2018-01-15, 10:59
Medlem
Hur kommer det sig att denna lades upp den 9 januari på Youtube?
och av vem? Jag kan inte det tekniska kring Youtube för att se sådant. men detta var väl samma datum som familjen hittades i villan? https://youtu.be/ybcyAjtlHiI
Citera
2018-01-15, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Förstår hur du menar men tycker ändå att det finns visst utrymme här. Om fadern hamnat i en djup depression och samtidigt har det svårt hemma kan det ha lett till en känsla att inte kunna leva upp till kraven som ytterligare påförs genom en formell professorstitel. Dvs att han själv personligen och mentalt är på väg nedåt medan karriären är på väg uppåt -> en besvikelse på att inte kunna uppnå och bekräfta den tänka offentliga bilden av sig själv.

Jag TROR.
Att man skiter i allt det du skriver om.
Fan, här håller min familj på att tyna bort, och det finns inte ett skit som
jag kan göra åt det......
Jag TROR att han hade offrat allt han åstadkommit i sitt liv, för att få behålla
sina barn och sin fru vid liv.
När dom/han/hon fattade beslutet om att avsluta allt, så tror jag att det sista han tänkte på var sin professur.
Detta är bara vad JAG tror, när JAG spekulerar.
Citera
2018-01-15, 11:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Pengarna från Försäkringskassan har blivit svårare och svårare att få. Läkarintyg ifrågasätts, sjukpenning dras in. Skolflickor som i Bjärred är knappast aktuella för några pengar från FK.
Nej, men jag pratade om fenomenet att göra sig sjuk, där eventuella pengar bara är en del i hela grejen. I aktuellt fall var sannolikt pengar det minsta bekymret/största drivkraften.
Citera
2018-01-15, 11:02
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Hur kommer det sig att denna lades upp den 9 januari på Youtube?
och av vem? Jag kan inte det tekniska kring Youtube för att se sådant. men detta var väl samma datum som familjen hittades i villan? https://youtu.be/ybcyAjtlHiI

Klassiskt sk clickbait.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abstraktus
Högpresterande par som har oturen att få inte bara ett barn med sällsynt neurologisk sjukdom, utan två stycken.
Läser man på Socialstyrelsens sajt om Louis Bars sjukdom så tycker jag att det är mycket som klarnar.

Min teori är att de här föräldrarna gjort allt och lite till för att bromsa förloppet, vinna tid och till och med hitta hit bot mot denna vedervärdiga sjukdom.
Är man förtvivlad och desperat och dessutom har pengar så går det nog att få vara med i någon hemlig medicinsk studie. Men det kostar inte bara pengar..
När resultatet efter en tid visar sig göra barnen ännu sjukare så återstår inget annat än att göra slut på lidandet hos flickorna och sen sig själva för att ta hemligheterna med sig ner under jord.

Kanske den ena föräldern var omedveten om alternativ behandling/experimentell medicinering fram tills att flickorna blev avsevärt sämre och det hela uppdagades. Den oinvigda föräldern ville ringa polisen och då uppstod förstås tumult. För att slippa spendera resten av livet i fängelse och slippa allmänhetens eviga oförståelse så fanns ingen annan utväg än att ta hemligheterna med sig ner i graven.

Har ytterligare teorier i samma spår, men de vågar jag nog inte yppa. Kommer det inga fler inlägg från mig så vet ni att jag hade rätt.. *förbereder mig på nattligt besök av medicinmaffia*

Det må jag säga...fantasin är det inget fel på. Okej att medicinbranschen är mäktig men..
Men vad vet jag, verkligheten överträffar dikten ofta.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Sluta spekulera massa skit och fördöma massa nu. Vänta och se efter utredningen
Jag fördömer inte det minsta, jag reflekterade kring fenomenet att somatisera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tror O öppnat sej för denne person och tex berättat om ev sjukdomar som drabbat familjen där han snart inte pallar mer allt om hans närmaste avlider orkar han inte fortsätta leva utan sin familj.

Stämmer dessa värsta scenarion runt familjens sjukdomar förstår jag nästan att det blev som det blev, nu låter det osannolikt att denna familj blivit så drabbade men det händer ibland och man frågar sej hur fan vissa kan bli drabbade av allt jävulskap på samma gång och hur dom orkar gå vidare.

Stämmer det att det är cancer som återkommit brukar de ofta vara kört andra svängen då det kan spridit sej till flera organ tex bukspottkörteln, verkar även som personer som varit ordentligt sjuka under behandling klarar sej bättre än dom som klarat jobba och inte märkt av behandlingen ofta fått tillbaka cancer och då har det varit obotligt.
Men men jag skulle vilja veta mer om mamman och framförallt om flickornas ev sjukdomar om det nu fanns nån allvarligare sjukdom? Barn som inte får/kan va med sina kompisar vet jag av egen erfarenhet mår dåligt och man mår riktigt dåligt som förälder då barn börjar prata om att vilja dö.

Det är helt enkelt slumpen. Den som drabbas kan tänka varför just jag, men om man ser på hela Sveriges befolkning så är det kanske inte så osannolikt att någon familj drabbas. Cancer i sig är inte ovanligt och om flickorna hade något genetiskt fel så är det heller inte konstigt att båda fick det eftersom de hade samma föräldrar.

Men hur som helst måste det vara ofattbart hemskt att vara den familj som drabbas. Att inte ha några framtidsutsikter utan bara ett mörker framför sig och sin familj måste vara ett öde som man knappt kan ta in.

Nu vet vi fortfarande inte någonting med säkerhet, men det är uppenbart att familjen har haft mycket allvarliga problem. Vi får hoppas att vi får svar på frågorna. Jag tror många i Sverige faktiskt lider och grubblar när de tänker på detta. Jag tror att ett besked, vilket det än må vara gör det lättare för folk att gå vidare.
Citera
2018-01-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du tror inte veterinären luggar honom på pengarna?

Nej, jag är övertygad om att ägaren har psykologiska problem som den låter få utlopp genom hunden.
Citera
2018-01-15, 11:06
Medlem
Det spekuleras friskt nu så jag hänger på.
Har följt tråden ganska noggrant och presenterar följande teori (som en mix av vad jag läst från tidigare inlägg.)

1. Barnen led troligen av en allvarligare åkomma än kronisk trötthet. Att rektorn använder det begreppet beror nog på att hon har ganska vaga kunskaper om medicinska diagnoser. Det enda hon gör är att avsätta resurser till hemundervisning. Kommunikationen om elevernas hälsa sköts mellan skolsköterska/skolläkare och behandlande läkare.

2. Den äldsta flickan hade dragits med sjukdom under flera års tid vilket säkert varit otrorligt påfrestande för resten av familjemedlemmarna.

3. Även den andra systern drabbades av svår sjukdom och möjligen också mamman (Kanske av någon elakartad typ av cancer?).

4. Med tanke på pappans åtaganden - en högpresterande person mitt i en lysande karriär - har det varit mycket svårt för honom att gå ner i arbetstempo förrän i sista minuten (troligen alldeles för sent...).

5. Morden har troligen skett efter nyårshelgen. Jul/nyår är högtider då man har kontakt med anhöriga. Om familjen varit okontaktbar hade säkert någon anhörig gjort ytterligare efterforskningar.

6. Handlingen är troligen överenskommen av föräldrarna. Varken barnen eller mamman hade förutsättningar för att leva långa lyckliga liv.

7. Pappan kunde inte tänka sig ett liv utan sina kära och valde att följa med.

8. Då morden planerats (spekulation) valdes en städad metod för mamma och barn. Pappan var sist ut.

För normalt funtade människor är steget väldigt långt till en handling som denna. Ingen av föräldrarna var genuint onda människor utan offer för omständigheter som är svåra att sätta sig in i. Detta betyder givetvis inte att handlingen rättfärdigas. Man kan såklart tänka sig flera andra handlingsalternativ - alla mer odramatiska.
Citera
2018-01-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle vilja beteckna det som en desperat handling.

Det är möjligt men inte särskilt sannolikt. För att man ska få för sig att mörda familjen i desperation krävs nog någon form av bakomliggande mental sjukdom.
Citera
2018-01-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nej, föräldrar ärver i första hand. Om alla deras föräldrar är döda går arvet till ev. syskon.
Japp. Som jag skrev tidigare så glömde jag bort föräldrarna. De står först i arvsordningen om det inte finns några levande barn (som i detta fall).
Citera
2018-01-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Pennvässaren 8 AB , där är Oskar suppleant.
Det finns många andra Pennvässaren X AB där Oskar inte är med.
Det finns firmor som heter Pennstiftet, personer som är med i Pennvässaren är också med i Pennstiftet, så dessa firmor verkar höra ihop.
Det finns också firmor som heter Pennstället X AB och Pennskrinet X AB.

X står för olika siffror.

Verkar vara nån typ av standardbolag som man köper färdigt när man skall bilda bolag.
Ernst & Young AB i Sundsvall verkar vara källan.

Bolagen verkar inte betala ut några löner, men ger alla ca 480kKr i utdelning till aktieägarna.
Min gissning att syftet med dessa bolag är att minimera skatt.
Blir ju betydligt fördelaktigare som privatperson att förvalta sina aktier och värdepapper via ett bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in