2018-01-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Lägenhet 2:
Men nu kommer vi till det intressanta och det var lägenhet tre och fyra som var exakt likadana i planlösningen och låg i samma port.

Lägenhet 3: Utgångsprisnivå: "Lågt" eller ja uppenbarligen där vi köpare står i pris för här hade det varit 25 stycken par (!) och kikat på lägenheten och visningen höll på lite längre än utsatt tid. Standarden var helt ok men lite lägre än lägenheten som var på ett annat våningsplan i huset och som hade visning samtidigt.

Lägenhet 4: Utgångsprisnivå: Mellan om man utgår från kvadratmeterpriser och jag tyckte att den hade högre standard än lägenhet 3, även byggt ett större badrum. Denna hade visning samtidigt som lägenhet 3 en/två våningar ovanför och vi kom lite sent och hon höll på att packa ihop, frågade hur många som totalt hade varit på visningen och mäklaren säger 3 stycken par med er.

Intressant med lägesrapport. Förstår jag det rätt att dessa två hade visning samtidigt och att ca 22 par skulle hoppat över lgh 4 för att bara kolla på lgh 3? Låter märkligt men skulle iofs visa hur betydelsefullt priset är för de flesta, (förutsatt att man nu kan lita på vad mäklarna säger om antalet besökare).
Senast redigerad av Externalist 2018-01-14 kl. 18:43.
2018-01-14, 18:01
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tror tvärtom: Det är DIY som nu får en uppgång på bekostnad av att anlita hantverkare vitt +ROT

Det är inte lusten att renovera som minskar utan kapitalet i form av lån som uteblir.
Folk kommer att återgå till att göra mer själva.

Det är också fel att behandla bostadsmarknaden som en marknad. Det är den inte. Det är villor, BRF och hyreslägenheter. Helt olika verksamheter och marknader.
Håller med dig om att de som måste renovera och som tidigare hade gjort det ROT-vitt med hantverkare i framtiden kommer göra det själv, men de som tidigare renoverade för att alla andra renoverade, med hantverkare eller själva, i framtiden kommer strunta i att renovera. Köket och badrummet får duga. Så jag tror den totala marknaden sjunker. Finns det något noterat bolag som vi kan följa för att se trenderna?

Lusten att renovera är helt enkelt en trend som minskar när inte alla gör det längre. Vad kommer istället? Hur 'konkurrerar' folk med sina grannar i framtiden? Vad hjälper framtidens Sthlmare att få status och livskvalitet?

En liten fånig spaning map livskvalitet är hundar. Med en mellanstor hund kan kvinnor fortfarande röra dig helt fritt i Sthlm och du får ett område kring dig på tunnelbanan som mer påminnner om nittiotalet.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-14 kl. 18:04.
2018-01-14, 18:25
Bannlyst
MES skrev:

"Vi är inget i-land mer, vi är en krigszon för afrikan/arabklaner som bokstavligen sprutar ut ungar. Om 10 år är vi nordens Afrika, och Afrika har inga bostäder överhuvudtaget som en vettig Svensk vill bosätta sig i. (Allra minst i ett arktiskt Afrika). Gissa hur bostadsmarknaden kommer se ut när Medelsvensson vaknat ur sin komasömn."

varvid du Alpha självklart svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lite förvånande att BNP/Capita stiger under sådana förhållanden som du beskriver.
Och att staten får in oväntat mycket skatteintäkter. Borde vara tvärtom. Tror du att du kan ha missat någon liten detalj

Har alltid uppfattat det som att du propagerar som om du tror de som läser vad du skriver är idioter och på idioter fungerar det säkert. Mig har du emellertid aldrig lurat eftersom jag vet ett antal saker. 1. Allt som går upp använder du som positiva nyheter men bara siffror, det nominella, betyder ju i sig inte ett skit. 2. Du drar nytta av att bankerna, journalisterna, myndigheterna, ja de flesta, definierar inflation felaktigt med KPI, och då är det hela tiden möjligt att påstå att tillväxt råder, därför att BNP utvecklas mer än vad KPI gör. Allt detta är givetvis trams, ren lögn, eftersom den verkliga inflationen överträffar utvecklingen av BNP.

Bedrägeri alltsamman med andra ord. Sanningen är att Sverige förstörs och att välståndet ska närma sig afrikanska nivåer. Det har dessutom politiskt stöd. EU-topparna, den svenska riksdagen med flera är lojala med FNs målsättning att jämlikheten mellan "nord och syd" ska jämnas ut. Det sker inte minst genom att "nord" eller väst, förstörs. Bankerna, som du omhuldar, skiter i vilket.
2018-01-14, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Jag var på ett flertalet visningar idag i innerstan, betydligt fler på visningarna nu än under november-december. Besökte främst 2or mellan 40 och 60m2, skulle uppskatta ungefär 8-15 par per visning, stor skillnad mot nov-dec då det var 1-5 par per visning.

Har kontaktat mäklarna nu på seneftermiddagen angående 2 objekt som jag är intresserad av, båda objekten hade andra intressenter.

Vi får se hur mycket folk är villiga att betala nu, jag skulle tippa att priserna stabiliserar sig på dessa nivåer.
Här är frågan också hur mycket visningar som arrangerats. När jag tittade förra veckan verkade det som om Erik Olsson skulle ha typ 65 visningar på söndagen, vilket i så fall bara vore drygt hälften av vad man såg i höstas. Ändå vet vi ju att utbudet på Hemnet är stort, eller rekordstort.

På tal om det senare, så ligger siffran för Stockholms län nu på söndagskvällen på 8 488. I något skede under veckan borde väl den siffran sjunka...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-14 kl. 18:50.
2018-01-14, 18:53
Medlem
bohrdohrs avatar
Tjena!

Inspirerad av tanken på att riksbanken kommer köra kronan i botten för att försöka rädda detta så körde jag HOX-index mot ett index för SEK/EUR där index 1,00 är i januari 2005 precis som HOX för att kunna få med valutaeffekten. De fyra första kolumnerna är alltså vanliga HOX och de fyra sista är HOX justerat mot euro där "Idx*EUR" alltså är "HOX-index * SEK/EUR-index".
Resultatet:
Kod:
2018-01-14	Index	1 mån	3 mån	12 mån	Idx*EUR	1 mån	3 mån	12 mån
HOX Sverige	226	-2,90%	-7,30%	-0,20%	207	-5,2%	-10,0%	-0,2%
Bostadsrätter								
Sverige BR	285	-3,50%	-8,00%	-2,80%	262	-5,8%	-10,7%	-2,8%
Stockholm BR	268	-4,20%	-9,50%	-6,00%	247	-6,4%	-12,1%	-5,9%
Göteborg BR	331	-3,40%	-6,30%	3,60%	305	-5,7%	-9,1%	3,7%
Malmö BR	241	-1,80%	-6,00%	2,50%	221	-4,1%	-8,8%	2,6%
Villor								
Sverige Villa	208	-2,50%	-6,80%	1,50%	191	-4,8%	-9,6%	1,5%
Stockholm Villa	213	-3,90%	-9,00%	-2,10%	196	-6,2%	-11,7%	-2,0%
Göteborg Villa	212	-3,90%	-7,10%	-0,20%	195	-6,1%	-9,9%	-0,1%
Malmö Villa	182	-2,90%	-6,70%	4,60%	167	-5,2%	-9,4%	4,7%
Lite grafer:
https://imgur.com/a/a0Brq

Kan vara värt att slänga ett getöga på detta kommande halvår-år. Man får nog inte lika mycket "lägenhet på solkusten" genom att öka lånet på sin bostad i Sverige framöver.
Senast redigerad av bohrdohr 2018-01-14 kl. 18:56.
2018-01-14, 18:58
Avslutad
Imorgon kommer då statistiken från Mäklarstatistik (kl 8?) och Valueguard (kl 9). Mäklarstatistiks meningslösa enmånadssiffra kan imorgon visa ett större fall än tidigare, eftersom septembermånaden faller ur, och ersätts med decembermånaden.

den 13 oktober lät det fortfarande så här från Mäklarstatistik:

"Något avvaktande bostadsmarknad med blandade prisförändringar. Den senaste månaden har bostadsrättspriserna legat stilla medan villorna ökat med +1%."

Då hade prisfallet pågått ett par månader. Förvisso inte på samma sätt i hela landet. Så rutten är den siffran.

Valueguard är som vanligt mycket relevantare.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-14 kl. 19:11.
2018-01-14, 19:03
Medlem
En släkting köpte 3-rummare i Barkarby förra sommaren. Sålt nyss. 700 000:- i förlust.

Ingen bubbla? Tjena.
2018-01-14, 19:08
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Intressant med lägesrapport. Förstår jag det rätt att dessa två hade visning samtidigt och att ca 22 par skulle hoppat över lgh 4 för att bara kolla på lgh 3? Låter märkligt men skulle iofs visa hur betydelsefullt priset är för de flesta, (förutsatt att man nu kan lita på vad mäklarna säger om antalet besökare).

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack, detta är väldigt intressant information för oss som försöker förstå vad som händer på marknaden. Hoppas att du kan följa upp på Hemnet/Booli hur det sedan gick med lägenheterna.

Ja det jag tyckte var så märkligt med det bortfallet visar ju även psykologin att folk inte kan tänka sig att lägga ett bud under utgångspris för sig och det är lika illa det. Tror inte mäklaren överdrev så pass mycket då det var svängdörrar på den visningen och tänkte att alla skulle gå ett lemmeltåg vidare till nästa men icke.

Även upp emot dom 10 par vi såg och då var vi ändå 40 minuter sena vittnar ju även det om ett bortfall på 50% antingen på om det var hur lägenheterna var inredda men mest troligt så var det nog priset eller att den andra lägenheten att fallit undan i Hemnetflödet.

Varsågod Bahama du har PM också.
2018-01-14, 19:24
Avslutad
Vi kunde m h a Blocket konstatera att tvårumslägenheter på Södermalm hyrs ut till det hutlösa medianpriset 15 000 kr/månad. Jag tog nu en titt på den stad där man (enligt tidigare kommentar här) relativt sett har byggt mest i Sverige, Örebro, och som utmärkt sig för att det kommunala hyresbolaget börjat ge 30-40% hyresrabatter.

I Örebro ligger nu medianhyran för en tvåa på 6 700 kr/månad enligt annonserna på Blocket.

Göteborg Stad: 11 300 kr/månad
Malmö Stad: 9 500 kr/månad

=>
Märkligt nog väldigt höga hyror i Malmö, där ju bostadsrätterna bara kostar en tredjedel av Södermalmspriserna. Även Göteborgs hyror är onormalt höga, men Malmö mer extremt.

Kan det va så att "ingen" köper bostadsrätt i Malmö längre, och de som "måste" bo där i stället väljer att hyra... Det skulle i så fall kunna tolkas som höjd riskpremie för staden, och därav då bättre avkastning på uthyrningsverksamhet.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-14 kl. 19:56.
2018-01-14, 19:46
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vi kunde m h a Blocket konstatera att tvårumslägenheter på Södermalm hyrs ut till det hutlösa medianpriset 15 000 kr/månad. Jag tog nu en titt på den stad där man (enligt tidigare kommentar här) relativt sett har byggt mest i Sverige, Örebro, och som utmärkt sig för att det kommunala hyresbolaget börjat ge 30-40% hyresrabatter.

I Örebro ligger nu medianhyran för en tvåa på 6 700 kr/månad enligt annonserna på Blocket.

Kollar man då på nyproducerade lägenheter i Örebro och vad man begär och tänker att det är unga personer som max kan lägga 15% i handpenning så slutar man på en månadskostnad på mellan 6400-8300 kr/månad och då hade jag hellre tagit 15% av handpenning och åkt jorden runt och tagit en hyreslägenhet så länge och börjat spara pengar tills det att man skall bilda familj.
2018-01-14, 19:48
Medlem
teamflashhs avatar
Är det någon som paniksäljer? Känns som att man borde sitta lugnt i båten, alt hyra ut sin lägenhet om det är tajt. Första prisnedgången var psykologiskt, nu är det pga amorteringskravet som införs senare i våren. Tyvärr har priserna pressats ned pga oss själva.
2018-01-14, 19:55
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kollar man då på nyproducerade lägenheter i Örebro och vad man begär och tänker att det är unga personer som max kan lägga 15% i handpenning så slutar man på en månadskostnad på mellan 6400-8300 kr/månad och då hade jag hellre tagit 15% av handpenning och åkt jorden runt och tagit en hyreslägenhet så länge och börjat spara pengar tills det att man skall bilda familj.

Fast då måste du ha en hel del poäng för att kunna få chans på kommunala hyresbostäder, där är det många unga personer som är chanslösa tyvärr. Önskar man större lägenhet så får man vara beredd på att punga ut minst 8500 kr per månad till 12000. Ganska saftig summa om man kan köpa en lägenhet och få en totalsumma på 8000 istället..

Sen finns det ju självklart många fördelar med hyreslägenhet.. Man slipper betala för sakerna som går sönder!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in