Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 15:47
  #4933
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lite skumt ÄR det. Det kan vara så att de har velat flyga under radarn sen flytten från Göteborg. Men då borde man haft hemlig adress, och det har de inte. Detta är nog inte ett vanligt familjedrama, jag tror det ligger något annat i bakgrunden, något ganska vidrigt. Men... jag kan ju självklart ha fel.

Jag vet inte vad som rört sig i familjen mer än vad rektorn pratat om en familj i svår kris.
Men det kan ju inte förekommit tidigare och det rör ju sig om 14 år och 11 år främst som man undrar om dom öht umgåtts med resten av sin släkt eller vänner. Ser onekligen tomt ut på den punkten. För resten av släktingarna umgås.
Citera
2018-01-14, 15:48
  #4934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Du läser in väldigt mycket mellan raderna. Den som uttalar sig ang hemundervisningen är en forskare och jag kan garantera att hon vet inte mer än det som stått i tidningarna.

Naturligtvis har hon rätt i att skolan borde ha larmat men på vilket sätt betyder det att barnen eg var friska? Det betyder att en orosanmälan borde gjorts och att soc borde ha bokat in ett möte med familjen och därefter bestämt om det fanns några belägg för att gå vidare. Det betyder INTE att barnen inte var sjuka.

Föräldrarna tryckte på för att få hemundervisning. De kände sina barn bäst. Du tror väl ändå inte att mötet ang hemundervisningen inte föregåtts av andra tecken på att den äldsta dottern var sjuk?

Familjen drog sig undan. Ja, de prioriterade troligtvis att arbeta och sedan ta hand om och umgås med sina barn.

Svar på det?
Ja, mitt svar på det är att du är den som tolkar in en väldig massa. I detta läge vet vi inget annat än att flickorna lidit av någon form av kronisk trötthet. Något som in min värld inte hindrar att de i pigga stunder kan träffa sina klasskamrater för att upprätthålla en bra livskvalitet. Förstår inte ens hur du kan försvara att föräldrar och skola förnekat dem det.
Citera
2018-01-14, 15:50
  #4935
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När man letar upp Hannas mobilnummer, så hade hon tre stycken. Efter numren står det att "Användare saknas". Är det något som är vanligt och är det något som har betydelse?

Nr kan vara hemliga, pga av hennes yrke.
Väldigt vanligt att personal med lite utsatta arb-uppgifter har hemliga nr.
Typ. Skatteverk, kronofogde, vissa jurister mfl mfl.
Citera
2018-01-14, 15:51
  #4936
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Hittills har allt nytt som framkommer bara stärkt min första känsla av en starkt dysfunktionell familj. Jag är personligen insatt i fall med en starkt kontrollerande narcissist som lyckats dupera både släkt och vänner så att de trodde mer på honom än kvinnan de stod närmast. Samt varit engagerad i kvinnojour och studerat psykologi på universitet i flera år. Så jag tycker nog att jag är kvalificerad nog att känna igen vissa mönster.

Fruktansvärt att ingen verkar ha värnat flickornas rätt till sitt liv och det gör mig så himla upprörd att folk i tråden vill ha det till en barmhärtighetsgärning.
Ja precis! Det är ju två fullständigt oskyldiga barn. Jag står helt och fullt på barnens sida. Vad skulle dessa människor som menar att det är barmhärtighetsmord tänka i ögonblicket deras egen mamma eller pappa just är i färd med att mörda dem av barmhärtighetsskäl, och de vill fortsätta leva?
Citera
2018-01-14, 15:52
  #4937
Medlem
Pandalina4s avatar
[quote=Gaupe|62908112]Förmodligen därför skolan glappar så inihelvete. De vet att de gjort fel och beviljat hemskolning på alldeles för lösa grunder, förmodligen pga föräldrarnas höga status.[/QUOKan
Det sent inkomna läkartyget för yngsta dottern kan vara vagt, ej giltigt grund för hemmaskolning men ej ifrågasatt..är det pudelns kärna?
__________________
Senast redigerad av Pandalina4 2018-01-14 kl. 15:54. Anledning: Stavfel
Citera
2018-01-14, 15:52
  #4938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposte...-innan-morden/

Det är för invecklat för att öht fatta vad den här rektorn menar med att man drog igång en utredning utan läkarintyg, och innan beslut kom det alltså ett intyg även på den yngre flickan. Ordvalet av sjukdomen är fortfarande någon form av kronisk trötthet.

En annan sak jag reagerat på är att dom finns inte med på några bilder hos sina släktingar som annars umgås med resterande av släktingarna. Det finns inte en enda bild hos släkten på den här familjen.

I det som media rapporterat står det i protokollet från 2016 om problem med skolgång föregående läsår detta går att tolka som att det innan det blev hemundervisning var svårt att klara av och uppnå mål i skolan kanske mycket frånvaro och inte tillräcklig ork att prestera under lektionerna.
Citera
2018-01-14, 15:52
  #4939
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Förmodligen därför skolan glappar så inihelvete. De vet att de gjort fel och beviljat hemskolning på alldeles för lösa grunder, förmodligen pga föräldrarnas höga status.

Så skulle det kunna vara för dom har ju den kunskap som krävs för att få igenom sina krav om man säger så. Däremot så borde man som skola återkomma till familjen om att se över mer återgång till skolan, och utreda för det är ju dom experter på. Det hemska är att i samma område har en liknande händelse skett. Vad är det för miljö i Bjärred? Eller är det enbart slumpen som avgjort att två familjer dödat och sedan tagit sitt eget liv.
Citera
2018-01-14, 15:53
  #4940
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Nej, det kan jag inte se. Vad saken gällde här var att det är i sig "lätt" att begå självmord via hängning, men om du inte har en och halv till två meters fri fallhöjd så kommer det bli en långsam död.
det jag menar, det går och hitta enklare metoder att ta sitt liv, det vet alla.
men det enklaste sättet att få det att framstå som att någon tagit livet av sig är väl att strypa personen och sedan hänga upp honom,, antyder bara att det kan visa sig att ett helt annat scenario har utspelat sig
Citera
2018-01-14, 15:53
  #4941
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Vad har du förståelse för när någon lider av AT när du sen fortsätter med att skriva att du inte menar att man ska döda hur som helst.

Ska vi döda barn med AT och ME och alla andra diagnoser som förekommit i tråden?, men vi ska inte göra det hur som helst. Vilken dödsmetod anser du vi ska använda?

Maken till antalet personer med förståelse och barmhärtighet hade jag inte i min vildaste fantasi trott att det fanns i detta landet. Ett jäkla ursäktande för mord på barn som gör resultat i sin undervisning och hade hela livet framför sig.

Bilden från Insta på tjejen i trappan som verkar legtim visar väl inget barn i livet slutskede, intuberad, halvt medvetslös och sondmatas.
Det kan ju vara en äldre bild så klart, men i möten med skolan så diskuteras en återgång till normal närvaro, så att barnen(et) har varit dödsjuka ser jag om uteslutet.

Den enda som har varit allvarligt sjuk i hela detta är den personen som har mördat.

Jag kan förstå, det är det enda jag säger. Du har väl ingenting med mig att göra? Det är jag som kan förstå, inte du.
Citera
2018-01-14, 15:54
  #4942
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I det som media rapporterat står det i protokollet från 2016 om problem med skolgång föregående läsår detta går att tolka som att det innan det blev hemundervisning var svårt att klara av och uppnå mål i skolan kanske mycket frånvaro och inte tillräcklig ork att prestera under lektionerna.

Kan du länka in den biten tror du? Och det gäller den äldre då förstår jag.
Citera
2018-01-14, 15:54
  #4943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nr kan vara hemliga, pga av hennes yrke.
Väldigt vanligt att personal med lite utsatta arb-uppgifter har hemliga nr.
Typ. Skatteverk, kronofogde, vissa jurister mfl mfl.
Vad jag menar är att mobilnr:a står på Hanna B, men det står också "Användare saknas". Så numren verkar inte direkt hemliga.
Citera
2018-01-14, 15:54
  #4944
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Tänker samma.. Det spricker hela tiden nu.
Tyckte det var någorlunda klart, att jag trodde på vissa delar (sjukdomar osv)
Har inte någon sagt att "man typ aldrig såg nån"?
Men helt plötsligt så har nån sett 2 av dem på affären?
Jag tänker i banorna att 'undrar om man brukar se dem på affären'?
Eller var det speciellt denna gång? Hände något hemma när de var på affären?
Som sagt, usch e vad är. Hemskt och förbaskat konstigt!

Det finns ingen motsättning mellan att en granne såg dom i affären i mellandagarna och att de dött före nyårsafton. Kanske var pappan där för att proviantera inför den sista måltiden och kanske för att hitta lämplig dryck att skölja ner giftet med. Cola eller Cider är mitt förslag. Än så länge hänger det ihop.

Döttrarnas eventuella sjukdomar har emellertid hamnat i bakgrunden nu, tack och lov. Det var nog inte så farligt med dom. Felet låg nog snarare hos någon av föräldrarna eller hos båda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback