2018-01-15, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Prova att ersätta X med ett tal.

"Fyra antal år sedan". Det låter galet.
Ja men X • antal år sedan ?

Har som sagt inte grundläggande kunskaper i matematik.
Citera
2018-01-15, 09:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Varför är det vardagligare uttrycket fel? (Har extremt låga mattekunskaper varav min fråga)

Förtydligar. Varför är X inte ett antal?

X är ett antal det är därför du inte ska skriva x antal, det blir som att skriva ett antal antal gånger.

X betecknar ett okänt tal, en viss mängd dagar i detta fall. Det gör även antal. Ett antal dagar är ospecificerat samma som några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Ja men X • antal år sedan ?

Har som sagt inte grundläggande kunskaper i matematik.

Förstår inte hur du tänker där.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-15 kl. 09:57.
Citera
2018-01-15, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»X antal år sedan«

Vissa till och med »ex antal år sedan«.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Korrekta alternativ:

- Ett antal år sedan

- X år sedan

- Några år sedan

Nej. "X antal år sedan" är korrekt svenska. "X år sedan" kan betyda "ett år sedan". Med X antal år klargörs det att handlar om ett par år. Du säger inte att det var "1 antal år sedan". Blir heltokigt.

"X" i sig är för den delen inte nödvändigtvis en dold numerisk bärare.
Citera
2018-01-15, 14:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Nej. "X antal år sedan" är korrekt svenska. "X år sedan" kan betyda "ett år sedan". Med X antal år klargörs det att handlar om ett par år. Du säger inte att det var "1 antal år sedan". Blir heltokigt.

"X" i sig är för den delen inte nödvändigtvis en dold numerisk bärare.

Nej det är som jag skrivet ovan. Du skriver »1 antal år sedan«, vilket jag inte skrivit. Jag skriver »ett antal år sedan«. Där »ett« är en obestämd artikel inte, som du försöker få det till, ett räkneord med siffran 1.

Antal betyder mängd och »ett antal« år är lika med »en mängd« år. Enligt din logik skulle alltså »x mängd år« vara korrekt svenska, vilket det inte är. »X« betecknar en till antalet ospecificerad mängd.

»X antal« blir detsamma som »ett antal antal«.

Därför säger man något av följande [om man vill vara korrekt]:

- Ett antal år sedan

- X år sedan

- Några år sedan

(FB) Felakigt användande av x-antal
Citera
2018-01-15, 14:43
Bannlyst
Citat:
Nej det är som jag skrivet ovan. Du skriver »1 antal år sedan«, vilket jag inte skrivit.

Nej, läs igen. Jag skrev att ditt förslag X år sedan kan lika gärna betyda "ett år sedan". Eftersom X antal år avser "ett par år" så kan du inte skriva "X år sedan" då det kan innebära alltifrån 1 till 50 år sedan. Det blir tvetydigt om du faktiskt syftar på ett par år sedan en viss händelse ägde rum eller faktiskt bara 1 år.
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-15 kl. 14:58.
Citera
2018-01-15, 15:04
Bannlyst
Min poäng är att "antal" klargör att det handlar om fler än 1, alltså fyller det en numerisk funktion.

Om du frågar en 19-åring "när blev du myndig?" så svarar denne givetvis inte " ett (1) antal år sedan" eftersom du då automatiskt tolkar det som flera år sedan.

19-åringen kan antingen svara som en sann aspergare: "1 till antalet år sedan" (tekniskt sett okej) eller "1 år sedan".
Citera
2018-01-15, 15:24
Medlem
"X" är inte synonymt med "ett antal" bara för att x ofta används som en variabel i ett matematiskt uttryck. Matematiska uttryck är något annat än språkliga uttryck, man kan inte blanda ihop de två sakerna hur som helst.
Citera
2018-01-15, 15:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, läs igen. Jag skrev att ditt förslag X år sedan kan lika gärna betyda "ett år sedan". Eftersom X antal år avser "ett par år" så kan du inte skriva "X år sedan" då det kan innebära alltifrån 1 till 50 år sedan. Det blir tvetydigt om du faktiskt syftar på ett par år sedan en viss händelse ägde rum eller faktiskt bara 1 år.

X år sedan betyder att det är mellan minst 1 år och mest överskådlig tid. Jag hoppas att du noterade att jag tog upp tre alternativ.

Citat:
Min poäng är att "antal" klargör att det handlar om fler än 1, alltså fyller det en numerisk funktion.

Om du frågar en 19-åring "när blev du myndig?" så svarar denne givetvis inte " ett (1) antal år sedan" eftersom du då automatiskt tolkar det som flera år sedan.

19-åringen kan antingen svara som en sann aspergare: "1 till antalet år sedan" (tekniskt sett okej) eller "1 år sedan".

Om du byter ut »X« [som ju står för stycken] så inser du hur fel det blir:

- 5 antal år

- Några antal år.

Nej, det fungerar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
"X" är inte synonymt med "ett antal" bara för att x ofta används som en variabel i ett matematiskt uttryck. Matematiska uttryck är något annat än språkliga uttryck, man kan inte blanda ihop de två sakerna hur som helst.

X är synonymt med stycken. Vad menar du att X står för?

»X antal år« är en upprepning och det visas genom att uttrycket »ett antal år« täcker in innebörden som åsyftas och »X« är därigenom överflödigt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-15 kl. 15:51.
Citera
2018-01-15, 16:15
Bannlyst
Citat:
X år sedan betyder att det är mellan minst 1 år och mest överskådlig tid. Jag hoppas att du noterade att jag tog upp tre alternativ.

Om du byter ut »X« [som ju står för stycken] så inser du hur fel det blir:

- 5 antal år

- Några antal år.

Nej, det fungerar inte.

X är synonymt med stycken. Vad menar du att X står för?

»X antal år« är en upprepning och det visas genom att uttrycket »ett antal år« täcker in innebörden som åsyftas och »X« är därigenom överflödigt.

X:ets innebörd framgår inte förrän du fått med antal och/eller år i meningen. Antal specificerar det till fler än 1, vilket är väsentligt om du vill uppge något som är fler än 1 men samtidigt ospecificerat.
Citera
2018-01-15, 16:18
Bannlyst
Citat:
- 5 antal år

Nej, det fungerar inte.

.

Eftersom 5:an i det här fallet är känd blir det överflödigt med antal. Men nu vet du inte om X syftar på 1 eller flera. Antal tydligör det.
Citera
2018-01-15, 16:56
Medlem
Citat:
Vad menar du att X står för?

Ingenting, det är ju det som är poängen, det är därför man kan tilldela det olika värden.
Citera
2018-01-15, 17:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Eftersom 5:an i det här fallet är känd blir det överflödigt med antal. Men nu vet du inte om X syftar på 1 eller flera. Antal tydligör det.

Nej, antal gör det helt fel eftersom antal inte kan numreras.

Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Ingenting, det är ju det som är poängen, det är därför man kan tilldela det olika värden.

Fast inte med bestämningen antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in