2018-01-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den tillför inget nytt och det är fortfarande så att detta hänvisar till riskerar och kan samt tjänstefel. Det finns som jag tidigare skrivit ingen koppling mellan disciplinpåföljdslagen och underlåtenhet att göra anmälan enligt 71 § SoL.

Det finns inga exempel på när en utebliven orosanmälan som enskild aspekt lett till straff för en enskild anställd. Således är det en diskussion i ytterkanternas ytterkant.

Inte skyldiga till straff, men skyldiga till utövande.
Håller med om att vi i praktiken sällan ställer ansvariga tjänstemän till svars – även om det finns utrymme för det i lagen. På sin höjd leder det kanske till en JO-anmälan eller erinran.
Citera
2018-01-14, 13:51
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Det är ju ändå ett skönare sätt att dö på, att hänga sig kan ju faktiskt gå åt helvete.

Om det inte är ett antal meters fallhöjd (nacken knäcks) så är nog kvävning en mycket plågsam död.
Citera
2018-01-14, 13:52
Medlem
Crimxons avatar
Det kan inte handla om en offer-ritual? Nu spekulerar jag hejvilt, men tycker hela fallet är märkligt. Tror dock inte underlaget för en egen tråd i konspirationsforumet är tillräckligt stor.

1. Borgeby och närliggande område har anor till vikingatiden, och mycket fornlämningar och liknande finns i området.
2. 2018-01-09, 4 personer döda. Siffrorna 4 och 9 har som jag förstått det en ockult symbolik.
Citera
2018-01-14, 13:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, och att förhållandet mellan föräldrar och skola varit minst sagt komplicerat skulle kunna förklara varför kommundirektionen kallade till pressträff direkt. Det är så sorgligt hur titlar och status i samhället skrämmer folk, en outbildad wt-mamma på 24 år hade aldrig fått sitt förslag om hemundervisning godkänt.

Jag tror man i sådana fall kan skydda sig bakom vad som uppfattas som en bättre eller fullgod miljö för barnet att vistas i. Din outbildade wt-mamma på 24 år kanske inte kan anses erbjuda det. Är det rättvist? Ja, för barnet och de andra barnen är det det. Barn lyfter blicken från tv:n och är utttåkade på tjugo sekunder, sen går tankarna till vad de nu ska tänkas ta sig för; skolan organiserar dem till offentliga, samarbetande, lärande, talande, uppmärksamma människor. Skolan i det här fallet har ansett att familjens barn givet deras tillstånd ändå kommer att ha en social samvaro inom familjen.

Du kommer möta liknande argumentering i en boendetvist, vilket överraskar en del att döma av vad man kan läsa på nätet. I någorlunda jämförliga fall anses en mamman som begär hela boendet med automatik som den bättre famiöjeorganisatören.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Stämmer. Det är endast tjänstefel.

"Den som låter bli att anmäla oro, trots att den har skyldighet att göra så, kan göra sig skyldig till tjänstefel."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anmälningsplikt

Gäller om man misstänker att barn far illa. I det här fallet tror jag ingen ingen gjorde det på skolan. Hemundervisning skulle vara övergående.
Ingen över huvud taget inräknat mor- och farföräldrar, syskon, kollegor, grannar verkar ha oroat sig. Förmodat i alla fall att sociala myndigheterna inte fått någon propå innan detta hände.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Tror du seriöst att den som tog livet av familjen gick till pannan och skruvade ner termostaten för att bevara liken ett dygn längre?
Wtf?

Nja.....
Är nog det absolut sista man tänker på.
Vem vet, han kanske kollade att kaffekokaren var off oxå .
Citera
2018-01-14, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det kan noteras att det är tydligt att du inte visste om att det finns ett brott i brottsbalken som kan täcka sådan underlåtenhet. Det är ursäktligt. Det kan även noteras att det enligt din logik inte heller är möjligt att säga att det är straffbart att döda någon.

Att tjänstefel finns i brottsbalken vet jag naturligtvis, men det är något annat. Här talas det alltså om att det kan betecknas som tjänstefel. Det är något helt annat. Förete gärna bevis på någon tjänsteman inom skolan som dömts för tjänstefel med straffrättslig påföljd för att inte ha gjort en orosanmälan.

Om inte så kan vi konstatera att resonemanget kring att det ska leda till straff är fullständigt befängd.

Hur du sedan får ihop sista meningen och talar om »min logik« när du hittar på en massa ovidkommande dravel säger mest om din »bristande logik«.

Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Håller med om att vi i praktiken sällan ställer ansvariga tjänstemän till svars – även om det finns utrymme för det i lagen. På sin höjd leder det kanske till en JO-anmälan eller erinran.

Har aldrig hänt när det gäller det som talas om här. Någon tidigare i tråden anförde dessutom att det gällde alla och att grannar som inte gjort anmälan skulle kunna straffas. Snurrigt.
Citera
2018-01-14, 13:56
Medlem
Strandslendans avatar
Sökningar som gjorts i familjens datorer lär nog ge en del ledtrådar. Sen kan det nog ge en del i att titta i barnens datorer också.
Citera
2018-01-14, 13:57
Medlem
Efter att ha ströläst i tråden så får jag upp följande funderingar;

- gällande teorin att barnen var så pass svårt sjuka att föräldrarna/en förälder valde att avsluta deras liv; kan flickorna verkligen varit sååå allvarligt sjuka om de kunde få hemundervisning på deltid (om jag uppfattat det rätt?)? En lärare ska enl media knackat på dörren och ingen hade öppnat... i en situation där man är dödsjuk, där man lider så borde väl inte tankarna finnas på studier? Eller har jag fel? Och är man inte allvarligt sjuk - varför skulle en förälder välja att barmhärtighetsmörda sitt barn? Det går liksom inte ihop för mig.... Hoppet är väl det sista som dör sägs det, och man hoppas väl in i det sista innan man överhuvudtaget gör något så galet som att mörda av "barmhärtighet"?

- Flickans insta ser ju också ut som ett rop på hjälp (det lilla man kan se). Hennes instanamn är ju för det första hur sorgligt som helst (indikerar på att hon är uttråkad) bilden är jätteglåmig och hon ser... ledsen (?) ut. Och texten "a girl has nothing to say" är det hon skrivit som beskrivande text.

- det finns otroligt lite info om mamman och pappan som inte rör deras yrkesliv. Det man vet är hårda fakta, dvs utbildning och arbetsgivare. Det brukar vara rätt sällsynt att mer info inte finns i dagens it-samhälle. Det är även konstigt att ingen på detta extremt välbesökta forum inte känner dem eller yttrar något. Några enstaka skriver någon fjuttig mening om "detta har jag hört från säkra källor", men inget handfast har framkommit. Respekt för intregritet och förundersökning i all ära men att det inte finns någon granne, klasskamrat, kollega, bekants bekant som är stor i käften och vet något... I dont buy it. Detta, för mig, i kombo med dotterns insta och "trötthetssjukdom" (enl uppg från media) tyder på att familjen var väldigt isolerad. Den enda i familjen som syns på bild och vars namn figurerar på flertal ställen är pappan vilket kanske också kan tyda på att han var den som dominerade familjen (jag spekulerar fritt bara, vill inte säga något illa om någon som dött utan att veta sanningen). Han är också den som oftast nämnts som närvarande med skolpersonal vid möten kring döttrarnas skolgång. Han beskrivs som extremt duktig och intelligent av kollegor samt arbetsgivare. Ingen i skolan har sett något varningstecken överhuvudtaget trots upprepade möten med både förälder (föräldrar?) samt har lärare varit hemma hos flickorna veckovis. Att det alltså ska vara flickornas sjukdom som är orsaken går alltså, utifrån info som hittills inkommit, inte ihop för mig.

Utifrån info som hittills inkommit är följande teorier mest trovärdiga;
- munchauser (hos en eller båda föräldrar)
- psykos/psykbryt från någon i familjen (föräldrar eller äldsta dottern)
- någon av föräldrarna vill ha skilsmässa (troligtvis mamman), den andre flippar ut och dödar resten

Sorry för långt inlägg och massa amatörpsykologi...
Citera
2018-01-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Blir bara mer och mer förundrad av denna händelse. Separationsångest dyker upp. OCD. Panik och ångest. Fokuserar nu på den äldre dottern som egentligen skulle vara i sitt revolutionsesse...

Det är tänkbart. Ren ångestproblematik kan ställa till ett helvete både för individ och familj - inkluderande medberoende, eskalerande dysfunktion, depression och till och med närmast "gränspsykotiskt" beteende. Brist på medberoendeinsikt och sjukdomsinsikt kan säkert göra att familjesituationen blir värre och värre i vissa fall. Ofta är nog denna typ av problematik svår att detektera för utomstående (eller till och med familjemedlemmar?), i de fall allting upprätthålls med sedvanlig frenesi medelst projektioner och rationaliseringar.

Men det finns så klart andra tänkbara bakgrunder, också. Dock är det inte konstigt att faktiska omständigheter (somatisk ohälsa) även leder till utveckling av ångestproblematik, vilket skapar ytterligare stor belastning. I värsta fall såsom jag beskrev.
Citera
2018-01-14, 13:59
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nja.....
Är nog det absolut sista man tänker på.
Vem vet, han kanske kollade att kaffekokaren var off oxå .

Vem vet. Om nu en eller båda föräldrarna planerade att utplåna hela familjen kanske det ingick i planerna att någon skulle hitta kropparna, och då kanske inte i kraftig förruttnelse. Mamman & barnen dör stilla, farsan kanske meddelar någon, för att sedan hänga sig.
Tvivlar på att det var ett kollektivt beslut i totalt samförstånd.
Tvivlar starkt på att barnen och föräldrarna en dag vaknar upp eniga om att det bästa är att göra slut på hela skiten.
Barnen kanske var deprimerade på grund av isoleringen och den dysfunktionella stämningen och deras olycka tolkades av den/de skruvade föräldern/föräldrarna som önskan att dö.
Citera
2018-01-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En sak som slog mej här i soffan med kaffekoppen i högsta hugg, framför vinterstudion på TV är..:
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Sanningen är ju att dom som vet är döda, och vi sitter här o spekulerar vilt.
Till skillnad från dig så tycker jag det framkommer att man noga sörjt för att barnen aldrig någonsin varit själva med andra vuxna. Exempelvis genom hemundervisningen och att båda föräldrarna begärt av respektive arbetsgivare att få jobba hemifrån, så att inte barnen varit själva med lärarna. Eller att de inte tillåtits sätta sin fot i skolan, trots att de uppenbarligen inte varit sjukare än att de kunnat handla med pappa och tjoa i den egna poolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in