2018-01-14, 07:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimhamnGhetto
Hej alla.

Jag har i två år varit väldigt politiskt aktiv på Facebook. Har skapat en grupp där jag har omkring 30 000 medlemmar och en page där jag har 20 000 följare. Det hela gick rätt smärtfritt fram till för ungefär 6 månader sedan. Det verkar som att facebook har infört nya metoder som försvårar min aktivitet.

Jag kanske borde börja med att beskriva mitt Modus Operandi.

Jag började med att lägga till ett tiotal vänner med liknande politiska åsikter som jag och som också var väldigt aktiva i politiska grupper på FB men även i politiska partier och organisationer IRL.

Sedan gick jag med i ett par politiska grupper och började posta en del där. De som likade mina inlägg fick en vänförfrågan. När jag hade kommit upp i cirka 500 vänner blev det hela ett självspelande piano. Jag la till folk som jag hade mer än 50 gemensamma vänner med och fick även en hel del vänförfrågningar själv.

När jag hade nått 5000 (taket på FB) utnyttjade jag möjligheten att starta en page till vilken jag kunde omvandla mina 5000 vänner till 5000 följare.

Efter 1.5 år utan större bekymmer raderade FB plötsligt i höstas mina båda konton. Det stod någonting i still med "your account has been terminated due to breaking community rules" när jag försökte logga in.

Jag vet därmed inte vad det exakt var som gjorde att de fick upp ögonen för mig. Noterbart är att de raderade båda mina konton samtidigt. Jag misstänker att misstänker att jag kan ha gjort ett av följande misstag

1. Använde mina konton främst till att dela inlägg från min page. Båda till min wall och till flertalet grupper. Efter ett tag kan FBs algoritmer märkt att jag för sällan skriver på vänners walls, skickar privata meddelanden eller gillar andras inlägg och håller mig nästan enbart till det som jag beskrivit.

2. Samma som ovan men loggade också in för ofta på dessa två olika konton från samma IP. Ofta med korta mellanrum mellan inloggning och utloggning från det ena kontot till det andra.

3. Var för tydlig med mina åsikter (hate speech / högerextremism enligt liberalerna i Silicon Valley). Detta kopplat med att båda mina konton hade admin roller i min grupp kan + mitt användarmönster som jag beskrivit i punkt 1 och 2 kan gjort att de insåg att både mina konton tillhörde samma person.

Tur nog hade jag gett en av mina föräldrars FB konto administratörsroller både i min grupp och page. Tack var det kunde jag skapa nya konton på som jag senare gav administratörsroller till via min förälders konto.

Problemet jag har nu är att jag har oerhört svårt att skapa nya konton utan att dessa blir raderade inom 1-2 veckors tid.

Först brukar de låsa kontot med hänvisning till "Suspicious activity" (här spelar det praktiskt taget ingen roll vad jag gör med kontot eller inte gör dvs vänförfrågningar, gillar sidor osv- detta påstående om suspicious activity återkommer ändå) och frågar om telefonnummer för att bekräfta att det är ett "äkta" konto.

Detta är inget problem för mig då jag har en massa olika simkort liggandes. Efter att jag låst upp kontot blir det oftast låst igen inom ett par dagar. Denna gången frågar de om foto på mig (då jag har märkt detta lägger jag in ett äkta foto på mig som profilbild). Jag skickar in ett nytt foto på mig själv som de jämför med mina profilbild och ibland låser de upp kontot efter detta och ibland inte.

Ett par dagar senare blir ofta kontot låst och de frågar igen om foto på mig pga av "suspicious activity". Återigen är det ett lotteri om kontot blir upplåst eller inte efter att jag skickar in en ny bild. I.o.m att jag skickat in bilder mig själv på detta vis till 2-3 konton så undrar jag om de inte sparar bilderna i nån databas (de hävdar att de raderar bilden efter att ha kontrollerat den mot min profilbild) och kör nått ansiktsigenkänningsprogram med andra konton (existerande och tidigare raderade).

För att komma runt detta har jag försökt starta konton med profilbilder på random folk jak tagit från nätet. När FB sen frågor om foto på mig i samband med ett låst konto så skickar jag in en ny bild på samma person som jag har som profilbild. Änsålänge har detta aldrig fungerat utan kontot förblir låst och sedan raderas det medan de gånger jag skickat in en bild på mig själv har jag ibland lyckats låsa upp kontot med ett nytt foto 2-3 gångar iaf.

Jag har även försökt att skapa konton via datorer på platser där jag inte bor (ifall det skulle vara så att mitt IP - nummer har blivit rödlistat pga av mina tidigare aktiviteter) men detta har inte fungerat heller.

Är det någon här som kanske har en teori om det hela? Hur fungerar säkerhetsalgoritmerna som FB har? Jag tror att de uppdaterade sitt system för ca 6 månader sedan för tidigare hade jag aldrig den här typen av problem. Nu verkar de ha väldigt bra koll på läget.

(FB) Den officiella tråden för Facebook för support / frågor / annat tips
Citera
2018-01-14, 08:15
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Gjorde du det?

Är du efterbliven?

Klart som fan jag gjorde det, men du gjorde ju uppenbarligen inte det eftersom då hade du inte behövt citera honom och skrivit det du skrivit för det är ju helt irrelevant i det sammanhanget, eller så är du helt enkelt för dum för att förstå vad han mena.
Citera
2018-01-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du är tvärflaggad hos Facebook. Dom använder sina algoritmer för att identifiera dig. Säg att du sitter på en helt ny plats (ny IP) och skapar ett nytt konto så är det någonting du gör som identifierar dig. Om du kopplar ihop dig med någon grupp, konto av dom andra så analyserar dom dina texter (var du än må skriva dom) och använder igenkänningsprogram som är mycket säkra.

Försök därför skapa ett konto på ny IP och gå inte ens in på dina andra grupper, vänner osv. Du inser också att du måste göra det på en dator du inte har använt till annat konto va?

Som sagt så är du tvärflaggad och Facebooks varningsalgoritmer blir manuellt hanterade hos Facebook skulle jag tro. Du säger att du är högerextrem och på Facebook så hatar dom dig så mycket i så fall att dom nästan skulle kunna betala Elon Musk för att skicka ut dig i rymden.

Tack för svaret. Nu när du säger det tror jag att du kan ha rätt i att det rör sig om att de kopplar just ihop mig med min grupp och page. Oftast har det nya kontot blivit låst någon dag efter att jag gillat min sida eller skickat in en förfrågan om att bli medlem i min grupp.

Jag kanske kan lura algoritmen ifall jag väntar med att göra det och gillar ett 20 tal andra pages och går med i ett antal andra grupper först över 3-4 veckors tid.
Citera
2018-01-14, 14:48
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Är du efterbliven?

Klart som fan jag gjorde det, men du gjorde ju uppenbarligen inte det eftersom då hade du inte behövt citera honom och skrivit det du skrivit för det är ju helt irrelevant i det sammanhanget, eller så är du helt enkelt för dum för att förstå vad han mena.

Vad skrev han som du inte förstod idiot?
Citera
2018-01-14, 20:16
Medlem
pepsi haxs avatar
Tja, min flickvän har fått en massa problem med facebook, första gången så blev hon blockad efter ett par dagar pga "unusual activity" och fick skicka foto på sig själv, sedan blev det upplåst men efter en eller två dagar hände det igen.

Nu försökte hon göra ett nytt konto och fick ett meddelande direkt när hon skulle bli vän med mig "unusual activity"

Vad fan är felet?
Citera
2018-01-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Tja, min flickvän har fått en massa problem med facebook, första gången så blev hon blockad efter ett par dagar pga "unusual activity" och fick skicka foto på sig själv, sedan blev det upplåst men efter en eller två dagar hände det igen.

Nu försökte hon göra ett nytt konto och fick ett meddelande direkt när hon skulle bli vän med mig "unusual activity"

Vad fan är felet?

Det verkar alltså som att vi är rätt många som har det här problemet. Kan också nämna att det här systemet med att skicka in bilder på sig själv är nytt. Tidigare när FB ville kontrollera om ens konto verkligen var "äkta" så låste de ens konto och sedan fick man identifiera foton på sina FB vänner. Man fick se en bild och sedan 6 namn att välja mellan. Man var tvungen att identifiera 5 av 5 vänner för att kontot skulle bli upplåst.

Det verkar som att denna metod inte används längre?

Jag har ytterligare ett exempel på hur facebooks algoritmer kan jäklas med folk. Jag nämnde tidigare att jag har en grupp med 30 000 medlemmar. När folk postar in den gruppen brukar deras inlägg få allt mellan 100-500 likes.

Ungefär varannan månad så ändrar FB nånting och därefter så får folks inlägg bara 0-5 likes. Det brukar hålla på i en vecka och sedan så tror jag att det återgår till det vanliga. Varje gång blir jag dock förskräckt för jag har ingen garanti att FB kommer ändra tillbaks algoritmerna så att inläggen når lika många personer som vanligt. Jag har spenderat sammanlagt hundratals timmar i över 2 år för att bygga upp gruppen och sedan så märker jag att FBs algoritmer godtyckligt kan "döda" en så pass stor grupp.

Jag undrar vad som kan vara orsaken till detta? Jag tycker mig ha märkt att ett sätt för att återställa gruppen efter en sådan "algoritmattack" är att begränsa möjligheten för att posta i gruppen enbart till mig själv (admin) i 3-4 dagar och inte posta något alls under denna tid. När jag sedan låter folk posta igen så får deras inlägg återigen hundratals likes. Jag undrar om det kanske inte är så att FB på detta sätt försöker få mig att inse att jag låter för många personer posta under för kort tid? Jag låter ibland 70-80 inlägg om dagen passera. Är det för mycket?

Finns det fler admins av stora grupper här som har haft liknande problem? Vad tror ni är anledningen och har ni hittat ett sätt att lösa det på?
Citera
2018-01-14, 22:15
Medlem
Har ett jobbigt problem och hoppas verkligen någon sitter på en lösning.

Jag har pratat med en person på messenger. Vi är inte vänner på facebook.
Det är ingen jag tycker om, och personen dyker upp bland "aktiva" hela tiden. Alltså när jag är inne på messenger på mobilen, så finns personens bild i en rund bubbla bland andra personer som är aktiva. Detta gör att jag blir förbannad varje gång jag öppnar appen och personen är aktiv. Av praktiska skäl kan jag inte blockera personen.

HUR får jag personen att försvinna från min aktiva messenger-kontakter? Jag har provat att radera vår konversation. Funkade ej. Har också provat att arkivera vår konversation, personen dyker ändå upp bland aktiva användare.

Jag vill alltså att personen skall fortsätta kunna skriva till mig, men jag vill inte se personens namn eller bild inne på min messenger bland "aktiva personer"

Det spelar ingen roll hur länge sen det var vi chattade med varandra (kan ha gått flera månader sen sista konversationen),personen dyker upp som aktiv ändå.

Snälla, snälla nån... Tips?
Citera
2018-01-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docktorhex
Hur gör man för att ta bort kontakter från messenger?
Jag vill ta bort kontakter där vi ex har köpt och sålt saker till varandra. De kommer upp att de är online osv, men jag vill att de skall kunna kontakta mig i framtiden.

Undrar också detta!!!!
Citera
2018-01-15, 21:00
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada

HUR får jag personen att försvinna från min aktiva messenger-kontakter? Jag har provat att radera vår konversation. Funkade ej. Har också provat att arkivera vår konversation, personen dyker ändå upp bland aktiva användare.

Jag vill alltså att personen skall fortsätta kunna skriva till mig, men jag vill inte se personens namn eller bild inne på min messenger bland "aktiva personer"

Snälla, snälla nån... Tips?

Tror det funkar om du trycker på personen i några sekunder du konverserade med. Sen kan du välja radera eller arkivera då ska hans profil försvinna.
Citera
2018-01-15, 22:14
Medlem
Citat:
Tror det funkar om du trycker på personen i några sekunder du konverserade med. Sen kan du välja radera eller arkivera då ska hans profil försvinna.

Fungerar tyvärr inte. Provade i messenger appen nu och det händer ingenting om jag trycker på personens bild i några sekunder, mer än när jag släpper trycket, så kommer jag in på konversationen.

Att arkivera konversationen, eller radera den, har inte heller funkat.

Det är sinnessjukt jobbigt, måste finnas någon form av proffshjälp att få av facebook himself?
Citera
2018-01-15, 23:37
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Fungerar tyvärr inte. Provade i messenger appen nu och det händer ingenting om jag trycker på personens bild i några sekunder, mer än när jag släpper trycket, så kommer jag in på konversationen.

Att arkivera konversationen, eller radera den, har inte heller funkat.

Det är sinnessjukt jobbigt, måste finnas någon form av proffshjälp att få av facebook himself?

Händer inget när du trycker?
Citera
2018-01-15, 23:54
Medlem
Citat:
Händer inget när du trycker?

Nej.. jag sätter fingret på den aktiva personens runda bild och fortsätter trycka.. inget händer. såfort jag släpper, så kommer jag in på konversationen. Den reagerar alltså på att jag tryckt på personen och tror jag vill in på konversationen. Men att trycka och hålla kvar verkar inte ge något, verkar alltså inte vara någon funktion som finns. Detta har jag då provat i messenger appen på telefonen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in