2018-01-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eftersom Polisen klart o tydligt har meddelat att det finns INGEN anledning att leta efter en Gärningsman utanför huset.
Enligt polisen och för alla andra här (utom du) er det solklart att detta utfördes av en i familjen.
Men du, ring o tipsa polisen, vet jag !!!!
Idiot !!
var i min text hävdar jag att det inte är ett brott begånget av en förälder? kan du läsa?
Jag spekulerar runt varför det lossnade i huvudet, på med största sannolikhet på fadern.
och du kallar mig idiot
Citera
2018-01-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Sedan 1998 så har pappan frekventerat massmedia en del som juridisk expert kan man se om man har tillgång till massmediala sökdatabaser. Men för ett år sedan bröt han mönstret och slutade helt med det.

Om det här stämmer tidsmässigt så funderar jag på en sak...

Äldsta dottern är sjuk och får hemskolning. Oavsett vilken sjukdom det handlar om så måste det vara väldigt psykiskt påfrestande för familjen.

I början av 2016 har föräldrarna börjat se samma symptom hos den yngre dottern... Förstå hur tungt det måste kännas.

Pappan fortsätter jobba men säger ifrån diverse uppdrag (se citatet ovan) och mamman börjar jobba hemifrån tre dagar i veckan alt har hon redan tidigare arbetat så för att kunna vara hemma med den äldre, redan sjuka dottern (info i tråden om att hon endast var på jobbet två dagar i veckan).

Efter att ha levt under press pga äldste dotterns sjukdom under flera år och sedan inse/tro att den yngre dottern lider av samma sjukdom går till slut även pappan ner i arbetstid för att prioritera sin familj.

Vad som hände runt jul och som till slut fick en/båda föräldrarna att fatta ett så hemskt beslut... vem vet? Om mamman tidigare varit sjuk i cancer så kanske hon fått ett besked om att den kommit tillbaka och att hon hade väldigt kort tid kvar? Kanske de till slut fick en diagnos fastställd för döttrarna? De kanske behöll beskedet för sig själva eller informerade släkt och nära vänner.

Vem vet?
Citera
2018-01-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Observera att det inte är tjänstefel. Däremot kan det visa sig att underlåtenheten berott på tjänstefel, vilket är något helt annat. Det finns ingen koppling mellan disciplinpåföljdslagen och underlåtenhet att göra anmälan enligt 71 § SoL. Lindgren08 är helt fel ute och blandar ihop olika saker.

Finns en utomordentlig broschyr för er som vill veta mer om skyldigheten att göra orosanmälan.

Står bl a :
”Den som inte anmäler, trots att han eller hon är skyldig att göra det, riskerar
att ställas till ansvar för tjänstefel enligt 20 kap. 1 § brottsbalken, BrB.43 En
förutsättning för det är att underlåtenheten har samband med myndighetsutövning.”

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19456/2014-6-5.pdf
Citera
2018-01-14, 13:43
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Tycker också att det är konstigt att han valt ett annat sätt att dö på, när man ändå tycks ha kommit fram till det beslutet gemensamt. Har man piller till tre borde man kunna ha haft till fyra också kan jag tycka.
Sen tycker jag att hela grejen ju är fullständigt irrationell, föräldrarna som tar livet av barnen och sig själva, så kanske inte är konstigt att det verkar konstigt så att säga..

Kan vara en säkerhetsåtgärd, att inte någon av de tre överlever pillren, där efter tar pappan till repet som är en säker metod.
Citera
2018-01-14, 13:44
Medlem
Citat:
Nej det står:

Det är något helt annat än att säga att det är straffbart.

Det kan noteras att det är tydligt att du inte visste om att det finns ett brott i brottsbalken som kan täcka sådan underlåtenhet. Det är ursäktligt. Det kan även noteras att det enligt din logik inte heller är möjligt att säga att det är straffbart att döda någon.
Citera
2018-01-14, 13:44
Medlem
Det är någonting konstigt med det här fallet.

Citat:
Flickorna gick aldrig till skolan utan fick all sin undervisning i hemmet.

Det var också där de – och deras föräldrar – hittades döda på tisdagen.

Att flickorna hade medicinska åkommor var inget som omgivningen märkte av.

I somras tjoade de och hoppade i poolen. Jag såg pappan och den yngsta dottern i affären i mellandagarna. Då verkade allt som vanligt, säger grannen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/

Om de orkade hoppa och tjoa i poolen, varför orkade de då inte gå i skolan?

Särskilt som det svenska samhället inte alls uppmuntrar hemskolning:

Citat:
Rektorn på flickornas skola säger att hon känner ”i hjärtat” att det inte fanns något skolan kunde ha gjort.

Enligt Gisela Priebe, lektor vid Institutionen för psykologi på Lunds Universitet som forskat om barn och ungas utsatthet, borde dock skolan ha uppfattat varningssignaler.

Det är anmärkningsvärt med två barn i samma familj som inte kan gå i skolan under en längre tid. I Sverige är vi noga med att även sjuka barn ska integreras och lära sig att fungera med andra barn, säger hon.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Flickorna själva tycks inte ha haft någonting emot att gå i skolan:

Citat:
Flera möten mellan familj, skola, skolsköterska och kurator finns dokumenterade.

Där framgår bland annat att den äldre flickan var ”nyfiken på lärandet” och att den yngre var ”mycket social och noggrann".

Jag var beredd att tro att pappan gjorde en korrekt medicinsk bedömning av sina döttrars tillstånd, och att han ansåg sig ge dem "dödshjälp" för att de inte skulle lida mera. Men nu tycker jag att detta inte verkar stämma.
Citera
2018-01-14, 13:45
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Det är inte straffbart som du tror och det finns ingen skyldighet på det sättet som du tror. Skolan [som instans] ska göra orosanmälan till socialtjänsten om de misstänker att barnen far illa. Skolan, och definitivt inte enskilda tjänstemän, kan inte straffas för att inte ha gjort det. Skolan kan däremot i en utredning få en anmärkning om att de borde ha gjort en anmälan om de inte gjort det.

För att förtydliga:
"Alla rekommenderas att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten. Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (skola, hälso- och sjukvård och tandvård till exempel) är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa."
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/anmalanarbarnfarilla

Det bottnar i Socialtjänstlagens 14:e kapitel:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453

EDIT: Äsch, jag hade inte läst de senaste kommentarerna...
Senast redigerad av Rickard Olsson 2018-01-14 kl. 13:48. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-01-14, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Finns en utomordentlig broschyr för er som vill veta mer om skyldigheten att göra orosanmälan.

Står bl a :
”Den som inte anmäler, trots att han eller hon är skyldig att göra det, riskerar
att ställas till ansvar för tjänstefel enligt 20 kap. 1 § brottsbalken, BrB.43 En
förutsättning för det är att underlåtenheten har samband med myndighetsutövning.”

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19456/2014-6-5.pdf

Den tillför inget nytt och det är fortfarande så att detta hänvisar till riskerar och kan samt tjänstefel. Det finns som jag tidigare skrivit ingen koppling mellan disciplinpåföljdslagen och underlåtenhet att göra anmälan enligt 71 § SoL.

Det finns inga exempel på när en utebliven orosanmälan som enskild aspekt lett till straff för en enskild anställd. Således är det en diskussion i ytterkanternas ytterkant.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
För att förtydliga:
"Alla rekommenderas att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten. Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (skola, hälso- och sjukvård och tandvård till exempel) är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa."
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/anmalanarbarnfarilla

Det bottnar i Socialtjänstlagens 14:e kapitel:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453

Inte skyldiga till straff, men skyldiga till utövande.
Citera
2018-01-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej. Ofattbar betyder oändlig/enorm etc.
Men snälla du! Det hade jag kunnat räkna ut själv! Men nu var det inte ordets rätta betydelse jag menar utan rektorns uttalande, som säkert inte var så genomtänkt , vad hon egentligen menade!
Citera
2018-01-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det är någonting konstigt med det här fallet.

Om de orkade hoppa och tjoa i poolen, varför orkade de då inte gå i skolan?

Särskilt som det svenska samhället inte alls uppmuntrar hemskolning:

Flickorna själva tycks inte ha haft någonting emot att gå i skolan:

Jag var beredd att tro att pappan gjorde en korrekt medicinsk bedömning av sina döttrars tillstånd, och att han ansåg sig ge dem "dödshjälp" för att de inte skulle lida mera. Men nu tycker jag att detta inte verkar stämma.
Bra där, hoppas fler än du i tråden börjar tänka mer logiskt. Stackars flickor som berövats både livet och innan dess rätten att leva som andra.
Citera
2018-01-14, 13:48
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Kan vara en säkerhetsåtgärd, att inte någon av de tre överlever pillren, där efter tar pappan till repet som är en säker metod.

Kan det absolut vara, men samtidigt så är det inte jättelätt att överleva en överdos heller, man överlever oftast en sån genom att nån dyker upp och hjälper en. Det är ju ändå ett skönare sätt att dö på, att hänga sig kan ju faktiskt gå åt helvete.
Citera
2018-01-14, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.

För mig så är detta rimligt, och ka mycket väl vara så.
Problemet just nu är Varför det blev så ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in