
Det är ju där vi troligen har det som är unikt, dvs att vi har två föräldrar som har gemensamt skapat ett logiskt resonemang om att barnen är så sjuka så detta är det bästa. Korrekt? nja Något man kan förstå? Jo som förälder månar man sina barn, och att se dem alla må fruktansvärt dåligt kan man förstå att det ger väl de flesta föräldrar en känsla av maktlöshet och hopplöshet?
Citera
2018-01-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Jo men ifall julpynt saknas efter nyår så betyder inte det att det aldrig fanns.

Jag är fortfarande nyfiken på ifall familjen trodde på någon form av liv efter döden. Någon lycklig plats där de skulle mötas igen. Om de gjorde det så hade de kunnat vara harmoniska och "normala" in i det sista.
Man brukar också säga att är man troende så har man lättare att bemöta kriser och hantera kriser -hur svåra de än är.
ÄR man troende så har man nog ingen längtan att gå händelserna i förväg-alltså begå självmord,
man är trygg med att de svårigheter man möter är prövningar.
Nej tror inte att familjen hade någon kristen tro-det hade isåfall inte slutat såsom det gjorde.
Barn kan finna tröst i att det är som i Bröderna Lejonhjärta, men knappast att vuxna ser på samma sätt.
Citera
2018-01-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det bevisar att man hade för avsikt att fira jul tillsammans, att läget var "under kontroll" vid tillfället då det pyntades. Man hänger inte upp julpynt om man har dödsångest vetdu.

Då måste jag signalerat dödsångest många jular ....
Citera
2018-01-16, 00:46
Medlem
Svårt deprimerade hänger inte upp julstjärnor! Jag förutsätter att det är kvinnan i huset som pyntar.

Svårt deprimerade kan inte kliva upp ur sängen. Medelsvårt deprimerade tar inte tag i saker, överlever bara. Lätt deprimerade kanske gör lite grann. En lätt deprimerad tar inte livet av sig, eller sin familj, ens i samförstånd!

Tänker nu att det kanske är så att OH hade tempproblem. Han slår sin familj, någon dör. Fler slag i panik. De bäddas ned i sina sängar. GM tar livet av sig.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-16 kl. 00:48.
Citera
2018-01-16, 00:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Döende? Var kom det ifrån? Vi vet ju inget om vad för diagnos barnen har.

Ja du, du har naturligtvis helt rätt. Postaren "Remark" har tydligen avkunnat dessa flickors dödsdom, suck!
I någon mån är väl allt levande "dödsdömt". Men dessa flickor som följde sin skolundervisning, badade i poolen och gick och handlade veckan före är ju inte att beteckna som moribunda.
För att vara moribund - döende - krävs helt andra kriterier.
Citera
2018-01-16, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då måste jag signalerat dödsångest många jular ....

Haha.. jag har inte berört det faktumet att folk INTE hänger upp julpynt. Men om man nu gör det, så har man i regel en trevlig jul i åtanke.
Citera
2018-01-16, 00:48
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Här har jag problem. Någon har lekt gud och avslutat två, kanske tre, andra liv. Det kommer
inte jag runt hur jävligt de än hade det.
Nej för bara en psykopat kan tycka det är sympatiskt! Nu ska vi först och främst säga att de inte ens säkert var sjuka. Ni bata antat en jävla massa. Mycket har jag läst från batikhäxor men att förstå barnamord?!?!
Citera
2018-01-16, 00:49
Medlem
Det finns en handfull Henkows och kanske två händer med personer som bär kvinnans efternamn.
Sällan har så få sociala spår lämnats av 2 vuxna, 1 tonårstjej och en tjej i mellanstadiet.
Ingen tar livet av sina barn om det inte hänt något extremt eller väldigt allvarligt som utlöst en psykos eller liknande trauma.
Mamman är 3 år äldre än Oscar och född i augusti - lejonkvinnor är grymt starka men klarar inte av att hantera begränsningar (generaliserande, men sant).
Min tes är att det gått utför ett tag, de har hankat sig fram i vardagen men sjukdomar har förvärrats, skolans insatser troligen på väg att begränsas och livet började rinna ut för en förtvivlad, sjuk (troligen diagnosticerad) och deprimerad mor.
Två sjuka barn, själv sjuk och ständigt sämre, det är tillräckligt jobbigt att klara ett Svenssonliv idag med barn i den åldern.
Mannen troligen den friskaste, försökt med alla medel hålla familjen ovanför ytan och i verkligheten.
Slutsatsen är att mamman drivits till detta, på egen hand troligtvis. Mannen försökte förgäves hålla sig och övriga kvar i normalitet men klarade det inte.
Mamman tog döttrarnas liv, sen sitt eget - eller så fick hon hjälp av Oscar som insåg att hans hustru och barnens mor mördat sina barn (fan vet hur för att ta livet av någon med tabletter är inte en enkel match). Slutligen tvingas Oscar välja samma väg, vad är egentligen alternativet!?
Tragiskt, en tråd med fler än 10 miljoner visningar.
Ofattbart, oavsett om nån slags sanning kommer fram!
Senast redigerad av BillBallBull 2018-01-16 kl. 00:53. Anledning: fel ord
Citera
2018-01-16, 00:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för ett sansat inlägg och för att du delar med dig av det du fått veta.

Har du alltså fått bekräftat att det finns ett avskedsbrev eller en videoupptagning?

Jag har svårt att ta in att det skulle vara ett gemensamt beslut. Ännu svårare att acceptera att barnen skulle varit delaktiga i detta gemensamma beslut. Är du säker på att detta är vad familjen har förmedlat till eftervärlden?

Att kalla det ett gemensamt beslut låter horribelt. De här tjejerna var 11 och 14 år unga. Uttrycker ett barn en önskan om att få dö är det först och främst inget som ska tas bokstavligt, än mindre hör det till en förälders uppgift att förverkliga en sådan "önskan". Därför blir det direkt felaktigt att kalla de vuxnas beslut för "ett gemensamt beslut", om det var så det gick till.
Tack och lov praktiseras inte aktiv dödshjälp i Sverige ens för patienter i livets slutskede. En läkares uppgift består i att lindra, bota och rädda liv. Hur man än vrider och vänder på det så är det likafullt mord. Enligt polisen iallafall. Att försköna händelsen är att visa brist på respekt för människor med svåra handikapp i allmänhet. Och framför allt - respekt för liv.
Citera
2018-01-16, 00:50
Medlem
ASIH = Avancerad sjukvård i hemmet. Inte alla som vet vad alla förkortningar innebär som florerar här. Förtydligade detta så slapp ni googla detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in