Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 11:50
  #3793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Varifrån kommer den uppgiften att läraren varit i deras hem 3 och 4 dagar i veckan??
Hemundervisning de dagarna har ju framkommit, men missat att lärare varit på plats varje dag dom studerar hemma. Isåfall är det ju en väldigt omfattande åtgärd från skolan !!
Misstänker dock att du har fel.. antar att 1-2 timmar /vecka är mer troligt att en lärare varit på plats.. totalt!

Står i alla artiklar att den ena hade hemundervisning 4 dagar i veckan och den andra 3 dagar, självfallet är det inte så att det är hela skoldagar vid hemundervisning utan kanske någon/några timmar per tillfälle dock har lärare varit hemma hos dem majoriteten av dagarna i en skolvecka som jag uppfattat det
Citera
2018-01-13, 11:53
  #3794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Instämmer, och antagligen är det också avgörande för att förstå hela händelseförloppet. Deprimerade människors logik är uttömda på vägar ut ur problem. Inte heller har de förmåga att inse att problemen kan uppfattas annorlunda vid ett senare tillfälle när de kommit genom depressionens dimmor.

Saken är att de flesta föräldrar fortsätter hjälpa sin familj oavsett diagnoser, sjukdomar och funktionsnedsättningar, trots att familjeförutsättningar såsom: arbete, skola, miljöanpassningar etc. förändras.

Att istället enväldigt fatta beslut om tre andra människors rättigheter till liv bör ses som ologiskt. Depressionens tankegångar är just ologiska.

Några personlighetsdrag hos förövaren kan observeras: Målinriktad, lösningsfokuserad, handlingskraftig och kontrollerad.

Dessa egenskaper kan användas i positiv likväl som negativ bemärkelse. Att utföra något liknande kräver en disciplin av Guds nåde. En förmåga att stänga av känslor och handla efter ett givet planlagt mönster.

Vederbörandes adrenalinpåslag bör ligga någonstans i närheten av närstrid i krigszon.

Fullständigt ologisk analys. En deprimerad person saknar handlingskraft, ofta orkar man inte ens ta sig ur sängen på morgonen. Dvs i rak motsats till de målmedvetna personlighetsdrag du beskriver att förövaren skulle haft. Båda makarna jobbade för fullt, vem av dem menar du skulle varit deprimerad?
Citera
2018-01-13, 11:55
  #3795
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Via media. I ganska många artiklar. Läs själv!

Hittar inte en enda artikel om att lärare varit på plats 3 och 4 dagar i veckan! Hemundervisning innebär i de flesta fall att en lärare kommer och lämnar hemuppgifter och går igenom det som gjorts..
Betvivlar att det har varit daglig kontakt ... sen tycker jag det är ytterst märkligt av skolan att när dom på tisdagen var och knackade på dörren och ingen öppnade , att dom tänkte " familjen kanske varit bortrest över nyår" om en elev uteblir från skolan utan giltig orsak så förmodar jag att man reagerar annorlunda... väldigt märkligt!!:
Citera
2018-01-13, 11:56
  #3796
Medlem
Någon som vet när på året äldsta dottern ska ha varit född? När skulle hon ha fyllt 15 år?

Och någon som vet hur länge föräldrarna varit ett par?
Citera
2018-01-13, 11:58
  #3797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Hittar inte en enda artikel om att lärare varit på plats 3 och 4 dagar i veckan! Hemundervisning innebär i de flesta fall att en lärare kommer och lämnar hemuppgifter och går igenom det som gjorts..
Betvivlar att det har varit daglig kontakt ... sen tycker jag det är ytterst märkligt av skolan att när dom på tisdagen var och knackade på dörren och ingen öppnade , att dom tänkte " familjen kanske varit bortrest över nyår" om en elev uteblir från skolan utan giltig orsak så förmodar jag att man reagerar annorlunda... väldigt märkligt!!:
Tror det sades på presskonferansen
Citera
2018-01-13, 11:59
  #3798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Fullständigt ologisk analys. En deprimerad person saknar handlingskraft, ofta orkar man inte ens ta sig ur sängen på morgonen. Dvs i rak motsats till de målmedvetna personlighetsdrag du beskriver att förövaren skulle haft. Båda makarna jobbade för fullt, vem av dem menar du skulle varit deprimerad?
En deprimerad människa som bestämt ta livet av sig och äntligen ser en lösning, blir lugn, lite gladare, mår bättre och blir handlingskraftig. Det är därför omgivningen ofta står frågande. "Men hon verkade må så bra sista veckan" osv. Det är klassiskt.
Citera
2018-01-13, 12:01
  #3799
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Står i alla artiklar att den ena hade hemundervisning 4 dagar i veckan och den andra 3 dagar, självfallet är det inte så att det är hela skoldagar vid hemundervisning utan kanske någon/några timmar per tillfälle dock har lärare varit hemma hos dem majoriteten av dagarna i en skolvecka som jag uppfattat det

Då har vi olika tolkningar av det som skrivits av media..
Kan hända att jag tolkar det på mitt sätt pgr av mina egna och vänners personliga erfarenheter kring hemundervisning.. så jag påstår inte att jag har rätt, men eftersom diskussionen var hur isolerade familjen var och du menade på att dom haft daglig kontakt med lärare... så ville jag poängtera min syn.. att det faktiskt visst kan vara en väldigt isolerad familj som kanske endast 1 gång i veckan någon timme, träffar en lärare... är det enda sociala kontakten utöver sin egna familj man har så är man väldigt isolerad! Men jag kan ha fel angående antal tillfällen... 😊
Citera
2018-01-13, 12:02
  #3800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En deprimerad människa som bestämt ta livet av sig och äntligen ser en lösning, blir lugn, lite gladare, mår bättre och blir handlingskraftig. Det är därför omgivningen ofta står frågande. "Men hon verkade må så bra sista veckan" osv. Det är klassiskt.

Klassiskt vad gäller att ta livet av sig själv, ja. För att man orkar inte leva längre. Men kan du ge ett enda exempel på en svårt deprimerad person som tagit livet av hela sin familj?
Citera
2018-01-13, 12:03
  #3801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barnen var ju knappast isolerade med tanke på att det kom hem lärare för undervisning 4 respektive 3 dagar i veckan.
Ingen förälder som av något skäl vill isolera sina barn skulle klara att utomstående vuxen skulle få chans till insyn och vara ensamma med barnen regelbundet där de skulle kunna anförtro dem att det inte är bra hemma.

Vi vet inte om läraren varit ensam med barnen. Det uppges tidigt i tråden att pappan ofta arbetade från hemmet för att kunna stötta flickorna. Kanske var det för att ha kontroll och kanske var han hemma och med när hemläraren kom.

För att spinna vidare på teorin om pappans förhållande till flickorna: Kan morden ha varit en panikåtgärd pga att mamman plötsligt överraskat pappan i en knepig situation?
Citera
2018-01-13, 12:04
  #3802
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Varifrån kommer den uppgiften att läraren varit i deras hem 3 och 4 dagar i veckan??
Hemundervisning de dagarna har ju framkommit, men missat att lärare varit på plats varje dag dom studerar hemma. Isåfall är det ju en väldigt omfattande åtgärd från skolan !!
Misstänker dock att du har fel.. antar att 1-2 timmar /vecka är mer troligt att en lärare varit på plats.. totalt!
Här står det att den äldsta flickan haft hemundervisning 4 dagar i veckan och den yngre flickan 3 dagar i veckan https://www.expressen.se/kvallsposte...j-i-djup-kris/
"–Båda flickorna hade hemundervisning av medicinska skäl. Den äldsta flickan har haft hemundervisning sedan årskurs sex. Ganska omfattande hemundervisning, fyra dagar i veckan i de flesta av skolans ämnen, säger Svenjohan Davidson, verksamhetschef för grundskolan i Lomma kommun på en presskonferens.
Han fortsätter:
– Den yngsta flickan har haft hemundervisning tre dagar i veckan, också av medicinska skäl, sedan i höstas."
__________________
Senast redigerad av Caracallas 2018-01-13 kl. 12:07.
Citera
2018-01-13, 12:05
  #3803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Varifrån kommer den uppgiften att läraren varit i deras hem 3 och 4 dagar i veckan??
Hemundervisning de dagarna har ju framkommit, men missat att lärare varit på plats varje dag dom studerar hemma. Isåfall är det ju en väldigt omfattande åtgärd från skolan !!
Misstänker dock att du har fel.. antar att 1-2 timmar /vecka är mer troligt att en lärare varit på plats.. totalt!

Expressen skrev nog senast idag i nätupplagan om att den ena (den äldre?) tösen fick undervisning hemma av lärare fyra dagar i veckan. Målet var att hon skulle komma in på gymnasium. Moderna språk (!) och övningsämnen typ musik och idrott var strukna från hennes studieplan.

Den yngre flickan fick lärarledd hemundervisning tre gånger i veckan.

Anar att det är lättare för resursstarka föräldrar som dessa att få fram så omfattande insats från barnens skolor/samhället än för en ensam förälder som är städerska/pizzabagare etc.
Citera
2018-01-13, 12:05
  #3804
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om de nu haft fosterbarn, har de haft flera? När hade de det senaste fosterbarnet? Kan det senaste fosterbarnet av någon anledning mördat familjen och fejkat självmordsbrev osv?

Nu tror jag oxå att det är ett villospår, men för att UTESLUTA en annan GM så måste ju polisen vara säkra på flera punkter........... För det ÄR inte omöjligt att mörda och få detta att se ut som självmord.
1. En gärningsman el fler, tar sig in och dödar familjen, tvingar sedan den sista att hänga sig (om så var fallet) och att den personen får skriva ett fejk-brev ( Om så¨var fallet)
2. Vet polisen hur många nycklar som går till bostaden?? Nej det kan finnas x-tra nycklar gjorda.
3. För att vara helt hundra på att utesluta någon annan GM, måste det finnas en säkerhetskedja på dörren. Och inte ett enda fönster öppet någonstans.
4. Hur ska man annars kunna utesluta en annan person så lätt. ALLTING måste visa att ingen nyckel är på vift, har de kollats upp om det gjorts nån x-tra nyckel???
5. Finns det garage i samband med huset, med x-tra ingång???
Tusen olika frågor och ett jävligt NOGA utredande, för att utesluta annan person. Polisen är ju 100 på att det är familjen själv som gjort detta, men det behöver ju inte vara så. Om det inte fanns en enda möjlighet att ta sig in via dörren som då oxå borde vara säkrad innifrån. En bild som flög förbi mig bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback