2018-01-11, 22:13
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Lite spackel och sedan en silikatfärg.

Det är onödigt med silikatfärg, invändigt i en lägenhet duger vanlig färg,
Silikatfärg har man på yttre väggar i källare och utomhus där det behövs "andas"

Vanlig inomhus färg inne i lägenheten.
Citera
2018-01-12, 06:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Me too!

Hade även hyrt/lånat en slip, hade aldrig pallat hand-slipa
Spacklar man ordentligt är det inte mycket slipande som behövs, i en garderob kan man fuska.
Citera
2018-01-12, 07:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Bästa tipsen hittills är att smacka upp renoveringstapet, sen måla alternativt att bara måla direkt.

Att hålla på och slipa och spackla är bara onödigt jobb på gränsen till vansinne.

Vi snackar om en garderob där man aldrig ens kommer att se väggarna när väl alla kläder och annat är på plats.

Om du tittar på bilderna som TS lagt upp så ser du att väggen är full av hål och ojämnheter. Renoveringstapeten kommer inte att kunna fylla eller täcka dessa hål och ytan kommer fort att bli ful. Spackla och slipa är ett snabbt enkelt jobb som kostar mindre än att sätta upp easycover. Vist är det tråkigt och dammigt men men att det på nåt sätt skulle vara vansinne är ju bara helt fel. En målare hade spacklat garderoben på förmiddagen och slipat och målat den två gånger på eftermiddagen.

För en del personer så kan det vara viktigt att veta att man gjort jobbet väl och korrekt, oavsett om man ser det hela tiden eller ej. Jag är själv sån. Skulle inte kunna tänka mig att göra ett halvdåligt jobb bara för att ingen skulle se det. JAG vet ju att det är dåligt gjort.
Citera
2018-01-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du tittar på bilderna som TS lagt upp så ser du att väggen är full av hål och ojämnheter. Renoveringstapeten kommer inte att kunna fylla eller täcka dessa hål och ytan kommer fort att bli ful.
Jo, jag har sett bilderna och det är ju exakt det som renoveringstapet är till för. Renoveringstapet kallas ju även för väggtäckare eller ”spackel på rulle” och är ett mycket bra alternativ till bredspackling på ojämna ytor.

Vi kanske har olika erfarenhet och har jobbat med olika typer av R-tapet. För min del skulle jag i den här garderoben endast måla. Med en R-tapet skulle jag vara mer än nöjd. Men vi är alla olika.

Hoppas TS återkommer med slutresultatet :-)
Citera
2018-01-12, 11:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Jo, jag har sett bilderna och det är ju exakt det som renoveringstapet är till för. Renoveringstapet kallas ju även för väggtäckare eller ”spackel på rulle” och är ett mycket bra alternativ till bredspackling på ojämna ytor.

Vi kanske har olika erfarenhet och har jobbat med olika typer av R-tapet. För min del skulle jag i den här garderoben endast måla. Med en R-tapet skulle jag vara mer än nöjd. Men vi är alla olika.

Hoppas TS återkommer med slutresultatet :-)

Problemet med renoveringstapet är att ytan som ska täckas bör vara relativt jämn. Är det hål och man bara tapetserar över dem så kommer tapeten ganska snart att sjunka in i hålen och kan lätt gå sönder och är det utstickande saker på väggen så kommer tapeten att puta ut för att vid beröring spricka. Att kalla den för spackel på rulle är ganska missvisande då det egentligen bara är en tjock tapet. Jag tycker att renoveringstapet är bra men hade definitivt inte använt det i detta fallet.
Citera
2018-01-12, 11:55
Medlem
mmais avatar
utan tvivel bara måla om det nu bara är en garderob. vill man lyxa så på med renoveringstapet och måla eller släng på en galsfiberväv och måla
Citera
2018-01-12, 22:07
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Problemet med renoveringstapet är att ytan som ska täckas bör vara relativt jämn. Är det hål och man bara tapetserar över dem så kommer tapeten ganska snart att sjunka in i hålen och kan lätt gå sönder och är det utstickande saker på väggen så kommer tapeten att puta ut för att vid beröring spricka. Att kalla den för spackel på rulle är ganska missvisande då det egentligen bara är en tjock tapet. Jag tycker att renoveringstapet är bra men hade definitivt inte använt det i detta fallet.
Exakt så. Ibland ser man hur folk använt renoveringstapet över vanlig glasfiberväv och i de fallen duger den inte öht. Man ser varenda struktur igenom.
Men allt är en fråga om vad man nöjer sig med.
Jag tycker att gemene man har en övertro på renoveringstapeten. Själv tycker jag att den suger.
Grov yta och det ser ut som sandpapper när man målar på den. Nä...fy fan.
Citera
2018-01-13, 22:23
Medlem
Tack för alla svar! Var inne på en färgbutik och frågade och de rekommenderade att spackla istället för att använda renoveringstapet. Så har införskaffat mig en hink med spackel och lite verktyg och ska påbörja arbetet så snart som möjligt! Efter det blir det troligtvis att måla återkommer med resultat när det är klart!
Citera
2018-01-14, 00:20
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Exakt så. Ibland ser man hur folk använt renoveringstapet över vanlig glasfiberväv och i de fallen duger den inte öht. Man ser varenda struktur igenom.
Men allt är en fråga om vad man nöjer sig med.
Jag tycker att gemene man har en övertro på renoveringstapeten. Själv tycker jag att den suger.
Grov yta och det ser ut som sandpapper när man målar på den. Nä...fy fan.

Dom har verkligen lyckats reklam föra renoverings tapet. Folk tror att det är en mirakel kur.
Som sagt kan den i bästa fall dölja struktur glasfiber eller tapet skarvar.
Roliga är att det oftast är samma pris att hyra in oss målare för att hel spackla.
Citera
2018-01-14, 09:13
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Dom har verkligen lyckats reklam föra renoverings tapet. Folk tror att det är en mirakel kur.
Som sagt kan den i bästa fall dölja struktur glasfiber eller tapet skarvar.
Precis, det är lite som att trä den berömda påsen över huvudet. Bättre blir det men inte bra.
Vilket spackel föredrar du? Alcro, Nordsjö eller något annat?
Citera
2018-01-14, 12:00
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Precis, det är lite som att trä den berömda påsen över huvudet. Bättre blir det men inte bra.
Vilket spackel föredrar du? Alcro, Nordsjö eller något annat?

Är Nordsjö återförsäljare med, så blir enbart deras produkter förutom när det kommer till takfärg. Då har vi "dispens" att använda Jotun,eftersom deras tak produkter inte håller måttet. Vilket dom själva erkänner.
Citera
2018-01-14, 17:34
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Är Nordsjö återförsäljare med, så blir enbart deras produkter förutom när det kommer till takfärg. Då har vi "dispens" att använda Jotun,eftersom deras tak produkter inte håller måttet. Vilket dom själva erkänner.
Okej, är Jotun så pass bra alltså? Det trodde jag inte.
Ang spackel så har jag använt Alcro i många år, men sista året tycker jag den har blivit vattnigare på nåt sätt. Blötare och sjunker mer.
Nordsjös spackel är bättre tycker jag.
Likadant när man jämför Milltex vs Nordsjö 1, det är fördel Nordsjö där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in