2005-01-14, 11:56
Medlem
Aioloss avatar
Jag har många gånger irriterat mig nått otroligt på folk som säger att något inträffat x antal gånger. Tex:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1240378&postcount=18

Är det bara jag som tycker att man borde plocka bort "antal" efter x-et? Jag menar, x står ju för en okänd storhet. Säg att man i meningen "Jag kastade en pinne x antal gånger till min hund" byter ut x mot 8, för att det var det egentliga antalet. Det skulle då bli "Jag kastade en pinne 8 antal gånger till min hund" vilket ju låter otroligt fel. Egentligen borde man alltså ta bort "antal" helt, eller hur? "Jag kastade en pinne x gånger till min hund".
Citera
2005-01-14, 12:02
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Jag har många gånger irriterat mig nått otroligt på folk som säger att något inträffat x antal gånger. Tex:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1240378&postcount=18

Är det bara jag som tycker att man borde plocka bort "antal" efter x-et? Jag menar, x står ju för en okänd storhet. Säg att man i meningen "Jag kastade en pinne x antal gånger till min hund" byter ut x mot 8, för att det var det egentliga antalet. Det skulle då bli "Jag kastade en pinne 8 antal gånger till min hund" vilket ju låter otroligt fel. Egentligen borde man alltså ta bort "antal" helt, eller hur? "Jag kastade en pinne x gånger till min hund".

Nej jag har tyvärr aldrig brytt mig, men "x antal" låter bättre än bara "x".

Ett godtyckligt antal är ju bäst.
Citera
2005-01-14, 12:03
Medlem
mkggas avatar
Eller så använder man något mindre matematiskt när man ändå talar talspråk: "jag kastade pinnen ett antal gånger till min hund". Varför hålla på och etikettera okända storheter som man ändå inte tänker referera till igen i en senare mening...?
Citera
2005-01-14, 16:27
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Eller så använder man något mindre matematiskt när man ändå talar talspråk: "jag kastade pinnen ett antal gånger till min hund". Varför hålla på och etikettera okända storheter som man ändå inte tänker referera till igen i en senare mening...?

Det håller jag med om, bäst att helt undvika x-et. Själv har jag aldrig använt det, vad jag kan komma ihåg. Men om man nu tvunget ska använda det, vad är bäst då?
Citera
2005-01-14, 17:56
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga

När jag hör någon säga en mening med "x antal gånger" i så ser jag det som att människan gjorde det den gjorde så många gånger att den inte kan räkna det..
Ex.: "Jag sa till honom x antal gånger, men han brydde sig inte ändå."

I en sådan mening tappar man mycket av betydelsen om man byter ut "x" mot "ett".

//Mr Radarkontakt
Citera
2010-12-08, 18:18
Medlem
Daskmans avatar
Jag står inte ut längre. Jag tar mig friheten att väcka denna tråd från de döda, då jag anser att ämnet fortfarande är oavklarat, och högst relevant. Det oroar mig hur detta nonsens-uttryck har fått fäste i alla samhällets skick, och vädjar därför till er att ta till handling. Upplys, utbilda och var en jävla messerschmitt.
Eller är jag en tråkigt konservator nu?
Citera
2010-12-08, 18:41
Medlem
Egon3s avatar
Ja, varifrån brukar folk få fyndiga formuleringar? (retorisk fråga)

http://www.google.se/search?q="x+number+of+times"

Samtidigt är "X antal gånger" ett praktisk uttryckssätt för »X gånger, där X är ett okänt antal«. Simma lugnt och gilla det elliptiska läget!
Citera
2010-12-08, 19:36
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ja, varifrån brukar folk få fyndiga formuleringar? (retorisk fråga)

Samtidigt är "X antal gånger" ett praktisk uttryckssätt för »X gånger, där X är ett okänt antal«. Simma lugnt och gilla det elliptiska läget!

I alla fall ett tautologiskt uttryckssätt det har jag sagt minst ett antal antal gånger.
Citera
2010-12-08, 19:39
Bannlyst
Själva "problemet" med TS resonemang är att "x antal" är ett uttryck. Man använder inte "x" som i matematiken när man pratar i vardagligt tal. Det betyder bara "ett antal" som kan vara hur mycket eller lite som helst. Uttrycket brukar mest användas när det exakta antalet gånger inte är viktigt i sammanhanget.
Citera
2018-01-15, 07:10
Medlem
HerrGickhans avatar
»X antal år sedan«

Vissa till och med »ex antal år sedan«.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Korrekta alternativ:

- Ett antal år sedan

- X år sedan

- Några år sedan
Citera
2018-01-15, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»X antal år sedan«

Vissa till och med »ex antal år sedan«.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Korrekta alternativ:

- Ett antal år sedan

- X år sedan

- Några år sedan
Varför är det vardagligare uttrycket fel? (Har extremt låga mattekunskaper varav min fråga)

Förtydligar. Varför är X inte ett antal?
Citera
2018-01-15, 07:27
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Varför är det vardagligare uttrycket fel? (Har extremt låga mattekunskaper varav min fråga)

Förtydligar. Varför är X inte ett antal?
Prova att ersätta X med ett tal.

"Fyra antal år sedan". Det låter galet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här