2018-01-09, 14:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag är total novis på datorer. Är endast "användare". Uppdateringen var den senaste och exakt vilken det är vet jag inte. Datorn är i princip ny (köptes sommaren 2016) men har pga flytt varit nedpackad i ett år och när jag nu startade den så började den med någon meganerladdning av Windows 10. Denna uppdatering behövdes tydligen för att någon säkerhetsuppdatering skulle kunna göras.

Hur reparerar man uppstarten?

Löste inte fabr.återställningen det hela?

Man använder sin Windows skiva eller gör ett bootbart Usb med W10 på, ISO fil finns på nätet, och använder reparations möjligheten som ges vid uppstart av detsamma.

Med ett så "gammalt" Os så gjordes uppdateringen för att få datorn, up to date, vilket är bra. Men något gick fel, inte så vanligt. Ominstallation eller fabr.återställning bör lösa det.

Kommer du fortfarande inte in på datorn?
Citera
2018-01-09, 17:36
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Löste inte fabr.återställningen det hela?

Man använder sin Windows skiva eller gör ett bootbart Usb med W10 på, ISO fil finns på nätet, och använder reparations möjligheten som ges vid uppstart av detsamma.

Med ett så "gammalt" Os så gjordes uppdateringen för att få datorn, up to date, vilket är bra. Men något gick fel, inte så vanligt. Ominstallation eller fabr.återställning bör lösa det.

Kommer du fortfarande inte in på datorn?

Jodå problemet är löst och jag kommer in i datorn men nu såg jag att den vill göra en ny uppdatering av Windows och då vill jag ju helst att inte samma sak händer igen, dvs att skärmen börjar tokblinka. :-)
Citera
2018-01-09, 17:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jodå problemet är löst och jag kommer in i datorn men nu såg jag att den vill göra en ny uppdatering av Windows och då vill jag ju helst att inte samma sak händer igen, dvs att skärmen börjar tokblinka. :-)

Låt datorn göra de uppdateringar den vill, helst direkt efter en fabr.återställning genom att vänta in dem under 15-20min. Installera det du vill - sedan. Då bör allt funka smidigt sedan.

Med ett så gammalt Os så är Windows uppdateringarna prio #1. Hämta sedan eventuella drivis uppdateringar, viktigt, från datorns hemsida.

Bättre turordning än så finns inte.
Citera
2018-01-09, 18:17
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Låt datorn göra de uppdateringar den vill, helst direkt efter en fabr.återställning genom att vänta in dem under 15-20min. Installera det du vill - sedan. Då bör allt funka smidigt sedan.

Med ett så gammalt Os så är Windows uppdateringarna prio #1. Hämta sedan eventuella drivis uppdateringar, viktigt, från datorns hemsida.

Bättre turordning än så finns inte.

Hur väljer jag vad jag vill uppdatera? Jag menar, den sätter ju igång uppdateringarna automatiskt, du vet "Stäng inte av datorn, uppdateringar pågår" eller vad det nu brukar stå med den blå bakgrunden och sen tickar procenten uppåt i sakta takt och datorn gör automatiskt några omstarter under tiden.

Drivis som du pratar om gissar jag är drivrutiner?
Citera
2018-01-09, 18:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hur väljer jag vad jag vill uppdatera? Jag menar, den sätter ju igång uppdateringarna automatiskt, du vet "Stäng inte av datorn, uppdateringar pågår" eller vad det nu brukar stå med den blå bakgrunden och sen tickar procenten uppåt i sakta takt och datorn gör automatiskt några omstarter under tiden.

Drivis som du pratar om gissar jag är drivrutiner?

Som sagt, det bör du låta - systemet - få göra direkt efter en fabr.återställning. Sedan bör allt funka som det ska. Eventuellt efter ett par omstarter.

Eventuella efterföljande problem kan lösas med drivrutins uppdateringar från datorhemsidan eller med detta program - http://www.majorgeeks.com/files/details/iobit_driver_booster.html

Det bör inte bli problem utöver det annat än hårdvaru problem.

Eftersom inga uppdateringar gjorts på länge så är det många förändringar på datorn som behövs göras så den behöver få jobba ifred. Ominstallation/fabr.återställning samt efterföljande uppdateringar av Ms behöver få göras ifred.

Sedan gör du ditt.
Citera
2018-01-10, 08:28
Bannlyst
Hej.

Frugan har glömt sitt lösenord in till win10 hon har testat alla tänkbara men fastnat helt.
Fanns det nått sätt fixa/lösa detta tro?
All hjälp mottages då hon sitter här bredvid och helst inte vill installera om allt sen.

/J
Citera
2018-01-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjez
Frugan har glömt sitt lösenord in till win10 hon har testat alla tänkbara men fastnat helt.
Fanns det nått sätt fixa/lösa detta tro?
All hjälp mottages då hon sitter här bredvid och helst inte vill installera om allt sen.

Är det ett inlogg med ett Outlook/Hotmail-konto så är det ju bara att byta lösen på nätet, dvs gå till t ex hotmail.com och försöka logga in, och då få frågan om man glömt sitt lösen.
Så får man uppge t ex sitt Mobilnr, sin Första Hund osv, och sen kan man byta lösen.

Är det ett Lokalt konto så är det nog svårare, och jag har inte tid att rota i det nu, men det kanske nån annan har sen NÄR du svarat på frågan om vilket sorts Login det är?!
Citera
2018-01-10, 13:22
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Som sagt, det bör du låta - systemet - få göra direkt efter en fabr.återställning. Sedan bör allt funka som det ska. Eventuellt efter ett par omstarter.

Eventuella efterföljande problem kan lösas med drivrutins uppdateringar från datorhemsidan eller med detta program - http://www.majorgeeks.com/files/details/iobit_driver_booster.html

Det bör inte bli problem utöver det annat än hårdvaru problem.

Eftersom inga uppdateringar gjorts på länge så är det många förändringar på datorn som behövs göras så den behöver få jobba ifred. Ominstallation/fabr.återställning samt efterföljande uppdateringar av Ms behöver få göras ifred.

Sedan gör du ditt.

Tack för all hjälp! Ett par frågor ytterligare: Om jag laddar ner Driver Booster så sköter den sig själv och gör det som behövs? Är det korrekt uppfattat? Eller så kan jag gå in i HP-datorns "Support Assistant" och klicka att den ska uppdatera drivrutinerna? Eller så kanske den gör det automatiskt också?
Citera
2018-01-10, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Är det ett inlogg med ett Outlook/Hotmail-konto så är det ju bara att byta lösen på nätet, dvs gå till t ex hotmail.com och försöka logga in, och då få frågan om man glömt sitt lösen.
Så får man uppge t ex sitt Mobilnr, sin Första Hund osv, och sen kan man byta lösen.

Är det ett Lokalt konto så är det nog svårare, och jag har inte tid att rota i det nu, men det kanske nån annan har sen NÄR du svarat på frågan om vilket sorts Login det är?!

Det är ett lokalt konto.
Glömde skriva det i morse.

/J
Citera
2018-01-10, 15:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för all hjälp! Ett par frågor ytterligare: Om jag laddar ner Driver Booster så sköter den sig själv och gör det som behövs? Är det korrekt uppfattat? Eller så kan jag gå in i HP-datorns "Support Assistant" och klicka att den ska uppdatera drivrutinerna? Eller så kanske den gör det automatiskt också?

Videoguide - https://www.youtube.com/watch?v=PX43Vw31AkQ. Gå in i inställningar och bocka i och ur enligt önskemål sedan sköter det sig självt. Uppdateringar för gaming t.e.x.

Håll ögonen öppna och bocka i och ur rätt vid installationen av Driver Booster!

Support assistant tar hand om en del men inte allt dessutom så brukar den supporten mer eller mindre upphöra efter ett par år, om inte något alarmerande skett som gör att de behöver skicka ut nya drivisar den vägen.
Citera
2018-01-10, 17:20
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Kommer du inte ens in i BIOS - som ju ligger direkt efter att man startar datorn, dvs LÅNGT innan datorn ens har börjar ladda Windows - så har detta fel INGET med Windows att göra.

Det är nåt hårdvarufel i din dator.

Ta ur om du satt in extra grafikkort o sånt, och LÄS sen i din Moderkorts-Manual hur du gör en RESET av BIOS.

Brukar vara att Kortsluta över två pinnar på moderkortet (NÄR DATORN ÄR HELT STRÖMLÖS!!!), dvs man flyttar en Jumper från t ex Pinne 1&2, till Pinne 2&3 istället, i t ex tio sekunder, och sen sätter man tillbaks den.
IBLAND kan man KANSKE göra samma Reset genom att ta ur datorns batteri (men Rör INTE batteriets Kontaktytor med Feta Fingrar!). Men bättre är då att Flytta Jumpern!

Men det där är olika på olika moderkort, så det får du läsa dig till.

Men det är definitivt inte ett Windows-fel då felet ju sker långt innan Windows ens är inblandat.

Jag hade som sagt tidigare resetat bios med jumpern och pillat ut batteriet.

Drog in en gammal disk med förinstallerad linux på, körde utan grafikkort och endast inbyggda i Cpun.

Tjong så startade eländet, formaterade sedan disken Windows 10 låg på. Satte tillbaka alla komponenter och installerade Windows.
Funkat utan problem i två dagar nu, så vettefan om det var något knäppt i bootloadern eller vad.

Men tack för svar
Citera
2018-01-10, 17:52
Medlem
freecsss avatar
Laptop.
När jag kollar på film på TV via HDMI så låser sig videon när jag stänger datorns lock, ljudet fortsätter dock.
Mina inställningar för vad som händer när jag stänger datorns lock är inställda på att inte göra nånting.
Vad göra?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in