Citat:
Ursprungligen postat av
Harr.
OK, jag förstår hur du menar, Ibland är det säkert så att människor medvetet förvrängt bibeln till sin fördel ? men jag tror knappast alla meningsskiljaktigheter kan förklaras med det.
Nej det är inte enda orsaken, det finns fler orsaker, t.ex. att man vuxit upp med en tro, och därför inte är så benägen att förkasta och vända om från det man trott på i hela sitt liv, speciellt om vänner och släktingar är emot det.
Det finns nog miljoner orsaker till att förkasta delar av bibeln eller hela bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harr.
en fråga kristna tvistar om är om det är rätt eller fel att be till jungfru Maria, vilka har rätt ? hur har du gått tillväga för att avgöra vem som har rätt.
Man får läsa i bibeln i sin helhet, och speciellt skriftställen där detta behandlas specifikt. När man läser hela bibeln så får man en bild av att Gud kräver odelad hängivenhet.
Först får man fråga sig, finns det exempel på i bibeln då kristna ber till jungfru Maria? Nej, inte ett enda ställe. Tvärtom ber Maria själv till Gud:
"
Alla dessa höll ihop under ständig bön, tillsammans med några kvinnor, Maria, Jesu mor, och hans bröder."(Apg 1:14 Bibel2000)
Finns det exempel på där man ber till någon annan än Gud? Nej det finns det inte.
Finns det exempel på hur man ska be? Ja, t.ex. detta:
"
En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sade en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar.” Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga: Fader, låt ditt namn bli helgat."(Lukas 11:1-2 Bibel2000)
Det är bara Gud man ska tillbe, detta sade Jesus själv:
"
Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”" (Matteus 4:10 Bibel2000)
Men då kanske man menar att Maria är en förmedlare mellan Gud och människor, men det är också fel, det finns bara en medlare, Kristus Jesus:
"
Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus" (1 Tim 3:5 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Harr.
Ett annat exempel är frågan om kvinnliga pastorer.
Även här gäller att få en helhetsbild av bibeln. Det har alltid i bibeln varit så att mannen är huvudet i familjen(1 Kor 11:3) och i församlingen, det är inget elakt att det är på det sättet, tvärtom är människan skapad på det sättet. Dessutom är Kristus mannens huvud, så kvinnan är inte den enda som är i en underordnad ställning. Även Kristus är underordnad Gud, så hela skapelsen är underordnad skaparen.
Detta skapar en harmoni i familjen, församlingen och i hela skapelsen (den dagen hela skapelsen är underordnad Gud).
Och det viktiga att förstå är att man som individ självmant
vill underordna sig, av fri vilja, annars funkar det inte.
Det finns åtminstone ett tydligt skriftställe som visar att kvinnan inte ska undervisa i församlingen:
"
Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. Ty Adam skapades först och sedan Eva."(1 Tim 2:11-13 Bibel2000)
Om man nu vill vara kristen och följa bibeln så är frågan om kvinnliga pastorer ganska uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harr.
Angående frågan om våld, var det inte om en romersk officer Jesus sa att han aldrig sett så stark tro bland israeliterna. ?(Matteus 8.10 ) och han krävde inte att han skulle avsäga sig tjänsten som officer... kanske de som krigade tänkte på honom.
Jesus sade inte det motsatta heller, att han skulle vara kvar som soldat. För att förstå detta korrekt så måste man bland annat förstå att Jesus var främst sänd till israeliterna:
"
Han(Jesus)
svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” "(Matteus 15:24 Bibel2000)
Vad romare, kananéer och andra gjorde med deras liv var inte hans ansvar, det ansvaret skulle komma senare för dom kristna, att förkunna för alla slags folk. Judarna/israeliterna hade förtur eftersom dom var Guds utvalda folk, när dom flesta judar förkastade Jesus, så fick kristna i uppdrag att gå till alla nationer.
Så Jesus stötte på denna romare, och hjälpte honom på grund av hans tro, men sedan ägnade han inte mer tid åt honom, detsamma gällde en kananeisk kvinna:
"
En kanaaneisk kvinna från dessa trakter mötte honom och ropade: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig! Min dotter plågas svårt av en demon.” Han gav henne inget svar. Då gick hans lärjungar fram och bad honom: ”Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar.”
Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” Men hon kom och föll ner för honom och sade: ”Herre, hjälp mig.” Han svarade: ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” – ”Nej, herre”, sade hon, ”men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord.”
Då sade Jesus till henne: ”Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.” Och från den stunden var hennes dotter frisk." (Matteus 15:22-28 Bibel2000)
Dessa två var undantag i hans uppdrag som handlade om att förkunna Guds budskap och omvända judarna/israeliterna:
"
När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”" (Mark 1:14-15 Bibel2000)
Romaren var alltså inte en av dessa som skulle omvändas i uppdraget som Jesus hade. Han kunde ha sagt till romaren att sluta vara soldat för att tillfredsställa dom som idag ifrågasätter budskapet om att "vända andra kinden till", "älska sina fiender" och "dom som tar till svärd ska gå under av svärd", men nu sade han inte det, och det är inte orsak att förkasta annat som Jesus sade och budskapet i hela bibeln.