2018-01-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Intressant info att ta notis om, att tjejerna ibland varit ensamma hemma på dagarna trots sjukdomsbild.

Ja det där har jag också funderat på. Dock var det en i tråden som sa att mamman bara var på sitt arbete i Malmö 2 dagar/vecka.

Sen kan ju tjejerna inte varit "dödssjuka" iom att de fick hemundervisning fram till jullovet och en lärare var ju där och skulle träffa dem den 9:e. Jag tror visst att de har varit sjuka men sen är frågan i vad och hur sjuka de egentligen var? Fick de något sorts besked under jullovet som fick det att brista fullständigt för någon av föräldrarna?

Jag kan inte se annat än att det är psykisk sjukdom som ligger bakom det här. Inte för inte kan en allvarlig depression med självmordstankar räknas in i begreppet "allvarlig psykisk sjukdom/störning".
Citera
2018-01-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du ägnar dig åt utpressning! 😄

Men jag håller i princip med. Kan man inte med mitt snusförnuft hävda att om nu familjen vände sig från offentligheten så finns det ett befogat intresse i att föra dem åter?

Dessutom är tilldragelsen så exceptionell att allt annat vore högst märkligt.

Det snaskas i saker här av många, men helt klart så kommer händelsen kommuniceras när tiden är mogen.

Jag tror man som utgångsläge ska ha minsta möjliga förväntningar på sakens karaktär. Men det kommer vara intressant nog.

Men allt väsentligt kommer komma fram. Det här är sannolikt fråga om i det närmaste hyperkorrekta människor – att det är deras problem snarare än vad som antyds i dessa spalters låtsade Sturm und Drang.

Det är möjligt att de inte efterlämnat ett avskedsbrev utan en blankett, där uppsägning av samtliga nätkonton och abonnemang och bindningstider meddelas.
Nå, vid dödsfall så avslutas även sånt med bindningstider. Fast inte tror jag att de krattat så noga inför morden.
Citera
2018-01-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det där har jag också funderat på. Dock var det en i tråden som sa att mamman bara var på sitt arbete i Malmö 2 dagar/vecka.

Sen kan ju tjejerna inte varit "dödssjuka" iom att de fick hemundervisning fram till jullovet och en lärare var ju där och skulle träffa dem den 9:e. Jag tror visst att de har varit sjuka men sen är frågan i vad och hur sjuka de egentligen var? Fick de något sorts besked under jullovet som fick det att brista fullständigt för någon av föräldrarna?

Jag kan inte se annat än att det är psykisk sjukdom som ligger bakom det här. Inte för inte kan en allvarlig depression med självmordstankar räknas in i begreppet "allvarlig psykisk sjukdom/störning".

Jag tror också att det är psykisk sjukdom som ligger bakom.
En viktig lärdom kan vara, att samhället inte får låta sig förblindas av titlar , fina jobb och fina hus.
Barn kan fara illa av föräldrars psykiska sjukdom även om de yttre omständigheterna verkar väldigt bra.
Citera
2018-01-15, 14:04
Medlem
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.
Citera
2018-01-15, 14:06
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiruna2044
Är det verkligen bekräftat att denna profil tillhör Agnes H? Om man jämför bilden med bilden på Agnes i fotbollslaget så är jag tveksam till att det är samma flicka.
Sant, inte mkt lik.
Men om jag kommer ihåg rätt så fanns det tydligen sätt att se att kontot bytt namn, från ett som ganska tveklöst tillhörde Agnes.
Sedan KAN det ju va så att det som varit under år emellan påverkat utseendet?
Citera
2018-01-15, 14:08
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har inte stor tilltro till polisen. De kommer granska fallet med lupp. Även om de kommer gå varligt fram i förhör så kommer de ta fram allt som bara går.

Håller med dig där, hela Sverige granskar vad som händer, verkar det som, pressen att INTE missa nåt är oerhört stor hos polisen nu, eftersom ingen åklagare är inkopplad..... än så är det polisen som äger förundersökningen, som de skrev. Då åker luppen fram. Å det är jättebra det.
Citera
2018-01-15, 14:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Äntligen insläppt som ny medlem. Jag finner det märkligt att nästan ingen i hela denna långa tråd spekulerat (för det är väl det vi alla gör) i vad som är den vanligaste hemligheten i dysfunktionella familjer: incest. En teori bland alla skulle därmed kunna vara att pappan med alla medel försökt hålla modern och döttrarna i kontroll och i minimal kontakt med omvärlden (både den verkliga och den digitala) För att inte träffa kompisar och arbetskollegor hölls dom instängda i huset samtidigt som han duperade omvärlden att tro att barnen är sjuka. En högintelligent person med charm och talets gåva och social status. Genom att själv påskina att han är en empatisk o engagerad far berättade han om hur sjuka barnen/frun var, hur mkt han älskade dom och skrev t o m en bok om moms med döttrarna. Noterade även höga buskar runt huset och ett nybyggt tätt och högt staket och att hundägargrannen aldrig såg till dom. På filmen från en föreläsning pappa höll ser man en vältränad man, kanske därmed ett högt libido? Med stigande ålder kan han allt mindre hålla dem i schack och det då fanns risk att dom skulle avslöja denna fantastiska man som höll kontroll inte bara på något så fyrkantigt som moms -- utan även sig själv och sin familj. Självbilden som "ängeln i Lund" och professorämnet riskerade att raseras. Kanske hade dom hotat med detta. Att han dräpt dom för att sen hänga sig en bit ifrån övriga familjen (i köket?) indikerar ju också att det varit en konflikt i familjen. Vid barmhärtighetsmord skulle kanske alla hittat tillsammans i sängen? Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror och åtföljs av mkt tabun och skam- och skuldbeläggande och cover-ups, även av de utsatta.

Det har diskuterats och i princip avfärdats. De är inte isolerade och de skulle inte haft tid.

Men det är inte omöjligt. Bara högst osannolikt.
Citera
2018-01-15, 14:10
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tystnadsplikten/sekretess borde vara viktigare än svenska folkets intresse. Förutom anhöriga så har även de döda rätt till respekt och integritet.
Det finns ju en del massmördare som i direkt anslutning till morden begått självmord eller blivit dödade. Anton i Trollhättan exempelvis, om jag minns rätt. Så om Antons anhöriga inte ville att tidningar skulle skriva mer om morden skulle de inte ha skrivit?

Av respekt för barnen som mördades bör sanningen - hur grym den nu kan vara eller inte - komma fram.
Citera
Medlem
Citat:
Mördares anhöriga ärver, åtminstone såtillvida att mördares (oskyldiga) barn ärver exv morföräldrarna även om mamman slagit ihjäl dessa. Om det inte går att göra sak av att mordet skett just i det syftet, kanske. Men många ggr finns inga andra rimliga anspråk som skulle motivera att barnbarnen inte ärvde. Hur det blir här undrar man ju, men har de gått hädan i samråd får det väl göras upp lite i godo, hoppas man.
Dom kanske läste upp sina testamenten i videon ?
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du ägnar dig åt utpressning! 😄

Men jag håller i princip med. Kan man inte med mitt snusförnuft hävda att om nu familjen vände sig från offentligheten så finns det ett befogat intresse i att föra dem åter?

Dessutom är tilldragelsen så exceptionell att allt annat vore högst märkligt.

Det snaskas i saker här av många, men helt klart så kommer händelsen kommuniceras när tiden är mogen.

Jag tror man som utgångsläge ska ha minsta möjliga förväntningar på sakens karaktär. Men det kommer vara intressant nog.

Men allt väsentligt kommer komma fram. Det här är sannolikt fråga om i det närmaste hyperkorrekta människor – att det är deras problem snarare än vad som antyds i dessa spalters låtsade Sturm und Drang.

Det är möjligt att de inte efterlämnat ett avskedsbrev utan en blankett, där uppsägning av samtliga nätkonton och abonnemang och bindningstider meddelas.

Jag tror som du, att det förhoppningsvis kommer att kommuniceras utåt såsmåningom i stora drag vad som har hänt. Hoppas i vart fall att det sker.

För det finns även en oro hos folk att detta kan ske, man vill veta varför och hur. Inte bara av "snaskigt intresse" utan faktisk för att kunna identifiera varningssignaler och hjälpa någon annan som närmar sig en sådan utgång.

Vi vill helt enkelt förstå och om möjligt lära oss se om någon annan är på väg för att kunna larma eller hjälpa till. Det är ett normalt beteende i gruppdynamik som finns bland, vänner, arbetskamrater, grannar o skola - och hos alla andra som stod längre ifrån denna familj. Även barn frågar idag sina föräldrar vad som egentligen har skett.

Därför är det väldigt viktigt att även allmänheten informeras i stora drag om händelseförlopp och bakgrund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men sluta nu.
Barnen leker i poolen = #metoo???
Frun säljer saker på blocket = #metoo?
Köper bil i oktober och mkt inplanerat = #metoo?

Var får du allt ifrån? Bilinköpet visar bara att han definitivt inte då planerat att döda sin familj. Att frun säljer saker på blocket innebär bara att hon rensar lite hemma. Det gjorde jag med i höstas. Att köpa ny bil har inget med meetoo att göra.
Blir bara så trött.

Barnen leker i poolen = sommar (helt normalt)
Frun säljer saker på blocket = sommar/höst (helt normalt)
Köper bil i oktober och mkt inplanerat = under hösten (helt normalt)

sen händer nåt
nån har satt press
ska avslöja nåt, eller nåt som kommit fram redan(då)

kan vara riggat också, bara för att polisen får ta sig in genom fönstret betyder inte att mördaren är kvar där inne

sätta dörren på lås och slå igen
lokalt snöfall, inga spår
Citera
2018-01-15, 14:11
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det finns 17 St Pennvässaren X AB, 54 st Pennstiftet X AB, 115 X Pennstället, Flera Pennskrinet.

Det är olika personer engagerade i alla företagen. Alla företagen har samma adress: Box 205 Sundsvall.
Lite märkligt?
Jag tror det rör sig om nån Bostadsförening..
En av medlemmarna är med i flera andra olika som definitivt är just såna.
Men oxå så har de gemensamt:
c/o Ernst & Young AB, Mikael Larsson
Box 205
851 04 Sundsvall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här