• 1
  • 2
2018-01-12, 10:31
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ganska idiotiskt egentligen, då teckenspråket inte är särskilt gammalt. Man borde passat på att göra ett internationellt språk när man ändå hade chansen. Det fanns ju sådana strömningar under samtiden, dvs. esperanto.

Hur gammalt är teckenspråk egentligen?

Jag vet att bibeln är sådär när det kommer till källhandvisning, men i Markusevangeliets 7:e kapitel omnämns en döv man.

Jag har jäkligt svårt att den döva mannen levt ett helt liv utan att ha tagit hjälp av pekningar och tecken för att göra sig förstådd.

Långt innan franska var ett språk. Dumt att man inte såg till att hela Sydeuropa pratar franska när man ända höll på.
Citera
2018-01-12, 10:33
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ganska idiotiskt egentligen, då teckenspråket inte är särskilt gammalt.
Kan du backa upp det här påståendet?
Citera
2018-01-12, 10:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Hur gammalt är teckenspråk egentligen?

Jag vet att bibeln är sådär när det kommer till källhandvisning, men i Markusevangeliets 7:e kapitel omnämns en döv man.

Jag har jäkligt svårt att den döva mannen levt ett helt liv utan att ha tagit hjälp av pekningar och tecken för att göra sig förstådd.

Långt innan franska var ett språk. Dumt att man inte såg till att hela Sydeuropa pratar franska när man ända höll på.

Modernt teckenspråk utformades på 1700-talet. Men "teckenspråk" per se har väl alltid funnits, exempelvis "rycka på axlarna" och liknande. Just "rycka på axlarna" torde vara universiellt.
Citera
2018-01-12, 11:52
Medlem
webDings avatar
Språk konstrueras inte (med undantag för esperanto och några andra konstruerade språk), de uppstår pga ett behov att kommunicera. Så fort två döva har behövt kommunicera har det uppstått ett extremt lokalt teckenspråk, spelar ingen roll om det var på stenåldern eller nu. Alltefter fler och fler fick kontakt så formades språket och blev allt mindre extremlokalt.

Att tycka teckenspråk ska vara internationellt är som att anse att vi hörande borde ha satsat på ett enda språk! Jämför andra grupper som använder tecken, som dykare, kranförare, militär etc, de är inte heller internationella/standardiserade, men har givetvis likheter.

Lokala skillnader finns fortfarande, många döva kan t.ex avgöra vilken dövskola deras kompisar gått på pga "dialekten".

Teckenspråk har också personliga skillnader, man kan teckna snabbt, eller yvigt, eller extremt tydligt och långsamt, precis som vi hörande pratar olika.

Med allt detta sagt kan man utgå från att en döv kines förstår en döv svensk bättre än hörande dito. Detta beror på att t.ex alla ikoniska tecken är väldigt lika. Med andra ord tecknas "boll" lika på alla teckenspråk (så vitt jag vet). Däremot kan jag garantera att "kognitiv funktionsnedsättning" inte alls tecknas lika på många ställen.

Det uppstår också temporära specialtecken. Låt oss säga att två döva flygtekniker jobbar ihop, de kommer med största sannolikhet att "uppfinna" specialtecken som har med just deras jobb att göra, helt enkelt för att slippa bokstavera. Andra döva skulle säker inte fatta något av detta.

Det var inte ovanligt förr i tiden att barn inte fick teckenspråk förrän man började i dövskola (som ofta var ett internat, långt hemifrån). Man talar därför om de 7 "vita åren" då barnen saknade språk, kan inte förställa mig hur det skulle vara!

Avslutningsvis en liten detalj... Ofta tycker hörande att döva skriver dålig svenska, förutom det självklara, som att teckenspråk och svenska har mycket olik grammatik, finns ytterliga ett hinder. Om man inte har något koncept för ljud så kan man inte heller ljuda i sitt huvud.

Exempel: Du kan uttala låtsasordet "fnylloabotinkryptonit" även om du aldrig sett ordet tidigare, du kan även koppla ordets ljud till vad det kan tänkas betyda.

Kan man inte ljuda får man i stället koppla ihop och memorera bilden av bokstavskombinationen med det som det betyder, vilket är oerhört mycket svårare.

Onekligen ett intressant ämne!
Senast redigerad av webDing 2018-01-12 kl. 12:08.
Citera
2018-01-12, 13:53
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nej, olika länder har olika tecken.
Mest känt är det amerikanska teckenspråket ASL.
Men eftersom teckenspråk är visuellt,
har döva ändå lättare många gånger att
förstå någon som använder ett annat lands
teckenspråk, än de personer som talar olika språk.

Ja, så kan det vara.
Citera
2018-01-12, 16:58
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Med allt detta sagt kan man utgå från att en döv kines förstår en döv svensk bättre än hörande dito.

Jag tänkte lite så...

Tecknet Gå, med två fingrar vandrande på ett bord, borde vara ganska lätt att förstå för många, inte alla, med lättare än hörande i alla fall.
Citera
2018-01-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tänkte lite så...

Tecknet Gå, med två fingrar vandrande på ett bord, borde vara ganska lätt att förstå för många, inte alla, med lättare än hörande i alla fall.

Men å andra sidan är väl förmodligen de olika tecknen för korp (fågeln!) mindre lika varandra än motsvarigheterna i talade språk?
Citera
2018-01-12, 20:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod

Citera
2018-01-13, 02:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Har det gjorts försök att göra teckenspråk internationellt enhetligt?
Kanske är det min okunnighet som talar, men är man nu drabbad av hörselskada kunde det ju bli en positiv effekt av det ifall de kunde resa världen runt och kommunicera med andra som behärskar teckenspråk. Låter som om FN missat en jätteuppgift här.
Citera
2023-09-22, 13:34
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har det gjorts försök att göra teckenspråk internationellt enhetligt?
Kanske är det min okunnighet som talar, men är man nu drabbad av hörselskada kunde det ju bli en positiv effekt av det ifall de kunde resa världen runt och kommunicera med andra som behärskar teckenspråk. Låter som om FN missat en jätteuppgift här.
Som att säga engelska är ett universellt språk. Internationella teckenspråket är inte ett officiellt språk, det finns många varianter av internationellt teckenspråk beroende på kontinenter och är väldigt dynamiskt.
Citera
2025-07-28, 22:11
Bannlyst
Bara olika tecken med kroppen verkar tolkas helt annorlunda av folk från andra länder. Jag gjorde en 👍🏻 till en kollega, och då trodde en gäst att jag tecknade siffran en, dvs: ☝🏻
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in