2018-01-14, 08:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag har nåtts av info från en med insyn i familjen:

Citat:
Oskar slutade pendla till Sthlm i jobbrelaterade ärenden när andra dottern också drabbades av en neurologisk sjukdom som bl a visar sig genom kronisk trötthet. Det var även då han började jobba mer hemifrån. Källan säger att mamman var psykiskt labil efter att ha fått bröstcancer för andra gången.

Jag tycker mycket tyder på att föräldrarna, i samförstånd, valde att utplåna familjen. Men, en borde såklart vara lite mer drivande än den andra...
Citera
2018-01-14, 08:59
Medlem
Teori finns här på vem som är gärningsman.. Vad är bevis på att just pappan dödat sin familj ?
Citera
2018-01-14, 09:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Teori finns här på vem som är gärningsman.. Vad är bevis på att just pappan dödat sin familj ?

Det finns ju inga bevis alls som vi har tillgång till. Allt är ju bara spekulationer eller kvalificerade gissningar.
Citera
2018-01-14, 09:06
Medlem
Det här tyckte jag var intressant:

Citat:
Sedan 2016 fick den äldre flickan besök av lärare fyra dagar i veckan, eftersom hon led av vad som beskrivs som någon form av kronisk trötthet.
Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

LÄS MER: Familjen drog sig undan sista tiden innan morden
Läkarintyg för ena dottern saknades
Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Det är märkligt, tycker jag, om det är kroniskt trötthetssyndrom som är orsaken till morden. Det är ju inte en dödlig sjukdom. Väl..? Det låter därför som om något ytterligare tillkommit precis på slutet.

Om ME:

Citat:
Vilken lindring/hjälp finns?
Spontant tillfrisknar färre än 10 % helt, men många kan bli bättre. Det är ännu inte klarlagt vad som orsakar ME/CFS och det finns heller ingen enskild behandling som gör att man blir frisk. Däremot kan riktade insatser för identifierade avvikelser ge påtagliga förbättringar. Sköldkörtelhormoner, anti-virala medel, immunstärkande insatser, probiotika för att skydda mag-tarmslemhinnorna, antioxidanter, essentiella fettsyror, B12-sprutor samt anpassad diet för överkänslighet mot vissa födoämnen förekommer och brukar nämnas av praktiserande ME/CFS-läkare. Symtomlindring, som t.ex. behandling mot sömnstörningar och smärta, kan vara verkningsfull. Även ”Pacing”, en teknik som innebär en anpassning av aktivitetsnivån med balans mellan aktivitet och vila, kan vara av hjälp.

http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/info-folder-2016.pdf
Senast redigerad av fringis 2018-01-14 kl. 09:08.
Citera
2018-01-14, 09:09
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej. Ofattbar betyder oändlig/enorm etc.

Nej! Sov du på svenska lektionerna??
Ofattbar kan även betyda obegriplig eller dunkel
http://synonymer.woxikon.se/sv/ofattbar
Citera
2018-01-14, 09:18
Avslutad
Jag tänker att två så högpresterande föräldrar som O och H måste ha tagit det mkt hårt att få två så sjuka barn som med största sannolikhet inte kommer få nån karriär i likhet med sina föräldrar.

Skam skuld tillsammans med depression och ångest kan göra människor helt ur banorna.

Synd bara att vi lever i ett samhälle där det inte är ok att vara psykiskt instabil.

Vila i frid kära barn och föräldrar
Citera
2018-01-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det undrar jag också.

Att detta är frågan om djupaste förtvivlan känner iaf jag efter att ha läst lite här och i media.

Om flickorna hade AT hade de en ytterst mörk och smärtsam, och kort, framtid. Om nu mamman fått cancer, vilket är vanligt bland bärare av den muterade genen, och om även hon hade det mörkaste mörka framför sig är det då konstigt om föräldrarna ville skona sina barn från det mörkaste mörka?

Jag tycker att man bör läsa om AT innan man funderar vidare.

OM det nu var AT de led av. Det låter sannolikt anser jag men inget är ju bekräftat.

Edit: jag menar att jag har stor förståelse för utgången om flickorna led av AT. Inte att jag anser att man skall döda sina barn hur som helst.

Vad har du förståelse för när någon lider av AT när du sen fortsätter med att skriva att du inte menar att man ska döda hur som helst.

Ska vi döda barn med AT och ME och alla andra diagnoser som förekommit i tråden?, men vi ska inte göra det hur som helst. Vilken dödsmetod anser du vi ska använda?

Maken till antalet personer med förståelse och barmhärtighet hade jag inte i min vildaste fantasi trott att det fanns i detta landet. Ett jäkla ursäktande för mord på barn som gör resultat i sin undervisning och hade hela livet framför sig.

Bilden från Insta på tjejen i trappan som verkar legtim visar väl inget barn i livet slutskede, intuberad, halvt medvetslös och sondmatas.
Det kan ju vara en äldre bild så klart, men i möten med skolan så diskuteras en återgång till normal närvaro, så att barnen(et) har varit dödsjuka ser jag om uteslutet.

Den enda som har varit allvarligt sjuk i hela detta är den personen som har mördat.
Citera
2018-01-14, 09:26
Medlem
Fian1s avatar
[quote=Avd.9|62902164]
Citat:
Ursprungligen postat av Fian1
Man ska väl ha med i tankarna att dessa två unga flickor som antagligen mest umgicks med vuxna kanske inte går att jämföra riktigt med andra barn i samma ålder. Min gissning är att de antingen har tvingats uppnå en annan mognad genom att spendera dagarna med akademikerföräldrarna.......... osv

Hon spelade fotboll och hade ett helt fotbollslag med tjejer i samma ålder, och en hel skolklass med klasskamrater innan hon blev sjuk.!
Så NEJ !

INNAN hon blev sjuk ja vilket hon då torde ha varit ett tag med tanke på hur länge det har varit hemundervisning. Att gå från ett socialt liv till att förlora skola, träning osv GÖR något med barn. Det behöver man väl inte vara Einstein för att fatta? Uppe på det så är det knappast troligt att man får hemundervisning samma vecka som man insjuknar. Det är ändå ett tag den äldre systern vistats i hemmet och antagligen mestadels med sina föräldrar och vuxna lärare. Sedan kanske hon hade ett rikt socialt liv på olika sociala medier men led hon av trötthetssyndrom så lär inte huset ha varit fullt av ungar om dagarna.
Citera
2018-01-14, 09:27
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Jag tänker att två så högpresterande föräldrar som O och H måste ha tagit det mkt hårt att få två så sjuka barn som med största sannolikhet inte kommer få nån karriär i likhet med sina föräldrar.

Skam skuld tillsammans med depression och ångest kan göra människor helt ur banorna.

Synd bara att vi lever i ett samhälle där det inte är ok att vara psykiskt instabil.

Personligen tror jag att skam och skuld kan uteslutas. Försök att tänka dig in i situationen. Det krävs något extraordinärt för att släcka sina barns liv.

Vad gäller psykisk instabilitet tror jag du är rätt ute. Otroligt tragiskt att personen varken sökte, eller fick hjälp i tid.
Citera
2018-01-14, 09:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har nåtts av info från en med insyn i familjen:

Jag tycker mycket tyder på att föräldrarna, i samförstånd, valde att utplåna familjen. Men, en borde såklart vara lite mer drivande än den andra...

Om din info stämmer så blir det ju lite mer logiskt med det drastiska slutet och hur offren påträffades, med tanke på dödligheten i bröstcancer och att få beskedet att den har kommit tillbaka vilket brukar vara en säker dödsdom.

Det skapades en troligen en pakt mellan de vuxna och lojaliteten och kärleken dem emellan gjorde att tragedin kunde fullbordas.
Citera
2018-01-14, 09:30
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79

Jag känner massor av föräldrar som har autistiska barn varav vissa även har någon form av utvecklingsstörning och det som är unisont för alla dessa föräldrar är att de ALLA älskar sina barn och att något missnöje om utebliven karriär inte finns i någons tanke!
Det enda vi tycker är jobbigt och deprimerande är att samhälle och skola stundvis ignorerar våra barns handikapp eftersom det är osynligt men våra barn går vi genom eld och vatten för att stötta!

Genom att vara öppna så hoppas vi att kunskapen skall sprida sig och att alla stigma skall försvinna, och det har hänt jättemycket de sista 10 åren med den saken! Tyvärr så hänger inte skola och myndigheter med resten av samhället...

Jag tror verkligen inte att skam eller liknande ligger bakom tragedin i detta fallet.
Citera
2018-01-14, 09:32
Medlem
Mycket talar för att det är pappan som haft de största problemen i familjen. En far som isolerar sin familj. Flytten från Göteborg för att göra en nystart där han kunde täppa till kontakten med omvärlden på ett effektivare sätt. Bl a genom att barnen hemundervisades. Barnen gick i vanlig skola i Gtb om jag förstått rätt. Försökte han/de få hemundervisning där också men nekades? Skapade han barnens diagnos själv? Tragedin i Ulstrup som inträffade på årsdagen kan ha fött en tanke i hans hjärna som malde hela 2017. Artikeln han skrev i Skattenytt nr 11 2017 ger sken av en osammanhängande hjärna. Försökte läsa den men den röda tråden går verkligen krokigt som någon antydde här i tråden tidigare. Han hade också fått kritik för den artikeln enligt den som skrev det. En sådan kritik kan vara graverande för en narcissistisk personlighet. Det kan ha gått proppar i hans elskåp länge och till sist blev det kortslutning. Fruns diagnos vet vi inget om annat än hörsägen. Han kan ha fabulerat den för att få ännu mera förståelse än att bara hans döttrar led av en odiagnosticerad åkomma. Hon arbetade i alla fall som vanligt fram till jul. Sannolikheten för att två föräldrar, oavsett eventuellt återfall i bröstcancer, tillsammans skulle bestämma sig för att dö tillsammans är liten. För de efterlevande är det viktigt att avskedsbrevet inte bara är nedskrivet utan att det är en film, som visar dem båda, om beslutet till gärningen skall sägas komma från dem. De efterlevande kommer ändå att täras av frågor. Förmodar att de avskärmat dem också senaste tiden. Oavsett om de känt oro och undrat under åren så finns ingen som kan förutspå att en tragedi som denna skulle kunna ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in