2018-01-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.
Den där historien du beskriver tänker åtminstone inte jag överväga ens förrän svar från obduktionerna kommer. Jag har själv varit inne och nosat på det, men känns som en alltför vidrig tanke. Jag vill tro att detta kommer ur en engagerad pappas förtvivlan. Även jag vet hur vanligt sexuella övergrepp på barn är. Men innan bevis tänker jag bortse från sånt. Men naturligtvis kommer man söka efter sånt också under förundersökningen.
Citera
2018-01-15, 14:13
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest.
Vad har du för belägg för det?
Citera
2018-01-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det har diskuterats och i princip avfärdats. De är inte isolerade och de skulle inte haft tid.

Men det är inte omöjligt. Bara högst osannolikt.

Okej, sry, måste ha missat att detta diskuterats. Jag uppfattade det som att dottern och mamman varit isolerade närmast helt senaste åren. Frånsett mammans ev deltidstjänst och de besök som varit av lärarna. De kan ju isf vara en eftergift för att slippa få soc-anmälan på sig. Vem vet vilka hot och förmaningar döttrar och modern fått inför dessa lektioner?
Citera
2018-01-15, 14:15
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Jag tror det rör sig om nån Bostadsförening..
En av medlemmarna är med i flera andra olika som definitivt är just såna.
Men oxå så har de gemensamt:
c/o Ernst & Young AB, Mikael Larsson
Box 205
851 04 Sundsvall

Som nämnts tidigare verkar det röra sig om någon form av värdepappersföretag (se länken här: https://www.allabolag.se/5569955429/verksamhet ). Flera (alla?) av bolagen verkar ha någon koppling till Ernst & Young (där OH liksom även HB tidigare varit anställda) och ordinarie ledamot (en skatteexpert) verkar fortfarande vara verksam vid EY. Tror precis som någon annan föreslog i tråden tidigare att det kan röra sig om någon form av pensionsupplägg för anställda vid EY.
Citera
2018-01-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Förstår hur du menar men tycker ändå att det finns visst utrymme här. Om fadern hamnat i en djup depression och samtidigt har det svårt hemma kan det ha lett till en känsla att inte kunna leva upp till kraven som ytterligare påförs genom en formell professorstitel. Dvs att han själv personligen och mentalt är på väg nedåt medan karriären är på väg uppåt -> en besvikelse på att inte kunna uppnå och bekräfta den tänka offentliga bilden av sig själv.

En inte alltför långsökt förklaring. Svårt att tro att en person utför en liknande gärning utan depression i grunden. Resonemangen har knappast innehållit något logiskt konsekventtänkande i bemärkelsen konstruktiv problemlösning. Märkligt dock att vederbörande kunnat forsätta fungera i sin arbetsmiljö och att ingen av alla olika lärare som besökt familjen såg några som helst tecken och varningslampor blinka hemma hos familjen. Föräldern har således lyckats hemlighetshålla alla dessa typer av katastroftankar och förbjudna, tabubelagda önskningar, i kontakten med den yttre omvärlden. Vet att människor som under längre tids tryck, stress och press har en benägenhet att hamna i depressionens klor. Lär vara en samling olika faktorer som samspelat i denna typen av outburst, hos en desperat människa.
Citera
2018-01-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade du tyckt det var konstigt om mamman och döttrarna var hemma ofta tillsammans? Karl´n var en jämställd pappa. Inte bara den som drog hem pengar och skruvade på bilen.
Frågan är om döttrarna behövde att ha sin pappa hela tiden hos sig? Det känns som att han ville bevaka dem hela tiden. Barnen i såna ålder brukar gilla att umgås med sina jämnåriga kompisar men de gjorde inte det enligt grannarna. Kan vara så att mamman kom på nån hemlighet som pappan insåg att det inte fanns nån utväg än att döda frun och barnen? Jag gillar och brukar inte skriva konstiga spekulationsteorier men det här fallet börjat att bekymra mig med så mycket hysh-hysh från polisen och myndigheterna. Var det inte mammas chef på arbetet som inte ville berätta om hon märkte oro hos mamman på grund av hänsyn till anhöriga? Vad menade hon med detta?
Citera
2018-01-15, 14:18
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.

Tror knappat incest är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer utan snarare psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, psykiskt och fysisk misshandel.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror som du, att det förhoppningsvis kommer att kommuniceras utåt såsmåningom i stora drag vad som har hänt. Hoppas i vart fall att det sker.

För det finns även en oro hos folk att detta kan ske, man vill veta varför och hur. Inte bara av "snaskigt intresse" utan faktisk för att kunna identifiera varningssignaler och hjälpa någon annan som närmar sig en sådan utgång.

Vi vill helt enkelt förstå och om möjligt lära oss se om någon annan är på väg för att kunna larma eller hjälpa till. Det är ett normalt beteende i gruppdynamik som finns bland, vänner, arbetskamrater, grannar o skola - och hos alla andra som stod längre ifrån denna familj. Även barn frågar idag sina föräldrar vad som egentligen har skett.

Därför är det väldigt viktigt att även allmänheten informeras i stora drag om händelseförlopp och bakgrund.

Ja. En anledning till att även familicid är förbjudet är rimligen att det skapar oro i det omgivande samhället. Det är oansvarigt sett till konsekvenserna. Även om de har "alla blanketter klara" så är det som (ev.) privat beslutad handling inte i laga ordning och därför källa till chock, oro, misstanke, bestörtning, merarbete och förtvivlan. Så kan man inte bete sig.

Vi kommer få en förklaring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Vad har du för belägg för det?

jag har själv arbetat på behandlingshem och i sociala ärenden och tyvärr fått en reell inblick i hur vanligt det är med att fäder förgriper sig på sina barn.
Citera
2018-01-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Jag har problem med min flash player, så jag kan ej se inslaget.
Men det är möjligt att Oskar finns med här.
https://www.ideff.pt/en/ini_detail.php?zID=26&aID=292
Helt sjukt när man ser det här, att tänka sig att han gjort det här!
Citera
2018-01-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Tror knappat incest är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer utan snarare psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, psykiskt och fysisk misshandel.

Ja, vanligast kanske det inte är, men långt vanligare än man kan tro tyvärr. Och inte sällan till grund för psykisk ohälsa, missbruk, destruktivitet.
Citera
2018-01-15, 14:21
Bannlyst
Citat:
Okej, sry, måste ha missat att detta diskuterats. Jag uppfattade det som att dottern och mamman varit isolerade närmast helt senaste åren. Frånsett mammans ev deltidstjänst och de besök som varit av lärarna. De kan ju isf vara en eftergift för att slippa få soc-anmälan på sig. Vem vet vilka hot och förmaningar döttrar och modern fått inför dessa lektioner?

Jag säger absolut inte att du har fel, och det finns säkert nån som håller med dej.
Men efter att ha följt hela tråden, så känns detta som ett väldigt kallt spår.....
För min del är detta struket, men jag spekulerar bara, precis som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in