2018-01-03, 19:58
Medlem
SalvadorDs avatar
Hej. Har en fråga.
Jag avaktiverade min Facebook för typ 7-8år sedan, men har en annan nu under ett annat namn bara för att kunna hantera företags sidan.

När jag sökte på mitt namn så såg jag att min gamla Facebook va igång. Är det så att den är hackad och aktiverad eller kan det finnas nått annat som gjort att den aktiverats. Kommer inte ihåg varken mailen eller lösenordet till den.

Jag har under åren som gått sen jag avaktiverade den sökt på mitt namn men aldrig har den dykt upp förut.

/SalvadorD
Senast redigerad av SalvadorD 2018-01-03 kl. 20:07.
Citera
2018-01-05, 16:03
Moderator
Psilosophers avatar
När jag (från facebook) klickar på en artikel/länk och läser en stund så har mitt flöde uppdaterats när jag går tillbaka till fejjan. Ytterligt irriterande, då det är tidskrävande och ibland omöjligt att hitta tillbaka till utgångspunkten.

Varför? Går det att undvika/åtgärda?

Windows10/Chrome
Senast redigerad av Psilosopher 2018-01-05 kl. 16:10.
Citera
2018-01-07, 14:58
Medlem
Jag försökte leta upp en gammal bekant men lyckades inte hitta denne genom att söka på facebook. Jag har hittat en extern länk till vad jag tror är en profil men jag får upp det här meddelandet:

Citat:
Det här innehållet är inte tillgängligt just nu

Länken du gick in på kan ha gått ut eller så kan sidan bara visas för personer i en målgrupp som du inte är del av.

Senast jag hade kontakt med personen så hade jag inte facebook så att denne skulle ha blockat mig får ses som uteslutet, finns förövrigt ingen anledning till det heller. Har personen tagit bort sitt konto eller varför dyker meddelandet upp?
Citera
2018-01-11, 04:58
Medlem
Niskalaukauss avatar
Finns det något enkelt o snabbt sett att se mina inlägg på min tidslinje från typ 2013.
Citera
2018-01-11, 11:01
Medlem
DoktorEbbas avatar
Hej allihopa

Hur gör jag på Facebook om jag vill se en person som skickade en vänförfrågan till mig?
Grejen är det här hände för ca 2-3 månader sedan...

Hur gör jag?

Jag är extremt tacksam för hjälp!
Citera
2018-01-11, 11:07
Medlem
DoktorEbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Hej allihopa

Hur gör jag på Facebook om jag vill se en person som skickade en vänförfrågan till mig?
Grejen är det här hände för ca 2-3 månader sedan...

Hur gör jag?

Jag är extremt tacksam för hjälp!

Okej, nu fattar jag litegrann...

Vänner ---> Förfrågningar ---> Inga förfrågningarna

Vad ska jag göra nu..?

Grejen var att jag vill se hur det såg ut för ca 2-3 månader sen...
Citera
2018-01-14, 07:11
Medlem
Hur komma runt Facebooks säkerhetsalgoritmer (omman fått kontot avstängt tidigare)?

Hej alla.

Jag har i två år varit väldigt politiskt aktiv på Facebook. Har skapat en grupp där jag har omkring 30 000 medlemmar och en page där jag har 20 000 följare. Det hela gick rätt smärtfritt fram till för ungefär 6 månader sedan. Det verkar som att facebook har infört nya metoder som försvårar min aktivitet.

Jag kanske borde börja med att beskriva mitt Modus Operandi.

Jag började med att lägga till ett tiotal vänner med liknande politiska åsikter som jag och som också var väldigt aktiva i politiska grupper på FB men även i politiska partier och organisationer IRL.

Sedan gick jag med i ett par politiska grupper och började posta en del där. De som likade mina inlägg fick en vänförfrågan. När jag hade kommit upp i cirka 500 vänner blev det hela ett självspelande piano. Jag la till folk som jag hade mer än 50 gemensamma vänner med och fick även en hel del vänförfrågningar själv.

När jag hade nått 5000 (taket på FB) utnyttjade jag möjligheten att starta en page till vilken jag kunde omvandla mina 5000 vänner till 5000 följare.

Efter 1.5 år utan större bekymmer raderade FB plötsligt i höstas mina båda konton. Det stod någonting i still med "your account has been terminated due to breaking community rules" när jag försökte logga in.

Jag vet därmed inte vad det exakt var som gjorde att de fick upp ögonen för mig. Noterbart är att de raderade båda mina konton samtidigt. Jag misstänker att misstänker att jag kan ha gjort ett av följande misstag

1. Använde mina konton främst till att dela inlägg från min page. Båda till min wall och till flertalet grupper. Efter ett tag kan FBs algoritmer märkt att jag för sällan skriver på vänners walls, skickar privata meddelanden eller gillar andras inlägg och håller mig nästan enbart till det som jag beskrivit.

2. Samma som ovan men loggade också in för ofta på dessa två olika konton från samma IP. Ofta med korta mellanrum mellan inloggning och utloggning från det ena kontot till det andra.

3. Var för tydlig med mina åsikter (hate speech / högerextremism enligt liberalerna i Silicon Valley). Detta kopplat med att båda mina konton hade admin roller i min grupp kan + mitt användarmönster som jag beskrivit i punkt 1 och 2 kan gjort att de insåg att både mina konton tillhörde samma person.

Tur nog hade jag gett en av mina föräldrars FB konto administratörsroller både i min grupp och page. Tack var det kunde jag skapa nya konton på som jag senare gav administratörsroller till via min förälders konto.

Problemet jag har nu är att jag har oerhört svårt att skapa nya konton utan att dessa blir raderade inom 1-2 veckors tid.

Först brukar de låsa kontot med hänvisning till "Suspicious activity" (här spelar det praktiskt taget ingen roll vad jag gör med kontot eller inte gör dvs vänförfrågningar, gillar sidor osv- detta påstående om suspicious activity återkommer ändå) och frågar om telefonnummer för att bekräfta att det är ett "äkta" konto.

Detta är inget problem för mig då jag har en massa olika simkort liggandes. Efter att jag låst upp kontot blir det oftast låst igen inom ett par dagar. Denna gången frågar de om foto på mig (då jag har märkt detta lägger jag in ett äkta foto på mig som profilbild). Jag skickar in ett nytt foto på mig själv som de jämför med mina profilbild och ibland låser de upp kontot efter detta och ibland inte.

Ett par dagar senare blir ofta kontot låst och de frågar igen om foto på mig pga av "suspicious activity". Återigen är det ett lotteri om kontot blir upplåst eller inte efter att jag skickar in en ny bild. I.o.m att jag skickat in bilder mig själv på detta vis till 2-3 konton så undrar jag om de inte sparar bilderna i nån databas (de hävdar att de raderar bilden efter att ha kontrollerat den mot min profilbild) och kör nått ansiktsigenkänningsprogram med andra konton (existerande och tidigare raderade).

För att komma runt detta har jag försökt starta konton med profilbilder på random folk jak tagit från nätet. När FB sen frågor om foto på mig i samband med ett låst konto så skickar jag in en ny bild på samma person som jag har som profilbild. Änsålänge har detta aldrig fungerat utan kontot förblir låst och sedan raderas det medan de gånger jag skickat in en bild på mig själv har jag ibland lyckats låsa upp kontot med ett nytt foto 2-3 gångar iaf.

Jag har även försökt att skapa konton via datorer på platser där jag inte bor (ifall det skulle vara så att mitt IP - nummer har blivit rödlistat pga av mina tidigare aktiviteter) men detta har inte fungerat heller.

Är det någon här som kanske har en teori om det hela? Hur fungerar säkerhetsalgoritmerna som FB har? Jag tror att de uppdaterade sitt system för ca 6 månader sedan för tidigare hade jag aldrig den här typen av problem. Nu verkar de ha väldigt bra koll på läget.
Citera
2018-01-14, 07:19
Medlem
Gazons avatar
Känner igen det där. Vet inte exakt hur deras system fungerar men att ha en annan IP och skaffa nytt konto hjälper inte. Att FB säger att man bara har en bild i en månad efter det bett om är också skitsnack. De sparar nog bilderna.

Jag startade en tråd om hur FB algoritm fungerar men den blev slängd. Är också nyfiken eftersom jag har samma dilemma som du.
Citera
2018-01-14, 07:25
Medlem
kalkryggars avatar
Du är tvärflaggad hos Facebook. Dom använder sina algoritmer för att identifiera dig. Säg att du sitter på en helt ny plats (ny IP) och skapar ett nytt konto så är det någonting du gör som identifierar dig. Om du kopplar ihop dig med någon grupp, konto av dom andra så analyserar dom dina texter (var du än må skriva dom) och använder igenkänningsprogram som är mycket säkra.

Försök därför skapa ett konto på ny IP och gå inte ens in på dina andra grupper, vänner osv. Du inser också att du måste göra det på en dator du inte har använt till annat konto va?

Som sagt så är du tvärflaggad och Facebooks varningsalgoritmer blir manuellt hanterade hos Facebook skulle jag tro. Du säger att du är högerextrem och på Facebook så hatar dom dig så mycket i så fall att dom nästan skulle kunna betala Elon Musk för att skicka ut dig i rymden.
Citera
2018-01-14, 07:30
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du är tvärflaggad hos Facebook. Dom använder sina algoritmer för att identifiera dig. Säg att du sitter på en helt ny plats (ny IP) och skapar ett nytt konto så är det någonting du gör som identifierar dig. Om du kopplar ihop dig med någon grupp, konto av dom andra så analyserar dom dina texter (var du än må skriva dom) och använder igenkänningsprogram som är mycket säkra.

Försök därför skapa ett konto på ny IP och gå inte ens in på dina andra grupper, vänner osv. Du inser också att du måste göra det på en dator du inte har använt till annat konto va?

Som sagt så är du tvärflaggad och Facebooks varningsalgoritmer blir manuellt hanterade hos Facebook skulle jag tro. Du säger att du är högerextrem och på Facebook så hatar dom dig så mycket i så fall att dom nästan skulle kunna betala Elon Musk för att skicka ut dig i rymden.

Jag har skapat konto på ny IP och en annan dator FB bannade det kontot också.
Citera
2018-01-14, 07:37
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Jag har skapat konto på ny IP och en annan dator FB bannade det kontot också.

Herregud läste du ens vad han skrev?
Citera
2018-01-14, 07:50
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Herregud läste du ens vad han skrev?

Gjorde du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera