Citat:
Ursprungligen postat av
aqua1234aqua
Efter att ha ströläst i tråden så får jag upp följande funderingar;
- gällande teorin att barnen var så pass svårt sjuka att föräldrarna/en förälder valde att avsluta deras liv; kan flickorna verkligen varit sååå allvarligt sjuka om de kunde få hemundervisning på deltid (om jag uppfattat det rätt?)? En lärare ska enl media knackat på dörren och ingen hade öppnat... i en situation där man är dödsjuk, där man lider så borde väl inte tankarna finnas på studier? Eller har jag fel? Och är man inte allvarligt sjuk - varför skulle en förälder välja att barmhärtighetsmörda sitt barn? Det går liksom inte ihop för mig.... Hoppet är väl det sista som dör sägs det, och man hoppas väl in i det sista innan man överhuvudtaget gör något så galet som att mörda av "barmhärtighet"?
- Flickans insta ser ju också ut som ett rop på hjälp (det lilla man kan se). Hennes instanamn är ju för det första hur sorgligt som helst (indikerar på att hon är uttråkad) bilden är jätteglåmig och hon ser... ledsen (?) ut. Och texten "a girl has nothing to say" är det hon skrivit som beskrivande text.
- det finns otroligt lite info om mamman och pappan som inte rör deras yrkesliv. Det man vet är hårda fakta, dvs utbildning och arbetsgivare. Det brukar vara rätt sällsynt att mer info inte finns i dagens it-samhälle. Det är även konstigt att ingen på detta extremt välbesökta forum inte känner dem eller yttrar något. Några enstaka skriver någon fjuttig mening om "detta har jag hört från säkra källor", men inget handfast har framkommit. Respekt för intregritet och förundersökning i all ära men att det inte finns någon granne, klasskamrat, kollega, bekants bekant som är stor i käften och vet något... I dont buy it. Detta, för mig, i kombo med dotterns insta och "trötthetssjukdom" (enl uppg från media) tyder på att familjen var väldigt isolerad. Den enda i familjen som syns på bild och vars namn figurerar på flertal ställen är pappan vilket kanske också kan tyda på att han var den som dominerade familjen (jag spekulerar fritt bara, vill inte säga något illa om någon som dött utan att veta sanningen). Han är också den som oftast nämnts som närvarande med skolpersonal vid möten kring döttrarnas skolgång. Han beskrivs som extremt duktig och intelligent av kollegor samt arbetsgivare. Ingen i skolan har sett något varningstecken överhuvudtaget trots upprepade möten med både förälder (föräldrar?) samt har lärare varit hemma hos flickorna veckovis. Att det alltså ska vara flickornas sjukdom som är orsaken går alltså, utifrån info som hittills inkommit, inte ihop för mig.
Utifrån info som hittills inkommit är följande teorier mest trovärdiga;
- munchauser (hos en eller båda föräldrar)
- psykos/psykbryt från någon i familjen (föräldrar eller äldsta dottern)
- någon av föräldrarna vill ha skilsmässa (troligtvis mamman), den andre flippar ut och dödar resten
Sorry för långt inlägg och massa amatörpsykologi...
Jag misstänker att förövaren till dessa brott lidit av psykisk ohälsa. Att vederbörande tidigare i sitt normala tillstånd varit ansvarsfull och socialt inriktad. Men att en deprimerad hjärna övergått från ansvar till kontroll och från utåtriktad till isolerad. Att vissa personlighetsdrag som varit positiva tidigare har förskjutits och blivit twistade.
Tolkar att medierna verkar indikera att barnen inte har några fastställda diagnoser utan snarare diffusa symptom och att de sannerligen inte bör uppfattas som om de har varit döende.
Detta tyder på att deras dödsängel har flippat ur pga av problem med det egna psykiska måendet snarare än att familjen står på dödsrandens bädd pga av ett gäng dödliga sjukdomar inom familjen. Vet iallafall att en av päronen tidigare utövat både fiol och varit engagerad förälder inom idrott. Fotboll är en lagsport, så någon gång i historien har barnen varit engagerade och med i sociala sammanhang.
Det finns ett före och efter psykisk ohälsa. Personlighetsförändring till viss del över tid.