2018-01-15, 00:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Intressant om anomiska mördare. Dagen innan familjen hittas död har han lämnat in sin ansökan om en professur. Frågan är om han hade fått något förhandsbesked eller om andra förändringar kring hans tjänstgöring på universitetet ägt rum under hösten. Någon på unik skriver att han varit med en orättvisa senaste tiden.

Dagen innan? Skojar du?

Det ser ju inte vackert ut nånstans....

Man tar ju inte livet av sig för icke beviljade professorsanökningar nu för tiden, då det i allmänhet går att söka senare. Men det kan ju finnas "försvårande" faktorer i stöpsleven. Det där är ett potentiellt getingbo.

Jag vill inte själv gräva i just det hålet men den som tycker att en professorsansökan och en konferens är ett lagom pensum över julhelgerna för någon med tre dödssjuka familjemedlemmar så kan man väl räcka upp en hand. Fast det kan ju ändå bero på hur mycket verkligt arbete det medförde för honom. Eftersom konferensen ägde rum så måste ju andra skött organisationen mot slutet, och en ansökan kan ev vara att mest skicka in en handling. Men det vet någon annan säkert.

Hoppas inte hans mediciner tog slut i mellandagarna också, när Apoteket ev var stängt.
Citera
2018-01-15, 00:30
Medlem
Citat:
Vad menar du?

På Google kan man göra en sk omvänd bildsök.
Man laddar upp en bild på Google (från dator) och Google scannar då internet och kollar om samma bild har använts på flera platser.

Jag menar alltså; om man gör en bildsök på bilden från äldsta dotterns instagram så kanske man kan få fram mer information ifall bilden har använts på fler plattformar än endast instagram.
Citera
2018-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Jag undrar, om detta fall inte är så svårt, vilket jag också börjar tro, men så dyker det upp nåt och man börjar skruva igen, som detta som kom ut i går av polisen:

En lång rad förhör har hållits och brottsplatsen har finkammats efter spår.

Har ni fått svar som gör att ni vet mer i dag än tidigare?

– Naturligtvis. Men det håller vi inom utredningen. Vi väntar till vi har alla de svar som utredningschefen bedömer att man behöver, säger Ewa-Gun Westford.

Dödsfallen har väckt stort intresse, både i det lokala samhället och på riksnivå. Detta är något som polisen har märkt av.

– Det är mycket stort intresse för det här, men desto viktigare är det då att man är exakt och specifik från polisens sida för det är vi som äger förundersökningen. Vi får i ärligaste mån försöka sansa debatten lite och försöka att tänka lite större, säger Westford.
Sista meningen är förbaskat intressant, den är inte i strid med det vi har kommit fram till i grova drag. Dvs någonting har hänt som är:
*”inte vad man först skulle tro”? Hint om att båda föräldrarna är inblandade?
* Större hur då? Fler gärningsmän = mamman + pappan, eller ännu större? Fyra självmord?

Just ordet större är intressant, inte normal prosa för att beskriva en utredning av detta slaget tycker jag. Sedan ”sansa debatten”, är det Flashback och andra forum som avses eller lokala facebookgrupper i Bjärred? Många har ju pekat ut pappan som skyldig och dessutom sinnessjuk, om detta är fel kan jag förstå vad de menar med ”sansa debatten” eller menar de rentav A.Höglund`s krönika?
Senast redigerad av scheele 2018-01-15 kl. 00:44. Anledning: Såg ett syftningsfel som jag rättade
Citera
2018-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Med erfarenhet av att leva med en psykiskt sjuk kvinna med gemensamt barn så skulle inte jag svära heligt på att det troligast är mannen i detta fallet som är högst ansvarig för morden.

Den som både privat och utåt sett verkar ha haft det svårast att orka med och få vardagen att fungera är inte tex inte pappan i detta fallet.
Hur många tror på teorin att det är mamman som matat sig själv och barnen med piller och gått och lagt sig för en sista djup sömn?

Är det helt otänkbart att pappa kommer hem och efter allt som varit inte klarar av situationen och tar sitt eget liv?
Vad talar emot denna teori?

Ingenting talar emot det.
Sammanställer man allt som talar för en psykiskt sjuk mamma så har pappan lidit fruktansvärt mycket, han har fått bära på en omänsklig börda och han har tvingats balansera upp och ha ansvar för 4 liv.
Och efter lång tid med en psykiskt sjuk person som man dessutom delar både barn och vardag med och sedan upptäcka att den tagit livet av de gemensamma barnen och som var ens allt så blir nog det egna livet totalsvart, det släcks på en sekund.

Jag hade gärna radat upp allt det som talar för att mamman är den skyldiga till morden på barnen, för det är ganska mycket, men #metoo- rörelsen gör det svårt att lägga fram vissa teorier och som är fullt möjliga.
Men det media gått ut med finns även i tråden, bland annat det föräldrarnas respektive chefer sagt.
Och inte sagt.
Citera
2018-01-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dagen innan? Skojar du?

Ja det känns som snicksnack.
1. LU måste behandla ansökan. (postgång, 1-2 dagar)
2. De måste utreda och skaffa sig underlag, förfrågan till andra professorer för utvärdering. (minst 1 dag)
3. Den kvinnliga professorn (som skrev "talet") måste få förfrågan. (postgång 1-2 dagar)
4. Hon spenderade, enligt "talet" en hel dag/kväll med att gå igenom rapporter, publikationer och övrigt material. (1 dag)

Vi snackar en vecka. Dagen innan de dog är helt enkelt inte trovärdigt. Dagen efter att de dog visste hela Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hoppas inte hans mediciner tog slut i mellandagarna också, när Apoteket ev var stängt.

Det finns alltid möjlighet att få receptbelagd medicin inom 24h oavsett var i landet man bor.
Citera
2018-01-15, 00:41
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fast jag begriper inte var den texten kommer ifrån - att momsvärlden tappade en stjärna. Den är verkligen inte sökbar på nätet ialla fall. Påhittad text av en användare här eller var kom den ifrån?
Det är ett uttryck för att beskriva en person som är otroligt duktig på sitt jobb ”en stjärna”,
han var oerhört begåvad och hade publicerat väldigt mycket och hade ett företag som utbildade folk och han var lärare på Lunds universitet (tyvärr fattar jag inte exakt vad han jobbade med då jag inte själv har någon ekonomisk bakgrund)
Citera
2018-01-15, 00:41
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ybcyAjtlHiI

Vad är detta?
En recension av Os bok publicerad samma dag som familjen hittas död? Förstår inte!
Citera
2018-01-15, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callingthepublic
På Google kan man göra en sk omvänd bildsök.
Man laddar upp en bild på Google (från dator) och Google scannar då internet och kollar om samma bild har använts på flera platser.

Jag menar alltså; om man gör en bildsök på bilden från äldsta dotterns instagram så kanske man kan få fram mer information ifall bilden har använts på fler plattformar än endast instagram.
Man kan göra bildsök genom Google browsern via mobilen med. Jag gjorde det på den bilden från agnesisbored, men det fanns inga träffar.
Citera
2018-01-15, 00:47
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=ybcyAjtlHiI

Vad är detta?
En recension av Os bok publicerad samma dag som familjen hittas död? Förstår inte!
Nej då, den kom 2013.
Bara någon som delat detta pga det som hänt.
Citera
2018-01-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Sista meningen är förbaskat intressant, den är inte i strid med det vi har kommit fram till i grova drag. Dvs någonting har hänt som är.
*inte vad man först skulle tro? Hint om att båda föräldrarna är inblandade
* Större hur då? Fler gärningsmän = mamman + pappan, eller ännu större? Fyra självmord?

Just ordet större är intressant, inte normal prosa för att beskriva en utredning av detta slaget tycker jag. Sedan ”sansa debatten”, är det Flashback och andra forum som avses eller lokala facebookgrupper i Bjärred? Många har ju pekat ut pappan som skyldig och dessutom sinnessjuk, om detta är fel kan jag förstå vad de menar med ”sansa debatten” eller menar de rentav A.Höglund`s krönika?

Polisen har betydligt mer information än vad som gemene man besitter. Jag tolkar det som i större "sammanhang", i en mer sammantagen bild av vad som förevarit och i vilken situation familjen levt i/under.

Polisen har varit tydlig med att gärningsmannen är en person funnen död i huset.
Citera
2018-01-15, 00:53
Medlem
O hade en firma med en person i Sundsvall, en av flera firmor som kallas för "pennstiftet". I ett av pennstiften finns en person med skyddad identitet. Alla halmstrån.
Citera
2018-01-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen har betydligt mer information än vad som gemene man besitter. Jag tolkar det som i större "sammanhang", i en mer sammantagen bild av vad som förevarit och i vilken situation familjen levt i/under.

Polisen har varit tydlig med att gärningsmannen är en person funnen död i huset.

Det behöver inte vara någon av föräldrarna egentligen som är gm... var de stalkade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in