• 36 075 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 360 479 inlägg
2018-01-14, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Tycker det känns som att de flesta här drabbats av kollektiv härdsmälta och försöker se tecken på att pappan varit ett monster som isolerat sina barn för att ha kontroll...

Hur kommer det sig att när pappan går ner i tid under hösten för att prioritera familjen (enligt hans chef) gör det för att kontrollera familjen men när det senare framkommer att mamman endast arbetat "på plats" två dagar i veckan så är det också pappans fel. Det är han sprm tvingat henne till det så att han kan kontrollera henne.

Den enklaste och mest logiska förklaringen är att barnen faktiskt var sjuka och att föräldrarna sakta men säkert bröts ner. Att man mer och mer isolerar sig är inget konstigt för man orkar helt enkelt inte.

Att det inte ställts någon diagnos är inte heller konstigt eftersom det kan ta åratal.

Ang "ny information" så har jag inte sett ett enda inlägg med substans som styrker din och många andras uppfattning.
nej det enklaste förklaringen börjar gå mot att de manipulerat(alt.skyddsbehov) sig till hemundervisning på ett eller annat sätt och det finns många hundar begravda i detta.
Citera
2018-01-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Här talas om piller. Vilken typ av piller skulle det vara, och var skulle de fått tag i dessa? Åtminstone i Sverige finns mig veterligen inga förskrivningsbara piller man dör av i lugn och ro. Sömnmedicin såsom Stilnoct eller bensodiazepiner är inte dödliga ens i stora mängder har jag för mig.
Du kan beställa vad som helst på nätet och få det hemskickat. Framförallt piller som inte ännu är narkotikaklassade. Men jag tror inte det handlar om piller. Jag tror det handlar om injektioner. Framförallt på döttrarna. Ett par sömnpiller till maten ("ta de här vitaminerna") och när de sover djupt, en injektion av något. Kan vara narkotika eller något så enkelt som glykol.
Citera
2018-01-14, 15:36
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Som du skriver nämnde en postare att OH föreläst hos scientologer men då hen på min fråga tidigare idag inte presenterat någon länk som bevis än får vi nog fortfarande se detta som mycket osäker information.

Svårt att tro att postaren sett fel, inlägg #4577, av HG.

Hoppas det går att verifiera, och att den som har möjlighet kan gräva lite extra kring detta spår.
Citera
2018-01-14, 15:37
Medlem
PK-Korrekts avatar
Otrohet, svartsjuka, skilsmässa, älskare, älskarinna etc.
Mycket som kan hända.
Citera
2018-01-14, 15:39
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Britterna räknade fram en vetenskaplig modell redan på 1800-talet och som sedan uppdaterades senast år 1913 för nödvändig längd på repet i förhållande till kroppsvikt på den som skulle avrättas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Official_Table_of_Drops

Tabellen längst ut till höger är alltså den "nyaste". Väger någon exempelvis 86 kg krävs 161 cm rep, medan någon som väger 70 kg behöver nästan två meters fallhöjd.

Det krävs alltså ganska stor nödvändig fri fallhöjd för att det inte skall bli en långsam och plågsam kvävning. I praktiken svårt att "lyckas" med inomhus antar jag.

Tack för info!
Lite så mina tankar gick - hängning som metod gjord på rätt sätt är såklart ett väldigt effektivt sätt att ta död på sig själv, dock svårt att få till bara sådär. Skulle jag ta livet av mig skulle jag ju vilja att det sker så smärtfritt som möjligt och att hänga mig känns ju inte som förstahandsvalet - såtillvida jag inte har tillgång till en riktig galge! Men är ju inte direkt nåt man bara har tillgång till
Citera
2018-01-14, 15:39
Medlem
buggenbus avatar
Skulle vara finfint med en sammanfattning i första inlägget.
Citera
2018-01-14, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Tack för info!
Lite så mina tankar gick - hängning som metod gjord på rätt sätt är såklart ett väldigt effektivt sätt att ta död på sig själv, dock svårt att få till bara sådär. Skulle jag ta livet av mig skulle jag ju vilja att det sker så smärtfritt som möjligt och att hänga mig känns ju inte som förstahandsvalet - såtillvida jag inte har tillgång till en riktig galge! Men är ju inte direkt nåt man bara har tillgång till
det skulle kunna tyda på att det finns en till inblandad brrr
Citera
2018-01-14, 15:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Föräldrarna var drivande i att deras döttrar skulle få hemundervisning, visar dokument.
Sedan 2016 fick den äldre flickan besök av lärare fyra dagar i veckan, eftersom hon led av vad som beskrivs som någon form av kronisk trötthet.

Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

Läkarintyg för ena dottern saknades
Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.

Ett sådant kom senare.

– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.
https://www.expressen.se/kvallsposte...-innan-morden/

Det är för invecklat för att öht fatta vad den här rektorn menar med att man drog igång en utredning utan läkarintyg, och innan beslut kom det alltså ett intyg även på den yngre flickan. Ordvalet av sjukdomen är fortfarande någon form av kronisk trötthet.

En annan sak jag reagerat på är att dom finns inte med på några bilder hos sina släktingar som annars umgås med resterande av släktingarna. Det finns inte en enda bild hos släkten på den här familjen.
Citera
Medlem
När man letar upp Hannas mobilnummer, så hade hon tre stycken. Efter numren står det att "Användare saknas". Är det något som är vanligt och är det något som har betydelse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Då tycker jag du ska läsa denna artikel ordentligt och fundera över om media och experter skulle våga gå ut med detta i ett så känsligt ärende – om det inte fanns viss substans för det.

Du läser in väldigt mycket mellan raderna. Den som uttalar sig ang hemundervisningen är en forskare och jag kan garantera att hon vet inte mer än det som stått i tidningarna.

Naturligtvis har hon rätt i att skolan borde ha larmat men på vilket sätt betyder det att barnen eg var friska? Det betyder att en orosanmälan borde gjorts och att soc borde ha bokat in ett möte med familjen och därefter bestämt om det fanns några belägg för att gå vidare. Det betyder INTE att barnen inte var sjuka.

Föräldrarna tryckte på för att få hemundervisning. De kände sina barn bäst. Du tror väl ändå inte att mötet ang hemundervisningen inte föregåtts av andra tecken på att den äldsta dottern var sjuk?

Familjen drog sig undan. Ja, de prioriterade troligtvis att arbeta och sedan ta hand om och umgås med sina barn.

Svar på det?
Citera
2018-01-14, 15:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Skolan borde ha uppfattat varningssignaler, menar Gisela Priebe, lektor vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet som forskat om barn och ungas utsatthet.

– Det behövs vanligtvis starka skäl för att få hemundervisning. Man försöker göra andra insatser, och först när det verkligen inte går kan man komma fram till det, med inställningen att det är en tillfällig lösning. Om det går en längre tid måste man fråga sig varför barnet inte har kommit tillbaka till skolan, säger hon.

Efter dödsfallen kommer kommunen att titta närmare på om man kunde ha agerat annorlunda.

Skolan verkar ha gått på föräldrarnas vilja mer än på regelverket. Och frågan är om skolan ville stöta sig med paret öht.
Citera
2018-01-14, 15:45
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
det skulle kunna tyda på att det finns en till inblandad brrr

Nej, det kan jag inte se. Vad saken gällde här var att det är i sig "lätt" att begå självmord via hängning, men om du inte har en och halv till två meters fri fallhöjd så kommer det bli en långsam död.
Citera