2018-01-08, 12:59
Medlem
Overminds avatar
Fan vilket öde och bli så där jävla sjuk i huvudet. Bara 41 år gammal. Ingenting. Men idiotiskt av honom och utsätta tågföraren för detta... Kunde väl hängt sig eller något annat.
Citera
2018-01-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Intressant. Hur kan det komma sig att du läst polisrapporten?

via ett gammalt jobb

och det där med säcken kan jag dementera direkt. En sån detalj hade jag garanterat kommit ihåg.
Citera
2018-01-09, 14:44
Medlem
SavageBreakers avatar
Kan ju bara varit så också att han under en längre tid tänkt på att ta självmord men ändå kämpat emot det. Enligt vad han själv sa och filmen som nyligen haft premiär så gillade han att ta promenader, det kan vara så att när han mådde som sämst och bestämde sig för att ta sin dagliga promenad i Sollentuna så tog han chansen just i DET tillfället han var i då att hoppa/ställa sig på spåret. Inget vi någonsin kommer få reda på om det var planerat eller inte.
Citera
2018-01-09, 16:42
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattebosse
Jag läste polisrapporten för hemskt länge sedan och minns det som att han stod upp men jag kan minnas fel. Det som däremot har etsat sig fast i mitt minne är att han sträckte ut armarna just när tåget kom. Jag kan inte släppa den detaljen. Det finns något ”vackert” i det, mitt i allt fruktansvärt mörker. Som en omfamning eller nåt 😔
Håller med dig, så vill jag också tolka det som.
Har alltid trott att han kastade sig framför tåget och det känns så panikartat, så forcerat.
Här låter det mer som om han välkomnade döden och bara ville få frid.
Undrar också varför du läst polisrapporten men förstår om du kanske inte kan säga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Fan vilket öde och bli så där jävla sjuk i huvudet. Bara 41 år gammal. Ingenting. Men idiotiskt av honom och utsätta tågföraren för detta... Kunde väl hängt sig eller något annat.
Hänsyn till en tågförare är väl inte direkt det första man tänker på om man befinner sig i Teds situation. Då har man nog med sig själv (och makterna).
Citera
2018-01-09, 17:23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Jag läste polisrapporten för hemskt länge sedan och minns det som att han stod upp men jag kan minnas fel. Det som däremot har etsat sig fast i mitt minne är att han sträckte ut armarna just när tåget kom. Jag kan inte släppa den detaljen. Det finns något ”vackert” i det, mitt i allt fruktansvärt mörker. Som en omfamning eller nåt 😔

Från en som jobbade på SJ i många år. Det finns inget "vackert" över ett självmord på spåret. Resterna får plockas ihop som ett plockepinn. Man kan bara hoppas att man hittar alla kroppsdelar.
Citera
2018-01-09, 17:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Från en som jobbade på SJ i många år. Det finns inget "vackert" över ett självmord på spåret. Resterna får plockas ihop som ett plockepinn. Man kan bara hoppas att man hittar alla kroppsdelar.

Jag känner också en snubbe som jobbat på lokverkstaden. Han har aldrig tagit hand om någon snubbe under tåget, men flera älgar och rådjur och det var inget trevligt. Det är till att spola bort litervis med blod och köttfärs på underredet på tåget.
Citera
2018-01-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

Det var inte alls det jag avsåg, jag vet också vad som händer när ett tåg träffar en människokropp. Jag pratade om det allra, allra sista en människa hinner tänka/göra innan allt tar slut. Det är åtminstone för mig extremt symbolladdat.
Citera
2018-01-11, 11:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Det var inte alls det jag avsåg, jag vet också vad som händer när ett tåg träffar en människokropp. Jag pratade om det allra, allra sista en människa hinner tänka/göra innan allt tar slut. Det är åtminstone för mig extremt symbolladdat.

För mig är det där bara romantiserande skitprat.
Citera
2018-01-12, 12:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det var på kvällen den 28 maj 1988 som Gärdestad anföll tre kvinnor på Östermalm, alla i 20-årsåldern.

Beväpnad med en 2,8 kg tung tegelsten slog han den första kvinna rakt i ansiktet, då de passerade varandra. Hon fick skallbenet vid tinningen intryckt. Därefter kastade han stenen mot en öppen bil där en annan kvinna satt. Den kvinnan klarade sig dock utan fysiska skador.
Kort därefter, i korsningen Storgatan-Skepparegatan, överföll han den tredje kvinnan. Han slog henne bakifrån med tegelstenen. Kvinnan ådrog sig hjärnskakning och djupa jack i ansiktet. En lång tid efter överfallet mådde hon mycket psykiskt dåligt.

När Gärdestad greps och sedermera häktades erkände han omgående, men kunde inte ge någon förklaring till varför han så brutalt misshandlat tre för honom okända människor.
Tisdagen den är 11 oktober 1988 dömdes Gärdestad vid Stockholms tingsrätt till sluten psykiatrisk vård. Den slutna vården lär dock ha upphört ganska snabbt och han kom istället att vårdas i hemmet.

Ett otäckt fall som påminde om den s k "Blyklubbemannen" 13 år tidigare, då en psykiskt sjuk man på liknande sätt attackerade folk på måfå med en blyklubba. En person avled och flera skadades allvarligt. Även i det fallet dömdes GM till sluten vård.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-01-12 kl. 12:52.
Citera
2018-01-15, 00:14
Medlem
Plebeiis avatar
Angående nya filmen:
Citera
2018-01-15, 08:24
Medlem
Enydrions avatar
Är det någon som vet hur det gick för dem som Ted krockade med 1995?

Har aldrig läst hur det gick för dem, hittar ingen info om olyckan? alls... Har för mig att den skedde i Stockholm.

Fått för mig att han körde en Merca, kan vara fel...
Citera
2018-01-15, 11:29
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Är det någon som vet hur det gick för dem som Ted krockade med 1995?

Har aldrig läst hur det gick för dem, hittar ingen info om olyckan? alls... Har för mig att den skedde i Stockholm.

Fått för mig att han körde en Merca, kan vara fel...
Trafikolyckan inträffade på Danderydsvägen en junidag 1995. Gärdestad framförde mycket riktigt en Mercedes 190 E. Av någon anledning kom han över på fel sida av vägen. Enligt egen utsago p g a att han fick "slag i ratten" efter att ha kört över en flaska på vägen. Närstående har senare gått ut med att de tror det kan ha rört sig om ett självmordsförsök.
En lastbil och en Volvo-personbil blev inblandade i olyckan. Gärdestad fördes till sjukhus med skador i ansiktet. Han fick genomgå plastikoperation. De övriga inblandade skall ha klarat sig utan allvarliga skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in