Citat:
Ursprungligen postat av
Paleon
Om ett företag säljer ett varumärke för 10 miljarder kr till ett annat företag. Ska det vara 2,5 mdr kr moms på den fakturan då? Svara fort. Nej, just det. Det beror nämligen på tusen saker och har inte med ”skattefusk” att göra. När du skriver sådär visar du bara på dina egna begränsningar. Det finns många människor som snöar in på specialområden och OH var en av dem. En av de främsta i Sverige på sitt område. Tro det eller ej, men massor med människor jobbar med skatt och moms och tycker det är skitkul. OH är en sån, annars hade han inte blivit så framstående. Så återigen, att han plötsligt skulle ha insett att han valt fel spår i livet är så extremt taget ur luften. Han älskade sitt jobb. Det kan alla som jobbat med honom intyga.
Om ett företag/varumärke säljs för 10 miljarder så ska det betalas 2,5 i moms minus den moms som betalats i ev utlägg i affären, korrekt,
Men nu vill ju inte alla göra det.
Därav slapp han vara arbetslös, men han kanske vaknade och såg sig själv i spegeln och inte gillade vad han såg!
Ett exempel på min nivå.
-Jag skulle jag begära x antal kronor i kontanter, inga kvitton etc för att lämna över nycklarna.
jag skjuter därmed över moms och sociala avgifter på motparten i transaktionen, samt det problemet att inget kvitto finns till bokföringen av förvärvet (B2B)
En lösning brukar vara att man som privatperson(köpare) tar ett konsumtionslån och gerpengarna till motparten(säljaren) och problemet löst.
När detta problem uppstår i multimiljardklassen löser man problemen på ett annat sätt, och RENT spekulativt, KAN det varit en del av hans forskning, eller vet du mer i detalj om ALLA uppdrag.