2018-01-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Intressant (min fetning). Vet inte om alla missade det här inlägget? Knuffar upp denna post i alla fall.

Postat av Guldfebern
Hej,

Enligt en person som jobbar inom Region Skåne fick den yngsta dottern samma diagnos som den äldsta för sex månader sedan. Personen jag pratat med kunde inte komma ihåg sjukdomen, sa att det var något i hjärnan. Frågade hur det kunde komma sig att båda döttrarna kunde ha samma sjukdom och fick till svar "ärftligt". Märkte att det var svårt att fråga. Locket låg på. Känsligt. På personens arbetsplats kretsar frågor mest om hur de fick rätt till hemundervisning. Vilket är väldigt svårt att få (som lundaprofessorn inom psykolog också sagt i intervju). Val av datum för självmordet är noga planerat. Han (personen sa han) valde just den dagen för att då skulle de vara saknade eftersom hans viktiga konferens var då. Personen jag pratade med sa att "båda föräldrarna jobbade hemifrån mycket, om de valt en annan dag hade ingen saknat dem lika snabbt". Ja, det här reder inte ut många av frågetecknen utan bekräftar vad många uppgifter i tråden

Tack för intressant info! Detta hade helt jag missat i bruset av alla långsökta spekulationer som tillför absolut ingenting...

För mig är det fullkomligt rimligt att flickorna hade allvarliga medicinska åkommor, oavsett fastställd diagnos eller inte. Ska bli intressant att få veta vilken sjukdom det rör sig om, om det någonsin kommer fram.
Senast redigerad av Hakefjorden 2018-01-15 kl. 13:42.
Citera
2018-01-15, 13:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skall faktiskt inte underskatta människors vilja att få veta sanningen. Man säger sig måna om de anhöriga, men i det här fallet är hela familjen död och de verkar inte ha haft många anhöriga. Då väger svenska folkets intresse ganska tungt.
Dessutom så leder locket på bara till att en det skapas en grogrund för vilda spekulationer och konspirationsteorier. Ibland är det faktiskt bättre att sanningen kommer fram än att man hemligstämplar allt. Det har även med förtroendet för våra myndigheter att göra. Gömmer man sanningen så känner folk att myndigheterna försöker dölja något.

Tystnadsplikten/sekretess borde vara viktigare än svenska folkets intresse. Förutom anhöriga så har även de döda rätt till respekt och integritet.
Citera
2018-01-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Om det är rätt Agnes som har instagramkontot agnesisbored, som länkats till i tråden, då skulle det vara intressant att veta vad hon delat på sitt insta. Hon har 83 följare. Har polisen kollat hennes insta? Vad säger eventuella kamrater? Hade hon några kamrater? Eller var de bara virala vänner? Hotades hon till tystnad av sin mamma eller pappa? Vad försigick innanför husets väggar? Blev hon sexuellt utnyttjad? En granne med hund uttalade sig i tidningen att han aldrig såg familjen ute. Hade Agnes utegångsförbud? Blev Agnes och hennes syster "sjuka" på grund av hot och utegångsförbud och i förlängningen tristess? Får hoppas att polisen drar i samtliga trådar och inte förlorar sig i att föräldrarna hade god status.
Jag också börjat misstänka lite att en hund kan liga begraven här. Pappan och döttrarna var för ofta hemma tillsammans. Det låter lite konstigt tycker jag.
Senast redigerad av matematiker 2018-01-15 kl. 13:45.
Citera
2018-01-15, 13:44
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Borde inte alla som under helgen skickar pm pgr av nyreggade konton, få lov att skriva öppet i tråden typ nu? Var är Alla? 🤔
Info kommer ju att bli mer trovärdig när man kan läsa direkt från personen och kunna ställa frågor... ?

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det kanske är det som är skälet att dom inte skriver i tråden. Men det ger ju oss en god möjlighet att bedöma trovärdigheten i alla PM som förekommit i tråden

Man kan nog sluta sig till att det mesta är BS.
Citera
2018-01-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag också börjat misstänka lite att en hund kan liga begraven här. Pappan och döttrarna var ofta hemma tillsammans. Det låter lite konstigt tycker jag.
Hade du tyckt det var konstigt om mamman och döttrarna var hemma ofta tillsammans? Karl´n var en jämställd pappa. Inte bara den som drog hem pengar och skruvade på bilen.
Citera
2018-01-15, 13:45
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick följande i PM igår efter jag gjort min summering tidigare i tråden.

Skribenten känns trovärdig, men jag kan naturligtvis varken säga bu eller bä.

Skribenten verkar inte trovärdig. Ger snarare intryck vara ett kräk som utnyttjar en vidrig händelse för att sprida antivaccinationspropaganda
Citera
2018-01-15, 13:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Enligt skolchefen så har flickorna både varit hemma själva med lärarna och i bland med förälder/Föräldrar hemma, då har ju barnen kunnat tala fritt ibland iaf.
Intressant info att ta notis om, att tjejerna ibland varit ensamma hemma på dagarna trots sjukdomsbild.
Citera
2018-01-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick följande i PM igår efter jag gjort min summering tidigare i tråden.

Skribenten känns trovärdig, men jag kan naturligtvis varken säga bu eller bä.

Men om OH hade en djup depression är det svårt att se att hur han skulle kunna ”stötta därhemma”.
Citera
2018-01-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tystnadsplikten/sekretess borde vara viktigare än svenska folkets intresse. Förutom anhöriga så har även de döda rätt till respekt och integritet.

Ja men varför har då polisen presskonferenser? Varför skriver tidningar om sånt här? Är det inte bättre att förbjuda all information till allmänheten ifall de anhörigas rätt alltid går först och alla anhöriga vill att allt skall hemligstämplas. Då skulle man verkligen ifrågasätta varför man visar huset där de bodde på TV och att rektorn uttalar sig.

Det blir enormt inkonsekvent om man visar viss information men döljer annat. Det värsta är ju redan ute. Familjen har dött och alla vet vilken familj det var och var de bodde. Men när det kommer ner till detaljer då är det locket på som gäller. I alla fall tycks en del anse att det skall vara så.
Senast redigerad av climasol 2018-01-15 kl. 13:53. Anledning: fel
Citera
2018-01-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiruna2044
Men om OH hade en djup depression är det svårt att se att hur han skulle kunna ”stötta därhemma”.

Ja , frågan är vem som var sjukast.
Citera
2018-01-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ja men varför har då polisen presskonferenser? Varför skriver tidningar om sånt här? Är det inte bättre att förbjuda all information till allmänheten ifall de anhörigas rätt alltid går först och alla anhöriga vill att allt skall hemligstämplas. Då skulle man verkligen ifrågasätta varför man visar huset där de bodde på TV och att rektorn uttalar sig.

Det blir enormt inkonsekvent om man visar viss information men döljer annat. Det värsta är ju redan ute. Familjen har dött och alla vet vilken familj det var och var de bodde. Men när det kommer ner till detaljer då är det locket på som gäller. I alla fall tycks en del anse att det skall vara så.

Vi har en tryckfrihetslag och den arbetar media efter. Polisen (och åklagaren i andra fall) arbetar med en sekretess som omgärdas av regler som inte får överskridas. Dessa två går inte att jämföras. Om du själv hade barn i den här situationen så skulle inte du vilja att precis allt släppts bara för att stilla folks nyfikenhet.
Citera
2018-01-15, 13:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja men varför skulle de anhöriga vilja att svenska folket skall gå och tro att familjen var med i en religiös sekt och att pappan slog ihjäl familjen på rent djävulskap. Om familjen verkligen var svårt sjuk och begick kollektivt självmord så skulle i alla fall jag vilja att sanningen kom ut till alla.

Det är viktigt att folket får information om viktiga händelser, annars är det bättre att vi förbjuder nyhetssändningar över huvud taget. Man kan inte först gå ut och säga "Det har hänt en fruktansvärd händelse" och sedan säga, "men ni får inte veta mer än så" . Har man sagt A så får man säga B.

Du ägnar dig åt utpressning! 😄

Men jag håller i princip med. Kan man inte med mitt snusförnuft hävda att om nu familjen vände sig från offentligheten så finns det ett befogat intresse i att föra dem åter?

Dessutom är tilldragelsen så exceptionell att allt annat vore högst märkligt.

Det snaskas i saker här av många, men helt klart så kommer händelsen kommuniceras när tiden är mogen.

Jag tror man som utgångsläge ska ha minsta möjliga förväntningar på sakens karaktär. Men det kommer vara intressant nog.

Men allt väsentligt kommer komma fram. Det här är sannolikt fråga om i det närmaste hyperkorrekta människor – att det är deras problem snarare än vad som antyds i dessa spalters låtsade Sturm und Drang.

Det är möjligt att de inte efterlämnat ett avskedsbrev utan en blankett, där uppsägning av samtliga nätkonton och abonnemang och bindningstider meddelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in