2018-01-15, 14:14
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Köp då.

Eller så tar du en titt i verkligheten, det säljs inte ens 50% jämfört med 2017. Fast du kanske kör en Booli och jämför med lämplig period bakåt? 90-talet?

Var det förresten du som donerade de 13 miljarder $ som JP Mortage fake fick betala för bluffandet 2008?

Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Japp, jag har redan vänt kappan efter vinden, nu är det upp upp, och en liten dipp efter amorteringskravet, sedan upp igen, ingen bubbla här inte. Det gäller att vara en välsmord vindflöjel för att tjäna pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ja, bubblan behöver blåsas upp ytterligare.

Det enda orosmolnet i större städer, i synnerhet Sthlm är hur man löser hyresrätterna och andrahandsuthyrningen.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Detta med konsumenternas sentiment, och skriverier i media, är ofta viktigt för marknader. För t ex bitcoin är det allt. MEN, när det gäller bostadsmarknaden så kan konsumenterna vara hur optimistiska de vill, för när utbudet pumpas ut så är det realekonomin som har sista ordet. Priskonvergensen mot produktionskostnaderna inleds.

Jag lärde mig dock en ny sak i artikeln. Tydligen är det vanligt att folk skiljer sig vid årsskiftet, och att man därför behöver bostad då. Annars är väl de flesta köpare samtidigt också säljare. Plus att det blivit en folkrörelse att gå på visningar.

Och på tal om affärsaktiviteten så ser jag nu på mina egna härledda siffror att den i Stockholm verkar va 25-30% ner jämfört med motsvarande dagar i januari ifjol.
Kortfattat
Citat:
Bostadskön slår ytterligare ett dystert rekord. Det nya året inleds med omkring 600 000 köande, samtidigt som kötiden i de flesta fall har blivit ett år längre sedan i fjol.
https://www.svd.se/bostadskon-rekordlang--600000-vantar-pa-hyresratt

Till detta kommer enligt mina beräkningar ca 1 miljon anhöriginvandrare och 1,5 miljoner anhöriga till dom anhöriga.

Dessutom håller bostadsmarknaden i det tysta på att inflammeras ytterligare av bitcoin-vi följer USA upp mot himmelen.

Alltså: KÖP
Citat:
Bitcoin fever hits US real estate market
http://www.straitstimes.com/world/united-states/bitcoin-fever-hits-us-real-estate-market
2018-01-15, 14:15
Medlem
Kollar på de som är under budguvning pågår på södra sidan. Ett fåtal objekt verkar budas högre än utgångspris, man ser även att första bud ofta sker till utgångspris. Förstår inte varför man inte budar lägre om inget annat bud har kommit in detta verkar mest stämma för BR. Villor ser ut att ha starkare köpare mentalt som budar under utgångspris.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tumba-skacklinge-botkyrka-kommun-kattugglebacken-10-12741575

Utgångspris, 4,4. Senaste bud 4,22

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-kasta-huddinge-kommun-kittelvagen-33-12761235

Utgångspris, 4,495. Senaste bud 4,2

https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/stockholm/hagersten/alvsjo-solberga/armbandsvagen-18/188717

Utgångspris, 4,995. Senaste bud 4,5
2018-01-15, 14:31
Medlem
Det finns en del som lägger sig under utgångspris för lägenhet i min kommun, men av det jag sett så håller det inte.

Exempel

Utgångspris
2 990 000 kr

Bud Budgivare Datum Tid
3 050 000 kr Budgivare 3 2018-01-15 12:30
2 990 000 kr Budgivare 2 2018-01-15 11:49
2 980 000 kr Budgivare 1 2018-01-15 11:40
2018-01-15, 14:35
Medlem
Lovengrens avatar
Om gått ner 10-15 procent borde det vara lägligt att köpa nu om man har råd...Finns det något som tyder på att världens ekonomi börjar sakta ner? Priserna kommer rocka igen. Här i Stockholm tycker jag inte mig märkt särskilt prisnergång. Hur är det i Göteborg och Malmö? Vad kostar 50 kvadratmeter på Möllevången?
2018-01-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovengren
Om gått ner 10-15 procent borde det vara lägligt att köpa nu om man har råd...Finns det något som tyder på att världens ekonomi börjar sakta ner? Priserna kommer rocka igen. Här i Stockholm tycker jag inte mig märkt särskilt prisnergång. Hur är det i Göteborg och Malmö? Vad kostar 50 kvadratmeter på Möllevången?
om du inte märker prisraset i Sthlm måste du verkligen bo under en sten, har du internet där?
2018-01-15, 15:07
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,7
jan: 83,2

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,0
jan: 79,5

Vasastan+Östermalm
aug: 103,5
sep: 100,7
okt: 94,4
nov: 93,1
dec: 91,1
jan: 89,9

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 52,1

Nacka kommun
aug: 58,9
sep: 54,5
okt: 45,1
nov: 49,1
dec: 41,6
jan: 43,4

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 35,1

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 44,9

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 29,1

Förra året var priserna på Södermalm ca 3 kkr/m2 lägre andra halvan av januari, än första halvan.

Tidigare diskuterades Penates-grafen för Göteborg. Nu har den fått ett vansinnesryck nedåt istället. Jag hävdar bestämt att mina siffror är mer "kvalitativa" än Husmask och Penates, dock givetvis också mycket mer begränsade.

http://www.penates.se/goteborg/

Dock går det givetvis att komma på ännu mer relevanta siffror är mina, så fältet är öppet för "konkurrerande" statistik!

=>
På fem månader kan man nu säga att Stockholms innerstad + Solna (och Sundbyberg) fallit 15%. Möjligen kan man påstå att Nacka snarare fallit 20%. I Uppsala däremot, när vi plockat bort de volatila ettorna, så är inte fallet mer än 10%, men där är det 30% billigare än t ex i Solna.

Även Göteborg har nu sällat sig till storstadsraset på 15% på fem månader. Malmö däremot, hävdar jag, har inte fallit mer än 10%. Men då är också priserna lägst där bland storstadskommunerna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 15:36.
2018-01-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovengren

Stockholm leads the way...

I Malmö är nog fallhöjden minst, det finns ju en medial bild av staden som inte direkt är lysande, men bland medelklass och så kallade köpstarka individer så nog ration mellan kostnad och inkomst ganska överlägsen, jag har ingen exakt data dock, utan det är en gissning(numbeo har dock en självrapporterad jämföringstjänst). Allt är billigare i Malmö i relation till vad normala människor tjänar, och framförallt bostäder.

Citat:
Indices Difference Info
Consumer Prices in Stockholm are 13.86% higher than in Malmo
Consumer Prices Including Rent in Stockholm are 25.02% higher than in Malmo
Rent Prices in Stockholm are 58.46% higher than in Malmo
Restaurant Prices in Stockholm are 6.96% higher than in Malmo
Groceries Prices in Stockholm are 14.20% higher than in Malmo
Local Purchasing Power in Stockholm is 10.52% lower than in Malmo

Har inte kunnat hitta områdesstatistik för Malmö kommun tyvärr, men om man jämför bostadspriser och medelinkomster mellan t ex min stadsdel(GBG) och församlingarna på Södermalm, så framstår Södermalm som rätt dyrt. Medelinkomsterna i församlingarna på Söder är ganska jämförbara med medelinkomsterna här, men priserna är rejält mycket högre, i den jämförelsen finns det data, så det är inte en gissning, utan ett konstaterande, då båda kommunerna har bra områdesstatistik.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-15 kl. 15:14.
2018-01-15, 15:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eftersom tråden ligger under nationalekonomi så passar jag på att lägga en länk på studie i bostadsbubblor i 140 år.

We use novel instrumental variable local projection methods to demonstrate that loose monetary conditions lead to booms in real estate lending and house prices bubbles; these, in turn, materially heighten the risk of financial crises. Both effects have become stronger in the postwar era.

http://www.nber.org/papers/w20771#fromrss

Motargumentet är att eftersom de villkoren är fundamenta så föreligger ingen bubbla.

Det är endast om prisökningen är större än dessa fundamenta talar för som det kan vara fråga om en bubbla, typ.

Och om villkoren ändras, byggandet tar fart eller det tar slut på kreditvärdiga låntagare, och detta leder till ett prisfall, så innebär detta inte att en bubbla har spruckit, utan endast att prsiutvecklingen följer fundamenta, precis som den gjorde i uppgångsfasen.
2018-01-15, 15:49
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Stod dom inte på kontraktet? Hade dom en större lägenhet borde dom ha kunnat byta till sig två nya, men mindre utan större problem, det är ju i princip lappar för sådana lägenhetsbyten överallt, iaf där jag bor, dvs par som söker större, en av mina närmaste vänner har gjort hyreskarriär så, några lägenhetsbyten senare och så bor dom, dvs han med fru och barn i en fin och stor lägenhet med bruksvärdeshyror(dvs dirt cheap). För ca 10 år sedan, ungefär när jag flyttade hemifrån, kunde man köpa bostäder för ca 20 000 per m2 i helt ok områden.

Exempel nedan. Området stod inflyttningsklart i april 2007, typ granne med Mannerströms gamla hak, Sjömagasinet.

Jag känner inte till detaljerna i ngt av fallen, vet bara att det är så som jag skrivit, Hursomhelst har jag gett mina rekommendationer till dom att det är bättre söka sig utanför Gbg och långpendla med bil än att hyra någon andrahands-lägenhet i någon stadsdel med hög kriminalitet.
(en av dom tror jag flyttat utomlands men är osäker på det).
2018-01-15, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
JMs siffror på hemsidan över osålda lägenheter i Stockholm skuttade nu ner med sådär 80 över natten. Eftersom det skulle motsvara 3-4-5-6 veckors försäljning, kan vi nog utgå ifrån att så inte var fallet, utan snarare att man drog tillbaka något projekt som tidigare legat ute.

Just nu:

Sverige totalt: 1 961
Stockholm: 1 109

JMs bokslutskommuniké publiceras den 1 februari.
Nu far siffrorna vilt omkring. Sex timmar senare:

Just nu
Sverige totalt: 1 926
Stockholm: 1 053

Bonavas totalsiffra ligger prick still, och jag tror att antalet projekt för JM i Stockholm just minskat från 92 till 91, så jag misstänker att något tagits ur försäljning. Eller så kan man kanske ha gjort någon blockförsäljning till investerare...

Edit kl 16:00

Just nu
Sverige totalt: 1 990
Stockholm: 1 117
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 15:59.
2018-01-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Motargumentet är att eftersom de villkoren är fundamenta så föreligger ingen bubbla.

Det är endast om prisökningen är större än dessa fundamenta talar för som det kan vara fråga om en bubbla, typ.

Och om villkoren ändras, byggandet tar fart eller det tar slut på kreditvärdiga låntagare, och detta leder till ett prisfall, så innebär detta inte att en bubbla har spruckit, utan endast att prsiutvecklingen följer fundamenta, precis som den gjorde i uppgångsfasen.
Med den definitionen kan ju typ inte bubblor existera. Varför inte bara nöja sig med definitionen:

Bubbla, en tillgångs värde överskattas jättemycket.

Eller som Saob menar:
b) bildl., om ngt lättförgängligt l. ”ihåligt” l. värdelöst l. tomt l. bedrägligt o. d. Tranér Anakr. 188 (1830, 1833). ”Bubblan” brast. TT 1872, s. 58 (om ett jobbarföretag). Det gustavianska tidehvarfvet var intet annat, än en glänsande bubbla af lögn. Topelius Vint. III. 2: 10 (1897).

Att invända att prisuppgången berott på ökad befolkning, för lite byggande och låga räntor är trivialt. Men att folk förlånat sig på ngt som nödvändigtvis kommer tokfalla i värde är enligt mig en bubbla.

Bubblor är psykologiska och man behöver ha asberger för att inte förstå sig på detta.
2018-01-15, 16:11
Avslutad
Jag har inte tillträde bakom di.se:s betalvägg, men detta låter ju verkligen som rena rama klagosången från en bransch som gjort gigantiska vinster på räntebidrag och ultralätt penningpolitik:

Hans Wallenstam: "Regeringen på väg att döda bostadsrätterna"

"Regeringen är på väg att döda nyproduktionen av bostadsrätter och bär ett stort ansvar för prisfallet på bostadsmarknaden. Det anser Hans Wallenstam, vd för fastighetsjätten Wallenstam som i en intervju berättar att han ser en stor risk för fortsatt svag utveckling och om hur branschen tvingas anpassa sig till det nya marknadsläget."

https://www.di.se/nyheter/hans-wallenstam-regeringen-pa-vag-att-doda-bostadsratterna/
(betalvägg)
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-15 kl. 16:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in