Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Man kan ju undra hur m2 priset på nybyggen idag överstiger 30 000 kr/m2?
1980 var m2 priset 2800kr/m2 och byggnadslånet ca 50kr/timme
Idag är bygglönerna ca 200kr/timme = fyrdubbling.
Borde inte m2 priset på nybyggen också fyrdubblats till ca 11200kr/m2
Eller har byggmaterialet blivit så svindyrt?
Tvärtom tycker man att i o m bättre teknik etc borde m2 priset på nybyggen gå ner i förhållande till löner.
Visst kan man undra. Boverket har tittat på detta och konstaterat att allt stiger ungefär lika mycket. (Undantaget byggherrens kostnader som stiger mindre).
Tittar jag på byggmtrl-priser så har de inte stigit genom åren. Förklaringen lär vara att det används med "lyxiga" material i byggandet. I stället för plastmatta används trägolv eller klinker t ex. Treglasfönster ist tvåglas. Ventilationssystem i stället för några få ventiler.
Arbetstid kostar däremot. Jag har en släkting som åkt på en vattenskada. Det går på över 200 kSEK. Materialkostnaden där är helt försumbar. Jag har tittat igenom arbetet de gjorde. Försäkringsbolaget kräver att det specas i detalj. Och det var inte mycket att säga om. Däremot kan man förvånas lite över den totala prislappen på arbetet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Helt klart är att det är en bubbla vi ser
Det riktiga värdet på bostäder borde ligga på ca 10-20 tkr/m2 beroende var landet man köper.
Självklart finns undantag.
Hur får du det till en bubbla?
Kan du bygga billigare än andra?
I så fall har du din lycka gjord, och stora vinster att hämta.
Ifall du kan bygga till halva priset så kan du håva in halva försäljningspriset som vinst.