2018-01-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
har hänt familjemord i detta kvarter tidigare :-( kanske det fått igång tankarna hos denna familj?
står även att bjärredsborna kan hålla tyst utåt i detta fall, kan ju förklara varför det är så tyst på tex facebok från grannarna ang detta.
ingen boende på björkvägen som har facebok har skrivit om detta, inte öppet iaf.
märkligt också att dom flesta som har fb på denna gata inte har några inlägg sedan flera år tillbaka (inte som jag har funnit) https://www.expressen.se/kvallsposten/bjarred-har-drabbats-av-familjemord-forut-/

Står också i artikeln att:
Forskare: Ovanligt att föräldrar dödar sina barn
En del av förklaringen till varför rapporterna om den tragiska händelsen i Bjärred kan skilja sig från hur man beskrivit mordfall på unga i Malmö är att det är så ovanligt att föräldrar dödar sina barn.

Det menar Marina Ghersetti på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

– Det här är ju en så exceptionell händelse, säger hon.

Då är det alltså bekräftat att båda föräldrarna varit överens om att mörda sina barn?

(kanske upprepar vad någon annan redan skrivit, men har kollat och inte hittat)
Citera
2018-01-14, 19:31
Medlem
oddboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Sveriges Kommuner och Landsting?

Annars kanske du syftar på NFC

Haha! Ja jo så är det nog. Fick för mig att det förkortades Statens kriminaltekniska laboratorium, men det kanske är en gammal sådan.
Citera
2018-01-14, 19:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har läst in mig på den forskning som berör mord-självmord av det slag som misstänks vara fallet och sammanställer forskningsläget nedan.

Tack för ett gediget arbete och för att du delar med dig!

Du skriver:
Citat:
Nämnvärt är att det inte i någon av de 30-tal studier jag läst finns något fall där två föräldrar gemensamt beslutat att ta livet av sitt/sina barn och sedan sig själva. Det finns heller inga kända fall av "barmhärtighetsmord" där en förälder mördat en hel familj eftersom ett eller flera barn varit sjukt.

Om man skall sätta tilltro till statistiken så kan det i princip uteslutas att de två föräldrarna i Bjärred tog sig och barnen av daga i samförstånd. Inte heller var barnen såpass sjuka att man kan tolka handlingen, som verkställdes av EN förälder, som barmhärtighetsmord.

På ett eller annat sätt har familjen levt i en påfrestande tillvaro, vilket bekräftats av rektorn. Är övertygad
om att det ligger en djup depression bakom morden. Och även om det är ytterst ovanligt att en enskild depression tar sig såna här uttryck så måste man hoppas att sjukvården med hjälp av politiker en gång för alla inser att psykvården måste stärkas.

Depression är en dödlig sjukdom, de flesta begriper inte det. Att vara "deppig" har ingenting med depression att göra. Depression kan framkalla hallucinatoriska tillstånd där ingenting positivt eller kreativt har tillträde.
Mamman eller pappan i den här familjen var svårt deprimerad och handlade i affekt. Det är vad jag tror.
Citera
2018-01-14, 19:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b][/i]
Då är det alltså bekräftat att båda föräldrarna varit överens om att mörda sina barn?

Intressant..

Hur som.., det borde väl vara en som "leder", och en som "följer".., antar jag ! En som är den dominante.
Citera
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddboy
Haha! Ja jo så är det nog. Fick för mig att det förkortades Statens kriminaltekniska laboratorium, men det kanske är en gammal sådan.

Eller kanske tyska kommandon i flottan under andra världskriget
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Fast varför skulle någon flytta barnen till sina egna sängar? För jag antar att de tog livet av sig samtidigt så gjorde de det ihop på samma ställe.

Så den teorin går inte ihop.
Enligt ett PM någon sida bak så skulle detta handla om ett knivmord. Om sanningshalten kan jag naturligtvis inte säga något. Och i samma pm sägs att barnen var svårt sjuka i narkolepsi (förmodar hen) och att mamman led av cancer. Pappan skulle vara djupt deprimerad. Vi får ses om det har någon bäring när polisen börjar berätta.
Citera
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Fast varför skulle någon flytta barnen till sina egna sängar? För jag antar att de tog livet av sig samtidigt så gjorde de det ihop på samma ställe.

Så den teorin går inte ihop.
Vad en människa gör efter att ha tagit livet av någon KAN vara väldigt knasiga
Dels beroende på själva dådet och det absurda i det, men även pga av det psykiska
som ev föranledde det. Talar av egen erfarenhet.
Min mammas nya gubbe mördade henne. Det tog lång tid och visade spår av enormt
knasiga saker som skedde under själva dådet, men även efteråt.
Citera
2018-01-14, 19:35
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Julens ledighet blev påfrestande för den isolerade familjen.
Skulle möjligen kunna förklara om morden ägt rum just vid tidpunkten då skolor och jobb drar igång. Fadern, modern eller båda två känner att kontrollen går förlorad, kan inte hantera denna känsla och något förfärligt händer.

Liken kan inte ha legat länge innan upptäckt.

• Vi vet att fadern och yngsta dottern var ute i mellandagarna.
  • Det vore märkligt om familjen inte haft kontakt per telefon eller sms med i alla fall släkten över nyår.
Citera
2018-01-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Klart han har tid när han inte ens jobbar heltid som vi andra. Arbetsgivaren berättade att han på senare tid jobbade alltmer hemifrån och dessutom gick ner i arbetstid. Jobb i forskarvärlden har också en friare karaktär, ingen kontrollerar dina timmar.

Som att prata med en vägg... Enligt tråden så ska han ha isolerat sina barn i ÅRATAL! Alltså under den tiden som han var som mest verksam och var bortrest mycket.

Anledningen till att man inte kontrollerar timmarna inom forskarvärlden är för att man arbetar så mycket mer än heltid. Vet du när man kpbbar ikapp med att svara på mail etc? Ofta mellan kl tolv och tre på natten eftersom man inte haft tid under dagen. Hur tror du att man blir bäst inom sitt område?

Du har ingen som helst aning om vad du pratar om.
Citera
2018-01-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llrosell
Update!

”Vi har nog ganska så stor klarhet och tydlighet i vad vi tror. Men det är experterna som måste hjälpa oss här för att vi ska få rätt svar, säger Ewa-Gun Westford, presstalesperson vid polisen.
– Vi berättar inget förrän vi själva är alldeles säkra på vad det är som har hänt.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-rader-total-tystnad-fran-polisen/

Polisen köper sig mer tid.

Antagligen är inte alla förhören klara än och eftersom Polisen inte gått ut med något håller kolleger, grannar och kompisar en låg profil. Dessutom ska journaler, protokoll och andra dokument sammlas in, sånt tar tid.

Dessutom så är det inte högst prioriterat trots det stora intresset. Skjutning i Helsingborg igår med avliden och en annan skada tar också resurser. Bjärreds fallet kommer ingen att häktas, åtalats eller dömmas för så ingen brådska.

Vi har tid och vänta.
Citera
2018-01-14, 19:37
Medlem
CoopColas avatar
När jag ändå skriver om droger... Något som skulle vara läskigt smidigt är sån här rc-fentanyl som nu florerar och skördar många liv. Det kommer i en nässpray flaska och man tar den som en vanlig nässpray. Två spray ger ett perfekt rus, men tar du 5+ utan tolerans dör du förmodligen. Lätt att göra på nån som sover och väldigt enkelt att beställa hem...
Citera
2018-01-14, 19:37
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Skrev det för en stund sedan... Första indikationen var någon som sade sig fått veta från en journalist att det var blid i sängarna (trodde inte ett dugg på det då). Andra gången var i natt eller i morse då någon hört att en kniv var inblandad (skrev ett inlägg då). Och nu är det tredje "rapporten" så det lutar rätt rejält åt att det kan stämma.

Om en man är kontrollerande psykopat ljuger han om hemförhållanden till arbetskollegor
Han kan beskriva sjukdom och depression hos frun av någon egen anledning
Kan beklaga sig och snyfta utåt och vara en tyrann hemma
Ingen ingen kan tro det om den trevlige psykopaten att han isolerar och ljuger för han har egna tankar om vad han måste göra om det uppdagas
Han är smart Vissa psykopater är väldigt smarta och spelar ut folk emot varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in