2018-01-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Gissningsvis fick han lämna familjen när första första cancerbeskedet kom.
Jag minns han sa att den yngsta var väääldigt liten. Så jag tippar att det typ 8 år sen han flyttade då. Men jag kan minnas fel.
Citera
2018-01-15, 21:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Docenten uttalar sig generellt om hemundervisning somliga, barn får hemundervisning somliga barn får hemundervisning under en stor del av skoltiden eftersom det inte går att få det att fungera med undervisning i skolan.

Nja, inte direkt va. Hon anser att det är konstigt i det specifika fallet att man inte sett varningssignalerna. Eftersom det är så lösa boliner i fallet som det för tillfället är, så vet man ingenting angående skolans ärendehantering av föräldrarnas drivenhet gällande hemundervisningen.
Hon pratar inte enbart generellt så du får läsa lite till.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Dom hade läkarintyg för båda döttrarna.
Det tog lite tid att få ett för lill-syrran, men intyget kom innan beslut fattades, enl rektorn.
Står i tidningar.

Har läst det men det förbjuder ju inte lektorn i barns utsatthet att ifrågasätta skolan. Om du anser det är det ju inte jämförbart direkt eftersom det handlar om expertis som uttalar sig och dom går inte efter vad dom tycker.
Citera
2018-01-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag minns han sa att den yngsta var väääldigt liten. Så jag tippar att det typ 8 år sen han flyttade då. Men jag kan minnas fel.

3 månader står det att hon var.

Citat:
11 år sen, jag flyttade därifrån när den yngsta var ungefär 3 månader(fick aldrig reda på varför).. Men de var bland den bästa familj jag nånsin varit hos.. Omtänksamma och verkligen lyssnade på en, vilket jag behövde starkt då.
Citera
2018-01-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
I media har det så vitt jag vet med hyfsad tyngd sagts kronisk trötthet. Det är ett symtom på en hel del olika sjukdomar och INTE samma sak som sjukdomen kroniskt trötthetssyndrom d v s ME.

(OM det skulle handla om ME stämmer det heller inte att fysiken inte är påverkad.)

Du har helt rätt. Det är två helt skilda saker.

Jag har uppfattningen att här var det dom fysiska problemen i första hand som innebar problem (om än det i sig innebar kronisk trötthet som följd).

Två helt skilda saker.
Citera
2018-01-15, 21:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Kan nog tyvärr inte lirka med nån, de som kände henne blir helt tårögda när detta kommer upp vill liksom inte peta i några sår.

Sorry vet inte hur man svarar på specifikt inlägg.

Vill också tillägga några saker då det diskuteras friskt kring tjusiga fasader. Jag har inte fått uppfattningen att detta är en person med prestige som försöker upprätthålla några tjusiga fasader. Hanna var verkligen bra på sitt jobb, det verkar ju onekligen hennes man också ha varit. Det finns dock inget särskilt elit med paret. Hon var statlig tjänsteman, visst inom ett av det mer kvalificerade områdena, men ändå, det är Skatteverket vi pratar om. Inga stora summor med andra ord. Detsamma gäller mannen, han var snudd på professor men det dräller verkligen av människor som han i området kring Lund. Alla teorier om samröre med kriminella låter helt galna, vi pratar om helt vanliga medelklass människor.

Man citerar genom att klicka på en kommentar nere till höger.

Du kan nog lugnt bortse från de vildare spekulationerna. Och överreaktioner på dessa.
Citera
2018-01-15, 21:55
Medlem
Någon skrev innan att barmem varot hemma själva med läraren?!!! Om barnen va så sjuka att de fick hemundervisning så tror jag knappast att de vistats hemma själva med tex läraren? Utan någon av föräldrarna måste ha vart hemma samtidigt? Vårdbidrag? Det finns att söka om man har ett sjukt barn för att kunna gå ner i % på sitt arbete o sköta barnet hemma.
Tror inte heller skolan har skyldighet att "passa" barnen med form av undervisning utan ordinarie vårdare hemma, då kallas det assistans???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Tusen tack alla modiga, underbara närstående som delar med er av det ni vet, utan er hade vi fortfarande suttit och spekulerat fram och tillbaka. Förstår självklart att vi inte har med detta att göra, men det har satt sig i mitt hjärta, jag mår dåligt över hela situationen fast jag inte känner någon utav dem. Jag hoppas att de mår bra nu. Tror ingen vill spekulera här.. Om vi bara kunde få svar så vi kunde sova om nätterna. Detta fall har fastnat i mångas hjärtan, och att vissa resonerar jättelustigt och påstår massa konstigt är nog bara för alla försöker förstå, försöker hitta något, men när ni börjar dela med er, ni som faktiskt bär sorgen, ni som kämpar vid sidan av detta på riktigt då blir det en trevligare grupp här tror jag, tror alla bara vill att bilden ska klarna, jag vill ingen något illa, vill bara visa att vi finns här, ett helt svenskt folk för er närstående. Modiga är ni som tacklar fb och skriver det ni vet, så sanningen kommer fram. Lider med er. Tack för ni vill dela med er.

Mycket bra sammanfattat. Förutom att det som hänt är så otroligt hemskt o obegripligt så tror jag det engagerar så just för att det i många avseenden verkar vara en helt vanlig familj där något fått någon i familjen ( troligtvis) att helt oväntat begå en helt galen handling o ta livet av sina nära o kära. Oavsett sjukdom eller andra påfrestningar så är agerandet som taget ur en hemsk film man bara vill förstå innan den tar slut. Med risk för att bli tjatig så gnager just orden från pappans vän om nåt han inte hade förtjänat. Sjukdom kan väl ändå inte passa in i ett sånt uttryck, kan väl inte nån förtjäna???!!!!! Verkar ju ha varit välfungerande människor på arbetet, i kontakt m skola o inte stuckit ut på något sätt så nåt mer måste ha gått på tok som inte kommit fram. Anklagelser, hot, utpressning...... nåt som gjorde att det blev nattsvart i den grad att det inte bara slutade i ett självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, inte direkt va. Hon anser att det är konstigt i det specifika fallet att man inte sett varningssignalerna. Eftersom det är så lösa boliner i fallet som det för tillfället är, så vet man ingenting angående skolans ärendehantering av föräldrarnas drivenhet gällande hemundervisningen.
Hon pratar inte enbart generellt så du får läsa lite till.

Har läst det men det förbjuder ju inte lektorn i barns utsatthet att ifrågasätta skolan. Om du anser det är det ju inte jämförbart direkt eftersom det handlar om expertis som uttalar sig och dom går inte efter vad dom tycker.
Hon bör nog läsa in sig på fallet innan hon uttalar sig. Jag tycker också det var alarmerande i början, men ju mer info jag fått desto mer faller bitar på plats. Som normala bitar. Och kanske denna människa också kommer tycka det.
Citera
2018-01-15, 21:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon bör nog läsa in sig på fallet innan hon uttalar sig. Jag tycker också det var alarmerande i början, men ju mer info jag fått desto mer faller bitar på plats. Som normala bitar. Och kanske denna människa också kommer tycka det.

Inte alls det finns inget klarlagt i detta fallet. Det är bara på spekulationsstadiet fortfarande.
Till och med då det gäller fosterbarnet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag bryr väl mig inte om vad du påstår. Har skolan på luddiga intyg gett klartecken i flera år för hemundervisning, så kommer huvuden att rulla och som på vanligt svenskt manér utreder man i detalj hur kommuner och skolan och berörda instanser har skött ärendet med familjen. Lunds docenten som uttalar sig gör klart att skolans hemundervisning är en kortsiktig lösning ingenting annat.
Det var du som påstod det som går emot rådande lagar och regler.. Inte jag. Inte docentens.

Att det ska särskilda starka skäl till för att undervisningen ska bedrivas i hemmet är helt sant däremot. Det ska däremot inte krävas en fastslagen diagnos utan den sammantagna bilden utifrån elevernas behov, symtom och nedsättningar/svårigheter o s v ska avgöra. Ofta ingår där en klar diagnos men det är alltså inget måste.
Att kommunen eller den enskilda skolan kan ha tagit ett dåligt underbyggt beslut är också sant, det kommer förhoppningsvis framtida utredningar visa. Likaså att hemundervisning ska ses som en så kortsiktig lösning som möjligt.
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller hur.....
Det har berott på, mögel, scientologerna, incest, pedofili, sekter, skulder, otrohet, spelmissbruk, kött-ätande mördare, annan gärningsman, makt, förlorad status mm. mm.
Samtidigt är det ett forum just för spekulationer och disskusionet.
Det måste man respektera.
Jag har min teori, och jag kan inte släppa detta.

Det enda som verkar sjukt i den här historien är föräldrarnas klanderfria CV och dom lovord som strös över dom från chefer, medarbetare och till och med lärarna i skolan. Så här perfekta människor finns inte och finns dom så tar dom inte livet av sina egna barn. Det yttre dom var så måna om att visa upp såg förmodligen ut som motsatsen i hemmamiljön. Jag tycker det lutar åt att barnen var de friskaste i den här familjen. Det här slutade ju värre än familjen Adams (om nu någon minns den serien).

Jag ifrågasätter deras oklanderliga yttre. Man får ju bilden av två fullkomligt änglalika övermänniskor om man lyssnar på deras omgivning. Vad var det man så omsorgsfullt dolde bakom dessa tjusiga CV-fassader? Varför skrapade ingen på ytan. Jo. Dom hade för stor respekt med sej som skyddade dom. Det slog slint i roten på någon av föräldrarna. Har någon tänkt på att "Agnes is bored" tyder på att ungen anade eller visste vad hon gick miste om inlåst i hemmet.

Sedan har jag också spånat runt denna uttråkade unge och hennes och hennes systers trötthet. Är det kanske inte när man har som allra tråkigast som gäspningarna kommer och man gärna vill gå hem och sova. Tröttheten kanske var symptom på tråkigheten tänkte jag. Och du Picasso, om jag får märka ord: flickorna är inte. Dom var.
Senast redigerad av Shaggyme 2018-01-15 kl. 22:04.
Citera
Medlem
http://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn
Har säkert kopierats in tidigare men kan vara värt att lyfta fram igen hur forskningen ser ut inom detta djupt tragiska område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in