2018-01-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tolkar att medierna verkar indikera att barnen inte har några fastställda diagnoser utan snarare diffusa symptom och att de sannerligen inte bör uppfattas som om de har varit döende.

Klokt. Samtidigt bygger våra resonemang i den här tråden på lite fakta och desto mer av rykten.
Citera
2018-01-14, 19:18
Medlem
Enligt PM för några inlägg sedan:

Citat:
Absolut, man kan ha en genetiskt betingad risk att utveckla denna typ av sjuklighet, som då utlöses av en utlösande faktor utifrån, t.ex vaccin. Det är t.ex därför vissa utvecklar narkolepsi. Eftersom föräldrarna inte var medicinskt skolade, är det möjligt att de inte ens uppmärksammat sambandet med Gardasil eller så har de inte fått gehör inom sjukvården. Dock är det mycket sannolikt att detta är en vaccinskada, därav hemundervisningen. Den kroniska tröttheten är brutal, tro mig. För övrigt kan jag berätta att det rör sig om knivmord, pappan var djupt deprimerad. Detta vet jag...

Knivmord har väl överhuvudtaget inte dykt upp i tråden så vitt jag minns. Är det så så är det fruktansvärt. Har han skurit halsen av tre personer? Eller hjärtpenetrering med kniv? Då begriper jag varför poliserna var så tagna när de plåtades på väg ut ur villan.

Skribenten säger att pappan var djupt deprimerad. Men frågan är, vad i all världen var det som hände i hans hjärna?
Citera
2018-01-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har alltid undrat vad ni som får PM har gjort för att förtjäna PM, jag har aldrig fått några PM med
tips, vad gör jag för fel?
Haha, rolig reflektion!

Jag tycker mig ha märkt att exempelvis de som spekulerar i att barnen måste ha lidit av svåra genetiska sjukdomar, också får PM på samma tema. Förmodligen från familjer som själva lever med sjukdomar och vill att de uppmärksammas. Eller att de som spekulerar kring hur det går till får PM om diverse makabra tillvägagångssätt från "säkra källor".

Vi som håller oss till faktiska uppgifter via media, slipper PM från dessa troll.
Citera
2018-01-14, 19:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llrosell
Update!

”Vi har nog ganska så stor klarhet och tydlighet i vad vi tror. Men det är experterna som måste hjälpa oss här för att vi ska få rätt svar, säger Ewa-Gun Westford, presstalesperson vid polisen.
– Vi berättar inget förrän vi själva är alldeles säkra på vad det är som har hänt.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/darfor-rader-total-tystnad-fran-polisen/

Sååå man hänvisar till "experterna". Låter som någon/några utanför polisen.

Psykiatriker, eller vilka "experter"..?
Citera
2018-01-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ja, nog har åtminstone jag reflekterat över att OH tycks ha tappat kontrollen - över både familjen och sig själv. Därav det bestialiska dåd vi nu försöker bena ut.....

Tror du missade poängen lite... Jag har arbetat med forskning om än inte alls på samma nivå som OH. Är man på den nivån så har man otroligt mycket att göra. Långa dagar, sedan hem och umgås lite med familjen och sedan några timmar till med jobb framför datorn.

Lägg till att OH reste mycket i sitt arbete...

Det finns ingen chans att han skulle vara den manipulativa psykopat som han utmålats som här i tråden. När skulle han ha tid?
Citera
2018-01-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Rättsmedicinska, gissar jag.
Citera
2018-01-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag tror absolut inte att barnen framstod som pigga och friska, utan som håglösa och deppiga som resultat av den psykiska ohälsa som säkert fanns i familjen. Men om skolan månat om deras väl och ve, hade de sett till att flickorna fått ha fortsatt social kontakt med klasskamrater åtminstone delar av tiden.

Föräldrarna behövde nog inte övervaka varje sekund av hemundervisningen, det räckte nog att de fanns i huset för att barnen inte skulle få för sig att prata för mycket.

Barn brukar inte tjalla på sina päron, de brukar vara lojala in i döden.
Citera
Medlem
oddboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

SKL?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har alltid undrat vad ni som får PM har gjort för att förtjäna PM, jag har aldrig fått några PM med
tips, vad gör jag för fel?
Skrivit något med substans enligt vederbörande. Alt. av någon anledning skapat en tro att man vill ge vederbörande stöd i dennes personliga agenda.
Citera
2018-01-14, 19:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det är en forskare inom psykologi psykiatri inriktning barn, så om någon ska tala är det rätt person i frågan om varningssignalerna. Starka skäl känner man till sedan innan och det fråntar ju inte frågan om man har haft det i just detta fallet. Det händer ju saker som går lite utanför din värld även om du kanske missat det.

Ja – kan man säga – givet hur nära kontakt de sannolikt haft med barnen och föräldrarna genom åren borde de kanske ha betett sig lite annorlunda, men möjligheten är ju att de framstod som mycket välartade. Anställningarna på Domstolsverket, Skatteverket, Ernst&young liksom OH:s akademiska karriär som ekonom, lärare och forskare lär ju inte heller ringt i några klockor, eftersom det är tämligen krävande tjänster vad gäller "insyn", mental sundhet, samarbetsförmåga, ansvar, förutsägbarhet och funktionalitet. Skulle tro snarare att komplexiteten där för familjen legat på planet att hålla skutan flytande och "skenet uppe" trots omfattande arbetsbördor.

Sen kan man ju fundera i termer av att familjen utan att riktigt förstå sig på situationen själva går i en form av emotionell bankrutt av att livet ställer allt hårdare krav på dem utan att de ser att det resulterar i ngt de kan använda sig av eller omsätta. Dvs. deras förvisso fina jobb har skapat en betydande fallhöjd, och att det är där ngnstans också skolan skulle kunna ha sett varningsklockorna. Familjen har synbarligen inte kunnat rota sig, och är i en ålder (med barn i en ålder) där de hypotetiskt känner detta som ett påtagligt besvär – när de har haft tid att reflektera över det. Men det hänger troligen redan minst ett Damoklessvärd över dem (mammans förmodade cancer) och ett dubbeleggat ytterligare seglar in med barnens åkommor. Det är inte läge för saftkalas alla dagar i den miljön om man säger så. Att jobba heltider, skriva böcker, handleda doktorander och på det sen skapa livslånga band och umgås med grannar och kamrater när tre familjemedlemmar är dödssjuka och du själv är deprimerad är liksom vad du kanske kan hoppas klara hemma på mammas gata, där du växte upp, eller hos pastor Jansson i hans egna kyrka, men inte någon annanstans, eller inte med några vidare bra odds.

Sett i backspegeln skulle väl familjen ha slutat sina jobb och flyttat ut ngnstans. Det går inte att vara docent/professor i ekonomi och ha hand om tre dödssjuka familjemedlemmar. Man måste nog välja där. Det är helt klart upplagt för känslomässig bankrutt. Risken är också att man blir lidande av att jämföra sig med den synbart livskraftiga o lyckliga, framgångsrika verkligheten runt omkring och mår ännu sämre av det.

Tänk er också svårigheten att bära denna sits ensam, än värre när alla är hemma hela dagarna troligen. Att leva med tre dödsdömda, sin fru och sina döttrar. "Vad ska vi hitta på idag?" Jo jo. Det kräver nog sin man.

Om man ser till vad som minimalt krävs för den här kompotten så behöver man nog inte kika så långt utöver vad de fyra var, där och då i sina livssituationer och -historier och respektive livsutveckling och förutsättningar, och addera tre förestående plågsamma dödar. Klart Oscar kunde ha skrattat bort allt och gått vidare men det har kanske saknats annan betydande livsanknytning än just dessa tre, eller en förmåga att i sitt tillstånd visualisera en annan framtid.

Jag är väldigt ledsen men det behövs varken sekter eller ufon eller missbrukande rektorer. Det räcker att rycka bort ordet "framtid" och så går skutan lätt förr eller senare i kvav.

Ist das verboten? Ja!
Ach so.

Klart han skulle bett att få dem alla inlagda... Vem vet, det hade kanske fungerat hyggligt.

Det är förstås också sorgligt om det är så att allt fokus på jobbet, inkomst och den sjuka familjen över flera år berövat OH (inbillat eller ej) alla betydande relationer med omvärlden, vilka han kunde ha vänt sig till för hjälp och råd och stöd i sin situation. Han vänder sig "inåt". Det får man väl konstatera. Han skulle ha vänt sig utåt, mot "laget."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Har den här HEN någon koll på mamman.?

Nej. Endast att både hon och barnen var deprimerade och svårt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intenuddamark
Enligt SVT Nyheter Skåne hade familjen adventsstjärnor: "I huset där familjen bodde är alla gardinerna fördragna men julstjärnorna hänger i de flesta fönstren."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/grannarna-kanns-helt-overkligt

Tack, bra koll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in