2018-01-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Det är möjligt men inte särskilt sannolikt. För att man ska få för sig att mörda familjen i desperation krävs nog någon form av bakomliggande mental sjukdom.
Klinisk depression är en sorts mental sjukdom, även om den är akut. Om man inte varit där begriper man nog inte hur det är. Det går inte att förklara för en fullt frisk människa som aldrig drabbats av den mörka plats man då befinner sig.
Citera
2018-01-15, 11:21
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Ja absolut att det slår olika hårt.
Och har cancern återkommit så är det såklart tuffare psykiskt och fysiskt. Det KAN ju även vara så att det kommit besked om att den var obotlig och att ytterligare behandling inte var aktuellt annat än smärtlindring...
Ja, precis, och där ska sjukvården verkligen gå in och stötta upp med en gång, anser jag, döden är aldrig fin, den sliter sönder de älskade vi har. Min svåger fick dö hemma, med smärtlindring, fyra fem vänner till maken och mig har gått bort. En far är kvar med sina barn, mamman gick bort. En mor är kvar med sina barn då pappan gick bort förra våren. Fucking cancer!

Jag ska delge någon, jag upptäckte hudcancer hos mig, men jag blev inte oroligt för det var inte malignt, men köerna!! Jag fick faktiskt hjälp i Lund, vilket mitt eget sjukhus inte hjälpte mig med.

Det finns så många otäcka andra sjukdomar att dö i så jag som sett mycket skulle hellre dö i en cancersjukdom, du har smärtlindring, du kan skötas hemma, man hinner prata mycket och ofta syns det inte på en. För mig är det inte skrämmande men det kanske det kan vara för andra. Men familjetragedin hade inte behövt hända.
Hur som helst jag skulle bli förtvivlad om min make drabbades, och han om jag drabbades. Vi vill gå bort tillsammans bägge två, men det är få förunnat.
På ett ålderdomshem jag arbetat dog det gamla paret en natt hållandes varandras händer.....Det ultimata kanske men så sällan.
Citera
2018-01-15, 11:23
Medlem
Damer och herrar! Jag registrerade mig på Flashback, efter år av smygläsning från sidolinjen, enbart för att svara i den här tråden. Helt uppslukad av det här fallet. Har absolut inga sanningar, nya PM (...) eller rykten från Bjärred men tänker slänga in lite fler spekulationer:

1. Har vi helt avfärdat någon av döttrarna som gärningsperson, t.ex. den äldsta? Fine att det statistiskt sett är mer sannolikt att pappan bragt familjen om livet och att obekräftade rykten säger att det är föräldrarna i samråd som haft ihjäl familjen men isolering och sjukdom kan göra även en 14-åring helt galen. Det skulle inte vara den första 14-åringen i världshistorien som mördar varken andra eller sig själv.

2. Det pratas om neurologiska sjukdomar - är det bekräftat av polis/familj? Jag tänker att, även om skolan använt uttrycket "neurologisk sjukdom", döttrarna lika gärna kan ha lidit av psykiska åkommor såsom ätstörningar. Det skulle verkligen inte vara första gången någon beskriver en ätstörning som en "neurologisk sjukdom". Långt gångna ätstörningar är fullkomligen vidriga och mycket svårhanterliga, kräver ofta övervakning dygnet runt från föräldrar som får slåss för vård, samtidigt som de blir motarbetade av "patienten" själv. Det skulle stämma väl överens med informationen som framkommit om att båda föräldrarna jobbade hemifrån ofta.

3. Någon som haft koll på pappans syster, L**a H****w och radioprogrammet (Naturmorgon i P1) där hon varit programledare? Skulle vilja veta hur ofta hon sänt radio, om hon varit ur tjänst sedan incidenten? (Det enda jag kunde hitta när jag researchade henne är att hon är aktiv i en grupp om kollodialt silver...)
Citera
2018-01-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Klassiskt sk clickbait.

Klassisk klickbait ? Hur då?
Min uppfattning är att klassiska klickbara mer är av typen vräkning osv..
men inte denna. Hjälp mig att förstå?
Citera
2018-01-15, 11:24
Medlem
lakritcs avatar
Skolchefen har uttalat sig. Allt har skötts klanderfritt tydligen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/

Enligt en forskare är det anmärkningsvärt att två barn från samma familj inte kan gå i skolan. Borde ni ha reagerat mer på det?
– När vi går igenom det är det så klart en aspekt som man får titta på. Men varje skola har bedömt sin elev utifrån dennas förutsättningar.

Borde man inte funderat över detta när beslutet för den andra dottern togs? Att bedöma varje fall enskilt är irrelevant för frågan och låter som en bortförklaring.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-15 kl. 11:31.
Citera
2018-01-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, precis, och där ska sjukvården verkligen gå in och stötta upp med en gång, anser jag, döden är aldrig fin, den sliter sönder de älskade vi har. Min svåger fick dö hemma, med smärtlindring, fyra fem vänner till maken och mig har gått bort. En far är kvar med sina barn, mamman gick bort. En mor är kvar med sina barn då pappan gick bort förra våren. Fucking cancer!

Jag ska delge någon, jag upptäckte hudcancer hos mig, men jag blev inte oroligt för det var inte malignt, men köerna!! Jag fick faktiskt hjälp i Lund, vilket mitt eget sjukhus inte hjälpte mig med.

Det finns så många otäcka andra sjukdomar att dö i så jag som sett mycket skulle hellre dö i en cancersjukdom, du har smärtlindring, du kan skötas hemma, man hinner prata mycket och ofta syns det inte på en. För mig är det inte skrämmande men det kanske det kan vara för andra. Men familjetragedin hade inte behövt hända.
Hur som helst jag skulle bli förtvivlad om min make drabbades, och han om jag drabbades. Vi vill gå bort tillsammans bägge två, men det är få förunnat.
På ett ålderdomshem jag arbetat dog det gamla paret en natt hållandes varandras händer.....Det ultimata kanske men så sällan.
Är det inte malignt så kan man överhuvudtaget inte kalla det cancer. Då är det en godartad tumör. En cancer är ALLTID malign.
Citera
2018-01-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Damer och herrar! Jag registrerade mig på Flashback, efter år av smygläsning från sidolinjen, enbart för att svara i den här tråden. Helt uppslukad av det här fallet. Har absolut inga sanningar, nya PM (...) eller rykten från Bjärred men tänker slänga in lite fler spekulationer:

1. Har vi helt avfärdat någon av döttrarna som gärningsperson, t.ex. den äldsta? Fine att det statistiskt sett är mer sannolikt att pappan bragt familjen om livet och att obekräftade rykten säger att det är föräldrarna i samråd som haft ihjäl familjen men isolering och sjukdom kan göra även en 14-åring helt galen. Det skulle inte vara den första 14-åringen i världshistorien som mördar varken andra eller sig själv.

2. Det pratas om neurologiska sjukdomar - är det bekräftat av polis/familj? Jag tänker att, även om skolan använt uttrycket "neurologisk sjukdom", döttrarna lika gärna kan ha lidit av psykiska åkommor såsom ätstörningar. Det skulle verkligen inte vara första gången någon beskriver en ätstörning som en "neurologisk sjukdom". Långt gångna ätstörningar är fullkomligen vidriga och mycket svårhanterliga, kräver ofta övervakning dygnet runt från föräldrar som får slåss för vård, samtidigt som de blir motarbetade av "patienten" själv. Det skulle stämma väl överens med informationen som framkommit om att båda föräldrarna jobbade hemifrån ofta.

3. Någon som haft koll på pappans syster, L**a H****w och radioprogrammet (Naturmorgon i P1) där hon varit programledare? Skulle vilja veta hur ofta hon sänt radio, om hon varit ur tjänst sedan incidenten? (Det enda jag kunde hitta när jag researchade henne är att hon är aktiv i en grupp om kollodialt silver...)

Välkommen!

Det är väl inte helt avfärdat om 14-åringen, men det är väldigt få (vad jag sett) som tror på den teorin. Däremot verkade ju barnen inte mått bra psykiskt och fysiskt. Det enda bekräftade är från skolan att de led av trötthetssyndrom.
Systern har man inte hört något från, tror hon var reporter på naturmorgon.
Inte lätt det här..
Senast redigerad av popll 2018-01-15 kl. 11:46.
Citera
2018-01-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/

Enligt en forskare är det anmärkningsvärt att två barn från samma familj inte kan gå i skolan. Borde ni ha reagerat mer på det?
– När vi går igenom det är det så klart en aspekt som man får titta på. Men varje skola har bedömt sin elev utifrån dennas förutsättningar.

Borde man inte funderat över detta när beslutet för den andra dottern togs? Att bedöma varje fall enskilt är irrelevant för frågan och låter som en bortförklaring.

Såklart de tycker att de gjort allt rätt. Det vore oklokt av skolchefen att 1) kasta sig själv framför bussen och 2) spä på våra spekulationer om att någonting gått helt åt helvete.
Citera
2018-01-15, 11:36
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är det inte malignt så kan man överhuvudtaget inte kalla det cancer. Då är det en godartad tumör. En cancer är ALLTID malign.
Man skiljer lite slarvigt inom vården på benign och maling cancer.
En benign (sk godartad tumör) kan bli malign om den sitter rund ett aortan t ex.
Eller runt luft/matstrupen, den kan gå att tas bort och hindrar inte längre kroppen att
jobba. Eller blir det för sent att operera och långsamt kan man kvävas till döds pga av
tumörtillväxt som trycker/kväver ett annat viktigt organ. Då är den ju malign även om
själva anatomin på den inte är det. Och den är långsamväxande etc.
Citera
2018-01-15, 11:38
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tror du den som blir mördad (och dennes anhöriga) bryr sig om i vilket skick mördaren är? Om något är mord begånget av ett psykfall värre för de kan mörda vem som helst och mörda igen.
Naturligtvis är det nog en betydande skillnad om man får veta att någon som tappat det helt begick brottet än att undra varför..
Citera
2018-01-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

Borde man inte funderat över detta när beslutet för den andra dottern togs? Att bedöma varje fall enskilt låter som en bortförklaring.
Blir lite mörkrädd.
" Föräldrarna var väldigt måna om barnens skolgång... de hade ju ambition att läsa på gymnasiet"
Vad hade de väntat sig? Vilken förälder skulle inte framställa sig själv som mån om sina barn inför skolpersonal??!!
Vad är det för analys från skolan?
Skolan har klart brustit i att inte lägga örat mot rälsen... i synnerhet när föräldrarna inleder diskussion angående dotter nummer 2. Då borde varningsklockorna börjat ringa!
Sedan är det GIVETVIS fullt naturligt och förståeligt att ingen kunnat gissa sig till att samma familj skulle sluta sina liv på detta sätt.
Citera
2018-01-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Man skiljer lite slarvigt inom vården på benign och maling cancer.
En benign (sk godartad tumör) kan bli malign om den sitter rund ett aortan t ex.
Eller runt luft/matstrupen, den kan gå att tas bort och hindrar inte längre kroppen att
jobba. Eller blir det för sent att operera och långsamt kan man kvävas till döds pga av
tumörtillväxt som trycker/kväver ett annat viktigt organ. Då är den ju malign även om
själva anatomin på den inte är det. Och den är långsamväxande etc.
Du har fel.
Cancer är malignt. Cancer kan inte bli godartad. Däremot finns det benigna (godartade) tumörer som KAN BLI maligna. Men så länge den benigna tumören är benign så är den de facto inte cancer. Du får nog läsa på lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in