2018-01-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Denna teori är inte så otrolig faktiskt. Det finns ingen konstaterad fysisk diagnos på flickorna men det talas om trötthet och dottern A*nes Instagram tycker jag tyder på depression.
Skulle kunna vara så att båda döttrarna har mått väldigt dåligt psykiskt och haft självmordstankar. Kanske har de till sist satt planerna i verket. När mamma och pappa upptäcker att döttrarna är döda tar de sina egna liv.
Jag tror nästan vi får utgå från att döttrarna hade livsleda i perioder.
Men vilken faktisk inverkan hade det på vad som hände? Kan ju vara total inverkan ända ner till inget, men det är intressanta uppgifter.
Var mamman med i gruppen? Vän till en medlem eller medlem själv har ju stor betydelse.
Citera
2018-01-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatildaVarg
https://m.facebook.com/an*tte.jaderb*rg

* e

Det här var intressant. Trodde inte man kunde se mammans fb vänner?
Citera
2018-01-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vilka perspektiv tänkte du på som skulle hantera att någon i en familj dödar 3 stycken varav 2 barn?
Du kanske ska delge oss hur du tänkte på den punkten.

Du låter upprörd.

Det är upp till var och en att benämna händelsen utifrån deras perspektiv, men som exempel;

att se på en och samma sak på olika sätt:
Barn har dött

Om mördaren lever vidare så är det bestialiskt.
Om mördaren även tar livet av sig själv så är det tragiskt.
Om barnen tar livet av sig själva så är det hjärtskärande.
Citera
2018-01-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Reagerade också på det först.

Det som talar emot ME är bland annat att 0.4% i Sverige har den och att sjukdomen inte är ärftlig. Två i samma familj...
är det en inavels markör månne
Citera
2018-01-14, 23:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det scenariot kan uteslutas eftersom det låter fullständigt osannolikt, förutom möjligen som avslut i sämre skrivna libretton eller i dussinförfattares kiosklitteratur.

Vilka verkliga människor skulle agera så?

Finns ett fall i UK om en kvinna på 43 år som dödade 3 av sina barn genom att kväva dom med en blöja och barnen bar på en genetisk sjukdom som skulle innebära palliativ vård för barnen , men i det stadiet befann dom sig inte i.
Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård efter att ha erkänt mord på sina 3 barn.
Det var även ett försök från hennes sida att ta livet av sig men det misslyckades. Domarens ord är hårda men säger en del om hur man såg på fallet.
Citat:

Her told her: 'You loved all four of your children' but were 'grief-stricken that Olivia, Max and Ben were destined to die early and before you'.

Mr Justice Sweeney said that the killings were not 'mercy killings'.

The judge added: 'You devoted yourself to providing optimal care for your children, suppressing your feelings of distress and sadness by focusing on their needs.

'Your increasing distress when witnessing the various medical interventions required and the constant demands placed upon you in the absence of emotional support from others entente ally overwhelmed your psychological resources.

'In the result you suffered the major depressive episode.'

The judge told her: 'What you did was the product of your mental illness. I am of the opinion that the most suitable method of disposing of the case is by means of a hospital order.

'You will not be released until you have recovered from your illness.'

He ordered Clarence be detained under section 37 of the Mental Health Act.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-14 kl. 23:48.
Citera
2018-01-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tror nästan vi får utgå från att döttrarna hade livsleda i perioder.
Men vilken faktisk inverkan hade det på vad som hände? Kan ju vara total inverkan ända ner till inget, men det är intressanta uppgifter.
Var mamman med i gruppen? Vän till en medlem eller medlem själv har ju stor betydelse.

Det kan ju vara en vän bara och en slump. Det kan handla om flickorna eller så har de sökt hjälp för att någon i familjen är självmordsbenägen. Kan ju vara för sin mans räkning eller sig själv också.
Såg nu när jag tittade lite närmre att självmordslinjen är för alla åldrar, inte bara unga.
Citera
2018-01-14, 23:52
Medlem
Citat:
Om vi använder Ockhams rakkniv är det den mest troliga slutsatsen.

Pappan stämmer definitivt bäst in på en anomisk mördare enligt den genomgång av forskningsläget som jag gjorde:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

En studie som jag inte tog upp i min genomgång resulterade i en bok, Familicidal Hearts: en detaljerad genomgång av 211 fall där en gemål mördats sin partner och deras barn:
https://global.oup.com/academic/product/familicidal-hearts-9780199325849

Anomiska mördare, alltså högpresterande fäder som dödar sin partner och deras barn, hamnar enligt nämnda bok ofta i en negativ skam-spiral. Skam är en återkommande känsla för de som begår familicide. "Självgoda mördare" känner ofta skam för att partnern valt bort denne eller valt någon annan, något som kränker självkänslan och omvandlas till våld. "Besvikna mördare" känner skam över att den självbild de haft av familjelivet inte stämmer överens med verkligheten och omvandlar det till våld mot familjen.

Anomiska mördare påminner mer om vissa personer som rodnar lätt. De skäms när de känner att de rodnar och rodnar då ännu mer, och så vidare, i en nedåtgående spiral som slutar i katastrof.

Det är åtminstone analogin i boken och möjligen kan den underlätta för att förklara det tragiska förloppet i den formen av tragedi detta förmodligen handlar om. De känner sig allt mer misslyckade och tänker allt mer förbjudna, katastrofala tankar, som slutligen förverkligas.

Samtidigt vill jag betona att detta handlar om mord. Massmord. Flera personer, inklusive barn, har mördats utan att det funnits inom ramen för deras vilja eller val.

Tack för detta, närmre sanningen en så kommer vi gissningsvis inte.
Citera
2018-01-14, 23:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Om vi använder Ockhams rakkniv är det den mest troliga slutsatsen.

Pappan stämmer definitivt bäst in på en anomisk mördare enligt den genomgång av forskningsläget som jag gjorde:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

En studie som jag inte tog upp i min genomgång resulterade i en bok, Familicidal Hearts: en detaljerad genomgång av 211 fall där en gemål mördats sin partner och deras barn:
https://global.oup.com/academic/product/familicidal-hearts-9780199325849

Anomiska mördare, alltså högpresterande fäder som dödar sin partner och deras barn, hamnar enligt nämnda bok ofta i en negativ skam-spiral. Skam är en återkommande känsla för de som begår familicide. "Självgoda mördare" känner ofta skam för att partnern valt bort denne eller valt någon annan, något som kränker självkänslan och omvandlas till våld. "Besvikna mördare" känner skam över att den självbild de haft av familjelivet inte stämmer överens med verkligheten och omvandlar det till våld mot familjen.

Anomiska mördare påminner mer om vissa personer som rodnar lätt. De skäms när de känner att de rodnar och rodnar då ännu mer, och så vidare, i en nedåtgående spiral som slutar i katastrof.

Det är åtminstone analogin i boken och möjligen kan den underlätta för att förklara det tragiska förloppet i den formen av tragedi detta förmodligen handlar om. De känner sig allt mer misslyckade och tänker allt mer förbjudna, katastrofala tankar, som slutligen förverkligas.

Samtidigt vill jag betona att detta handlar om mord. Massmord. Flera personer, inklusive barn, har mördats utan att det funnits inom ramen för deras vilja eller val.

Tack, det är en bra genomgång återigen och slutsatserna om vad som är sannolikt borde vara fallet här rätt klara.

Möjligen kan jag tycka att om mördaren nu är pappan, så kan det också luta åt det paranoida hållet med tanke på de ofta antydda problemen inom familjen, pappans förmodade depression och de möjliga sektkopplingarna.
Citera
2018-01-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Precis! Men det vet varken du eller ekonomerna i kommentatorsfältet. Men de visste åtminstone vem han var yrkesmässigt. Du vet ingenting. Sen sitter du här och kallar folk som kommenterar (som kanske är ledsna och chockade) för nötter.

Tänk om det var mamman? Då framstår du som en idiot.

Du, jag tycker absolut ingenting. Därav potentiella mördaren.

Nu tycker jag faktiskt att du tar i lite väl orättvisa och hårda ord för att vara någon som är så emot att döma hårt.
Citera
2018-01-14, 23:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack, det är en bra genomgång återigen och slutsatserna om vad som är sannolikt borde vara fallet här rätt klara.

Möjligen kan jag tycka att om mördaren nu är pappan, så kan det också luta åt det paranoida hållet med tanke på de ofta antydda problemen inom familjen, pappans förmodade depression och de möjliga sektkopplingarna.

Va?
Citera
2018-01-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Finns ett fall i UK om en kvinna på 43 år som dödade 3 av sina barn genom att kväva dom med en blöja och barnen bar på en genetisk sjukdom som skulle innebära palliativ vård för barnen , men i det stadiet befann dom sig inte i.
Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård efter att ha erkänt mord på sina 3 barn.
Det var även ett försök från hennes sida att ta livet av sig men det misslyckades. Domarens ord är hårda men säger en del om hur man såg på fallet.
Jag tycker domarens ord var väldigt väl avvägt motvad som hade hänt, vet inte om jag tycker det var hårda ord, men det är ju sent på kvällen och vi läser texter olika.

Jag skulle dock inte vara förvånad om detta inte är en rimlig påföljd i Sverige om någon i huset överlevt och var skyldig. Det kanske är min ålder, men jag blir mer förlåtande med åren, samtidigt som jag har blivit hårdare i min syn mot människor med ondska och illvilja i uppsåt.
Vet faktiskt inte vad vi har framför oss här, men poliserna som jobbar med det säger att det är något helt unikt, likaså verkar skolan ha hängt på denna bedömning. Även om vi inte fick så mycket information, så verkar även skolan ha sett ett oerhört stort mått av tragedi i det som hänt, riktat mot hela familjen.
Citera
2018-01-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här var intressant. Trodde inte man kunde se mammans fb vänner?

Det finns två med mammans namn, den ena kan man se vänner för och denne är vän med en med samma efternamn som mannen så man får anta att det är den rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in