2008-06-10, 20:12
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På riksnormen varken tar man sönder eller gör sönder. Man har sönder.

Tja. Kanske, kanske inte.

Ha sönder låter mer som om man vore en klumpig fan.

Ta sönder för snarare tankarna till en medveten viljeakt: Han tog sönder radion för att lättare komma åt dess rika innanmäte.
Citera
2008-06-10, 20:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag drog den parallellen eftersom jag själv säger "tar". Men samma sak kan sägas om "har". Det är inget man har, det är något man gör. Men det finns säkert någon förklaring till varför det heter som det gör i respektive dialekt.
Grejen är ju att "sönder" ursprungligen inte hade exakt samma betydelse som "trasig". Radion är trasig, men den har gått sönder. "Göra trasig" är således helt logiskt, men inte självklart "göra sönder" - vilket iofs är en inte alls ovanlig form i västsverige. Själv skulle jag nog spontant tolka "ta sönder" som en synonym till "ta isär", snarare än till "genom vållande orsaka att den blev trasig".
Citera
2008-06-10, 20:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Tja. Kanske, kanske inte.

Ha sönder låter mer som om man vore en klumpig fan.

Ta sönder för snarare tankarna till en medveten viljeakt: Han tog sönder radion för att lättare komma åt dess rika innanmäte.
Jo. Men det heter nog normenligt egentligen, som jag just har skrivit i en annan postning ta isär.
Citera
2008-06-10, 20:39
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo. Men det heter nog normenligt egentligen, som jag just har skrivit i en annan postning ta isär.

Ja, det kan jag hålla med om.

Den eventuella substituerbarheten mellan isär och sönder vågar jag dock inte ge mig på att ha några åsikter om ikväll. Är de månne rent av etymologiskt besläktade?
Citera
2008-06-10, 21:08
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Den eventuella substituerbarheten mellan isär och sönder vågar jag dock inte ge mig på att ha några åsikter om ikväll. Är de månne rent av etymologiskt besläktade?

Det kan man nog säga tämligen säkert att de inte är, trots att NEO och Norstedts etym. ordbok är osäkra på härledningen av sönder. Ev. besläktat med lat. sine, säger de, och det är ju vad man vanligen anser: *seni- med avledningen *sn-tro- som i vårt germanska ord och grekiskans ater. Men även om kopplingen mellan *seni- > sine och *sn-tro- inte stämmer så är hur som helst (i)sär något helt annat (dativ av sig).
Citera
2008-06-10, 21:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Ta sönder för snarare tankarna till en medveten viljeakt: Han tog sönder radion för att lättare komma åt dess rika innanmäte.
Att ta sönder låter som det en grabb i nedre skolåldern gör med väckarklockan.
Sönder och söndrig är för mig som tekniker ett oönskat tillstånd.

Den medvetne makanikern demonterar eller tar isär. Man demonterar diverse
skyddskåpor för att laga en moped etc. Inte ens för återvinning tar man sönder.
Möjligen fragmenterar man ett större sjok.

---
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Vem hatar inte ordet sporadiskt/sporadisk?
Det är klart att alltför sporadiskt kan vålla dåligt humör, men då är det inte
ordet som är orsaken.

Som ord tolererar jag sporadisk och frekvent lika väl.

Vem hatar inte ordet tolerant?
Senast redigerad av Egon3 2008-06-10 kl. 21:46.
Citera
2008-09-19, 23:35
Medlem
Rollo86s avatar
Skott i råttan Får rysningar av den meningen
Guzz och alla liknande äckliga slanguttryck
Citera
2008-09-21, 04:54
Medlem
Smartie Bs avatar
Jag blir allergisk på folk, som slänger in ett "så att säga" i var och varannan mening.

VAD betyder det egentligen?

Sluta genast upp med det, så att säga...
Citera
2008-09-21, 04:58
Medlem
supermassives avatar
Jag stör mig alltid på ordet 'unna' - att man unnar sig något. Jag vet inte varför, kanske för att min faster tjatade hela tiden om att hon skulle unna sig saker och ting. Men ärligt talat så tänker jag bara på en riktigt stor tjockis som unnar sig ett par hamburgare när jag hör det ordet. Fy skäms på mig fröken S, fy skäms!
Citera
2008-09-21, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Jag stör mig alltid på ordet 'unna' - att man unnar sig något. Jag vet inte varför, kanske för att min faster tjatade hela tiden om att hon skulle unna sig saker och ting. Men ärligt talat så tänker jag bara på en riktigt stor tjockis som unnar sig ett par hamburgare när jag hör det ordet. Fy skäms på mig fröken S, fy skäms!
Samma här. Men jag tänker på människor som medverkar i Lyxfällan. Skuldsatta upp över öronen men vill kunna unna sig saker. :kräkis:
Citera
2008-09-22, 01:30
Bannlyst
Jag kan bidra med ett ord som jag stör mig något fruktansvärt på.

Carra [Kärra]

Används av golfspelare.

Ex. Tror du att jag carrar bunkern?

Översättning: Tror du att jag kan slå bolljäveln förbi bunkern?

Jag kan knappt se golf på TV längre utan att stenflippa när kommentatorerna använder det varannan minut. USH! Jag HATAR det ordet!!!
Citera
2008-09-22, 12:38
Medlem
sticka under stolen hört det så ofta på sistone att det nästan platsar som ett eget uttryck
dalta Folk som använder det ordet hamnar i den mentala papperskorgen, känns både bortskämt och WT samtidigt
kränka/kränkt/kränkning behöver knappast kommenteras
välkomnande hall värsta formen av mäklarsvenska, ser framför mig den enorma tristessen då mäklaren ska skriva bostadsannonsen.
Jag kom på dess spontant, finns säkert ännu värre...
Senast redigerad av Aikea-Guinea 2008-09-22 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in