2018-01-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer.... något hände då !
Även ett fosterbarn som dom haft hand om, och som flyttat, tappade kontakten i den svängen.
Kanske mammans cancer-återkomst.
Kanske att dotter nr 2 fick sin dom.
Nått hände då.....

Blev det bekräftat i tråden att det verkligen var ett fosterbarn? Han sa sig väl vara 21 år då han var fosterbarn hos dom. Det är konstigt. Hittar inte vart i tråden det stod...
Citera
2018-01-15, 21:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Nej det var du som påstod att huvuden kommer att rulla för att barnen hade hemundervisning utan fastslagen diagnos. Ingen annan. Inte Gisela. Och det är som sagt fel, tvärtom vore det emot gällande styrdokument att låta diagnos eller ej avgöra.

Att kommunen kommer att granska för att se om agerandet borde varit annorlunda är en helt annan sak.

Jag bryr väl mig inte om vad du påstår. Har skolan på luddiga intyg gett klartecken i flera år för hemundervisning, så kommer huvuden att rulla och som på vanligt svenskt manér utreder man i detalj hur kommuner och skolan och berörda instanser har skött ärendet med familjen. Lunds docenten som uttalar sig gör klart att skolans hemundervisning är en kortsiktig lösning ingenting annat.
Citera
2018-01-15, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Kan nog tyvärr inte lirka med nån, de som kände henne blir helt tårögda när detta kommer upp vill liksom inte peta i några sår.

Sorry vet inte hur man svarar på specifikt inlägg.

Vill också tillägga några saker då det diskuteras friskt kring tjusiga fasader. Jag har inte fått uppfattningen att detta är en person med prestige som försöker upprätthålla några tjusiga fasader. Hanna var verkligen bra på sitt jobb, det verkar ju onekligen hennes man också ha varit. Det finns dock inget särskilt elit med paret. Hon var statlig tjänsteman, visst inom ett av det mer kvalificerade områdena, men ändå, det är Skatteverket vi pratar om. Inga stora summor med andra ord. Detsamma gäller mannen, han var snudd på professor men det dräller verkligen av människor som han i området kring Lund. Alla teorier om samröre med kriminella låter helt galna, vi pratar om helt vanliga medelklass människor.

Åter igen.... tack för info.
Fortsätt gärna att dela, det är intressant.
Klicka på citera, sen är det bara att svara.
Citera
2018-01-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Blev det bekräftat i tråden att det verkligen var ett fosterbarn? Han sa sig väl vara 21 år då han var fosterbarn hos dom. Det är konstigt. Hittar inte vart i tråden det stod...
Ja han var fosterbarn, och han var det enda fosterbarnet i familjen. Om man nu kan kalla det fosterbarn när man är över 18 . Och det var i Göteborg. Nu minns jag inte hur länge han var där, men jag tror han flyttade ut till eget när han var 21.
Citera
2018-01-15, 21:46
Medlem
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...
Citera
2018-01-15, 21:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Skolan ska följa skollagen och skolverkets allmänna råd. Och där slår bland annat fast att eventuella särskilda insatser ska ske utifrån elevens individuella behov, inte utifrån diagnos. Med andra ord finns ingen anledning att "huvuden kommer att rulla" just p g a oklar diagnos, utan den sammantagna bilden utifrån symtom och nedsättning av förmågor och funktion avgör.

Man har inte osannolikt utfört tester på barnens inlärningsförmåga och mognad/kunskapsutvecklingsnivå i olika standardavseenden när man har bedömt deras möjlighet att ta till sig klassrumsundervisningen resp möjl att ta till sig hemundervisning. Eller, man har gjort en form av standardutredning. Därmed har man osett medicinsk diagnos sin egen diagnos av elevens utvecklings- och kunskapsnivå och inlärningsförmåga. Detta är nog viktigt eftersom barnen utvecklas i olika takt på olika områden.

Detta anger ju för skolan allt de behöver veta vad gäller barnets förmåga att ta till sig kunskaper, i och oberoende det skick barnet är i medicinskt.

Skulle jag tro.
Citera
2018-01-15, 21:48
Bannlyst
Citat:

Jodå, det finns där bak......nånstans.
TROR han bodde hos dom nått år, och han hade bara possitivt att säga.
Dom var helt normala enl honom
Citera
2018-01-15, 21:49
Medlem
Citat:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Gissningsvis fick han lämna familjen när första cancerbeskedet kom.
Citera
2018-01-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag bryr väl mig inte om vad du påstår. Har skolan på luddiga intyg gett klartecken i flera år för hemundervisning, så kommer huvuden att rulla och som på vanligt svenskt manér utreder man i detalj hur kommuner och skolan och berörda instanser har skött ärendet med familjen. Lunds docenten som uttalar sig gör klart att skolans hemundervisning är en kortsiktig lösning ingenting annat.
Docenten uttalar sig generellt om hemundervisning somliga, barn får hemundervisning somliga barn får hemundervisning under en stor del av skoltiden eftersom det inte går att få det att fungera med undervisning i skolan.
Citera
2018-01-15, 21:51
Medlem
Crossmacks avatar
Den här tråden har stått och stampat ett bra tag nu. Vi lär inte komma fram till något mer här innan polisen går ut med något, om de gör det. Alla möjliga typer av gissningar finns i flera tusen inlägg och de börjar upprepa sig ganska stadigt. Faktum kvarstår att vi faktiskt inte vet vad som hände hos den här familjen och så kanske det förblir.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jodå, det finns där bak......nånstans.
TROR han bodde hos dom nått år, och han hade bara possitivt att säga.
Dom var helt normala enl honom

Hittat. Verkar skumt... Se 3625, 3633, 3634.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Dom hade läkarintyg för båda döttrarna.
Det tog lite tid att få ett för lill-syrran, men intyget kom innan beslut fattades, enl rektorn.
Står i tidningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in