2018-01-14, 07:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Därför att det handlar om mord av två oskyldiga barn.

Att som förälder skona sina barn från oändlig smärta ligger ju i generna hos de flesta människor.

OM barnen led av AT eller liknande har jag som människa förståelse för detta hemska som skett.
Citera
2018-01-14, 08:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Detta vet jag såklart inte, men låter inte detta logiskt.
För länge sen, när äldsta dottern blev sjuk, så borde väll föräldrarna ha uppsökt läkare.
Då fick dom ett läkarintyg som lämnades till skolan, som i sin tur godkände hemundervisning.....(alltså, för länge sen)
Allt klart .
Långt senare blir dotter nr 2 sjuk, tydligen i liknande sjukdom, och där är vi kanske inte riktigt på det klara..... och den hemundervisningen kanske slank igenom utan läkarintyg.
Men hemundervisning kan nog beslutas om utan läkarintyg..... jag TROR inte att det behövs.

Det behövs inget läkarintyg. Allt beror på omständigheterna.

Inom skolansvärld finns de som kallas hemmasittare, elever med mycket hög frånvaro som slutar att gå i skolan av olika anledningar. Dessa barn vill man få tillbaka till skolan, det råder ju skolplikt, och det är inte helt ovanligt med hemundervisning i dessa fall. Man börjar mjukt för att senare kunna slussa dem tillbaka. Det behövs inget läkarintyg men naturligtvis föregås detta av en mängd möten och insatser.
Citera
2018-01-14, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Så man ska bara acceptera att föräldrar har ihjäl sina barn utan att ifrågasätta motivet bakom ? Hur kan du veta att det var för "barnens bästa", som du uttryckte dig tidigare? Tycker du verkligen det? Tror du verkligen barnen ville dö på riktigt ? De som hade tjoat i poolen i somras! Din inställning skrämmer mig! Jag vill iaf veta bakomliggande orsaker till en sån här handling! Hade det kunnat förhindras på något sätt? Kanske kan man lära sig något av denna händelse OM vi får mer insyn i vilken typ av problematik det handlar om!

Det är ju just motivet bakom som ger större förståelse för det som hände.

OM flickorna hade AT eller liknande.
Citera
2018-01-14, 08:04
Medlem
För att förstå allt måste man nog kartlägga hur isolerade barnen var. (om dom nu var det)
Var tillbringade dom jul/nyår?
Kompisar?
Var föräldrarna med när lärare kom?
Att sjukdomen är OFATTBAR kan menas med att man normalt inte är så sjuk i den diagnosen som föräldrarna uppgett. Och att föräldrarna hittat på den.
Brukade dom åka på semester?
Tror jag hittade att oskar var med i halvmaraton år 2000. Vilket tyder på att han iaf borde
vara mån om sin hälsa och ge sig ut på joggingturer då och då.
Sågs barnen någonsin själva vara i affären. Fritidsgården (om det finns där)?
Citera
2018-01-14, 08:05
Medlem
Tankar som slår mig:

Ett vittne hade sett döttrarna tillsammans med pappan, i affären i mellandagarna, hur hör detta ihop med ev sjukdom? vittnet hade inte märkt något annorlunda.

Ett annat vittne hade sett ena dottern vid poolen, kommer inte ihåg allt men nått i den stilen var det, och det fanns inga sjukdomstecken.

Vilka sjukdomar finns det förutom dom vi nämnt i tråden är möjliga? (Ms, diabetes osv)
Det torde vara en sjudom med ett allvarligt förlopp som minskar livskvaliteten för att det skall vara ett motiv till mord. Om vi talar om ett " barmhärtighetsmord "

En annan sak som slog mig är varför man täckte över fönstren till huset. sovrum brukar väl vara förlagda på övervåningen och där kan man ju inte se in om man inte typ har en stege. Att man täckte för fönstren torde betyda att det finns minst ett offer/förövare funnen på nedre plan, annars finns ingen anledning att dölja insyn på det sättet, dessutom är tomten insynsskyddad med sin häck.
Vad skulle det isåfall säga om mordet?

Jag kan tänka mig att den som begått det tagit självmord på nedre plan och lämnat efter sig ett brev där det står vad man kommer finna på ovanvåningen och varför.
Citera
2018-01-14, 08:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag ser annorlunda på detta. Än flertalet.
Så är det.

Jag också.

Kanske det krävs att man varit med om oändligt smärtsamma saker under sitt liv? Jag vet inte utan kan bara gissa.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-14 kl. 08:33.
Citera
2018-01-14, 08:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De gör det endast på villkoret att de kan hänvisa till barnens bästa och det inte sabbar klassdynamik o.a. Ni anar inte vilka problem de skulle stå inför om övriga elever och deras föräldrar skulle börja undra om det verkligen var okej.

Liksom människor är tänkta att hålla varandra vid liv ska också skolkamrater hålla varandra "vid liv" i skolan. För barn som inte kan räkna med att träffa sina kamrater blir skolan fullständigt olidlig. Klassdynamik är viktigare än vad som undervisas.

Vad menar du?
Citera
2018-01-14, 08:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Münchhausen by proxy är det som verkar mest troligt för ögonblicket...

Någon av föräldrarna använder barnen som ångestdämpare.
Hittar på symptom, vårdsökande, kan förgifta barnen m.m.
Förtroendeingivande.
Kan inte lämna barnen utan uppsikt.
Risk för att barnen dödas.

Historien uppfyller alla ovan givna kriterier. Ovanligt är det när en förälder blir livsfarlig för sina barn.
Tur är väl det. Skrämmer att tråden är fylld av dödsänglar.

Tycker mig se att barnet med stripigt hår och tom blick kanske till och med drogats för att vara foglig? Drogad till passivitet? Det hemmasittande barnet fungerade väl för den störda föräldern, sedan eskalerade det till mord. En gissning som är mer relevant än påhittade sjukdomar, i den störda förälderns anda...

Detta är rappakalja anser jag. Påhitt som många i tråden sysslar med. Det känns som om det finns många unga här som tittat förmycket på fantastiska serier och program.
Citera
2018-01-14, 08:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkmamma
Om någon förälder mot förmodan skulle få för sig att ta livet av sina barn för att skydda dem från lidande så vore det rimligt att välja ett tillvägagångssätt som inte är aggressivt. Jag menar att det måste ju stor skillnad på att förgifta så att barnen somnar in eller får hjärtstillestånd jämfört med att strypa barnet ett och ett eller bruka annat dödligt våld. Utifrån det som skrivits i tråden har ju mamman och flickorna hittats i sina sängar. Kan det inte vara så att mamman giftmördat barnen och sedan sig själv. När pappan kommer hem och finner sin familj blir han förtvivlad, inser att han inte kan leva vidare och hänger sig. Med tanke på den planerade konferensen låter det ej som det var planerat från hans sida. Dessutom, om föräldrarna skulle gjort det i samråd borde väl han valt samma tillvägagångssätt.

Håller med det mesta du skriver men att direkt hänga sig är nog inte första reaktionen. Tror mer att man springer ut och ropar på hjälp, knackar på hos grannar eller larmar 112.
Att hänga sig kräver lite planering man måste plocka fram t ex ett rep och sedan finna en plats man kan fästa repet.
Citera
2018-01-14, 08:21
Medlem
En fundering jag får: Är det en familj som utvecklat en "elöverkänslighet"? Vanligt är att man då anser att barnen inte kan klara skolmiljön, och att enda sättet för barnen att fortsätta sin skolgång är genom hemundervisning. Att man själv även mer och mer hittar arbetsuppgifter man kan utföra hemifrån. Aner man sig ha en "elöverkänslighet" känner man sig alltid pressas att i alla situationer, behöva förklara och "stå upp för" din "diagnos", och hävda dina behov. Det skapar en väldig stress och press....
Citera
2018-01-14, 08:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Nu har jag hittat den sjukdom pappan troligtvis hade drabbats av. Inte undra på att han handlade som han gjorde. Utifrån hans perspektiv var det rätt. Det måste vi respektera - som så många här i tråden antytt....

Citera
2018-01-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Tankar som slår mig:

Ett vittne hade sett döttrarna tillsammans med pappan, i affären i mellandagarna, hur hör detta ihop med ev sjukdom? vittnet hade inte märkt något annorlunda.

Ett annat vittne hade sett ena dottern vid poolen, kommer inte ihåg allt men nått i den stilen var det, och det fanns inga sjukdomstecken.

Vilka sjukdomar finns det förutom dom vi nämnt i tråden är möjliga? (Ms, diabetes osv)
Det torde vara en sjudom med ett allvarligt förlopp som minskar livskvaliteten för att det skall vara ett motiv till mord. Om vi talar om ett " barmhärtighetsmord "

En annan sak som slog mig är varför man täckte över fönstren till huset. sovrum brukar väl vara förlagda på övervåningen och där kan man ju inte se in om man inte typ har en stege. Att man täckte för fönstren torde betyda att det finns minst ett offer/förövare funnen på nedre plan, annars finns ingen anledning att dölja insyn på det sättet, dessutom är tomten insynsskyddad med sin häck.
Vad skulle det isåfall säga om mordet?

Jag kan tänka mig att den som begått det tagit självmord på nedre plan och lämnat efter sig ett brev där det står vad man kommer finna på ovanvåningen och varför.

Alls sjukdomar syns inte utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in