Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Som jag ser det verkar Ted Gärdestad på många sätt vara en form av produkt, skapad av människor i hans närhet. Till och med idag förmedlas en falskt bild av honom av både kändiselit och av hans närmaste.
Det var Ted som hade utseendet med sig och det var Ted som hade möjligheterna att bli idol och dra in pengar. Det sägs att han skrivit den ganska torftiga musiken men f-n trot. Det är i vilket fall som helst texterna han blivit mest känd för och det har pratats i åratal om "Teds musik" och liknande termer. Men det är ju för i helvete hans bror Kenneth som skrivit texterna. Det är han som är geniet och det är han som skapat minnena hos folk. Ändå framställs fenomenet konstant som "Ted Gärdestad".
Varför? Varför har Kenneth Gärdestad under alla år valt att hålla sig i bakgrunden och istället skicka fram sin bror? Vem är egentligen Kenneth Gärdestad och hur var relationen egentligen mellan bröderna. Dvs inte Kenneths version och inte någon uppdiktad version utan den sanna versionen.. finns den ens beskriven?
Min personliga teori är att Ted Gärdestad varit stenhårt knuten till sin bror och knappt haft ett eget liv under hela sin uppväxt och karriär. När han senare frigjorde sig från brodern triggades diverse psykologiska sjukdomar och galenskaper. Men dom var alla en signal på att något inte stod rätt till tidigare i hans liv. Och fortfarande behandlas han likadant, åratal efter sin död.
Håller med dig... Gäller ffa Kenneths relation till Ted.Något mellan dom var inte ok. Bilden av Ted som vi överförses med är väl att han var en sökare, men jag tror Ted ville bort från hela familjen och sökte sig då till Bagwam sekten eftersom flera av hans musik polare, kändisar då var med i sekten.
Att han var med i mordutredningen ang Palme var inget konstigt pga att 33 -åringen hade Bagwam möten i i en lägenhet i mitt område och Ted ingick i den kretsen. Den misstänkte sk 33 åringen bodde rätt nära mig och då när Palme mördades, alltså tiden runt mordet höll man möten hos 33 åringen och polisen utredde medlemmana och de som besökt 33-åringen.
Om nu Teds schizofreni debuterat redan då så är det inte heller konstigt att han "utpekades". Eftersom han led av imperativa röster.
Nåväl. Jag är oerhört trött på hans bror som skönmålar deras relation. Vi vet bara det Kenneth säger när det gäller relationen. Undrar om Ted någonsin talat spec.. mkt om sin bror.
Själv blev jag rätt förvånad när jag fick reda på att det inte var Ted som skrivit texterna och ändå kände jag då delar av kretsen runt Ted.