2018-01-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vad det handlar om är olika gruppers suveräna förmåga att pressa upp sina ersättningar när det råder brist, men att inte vilja ta någon smäll när det är överskott.

Att svenska löner "inte kan" sjunka är en marknadsekonomisk defekt.

Svenska löner kan sjunka i parallellsamhället som är den svenska byggbranschen.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/byggbolagen-maste-ta-ansvar-for-svartarbetet
2018-01-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Här en lägesrapport från 2015 från den alltid pålitlige Cornucopia som i sin tur stöder dig på en rapport från Boverket som jag minns mycket väl.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/03/boverket-bostadspriserna-har-gjort-det.html

Igen, redovisa dom skyhöga vinstmarginalerna för byggverksamhet. Att det är höga marginaler inom projektutveckling är ett faktum, jag pratar om entreprenader, dvs byggverksamhet. Du skrev höga marginaler hos byggbolagen, om det är höga marginaler inom affärsområdet projektutveckling då menar så får du i sådana fall vara mer precis innan du klickar "Skicka svar"
2018-01-13, 11:49
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Tack. Är dina 2017 siffror med eller utan kommande?

Utan,

Gör ett nytt försök på att få till en tabell...

Sthlms län
Kod:
V.dag Datum  Hemnet utan ## Hemnet med kommande
2018
lör 20180113 7686 ## 8379 (kl 11.49)
fre 20180112 7607 ## 8301
tor 20180111 ---- ## 7519
ons 20180110 ---- ## 7365
fre 20180105 5622 ## 6471
2017
kring Lucia 8246 ## ---
lör 20171118 8195 ## ---
lör 20171104 7842 ## ---
fre 20171013 7617 ## ---
ons 20171011 7773 ## ---
lör 20171007 7503 ## ---
lör 20171006 7321 ## ---
fre 20170922 7200 ## ---
tor 20170921 6646 ## ---
ons 20170920 6690 ## ---
tis 20170919 6837 ## ---
Senast redigerad av Tullius 2018-01-13 kl. 12:00.
2018-01-13, 12:05
Medlem
Huvudorsaken till bostadsprisernas remarkabla utveckling har varit människors förmåga att låna allt större belopp. Prisökningarna har gynnat mer eller mindre samtliga aktörer (byggbolag, banker, stat & kommun, bostadssäljare, mäklare, hantverkare, all handel etc), den enda kategori som haft intresse av att hålla ner priserna är förstagångsköparna men deras röst har vägt lätt i sammanhanget.

Successivt har politiker, myndigheter och banker börjat dra åt tumskruvarna; krav på egen kontantinsats, amorteringskrav, höjda kalkylräntor mm. Det finns mycket luft i dagens bostadspriser då dessa tvingas anpassa sig till den nya verkligheten.
2018-01-13, 12:10
Medlem
Angående byggkostnader kan jag bara inflika att jag besöker byggen från markjobb till just innan inflytt.
Ineffektiviteten är påfallande så att påstå att det är själva timkostnaden för personal som är boven är en sanning med modifikation, det händer ganska ofta att samma jobb utförs flera ggr.

Ett överdrivet exempel kan vara att en vara(planka för komisk effekt) flyttas fram och tillbaka flera ggr utan att användas.
Jag är dock inte insatt i hur planeringen fungerar men det lär garanterat finnas marginaler att effektivisera.
Min kommentar efter att ha sett på nära håll under ett par är "inte konstigt att det är dyrt"
2018-01-13, 12:22
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,7
jan: 88,0 (objekt närmast under median: 83,2)

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,0
jan: 79,9

Vasastan+Östermalm
aug: 103,5
sep: 100,7
okt: 94,4
nov: 93,1
dec: 91,1
jan: 90,3

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 50,2

Nacka kommun
aug: 58,9
sep: 54,5
okt: 45,1
nov: 49,1
dec: 41,6
jan: 41,6

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 32,8

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 44,9

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 30,5 (objekt närmast under median: 28,3)
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-13 kl. 12:34.
2018-01-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja dom bor i den, so what? Om du inte tror att folk i allmänhet kallt räknar med reell värdeökning på sina bostäder så kan jag bara dra slutsatsen att du aldrig pratar med andra människor. Jag själv har hört den åsikten otaliga gånger, av närstående, vid kaffeautomaten, vid festmingel. En vara är inte nödvändigtvis antingen av konsumtionstyp eller för spekulation. Den kan vara både och. Och så är uppenbarligen fallet för bostäder. En tv är dock ren konsumtion och inget annat.
* Eftersom de bor i den kan de inte bränna av det sparandet som pension. Det måste du väl kunna begripa.

* Jag hör aldrig att folk räknar med stigande värde på sina bostäder. Det enda jag kan höra är att folk kan vara lite förvånande över prisökningarna. Men å andra sidan ifrågasätter jag inte deras bostadsköp så dom hamnar i läget att försöka rättfärdiga dessa. Och inte heller pratar jag om någon bostadsbubbla som skall haverera och deras bostäder bli värdelösa. Vilket inte heller driver dom till att rättfärdiga sina bostadsköp.
Kan ha ganska mycket med saken att göra.

* Hur många lånar och köper villor/radhus och betalar ränta och drift, och låter stå tomma, i from förhoppning om att prisökningen efter skatt skall vara större än kostnaderna?
Kommer vi ens upp i en promille av husen?
Hur kan det driva upp villapriserna märkbart?

Citat:
Ja, jag kommer ihåg att när jag gick i gymnasiet på 90-talet så köpte en kompis morsa en platt-tv för just 100k efter att ha sålt deras landställe. Helt klart en person som inte kunde hantera pengar.
Men varför ska vi backa tillbaka i tiden? Hur måga pungar ut med 100k för en tv nuförtiden? Om nån privatekonomiskt utmanad jeppe nu faktiskt måste köpa sin tv på avbetalning så kan det ju knappast röra sig om mer än nåt enstaka år innan den är betald. Så varför skulle räntan ha nån inverkan på priset? En bostad kan ta en livstid att amortera av och då är ju räntan högst relevant att ta med i beräkningen för vilket pris folk är beredda att betala. Så varför tycker du då att platt-tv är relevant att jämföra med bostäder? Det finns ju liksom inga likheter mellan dom två varorna.
Platt-tv är utmärkt av det skälet att de större var så pass dyra att folk lånade till dessa. Och då bör de enligt de förfäktade principerna stigit i pris när räntan föll.
Emellertid har det varit tvärtom. De har fallit drastiskt.
Dvs platt-tv är ett dödande skott i vattenlinjen mot den förfäktade principen.
Jag ser inte mycket till försvar. Däremot mängder av gråtjämmer över att jag med detta kan falsifiera vanföreställningen.

Citat:
Ett tips: Du skulle faktiskt låta mer trovärdig om du avhöll dig från att försöka "hypa" dina egna inlägg med den här typen av utfall. Vilken publik är det du tror att du skall övertyga? Extra viktigt eftersom du ibland anklagar "bubbelpratarna" för att få koleriska utbrott. Eller är det svennebanan som brukar göra det? Svårt att hålla isär era inlägg ibland.
Jag försöker diskutera frågan i #1. Dvs "har vi en bostadsbubbla i Sverige".

Och det handlar om frågor som:
* Är det dyrare att äga än att hyra. Vad är skillnad i boendekostnad. Dvs finns ett mått av spekulation som påverkar priserna.
* Är andrahandspriserna högre än kostnad för nyproduktion. Om ja, så kan det finnas ett överpris.
* Har hyreshus, BRF-hus, småhus, fritidshus haft väsentligen olika prisutveckling. Eller likartad. Om likartad så bör det vara lika mycket spekulation för alla. Men hur många har diskuterat Allmännyttans spekulation och hur de köper hyreshus och låter stå tomma för att driv upp priset?

Men när jag tar upp dessa möts jag av gråtjämmer och koleriska utbrott. Fakta och rationalitet är inte välkommet i tråden. I stället vill flummarna älta sin vidskepelse. Och det du klagar över är att jag talar om det.
Hur många inlägg i tråden behandlar frågan om bostadsbubbla sakligt. Är det ens 1% av inläggen.
2018-01-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo du är precis rakt på det. Byggbolagen har haft grymma marginaler och gjort astronomiska vinster. Detta är i stort sett hela Sverige överens om bortsett från en sorglig figur med en miljard inlägg som borde bannats för länge sen.
Tittar man på t ex Lindbäcks som diskuterats i tråden. De ägnar sig, vad jag förstår, åt både bygg/entreprenad och bostadsutveckling (t ex området dagsmejan).
Där var rörelsemarginalen 2% förra året. (3% dessförinnan och 0.6% tidigare).

Jag har lite svårt att se 2% som astronomiska vinster. Tvärtom skulle inte jag våga/vilja ha mitt pensionssparande där.
2018-01-13, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar man på t ex Lindbäcks som diskuterats i tråden. De ägnar sig, vad jag förstår, åt både bygg/entreprenad och bostadsutveckling (t ex området dagsmejan).
Där var rörelsemarginalen 2% förra året. (3% dessförinnan och 0.6% tidigare).

Jag har lite svårt att se 2% som astronomiska vinster. Tvärtom skulle inte jag våga/vilja ha mitt pensionssparande där.
Sveriges största bostadsutvecklare JM. Första raden i bokslutspresentationen för 2016:

"· Enligt segmentsredovisningen ökade intäkterna till 15 752 mkr (14 447) och rörelseresultatet ökade till 2 011 mkr (1 590). Rörelsemarginalen ökade till 12,8 procent (11,0)"

Första raden för jan-sep 2017:

"Intäkterna ökade till 12 457 mkr (11 456) och rörelseresultatet ökade till 1 731 mkr (1 414). Rörelsemarginalen ökade till 13,9 procent (12,3)"

=>
Egentligen är det meningslöst att vi kastar omkring sådana här siffror. Mycket hänger på när markaffärer gjorts, omvärderingar av tillgångar etc.

Bubblan är först och främst en markbubbla. Sedan har vi konjunkturkänsliga byggkostnader som förstärker bubblan, uppåt och nedåt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-13 kl. 12:47.
2018-01-13, 12:40
Medlem
Intressant att villapriserna har stigit med 1% mellan okt-dec 2017 i motsats till BR som har sjunkit samma tidsperiod. Nån som har en bra förklaring till detta?
2018-01-13, 12:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Igen, redovisa dom skyhöga vinstmarginalerna för byggverksamhet. Att det är höga marginaler inom projektutveckling är ett faktum, jag pratar om entreprenader, dvs byggverksamhet. Du skrev höga marginaler hos byggbolagen, om det är höga marginaler inom affärsområdet projektutveckling då menar så får du i sådana fall vara mer precis innan du klickar "Skicka svar"

Är det inte vinsterna innan löneutbetalningarna Alpoxen menar? Jag är lite korkad och ny på området men själva vinsten för företaget är väl helt irrelevant om VD + hans polare tar ut fantasilöner blir väl vinsten för företaget därefter?
2018-01-13, 12:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
[...]
Platt-tv är utmärkt av det skälet att de större var så pass dyra att folk lånade till dessa. Och då bör de enligt de förfäktade principerna stigit i pris när räntan föll.
Emellertid har det varit tvärtom. De har fallit drastiskt.
Dvs platt-tv är ett dödande skott i vattenlinjen mot den förfäktade principen.
Jag ser inte mycket till försvar. Däremot mängder av gråtjämmer över att jag med detta kan falsifiera vanföreställningen.
[...]

Alpha, jag läser dina inlägg med motvillig faschination. Det är faktiskt genuint svårt att veta om du ärligt tror på det du skriver, eller om du är ett äkta troll som bara knackar ut random BS för att slösa bort andras tid. Det är som när man såg en mockumentary för första gången, man tänker liksom: "Är den här snubben på riktigt? Det kan inte va sant!".

Men jag tror du avslöjade dig själv med ovanstående text. Nu är jag 90% säker på att du är ett troll. Alternativet gör mig faktiskt rädd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in