2018-01-14, 23:51
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Men vänta lite nu... Säger de inte att de kör på med höjningar no matter what? Givet att inflationsmålet är nått alltså. Låter helt sjukt att Ingves skulle vika ner sig i förmån för bopriserna nu.

Nej, de har väl ställt sig helt utanför bostadspolitiken och lagt över allt sådant ansvar på andra instanser. Tar gärna en länk till källan här, vill minnas att jag kanske läst något om att "vi kan, som vanligt, använda alla till buds stående medel och bland annat sänka räntan ytterligare vid behov bla bla bla" men inte tolkat det så som du beskriver. Man offrar kronan endast för inflationen är vad jag numera tror (trodde som du skriver förut men ändrat uppfattning efter att ha lyssnat på Ingves ett par ggr).

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Lite skön jawboning från kommandoekonomiska centralorganet, *ursäkta* riksbanken. SvD Näringsliv 13/1:
-Skingsley om bopriserna: "Raset är snart över"
"Jag tror inte att det hade varit bra med fortsatta prisökningar i den storleksorning vi har sett, 10-15 procent om året". Skingsley säger vidare att "den starka ekonomiska tillväxten" borgar för stabila bopriser i fortsättningen. Om räntemålet hotas så skjuts tidpunkten för nästa räntehöjning fram. Om det inte hjälper så sänks räntan till ännu större minus. Här handlar det alltså definitivt inte om att hålla några bolånetorskar under armarna.

Nya 5-årsplanen dikterar att bopriserna skall vara oförändrade i forsättningen, så nu vet ni det.

Jag grundar mig på artikeln som jag nämner i ovanstående inlägg. Tycker att budskapet var ganska tydligt. Orkar inte skriva ut hela artikeln, men nyckelbudskapet från Cecilia Skingsley lyder (citerat från artikeln):
"Skulle ett stort bostadsprisfall äventyra Riksbankens 2-procentiga infationsmål står banken redo att skjuta fram tidspunkten för en första räntehöjning eller till och med sänka räntan djupare under nollstrecket från redan rekordlåga 0,5 procent."
Sedan följer det mer kryptiska uttalandet: "-Om vi ser att vi behöver göra mer för att stabilisera inflationen, ja då gör vi det."
Hon säger alltså inte rakt ut att det är bopriserna i sig som måste räddas, men citatet följer direkt på en diskussion om just dom sjunkande bopriserna. Hon säger där: "Jag ser inget stort fall utan en naturlig avmattning av prisutvecklingen". Knappast nånting som hon bara råkade haspla ur sig utan någon baktanke va? Det handlar som sagt om jawboning. Fårskocken skall vallas i "rätt" riktning.
2018-01-15, 00:05
Medlem
teamflashhs avatar
Kommer INTE att gå under 2014 nivåer! Hur många procent nedgång är det då? kan någon räkna? Tror själv på en nedgång till 2015 max.
2018-01-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Bra gjort! Intressant graf.
Riksbanken har ju nu i omskrivna ordalag jawbonat om att den skall använda räntevapnet för att stävja en allvarligare krash av bopriserna. Kronan skall offras. Dom vill tända en brasa under röven på spekulanter som fått för sig att dom skall kunna "vänta in" marknaden. Vi får se om det lyckas.
Jesses, kronan har alltid offrats.
Satt ni i någon isoleringscell på 70 & 80 talen?
I två decennier fick RB offra kronan för att vi skulle ha någon näringsliv kvar öht, efter att facken tvingat upp lönerna för högt.

Nuförtiden offras kronan väldigt lite i jämförelse.
2018-01-15, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vet du ens vad real BNP mäter?
Annars skulle jag inte skriva det.

Att fråga om nominell hade varit lite mentalt handikappat.
2018-01-15, 00:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Kommer INTE att gå under 2014 nivåer! Hur många procent nedgång är det då? kan någon räkna? Tror själv på en nedgång till 2015 max.
Där hamnade det ju redan i december. Med andra ord tror du att priserna inte kommer falla mer.
2018-01-15, 01:01
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jaha och?

Citat:
Nej det vet du mycket väl att jag inte gjorde. För då skulle vi ha träffats. Har du blivit utskriven än eller fick du bara internetaccess för gott uppförande?

Citat:
I två decennier fick RB offra kronan för att vi skulle ha någon näringsliv kvar öht, efter att facken tvingat upp lönerna för högt.

So what? Då är det väl hög tid att slakta den igen då?
Vettlös politik ställer till med en kris -Konsekvenserna sopas under mattan. Kronan tar smällen. Rinse and repeat.
2018-01-15, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag känner till bl.a några skilsmässofall i Göteborg under 2017 där killarna blivit bostadslösa och sen fått ett rent h-e att hitta nånting vettigt.
Att köpa bostadsrätt är inget alternativ i de fallen då samtliga inte har pengar till kontantinsats, och då rör det sig om vanliga arbetare i fyrtioårsåldern med medellöner.

Som om de amorterat noll därför att barnen kostat för mycket, eller att de konsumerat upp pengarna på resor och fina bilar. Vad har dessa egentligen gjort de senaste 20 åren?
2018-01-15, 01:42
Medlem
biljons avatar
Citat:

Fascinerande läsning.
70-80 tal, ökande löner = katastrof.
2000-tal, ökande löner, jättebra, se på det enorma sparandet!

Vi vet ju alla vilken katastrof 90-talet blev, stora mängder människor sitter fortfarande fast i skulder dom aldrig kommer ifrån. Då var skulderna ändå pyttesmå jämfört med idag. Blir det du som läser detta som kommer få leva resten av livet på existensminimun pga ditt skuldberg?
2018-01-15, 02:06
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Där hamnade det ju redan i december. Med andra ord tror du att priserna inte kommer falla mer.
inte enligt deras graf. i vissa områden kan det stämma det du sa men i för övrigt så är det långt kvar till dessa nivåer.
http://www.valueguard.se
2018-01-15, 05:51
Medlem
En ränta på minus tio procent tvingar fortfarande inte fokk att köpa. Får folk kalla fötter och börjar ligga på pengarna hjälper inga minusräntor i världen, det enda som händer är att importen blir dyrare när kronan faller. Eller är nästa steg en marginalskatt på att du inte kan uppvisa tillräckligt hög konsumtion? Sorry, men alla sådana Sovjetideer har slutat med misslyckande.
2018-01-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Jo, det borde få lite större utfall neråt hos klåparna på mäklarstatistik imorgon. Ska bli kul att se vad de skriver.

Hox ska också bli mycket intressant, tror på milda nedgångar tyyyp rätt igenom även om det verkar som det har sålts mest dyrare/exklusivare objekt. Indexet ska ju kompensera för det (iaf för läge) om jag inte missminner mig.

En gissning:
Sverige BR -1.5%
Stockholm BR -3%
Göteborg BR -0.5%
Gissar på -2% Stockholm BR. Ser ungefär ut som så på husmask. Landet -2%.

Fallet i december kommer nog dämpa priserna nu i januari och msms ryck att sprida optimism nu i början av januari går om intet. Skulle kunna vara dags för panik?
Senast redigerad av fittfittan 2018-01-15 kl. 07:10.
2018-01-15, 07:50
Medlem
sebno1s avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/l1zOgy/bopriserna-sjunker-allt-snabbare

Bopriserna sjunker i allt snabbare takt

Citat:
Prisnedgångarna på bostadsmarknaden tilltar.
De senaste tre månaderna har bostadsrättspriserna sjunkit med 7 procent i landet.

-3% blev nedgången i Stockholm både i storregionen och innerstaden. Var lite mer än vad jag trodde svensk mäklarstatistik skulle kunna trixa fram! Nedgången är väl lite större helt enkelt men December är ju en svår månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in