2018-01-15, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser att både myndigheter och press i stort är fortsatt skyldiga till förskönandet, ursäktandet och omskrivningarna genom den missriktade sekretessen och hemlighetsmakeriet. Nej, det är inte nödvändigt att allmänheten får ta del av varje detalj av ett mordfall där ingen rättegång kommer att hållas, men det är fullt rimligt att det diskuteras genomgripande och att korrekta fakta framkommer.

Håller absolut med där. Det är kutym inom media att inte skriva om självmord, men det finns exempel där det gjorts avsteg, och det har i regel varit "kändisar" och i spektakulära fall. Ett exempel är Micke Dubois. Pressen följer ju med här och läser på FB - då borde de känna till antal visningar och därmed hur mycket det specifika ämnet berör allmänheten.
Citera
2018-01-15, 00:14
Medlem
Intressant om anomiska mördare. Dagen innan familjen hittas död har han lämnat in sin ansökan om en professur eller åtminstone bett en professor läsa igenom ansökan.

Frågan är om han hade fått något förhandsbesked eller om andra förändringar kring hans tjänstgöring på universitetet ägt rum under hösten. Någon på unik skriver att han varit med en orättvisa senaste tiden.

Fanns det en ledig professur?
Senast redigerad av rappytt 2018-01-15 kl. 00:17.
Citera
2018-01-15, 00:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det handlar om anhöriga och hänsynen till dom. Men jag tror nog att dom får ha en del uppgifter för allmänheten så småningom så att människor slipper gå och fundera på hur i helvete det här kunde hända. Det blir att väga orden på guldvåg, men dom kommer inte undan. Jag håller med i övrigt även om det är känsligt.

Min åsikt är att man borde ha offentliga dödförklaringar i fall där dödsorsaken är ond bråd död. Anhöriga mår förmodligen inte sämre i länder där namnen och dödsorsaken på inblandade blir offentliga.
Citera
2018-01-15, 00:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det är helt obekräftat givetvis, men det har spekulerats här om påstådda kopplingar genom att föräldrarna skulle haft intresse för scientologi. Om det är så, vilket jag inte alls förutsätter, kan det också passas in i en teori om att pappan led av depression med åtföljande självmordstankar. Men det är inte alls nödvändigt, givetvis. Det kan också vara hittepå.

Nej, jag förstår. Jag blev lite paff bara. Ja det finns alla olika tänkbara scenario i detta fallet.
Det kanske klarnar framöver förhoppningsvis. Men skumt är det och det berör på ett annat sätt än normalt.
Citera
2018-01-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tror nästan vi får utgå från att döttrarna hade livsleda i perioder.
Men vilken faktisk inverkan hade det på vad som hände? Kan ju vara total inverkan ända ner till inget, men det är intressanta uppgifter.
Var mamman med i gruppen? Vän till en medlem eller medlem själv har ju stor betydelse.

Den kvinnan hänvisar ofta till en förening som arbetar med ungdomar med psykisk ohälsa och självmordstankar, som håller till i Gbg. Mamman hade en viss kontakt med Gottfries Clinic AB också med säte i Gbg, behandlade personer med ME.

Kanske rena hugskott/tillfälligheter. Men barnen börjar bli vuxna och säkert högst medvetna om sina hälsotillstånd. Pappan och därmed rektorn beskriver den äldsta som vetgirig. Tillgång till nätet hade dom uppenbarligen.

Pappan insisterade på hemundervisningen för sina barn och för den äldsta var det troligen ett positivt tillskott i den annars så isolerade tillvaron. Med stigande ålder hade även den yngre fått likartat förlopp som sin äldre syster. Fr o m i höstas även hemundervisning.

Vilket helvetes Öde! För alla i Familjen.

EDIT. Mina högst personliga tankar. Jag utgår också från att barnen har en genetisk sällsynt sjukdom.
Senast redigerad av Remark 2018-01-15 kl. 00:21.
Citera
Medlem
Citat:
Tack, det är en bra genomgång återigen och slutsatserna om vad som är sannolikt borde vara fallet här rätt klara.

Möjligen kan jag tycka att om mördaren nu är pappan, så kan det också luta åt det paranoida hållet med tanke på de ofta antydda problemen inom familjen, pappans förmodade depression och de möjliga sektkopplingarna.
Tack #Hussvangssvensson för länken till #Stefan.S formidabla inlägg och det är i grova drag det jag hittat i litteraturen.

Jag hade en teori om att barnen mördats av båda föräldrarna tillsammans, gissar att de producerade videon efter barnen dog eller var döende, då jag inte vet om de hade möjlighet till detta före. Därefter tar de avsked av varandra, hon begår självmord och han väntar in att hon helt säkert dött och därefter kan han ha tagit överdos av något samtidigt som han hänger sig.

Problemet med statistiken är att den är lite vansklig i detta fall, alla studier har gällt en förövare, dvs pappan eller mamman. Om vi nu utgår från att båda var med på detta, så blir detta fall så unikt att jag tänker att det faller utanför studierna. Jag gissar bara händelseförloppet utifrån det vi hört.

Enda anledningen till att jag möjligen skulle acceptera pappan som ”kontrollant/övervakare” vet inte hur jag ska benämna detta, är därför han dog av en annan metod. Hängning indikerar att han med full säkerhet vill dö, det vill han för att han är sist, hans familj är död. Men jag kan likafullt se mamman som baneman för barnen. Tänk er bara familjen Göebbels under sista dagarna under WW2, enda fallet jag spontant känner till där moder/fader först dödar barnen och sedan sig själva.

Jag tror inte vi haft något fall i Sverige historiskt med 2+2.

Dessutom finns en grupp utvidgade suicid med filicid som ofta går under radarn. Bilar som av oklar anledning körs rakt in i fronten på lastbilar/bussar vid gott väglag och raksträckor. Vet ej om mannen oftast är ansvarig, tror det i de fallen.

Jag länkar även in Stefan.S inlägg nr. 4999, tack Stefan.S det uppskattas verkligen!
Citera
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Denna teori liknar min teori, i stort

Jag undrar, om detta fall inte är så svårt, vilket jag också börjar tro, men så dyker det upp nåt och man börjar skruva igen, som detta som kom ut i går av polisen:

En lång rad förhör har hållits och brottsplatsen har finkammats efter spår.

Har ni fått svar som gör att ni vet mer i dag än tidigare?

– Naturligtvis. Men det håller vi inom utredningen. Vi väntar till vi har alla de svar som utredningschefen bedömer att man behöver, säger Ewa-Gun Westford.

Dödsfallen har väckt stort intresse, både i det lokala samhället och på riksnivå. Detta är något som polisen har märkt av.

– Det är mycket stort intresse för det här, men desto viktigare är det då att man är exakt och specifik från polisens sida för det är vi som äger förundersökningen. Vi får i ärligaste mån försöka sansa debatten lite och försöka att tänka lite större, säger Westford.
Citera
2018-01-15, 00:19
Medlem
Någon som sitter vid en dator som kan göra en omvänd bildsök på bilden på äldsta dottern?
Citera
2018-01-15, 00:21
Medlem
[quote=moshes|62914166]
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Varför tar inte textförfattaren bort hela texten när vederbörande nu är medveten om att den ligger ute för fria spekulationer?
Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest.
Kryptiskt-vad menar hon? Lika bra hon uttryckt sig i klartext.
Vad värderar han mest ? Sin familj ? Sitt liv? Hälsan ? Gemenskapen ? Samhörigheten ?
Arbetet - stimulans och framgång?
Att bli älskad ? Uppskattad ?
Har han upplevt sig utsatt-av någon eller något ? Påfrestningar och Krav ?
Verkligt utsatt eller bara den egna känslan av utsatthet -inbillad utsatthet?
Förbigången eller bortvald ? Att bli lämnad ? Att bli ensam?
Upplevelser av skuld och skam ? Ensamhet som uppstår när ens nära blivit sjuk eller är dödligt sjuk?

Försöker man se positivt så hade han också mycket bra att se framemot- hans egen framgång och
alla personer som uppskattar honom borde ha vägt tungt.
Han förtjänade någonting som var bättre än det som var- skriver hon.

.

Där ligger nog en del av svaret. Polisen lär vara intresserad.
Citera
2018-01-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callingthepublic
Någon som sitter vid en dator som kan göra en omvänd bildsök på bilden på äldsta dottern?

Vad menar du?
Citera
2018-01-15, 00:27
Medlem
Om det finns en video som på något sätt kan förklara varför de mördar, ja mördar sina egna barn så är ju der inte på något sätt bättre! En förklaring för anhöriga javisst men inte på något sätt mindre fel. Många flickor på 14 har självskadebeteende och tex svår ångest/anorexi/ocd/ptsd mm eller allt på samma gång. Inte fan e det ok att ta dö på dem för det!
Citera
2018-01-15, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Dök upp i tråden genom PM?

Den uppgiften kommer från LinkedIn om jag inte missminner mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in