Rekomenderade filmer = Once upon a time in the west, De 10 budorden, Ben-hur, Den gode den onde den fule, Gladiator, borta med vinden och himmel över Berlin.
Film jag valt = Den tredje delen i Sagan om ringen. Har sett de första delarna på bio när det begav sig, dvs år 2001 och 2002 så blir intressant att se den tredje 16 år senare :P haha. Är inget fan av fantasy direkt men jag har haft filmen på DVD ett bra tag och det är väl alltid fint att avsluta en trilogi. Hittar inget som är mer intressant än detta, tyvärr. Har sett många fler "Epic´s " men de rekomenderas dock inte, så detta är enda Epic som jag hittar att se.
Inte menat som kritik, men hur kommer det sig att du klassar den fetade som epic? Episk film eller mastodontfilm är visserligen ett flytande begrepp, men det finns inte så himla mycket med Der himmel über Berlin som jag skulle klassa som typiska för "episk film".
Rekommenderade filmer: Det finns en hel del jag gillar. Man måste dock vara in the right mood när man ser mastodonter. How the West was won, Mutiny on the Bounty, Gone With the Wind, Leones westerns, Ben-Hur, Cleopatra, The Bridge on the River Kwai, Ringen-trilogin för att nämna några.
Vald film: The Robe (1953). Jag gillar gamla skildringar av romarriket.
Veckans tema Epic, vad räknas som epic? Finns många stor filmer som man tycker tillhör kategorin. Så har säkert sett några.
Rekommenderade Ben-hur och Lawerence of arabia. Vet ej om den onde den gode den fule kan också räknas som det? Men annars rekommenderar jag den också.
Vald film En film jag har hört talas om länge och som verkar intressant är Dr zhivago så får bli den
Sedda
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane 2/5 48. American New Wave - Robert Altman Images3.5/5 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up1.5/5 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 1.5/5 51. Genre - Christmas A christmas story 1.5/5 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby 3/5 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 3/5 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 1/5
Vecka 3. Genre - Epic Doctor Zhivago
Kommande
[b] 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet the deadly affair 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Jag tycker att det här är en riktigt svårdefinierad genre och ger mig inte in i några diskussioner om vad som är vad, har heller inga rekommendationer av samma anledning.
Filmen jag har valt är iaf Lawrence of Arabia. Den har klassikerstatus får man nog säga.
Inte menat som kritik, men hur kommer det sig att du klassar den fetade som epic? Episk film eller mastodontfilm är visserligen ett flytande begrepp, men det finns inte så himla mycket med Der himmel über Berlin som jag skulle klassa som typiska för "episk film".
Jag undrar det jag med nu när jag tänker efter, drog helt enkelt till med något som jag trodde klassades som epic. Men det var mest för det poetiska och skiftningarna mellan s/v och färg, men jag erkänner, jag var ute och cykla (enligt min vän oxå)
Vald film vecka 3, EPIC = Sagan om ringen del 3 - sagan om konungens återkomst.
Sammanfattning = Jag måste säga att musiken är väldigt vacker och landskapen likaså, det är ju storslaget. Men jag har svårt för långa stridsscener och "action" och filmen innehåller ju en massa sådant. Gillar inte "underhållnings" filmer för den delen heller och detta är ju till för att erbjuda just det. Många kända ansikten är det, en hel drös med kända skådespelare, är väl nästan bara Den tunna röda linjen som erbjuder lika många kända ansikten. Filmen var strax över 3 timmar lång och jag tyckte det var intressant första 45 ungefär sedan så blev det mycket strider och så. Kan förstå att filmen(filmerna) är populära då det erbjuder mycket dramatik och storslagenhet, men för mig så funkar det bara för stunden och är inget jag bär med mig efter att undertexterna har slutat rulla. Men helt klart en godkänd rulle, rankar den som nummer två i trilogin efter första filmen. Ger den 2,5/5. Godkänt.
Jag undrar det jag med nu när jag tänker efter, drog helt enkelt till med något som jag trodde klassades som epic. Men det var mest för det poetiska och skiftningarna mellan s/v och färg, men jag erkänner, jag var ute och cykla (enligt min vän oxå)
Om inte annat så har den onekligen en episk titel som skulle vara värdig vilken mastodontrulle som helst
Nej jag har inte gjort det ännu! Är väl mest omtalad idag för att Louise Rainer vann en Oscar för att ha spelat kines? Vilket såklart inte hade fungerat i vårt nutida samhälle.
Ganska kass film, enda förklaringen som jag kan finna till populariteten hos den här och filmer som typ Ran och Kagemusha är att det finns en viss typ av filmfantast som anser att kvalitéen hos en film ökar proportionellt mot antalet hästar som regissören kan få in på skärmen samtidigt samt hur stor kostymbudget filmen har. Känner du dig träffad av detta så är den starkt rekommenderad annars kan man göra något vettigare med 3.5 timmar.
Filmen jag valt:Doctor Zhivago Betyg:4/5 Kommentar på filmen: David Lean's episka adaption av Boris Pasternak's hyllade roman tar oss tillbaka till tiden precis innan den ryska revolutionen startar. I Moskva bor våra två huvudpersoner spelade av Omar Sharif i titelrollen och Julie Christie som Lara, de springer på varandra några gånger innan första världskriget på allvar har brutit ut men det är inte förens de båda skickas till fronten som en relation uppstår mellan dem, relationen är vänskaplig först men utvecklas mer och mer ju längre in i filmen du kommer. Utöver våra huvudrollskaraktärer har vi Tom Courteney som Lara's man, Geraldine Chaplin som Zhivago's fru, Alec Guinness som Zhivago's bror, den ständigt överspelande Ralph Richardson som Zhivago's farbror och avslutningsvis en briljant Rod Steiger som en av filmens antagonister. Det som Lean lyckas med är att filmen är väldigt välgjord, framförallt fotot och musiken lyckas förmedla känslan som existerar i filmen briljant, sen kanske vissa scener kunde kortats ner något då 3.20 är en väldigt lång speltid såklart. Överlag så håller jag den inte riktigt på samma nivå som Lean's bästa verk och inte som en av mina favorit epics, men fortfarande en väldigt sevärd film. Filmen påminner även i vissa fall om Warren Beatty's Reds för er som känner till den.
Nej jag har inte gjort det ännu! Är väl mest omtalad idag för att Louise Rainer vann en Oscar för att ha spelat kines? Vilket såklart inte hade fungerat i vårt nutida samhälle.
Hmm får se om jag hittar nån annan. Är lite inne på att se Borta med vinden men lite rädd för att det är för mycket melodrama.
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Lawrence of Arabia
Ganska kass film, enda förklaringen som jag kan finna till populariteten hos den här och filmer som typ Ran och Kagemusha är att det finns en viss typ av filmfantast som anser att kvalitéen hos en film ökar proportionellt mot antalet hästar som regissören kan få in på skärmen samtidigt samt hur stor kostymbudget filmen har. Känner du dig träffad av detta så är den starkt rekommenderad annars kan man göra något vettigare med 3.5 timmar.
2 / 5
Fann den komplexa karaktären T.E. Lawrence väldigt fascinerande, synd att du inte gjorde det.