2016-04-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är relevansen av detta för bibelns sanning/icke-sanning?

Förtydliga, tack.

Läs inlägget igen, ordet varför !
Citera
2016-04-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag efterlyser fortfarande ett förtydligande av trådämnes-relevansen av detta?
¨
OK, hoppas du hittar ditt svar.
Citera
2016-04-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avdpos
Tror du att bibeln är Guds ord och sann är det enkelt.

Det står vid flera tillfällen, både i NT och GT, att homosexualitet är fel (skrivet på många olika sätt).

Att då, utifrån bibeln, påstå att Gud är för homosexualitet är mycket svårt. Du måste antingen säga att bibeln har fel eller göra mycket drastiska omtolkningar av texter (mycket snabbt förkortat).

Ibland jämförs homofrågan med kvinnliga präster. Men till skillnad från i homofrågan så finns det flera tillfällen då bibeln och Gud uttalar sig positivt om kvinnor som ledare och Gud utser även kvinnliga ledare. Därmed är det rimligare att se det som en kulturell fråga och möjligt inom bibelns ram. Homofrågan är betydligt klurigare inom "bibeln är sann" perspektivet.

Efter lite letande på nätet så Varför är Gud emot homosex är för att det är synd.
Fråga inte mer.
Synd är när man inte tror på Gud så jag får fortfarande inte ihop det. Frågan kvarstår.
Citera
2016-04-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
OK, jag förstår hur du menar, Ibland är det säkert så att människor medvetet förvrängt bibeln till sin fördel ? men jag tror knappast alla meningsskiljaktigheter kan förklaras med det.

Nej det är inte enda orsaken, det finns fler orsaker, t.ex. att man vuxit upp med en tro, och därför inte är så benägen att förkasta och vända om från det man trott på i hela sitt liv, speciellt om vänner och släktingar är emot det.

Det finns nog miljoner orsaker till att förkasta delar av bibeln eller hela bibeln.

Citat:
en fråga kristna tvistar om är om det är rätt eller fel att be till jungfru Maria, vilka har rätt ? hur har du gått tillväga för att avgöra vem som har rätt.

Man får läsa i bibeln i sin helhet, och speciellt skriftställen där detta behandlas specifikt. När man läser hela bibeln så får man en bild av att Gud kräver odelad hängivenhet.

Först får man fråga sig, finns det exempel på i bibeln då kristna ber till jungfru Maria? Nej, inte ett enda ställe. Tvärtom ber Maria själv till Gud:

"Alla dessa höll ihop under ständig bön, tillsammans med några kvinnor, Maria, Jesu mor, och hans bröder."(Apg 1:14 Bibel2000)

Finns det exempel på där man ber till någon annan än Gud? Nej det finns det inte.

Finns det exempel på hur man ska be? Ja, t.ex. detta:

"En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sade en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar.” Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga: Fader, låt ditt namn bli helgat."(Lukas 11:1-2 Bibel2000)

Det är bara Gud man ska tillbe, detta sade Jesus själv:

"Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”" (Matteus 4:10 Bibel2000)

Men då kanske man menar att Maria är en förmedlare mellan Gud och människor, men det är också fel, det finns bara en medlare, Kristus Jesus:

"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus" (1 Tim 3:5 Bibel2000)

Citat:
Ett annat exempel är frågan om kvinnliga pastorer.

Även här gäller att få en helhetsbild av bibeln. Det har alltid i bibeln varit så att mannen är huvudet i familjen(1 Kor 11:3) och i församlingen, det är inget elakt att det är på det sättet, tvärtom är människan skapad på det sättet. Dessutom är Kristus mannens huvud, så kvinnan är inte den enda som är i en underordnad ställning. Även Kristus är underordnad Gud, så hela skapelsen är underordnad skaparen.

Detta skapar en harmoni i familjen, församlingen och i hela skapelsen (den dagen hela skapelsen är underordnad Gud).

Och det viktiga att förstå är att man som individ självmant vill underordna sig, av fri vilja, annars funkar det inte.

Det finns åtminstone ett tydligt skriftställe som visar att kvinnan inte ska undervisa i församlingen:

"Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. Ty Adam skapades först och sedan Eva."(1 Tim 2:11-13 Bibel2000)

Om man nu vill vara kristen och följa bibeln så är frågan om kvinnliga pastorer ganska uppenbart.

Citat:
Angående frågan om våld, var det inte om en romersk officer Jesus sa att han aldrig sett så stark tro bland israeliterna. ?(Matteus 8.10 ) och han krävde inte att han skulle avsäga sig tjänsten som officer... kanske de som krigade tänkte på honom.

Jesus sade inte det motsatta heller, att han skulle vara kvar som soldat. För att förstå detta korrekt så måste man bland annat förstå att Jesus var främst sänd till israeliterna:

"Han(Jesus) svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” "(Matteus 15:24 Bibel2000)

Vad romare, kananéer och andra gjorde med deras liv var inte hans ansvar, det ansvaret skulle komma senare för dom kristna, att förkunna för alla slags folk. Judarna/israeliterna hade förtur eftersom dom var Guds utvalda folk, när dom flesta judar förkastade Jesus, så fick kristna i uppdrag att gå till alla nationer.

Så Jesus stötte på denna romare, och hjälpte honom på grund av hans tro, men sedan ägnade han inte mer tid åt honom, detsamma gällde en kananeisk kvinna:

"En kanaaneisk kvinna från dessa trakter mötte honom och ropade: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig! Min dotter plågas svårt av en demon.” Han gav henne inget svar. Då gick hans lärjungar fram och bad honom: ”Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar.”

Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” Men hon kom och föll ner för honom och sade: ”Herre, hjälp mig.” Han svarade: ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” – ”Nej, herre”, sade hon, ”men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord.”

Då sade Jesus till henne: ”Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.” Och från den stunden var hennes dotter frisk.
" (Matteus 15:22-28 Bibel2000)

Dessa två var undantag i hans uppdrag som handlade om att förkunna Guds budskap och omvända judarna/israeliterna:

"När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”" (Mark 1:14-15 Bibel2000)

Romaren var alltså inte en av dessa som skulle omvändas i uppdraget som Jesus hade. Han kunde ha sagt till romaren att sluta vara soldat för att tillfredsställa dom som idag ifrågasätter budskapet om att "vända andra kinden till", "älska sina fiender" och "dom som tar till svärd ska gå under av svärd", men nu sade han inte det, och det är inte orsak att förkasta annat som Jesus sade och budskapet i hela bibeln.
Senast redigerad av ttsp 2016-04-17 kl. 09:47.
Citera
2016-04-17, 10:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Efter lite letande på nätet så Varför är Gud emot homosex är för att det är synd.
Fråga inte mer.
Synd är när man inte tror på Gud så jag får fortfarande inte ihop det. Frågan kvarstår.
Bra att du försökt förklara.
Jag har inte sett någon förklaring, varför.
Ja, det är synd.
Men boken glömmer förklara varför det är synd.

För övrigt tror jag att motiveringar till vad som är synd eller gott är sällsynta i bibeln.
Finns det någon motivering i boken?
Citera
2016-04-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, det är synd.

För övrigt tror jag att motiveringar till vad som är synd eller gott är sällsynta i bibeln.

Det är för att det är onaturligt:

"Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män." (Rom 1:26-27 Bibel2000)
Citera
2016-04-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är inte enda orsaken, det finns fler orsaker, t.ex. att man vuxit upp med en tro, och därför inte är så benägen att förkasta och vända om från det man trott på i hela sitt liv, speciellt om vänner och släktingar är emot det.

Det finns nog miljoner orsaker till att förkasta delar av bibeln eller hela bibeln.

Och de av jordens inbyggare, vilkas namn icke från världens begynnelse äro skrivna i livets bok,
Citera
2016-04-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, det är synd.

Nej! Du kan själv läsa romarbrevet kap 1.
Citera
2016-04-17, 12:17
Medlem
Citat:
Jesus sade inte det motsatta heller, att han skulle vara kvar som soldat. För att förstå detta korrekt så måste man bland annat förstå att Jesus var främst sänd till israeliterna:

"Han(Jesus) svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” "(Matteus 15:24 Bibel2000)

Vad romare, kananéer och andra gjorde med deras liv var inte hans ansvar, det ansvaret skulle komma senare för dom kristna, att förkunna för alla slags folk. Judarna/israeliterna hade förtur eftersom dom var Guds utvalda folk, när dom flesta judar förkastade Jesus, så fick kristna i uppdrag att gå till alla nationer.

Så Jesus stötte på denna romare, och hjälpte honom på grund av hans tro, men sedan ägnade han inte mer tid åt honom, detsamma gällde en kananeisk kvinna:

"En kanaaneisk kvinna från dessa trakter mötte honom och ropade: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig! Min dotter plågas svårt av en demon.” Han gav henne inget svar. Då gick hans lärjungar fram och bad honom: ”Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar.”

Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” Men hon kom och föll ner för honom och sade: ”Herre, hjälp mig.” Han svarade: ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” – ”Nej, herre”, sade hon, ”men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord.”

Då sade Jesus till henne: ”Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.” Och från den stunden var hennes dotter frisk.
" (Matteus 15:22-28 Bibel2000)

Dessa två var undantag i hans uppdrag som handlade om att förkunna Guds budskap och omvända judarna/israeliterna:

"När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”" (Mark 1:14-15 Bibel2000)

Romaren var alltså inte en av dessa som skulle omvändas i uppdraget som Jesus hade. Han kunde ha sagt till romaren att sluta vara soldat för att tillfredsställa dom som idag ifrågasätter budskapet om att "vända andra kinden till", "älska sina fiender" och "dom som tar till svärd ska gå under av svärd", men nu sade han inte det, och det är inte orsak att förkasta annat som Jesus sade och budskapet i hela bibeln.

Mycket bra. Här visar du tydligt att kristendomen startade just som en judisk sekt. Han använde liknelsen om att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna (d v s icke judar).
Egentligen är det först Paulus som vänder sig till s k hedningar........och det var inte populärt i Jerusalem.

Så romaren slapp byta jobb, och slapp att predika...eller vad menar du? Och han var godtagen av Jesus ändå?

Förresten....finner du några indikationer på att Jesus sände ut icke-judar att predika? Och skulle alla hans anhängare uttryckligen blivit beordrade att predika?
Senast redigerad av ujhs 2016-04-17 kl. 12:23. Anledning: citatet väl långt
Citera
2016-04-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Och de av jordens inbyggare, vilkas namn icke från världens begynnelse äro skrivna i livets bok,

Snacka om predestination!
Men det finns många som försöker bortförklara denna ytterst tydliga predestination. Och det blir alltid lika patetiskt..för att inte säga komiskt.
Citera
2016-04-17, 12:26
Medlem
Citat:
Det är för att det är onaturligt:

"Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män." (Rom 1:26-27 Bibel2000)

Har JV fortfarande kvar tolkningen att det "onaturliga umgänget" bland kvinnorna var analsex....använt som preventivmedel? Eller är det numera kvinnlig homosexualitet?
Sannolikt var kvinnlig homosexualitet mycket ovanlig på bibelns tid, medan analsex var vanligt som preventivmetod.
Citera
2016-04-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Snacka om predestination!
Men det finns många som försöker bortförklara denna ytterst tydliga predestination. Och det blir alltid lika patetiskt..för att inte säga komiskt.

Det beror på när Gud väljer att titta på vilkas namn som är inskrivna i livets bok, troligtvis på domens dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in