2018-01-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfebern
Hej,

Enligt en person som jobbar inom Region Skåne fick den yngsta dottern samma diagnos som den äldsta för sex månader sedan. Personen jag pratat med kunde inte komma ihåg sjukdomen, sa att det var något i hjärnan. Frågade hur det kunde komma sig att båda döttrarna kunde ha samma sjukdom och fick till svar "ärftligt". Märkte att det var svårt att fråga. Locket låg på. Känsligt. På personens arbetsplats kretsar frågor mest om hur de fick rätt till hemundervisning. Vilket är väldigt svårt att få (som lundaprofessorn inom psykolog också sagt i intervju). Val av datum för självmordet är noga planerat. Han (personen sa han) valde just den dagen för att då skulle de vara saknade eftersom hans viktiga konferens var då. Personen jag pratade med sa att "båda föräldrarna jobbade hemifrån mycket, om de valt en annan dag hade ingen saknat dem lika snabbt". Ja, det här reder inte ut många av frågetecknen utan bekräftar vad många uppgifter i tråden.

Intressant (min fetning). Vet inte om alla missade det här inlägget? Knuffar upp denna post i alla fall.
Senast redigerad av hicku 2018-01-15 kl. 10:41.
Citera
2018-01-15, 10:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Lägg av. De hade pengar för att sköta tio sjuka barn Läs på
I mina ögon hade Mona Sahlin pengar att klara sig själv men ändå inte tydligen.
Även om man har pengar, om nu den här familjen hade det, vet vi inte allt ändå.
Få personer lever väl i systemet som inte behöver Fk nån gång? Fast man kanske skulle
vilja leva utan dem.
Citera
2018-01-15, 10:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Otäckt syndrom.
Det där med djur, jag känner en hundägare som spenderar hur mycket pengar som helst på veterinärbesök på sin hund, som är så sjuk. Hunden utsätts hela tiden för både komplicerade undersökningar, mediciner och specialkost. Alla tycker ägaren är så fantastisk som gör så mycket för hunden. Jag har länge känt att problemen inte ligger hos hunden utan hos ägaren.
Jag tror tyvärr att detta är mycket vanligare än vad man tror. Oerhört svårt att fastställa och ingen vill tro det.

Du tror inte veterinären luggar honom på pengarna?
Citera
2018-01-15, 10:42
Medlem
Många verkar utgå ifrån att brottet är rationellt begånget, någon slags barmhärtighetsmord, men jag skulle nog gissa att någon form av psykos är mer trolig. Familjen har uppenbarligen varit hårt pressad och utsatt för mycket stress och har man två sjuka barn och måste krångla med deras skolgång, samtidigt som man försöker göra karriär och ens fru blir sjuk (vilket väl inte verkar helt bekräftat men ändå) så är det knappast orimligt att det brister till slut.

Motivet kan mycket väl vara att skona familjen från smärta men att handlingen utlösts av en psykos, i friskt tillstånd hade gärningsmannen kanske aldrig ens tänkt tanken.

Det kan ju också vara så att gärningsmannen tänkt begå självmord men inte klarade av tanken på att efterlämna familj och barn med den sorgen så de fick följa med in i döden.

Jag är rätt säker på att det är på det sättet och spekulationer om motivet är därför rätt ointressanta och meningslösa. Svårt att se att något annat motiv skulle finnas. Det enda intressanta som kvarstår att reda ut är ju vem som gjorde vad.
Citera
2018-01-15, 10:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ingen kan bli klok på det här och inte heller jag. När det gäller klassificeringen av familjemördare så verkar inget stämma in längre. Anomisk passar inte in på en mördare som inte kan ha känt sig besviken i sin karriär. Tvärtom så hade han stor sannolikhet att återgå till en proffecur. Hans kollegor vittnar om att han är ytterst kompetent, social och omtyckt. Paranoid eller besviken?
Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur? Man behöver ju inte hänga sig i taket. Minns någon kändis för länge sedan knöt en snara runt halsen, satte sig i en stol och drack tills han blev så omtöcknad att han föll av och stryptes av det.
Avskedsfilmen sägs komma från båda föräldrarna. Stämmer det? Om den INTE gör det kan man spekulera om ifall HB är mera skyldig än vi tror och kanske drogade hela sin familj.
Det viktigaste för utredningen borde väl vara en film - där båda förklarar sitt dåd - men det tycker jag polisen skulle gått ut med i en presskonferens efter ett par dagar. Varför vänta med en sån sak? En inspelad video borde vara 100% bevis. Sen kunde de gått ut med mera detaljer om när, vad och hur.

Behöver inte vara så komplicerat med en hängning i hallen/trappen. Husets trappa har en spaljé av träribbor både nere och uppe vid trappens avslut i originalutförande. På bilden med Agnes verkar den nedre delen av spaljén (fallskydd) vara borttagen. Trappa och räcke är dessutom ommålat i vitt, så nedre delen kan ha blivit bortplockat vid den renoveringen. Ett luftigare intryck.
Du kan lätt lägga en snara runt en av ribborna på övervåningen och hoppa ut från trappen. Således borde den hängde haft fötterna strax bakom Agnes huvud. Ribborna håller vill jag lova. Fick använda både slägga och yxa innan förankringarna släppte.

https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-19/s320x320/23163993_1992373581037704_969777892877664256_n.jpg
Citera
2018-01-15, 10:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Många verkar utgå ifrån att brottet är rationellt begånget, någon slags barmhärtighetsmord, men jag skulle nog gissa att någon form av psykos är mer trolig. Familjen har uppenbarligen varit hårt pressad och utsatt för mycket stress och har man två sjuka barn och måste krångla med deras skolgång, samtidigt som man försöker göra karriär och ens fru blir sjuk (vilket väl inte verkar helt bekräftat men ändå) så är det knappast orimligt att det brister till slut.

Motivet kan mycket väl vara att skona familjen från smärta men att handlingen utlösts av en psykos, i friskt tillstånd hade gärningsmannen kanske aldrig ens tänkt tanken.

Det kan ju också vara så att gärningsmannen tänkt begå självmord men inte klarade av tanken på att efterlämna familj och barn med den sorgen så de fick följa med in i döden.

Jag är rätt säker på att det är på det sättet och spekulationer om motivet är därför rätt ointressanta och meningslösa. Svårt att se att något annat motiv skulle finnas. Det enda intressanta som kvarstår att reda ut är ju vem som gjorde vad.

Jag skulle vilja beteckna det som en desperat handling.
Citera
2018-01-15, 10:45
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Tack, ja jag utgick från den utomordentliga beskrivningen från Stefan S. Efter jag läste om OH:s kommande titel-framgång och kollegorna i omvärlden som rosar honom så köper jag inte "anomisk". En anomisk person skulle snarare vara besviken på framtiden inom karriären än för familjens utveckling och vilken skam skulle han vilja dölja? Var han djupt paranoid och kan man dölja det för omgivningen?
Håller med om att det nog inte är tal om ett avvisande från samhället. Skammen kan vara vad som helst där verklighetsbilden inte överensstämmer med den egna uppfattningen.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-15 kl. 10:50.
Citera
2018-01-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Lägg av. De hade pengar för att sköta tio sjuka barn Läs på

Från Försäkringskassan? Svarade någon som nämnde fenomenet att man "gör sina barn sjuka", troligen mest för att få uppmärksamhet. En bieffekt kan vara pengar från FK.
Citera
2018-01-15, 10:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack, ja jag utgick från den utomordentliga beskrivningen från Stefan S. Efter jag läste om OH:s kommande titel-framgång och kollegorna i omvärlden som rosar honom så köper jag inte "anomisk". En anomisk person skulle snarare vara besviken på framtiden inom karriären än för familjens utveckling och vilken skam skulle han vilja dölja? Var han djupt paranoid och kan man dölja det för omgivningen?

Kan någon av personlighetstyperna passa in på någon annan i familjen? Självgod eller besviken sådan?

De dystra framtidsutsikterna gällde nog då familjemedlemmars chanser till ett fortsatt värdigt liv. Inte karriären.
Citera
2018-01-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Det måste ha tillkommit något sista tiden som fick bägaren att rinna över o borde vara nåt som är kopplat just till honom. Man kan ju inte säga ”förtjänade inte du” om det handlar om sjukdom hos närstående 😣 kan han ha blivit anmäld för nåt typ i metoo anda eller nåt sånt o denna person anse att det är obefogat. Kan ju också vara delvis därför han fått jobba hemifrån om det varit under utredning. Spekulation så klart .......

Tror O öppnat sej för denne person och tex berättat om ev sjukdomar som drabbat familjen där han snart inte pallar mer allt om hans närmaste avlider orkar han inte fortsätta leva utan sin familj.

Stämmer dessa värsta scenarion runt familjens sjukdomar förstår jag nästan att det blev som det blev, nu låter det osannolikt att denna familj blivit så drabbade men det händer ibland och man frågar sej hur fan vissa kan bli drabbade av allt jävulskap på samma gång och hur dom orkar gå vidare.

Stämmer det att det är cancer som återkommit brukar de ofta vara kört andra svängen då det kan spridit sej till flera organ tex bukspottkörteln, verkar även som personer som varit ordentligt sjuka under behandling klarar sej bättre än dom som klarat jobba och inte märkt av behandlingen ofta fått tillbaka cancer och då har det varit obotligt.
Men men jag skulle vilja veta mer om mamman och framförallt om flickornas ev sjukdomar om det nu fanns nån allvarligare sjukdom? Barn som inte får/kan va med sina kompisar vet jag av egen erfarenhet mår dåligt och man mår riktigt dåligt som förälder då barn börjar prata om att vilja dö.
Citera
2018-01-15, 10:52
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte i det här fallet. Det handlar nog inte om dagar här. Så det blir omöjligt. Arvet kommer delas mellan hans och hennes syskon. Och det kan finnas testamente.

Nej, föräldrar ärver i första hand. Om alla deras föräldrar är döda går arvet till ev. syskon.
Citera
2018-01-15, 10:56
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jo, det är klart att man kan jobba med cancer mellan behandlingarna. Men.....
Det beror helt på biverkningarna, två med samma diagnos kan må helt olika.
Tuffare behandlingar om cancern återkommit. Depression på det inte konstigt om
mamman hade det.

Min egen åsikt är att jag tror det är tuffare att få en cancerdiagnos än vad många vill tro. Sen springer man till jobbet mellan strålbehandlingarna för att vara "duktig patient", eller "duktig kollega".
Det må vara upp till var och en hur man vill göra här.

Ja absolut att det slår olika hårt.
Och har cancern återkommit så är det såklart tuffare psykiskt och fysiskt. Det KAN ju även vara så att det kommit besked om att den var obotlig och att ytterligare behandling inte var aktuellt annat än smärtlindring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in