2018-01-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej då, den kom 2013.
Bara någon som delat detta pga det som hänt.
Det var väldigt osmakliga kommentarer i det klippet, det är troligt att anhöriga känner till den videon och någon bekant lär ju tipsa dem som de så ofta gör. Det som ligger på youtube och Facebook och bloggar har i mina ögon en högre form av offentlighet än stängda forum. Nåväl, det är månne en annan diskussion...

Förresten så tänker jag på när den här soldaten fick frispel och dödade sin familj i Dalby stenbrott, där vill jag minnas att jag var ute och cyklade med min gissning om att pappan kunde ha fått PTSD eller liknande, så det är väl egentligen ännu mer vanskligt fall här, tom polisen säger att inget är som man först tror.
Citera
2018-01-15, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fast jag begriper inte var den texten kommer ifrån - att momsvärlden tappade en stjärna. Den är verkligen inte sökbar på nätet ialla fall. Påhittad text av en användare här eller var kom den ifrån?
"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand.

Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände.

Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.
Vår Oskar... Ängeln i Lund
Citera
2018-01-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Nej då, den kom 2013.
Bara någon som delat detta pga det som hänt.

Hade allmänheten kunskap om BO den 9:e? När kom namnet upp i tråden första gången?
Citera
2018-01-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
"Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände.

Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.
Vår Oskar... Ängeln i Lund

Nu har jag läst denna mening många gånger nu och kan inte få bort gråten i halsen. Folk runtom visste alltså vad som kunde ske

Har dessutom följt tråden ända sedan start och tror inte någon annan tråd berört mig så mycket på Flashback som detta fall. Obegripligt...
Senast redigerad av eml874 2018-01-15 kl. 01:09.
Citera
2018-01-15, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fast jag begriper inte var den texten kommer ifrån - att momsvärlden tappade en stjärna. Den är verkligen inte sökbar på nätet ialla fall. Påhittad text av en användare här eller var kom den ifrån?

Den kommer också från LinkedIn. Länken var:
https://www.linkedin.com/feed/update...48651326750720/

Jag kan verifiera att texten fanns där när den publicerades. Nu verkar den dock borttagen.
Citera
2018-01-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hade allmänheten kunskap om BO den 9:e? När kom namnet upp i tråden första gången?

Youtube-klippet var tidigt uppe i tråden. Tror klippet postades samma dag som nyheten kom ut, eller?
Citera
2018-01-15, 01:05
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara någon av föräldrarna egentligen som är gm... var de stalkade?

Allt tyder på att polisen är säkra på att någon/några i familjen som gjort detta. Men självklart kan de gjort en missbedömning, även om det inte är troligt. Tror faktiskt inte polisen är 100% säker på vem/vilka som ligger bakom, kanske 97% men inte 100. Och har de fel finns givetvis möjligheten att någon utifrån gjort detta, även om det inte är troligt. Sättet döttrarna hittades antyder förgiftning/överdos, och om mammans starka cancermediciner fanns tillgänglig i huset kan faktiskt vem som helst i familjen gjort sig skyldig till det. Eller någon utomstående.
Om pappan hittades hängd så får man utgå från att han tog sitt eget liv. Men vad som hänt innan blir otroligt svårt att bevisa. Polisen har sina misstankar, som de aldrig lär gå ut med.
Citera
2018-01-15, 01:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart är det inte riktigt friskt att döda sina barn och partner som i detta fallet. Ja dom säger en gärningsman så det bör vara klarlagt vid det här laget. Nja, jag anser nog att domen i UK klargör att det INTE handlar om barmhärtighetsmord i lagens mening. Det poängterar domaren. Hon var alltså deprimerad och med en historia av självmordsförsök och depressioner.
Nja, för att dömas i Sverige ska du var psykotisk eller paranoid med vanföreställningar så jag vet inte om det rörde sig om mer än depression i UK fallet. Vi har lite olika syn på det kanske i Sverige.

Min poäng är att tragedier i familj är fel ordval då det handlar om mord. Vi ska inte se några förmildrande omständigheter på typen av fall.

Nej det vore förödande! Men det är samtidigt lagstiftarens perspektiv – när alla fakta är kända och domen ska falla. Men själva utredningen av om det utanpå det finns förmildrande omständigheter – det är den mänskliga aspekten, som handlar om hur i hela friden det kunde gå så tokigt.

Att försöka mörda sina barn enkom pga att de har diagnosticerats dödligt sjuka, men ej ännu lider av det, som i fallet med den brittiska kvinnan, är ju uppenbart ej förmildrande i sig. Sen får ju rätten fundera på vad som kan vara, eller inte. Mordförsök är det ju, mord om det hade fullbordats. Man går inte runt och mördar folk. Att hon misslyckades ta sitt eget liv kan ju rättvisan så att säga inte ta hänsyn till.

Sen vet jag ju inget mer om det fallet och har ingen möjlighet att fälla synpunkter på andra ev. faktorer.

Men det kan inte finnas förmildrande mordkategorier. Enligt lagens mening. Om jag inte missar ngn aspekt. Gamla över 85 ger straffrabatt – nä, nä, tvärt om. Det är de svaga som ska skyddas, inte de svaga som ska förföljas ytterligare. Effekten blir ju att de svaga blir mer utsatta – det räcker ju att tillvaron redan tenderar att göra dem skyddslösa.
Citera
2018-01-15, 01:08
Bannlyst
Citat:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-15, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Men det kan inte finnas förmildrande mordkategorier. Enligt lagens mening. Om jag inte missar ngn aspekt.

Det finns hänsyn som rätten ska ta ställning till, omständigheter som ett bra ombud kan vända till klientens fördel. Finns mängder av exempel på mordfall där GM fått "rabatt", det kan t.ex. röra sig om en kvinna som under åratal blivit misshandlad och tillslut fått nog och beväpnar sig med kniv inför nästa övergrepp. Misshandeln räknas då som förmildrande omständighet i straffhänseende.
Citera
2018-01-15, 01:27
Medlem
Högpresterande par som har oturen att få inte bara ett barn med sällsynt neurologisk sjukdom, utan två stycken.
Läser man på Socialstyrelsens sajt om Louis Bars sjukdom så tycker jag att det är mycket som klarnar.

Min teori är att de här föräldrarna gjort allt och lite till för att bromsa förloppet, vinna tid och till och med hitta hit bot mot denna vedervärdiga sjukdom.
Är man förtvivlad och desperat och dessutom har pengar så går det nog att få vara med i någon hemlig medicinsk studie. Men det kostar inte bara pengar..
När resultatet efter en tid visar sig göra barnen ännu sjukare så återstår inget annat än att göra slut på lidandet hos flickorna och sen sig själva för att ta hemligheterna med sig ner under jord.

Kanske den ena föräldern var omedveten om alternativ behandling/experimentell medicinering fram tills att flickorna blev avsevärt sämre och det hela uppdagades. Den oinvigda föräldern ville ringa polisen och då uppstod förstås tumult. För att slippa spendera resten av livet i fängelse och slippa allmänhetens eviga oförståelse så fanns ingen annan utväg än att ta hemligheterna med sig ner i graven.

Har ytterligare teorier i samma spår, men de vågar jag nog inte yppa. Kommer det inga fler inlägg från mig så vet ni att jag hade rätt.. *förbereder mig på nattligt besök av medicinmaffia*
Citera
2018-01-15, 01:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det finns hänsyn som rätten ska ta ställning till, omständigheter som ett bra ombud kan vända till klientens fördel. Finns mängder av exempel på mordfall där GM fått "rabatt", det kan t.ex. röra sig om en kvinna som under åratal blivit misshandlad och tillslut fått nog och beväpnar sig med kniv inför nästa övergrepp. Misshandeln räknas då som förmildrande omständighet i straffhänseende.

Jo det var det jag menade: det dråp (i självförsvar etc.) eller mord eller vad det kan vara först, och förmildrande omständigheter sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in