• 1
  • 2
2018-01-11, 16:23
Medlem
Hej! Ber om ursäkt ifall detta ligger i fel forum. Flyttade in i en hyresrätt för inte så längesen. Lägenheten är i fint skick, förutom klädkammaren som är under all kritik - bifogar ett album med bilder nedanför :

https://imgur.com/a/GG6Va

Som ni kan se så är väggen gjord av ren betong (rätta mig om jag har fel??) och full med hål och ojämnheter från golv till tak. Väggarna känns dessutom väldigt smutsiga - testade att torka av med en fuktig trasa som blev helt gråsvart

Har fått tillåtelse av hyresvärden att fixa detta och tänker ta tag i det så fort som möjligt. Ska ta kontakt med nån färgbutik inom de närmaste dagarna men tänkte fråga på flashback i förhand - ni som är duktiga på sånt här, är det något speciellt jag behöver tänka på? Antar att jag måste spackla och ev slipa innan jag gör något annat? Kan man tapetsera på betong eller är det målning som gäller?

Tack på förhand!
Citera
2018-01-11, 16:26
Medlem
Zer0Shits avatar
Spackla,slipa och måla hade jag gjort 😊
Citera
2018-01-11, 16:45
Medlem
Flintkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Spackla,slipa och måla hade jag gjort 😊

Me too!

Hade även hyrt/lånat en slip, hade aldrig pallat hand-slipa
Citera
2018-01-11, 17:06
Medlem
dwgs avatar
Du kan tapetsera och då behöver du inte, spackla, slipa av ojämnheter.
Men skulle du vilja måla senare på tapeten så kommer det synas.

Tänk bara att förlimma innan.

Vad ska du ha rummet till? Bara fräsch upp så behöver du inte spackla innan målning.
Kan bli mycket jobb med att spackla då det kommer samlas luft under spacklat och kan "buktas ut" så då får du skrapa ner sånt innan nästa omgång spackel. Slipa inte ner det då fäster nästa lager spackel dåligt. (massa damm)
Citera
2018-01-11, 17:28
Medlem
Psykofarmakas avatar
Testa renoveringstapet, täcker mindre håligheter bra. Sen måla på tapeten.
Citera
2018-01-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du kan tapetsera och då behöver du inte, spackla, slipa av ojämnheter.
Men skulle du vilja måla senare på tapeten så kommer det synas.

Tänk bara att förlimma innan.

Vad ska du ha rummet till? Bara fräsch upp så behöver du inte spackla innan målning.
Kan bli mycket jobb med att spackla då det kommer samlas luft under spacklat och kan "buktas ut" så då får du skrapa ner sånt innan nästa omgång spackel. Slipa inte ner det då fäster nästa lager spackel dåligt. (massa damm)

Så jag kan tapetsera trots att väggen är såpass ojämn? Det kommer inte bli buckligt? Finns nämligen kvar en tapetrulle från att de tapetserade vardagsrummet innan jag flyttade in.

Det är ju bara en klädkammare och det är det jag kommer använda det till så det behöver inte se helt fantastiskt ut, vill bara fräscha till det för det känns ganska otrevligt att ha mina kläder därinne i nuläget.
Citera
2018-01-11, 18:00
Medlem
Spackla de värsta hålen, slipa, sen renoveringstapet. Sen kan du göra vad du vill, måla tapetsera.
Citera
2018-01-11, 18:13
Medlem
Köp färg för betong och måla på bara, det är ju bara en skrubb/garderob duger länge.
Du slipper den dammiga o skitiga ytan du har nu iaf
Citera
2018-01-11, 20:27
Medlem
killawifes avatar
Jag hade också bredspacklat, slipat och sen målat eller tapetserat.
Citera
2018-01-11, 20:38
Medlem
Bästa tipsen hittills är att smacka upp renoveringstapet, sen måla alternativt att bara måla direkt.

Att hålla på och slipa och spackla är bara onödigt jobb på gränsen till vansinne.

Vi snackar om en garderob där man aldrig ens kommer att se väggarna när väl alla kläder och annat är på plats.
Citera
2018-01-11, 20:41
Medlem
Lite spackel och sedan en silikatfärg.
Citera
2018-01-11, 20:42
Medlem
Rengör väggen först med målartvätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera