Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
De saknar federal rösträtt, men är i övrigt medborgare med, t ex, rätt att flytta till amerikansk fastlandet. En rätt palestinier på den ockuperade Västbanken saknar.
Din missriktade invändning handlar om rättigheter för invånarna, inte om områdets status (
unincorporated territory) visavi centralmakten.
Citat:
Finns det ens judar i Betlehem? Runt staden har man byggd en massa bosättningar, men inte inne i den vad jag vet.
De närliggande bosättningarnas invånare frekventerar givetvis Rakels grav, men de har inte tillåtelse att bo i själva staden. För övrigt är sveket kopplat till Betlehem något som föranledde slutet för Yitzhak Rabin. Händelsen speglar Indusdalens etniska rensning av indier, varefter en drabbad hindunationalist skyndade på sista smörjelsen för mahatma Gandhi.
Citat:
Folkrätten är i det här fallet primärt fjärde genevekonventionen.
Det där har du fått om bakfoten. Möjligtvis blandar du ihop begreppet med mänskliga rättigheter eller
staters folkrättsliga skyldigheter i krig. (
Se här.)
När du har förstått regelverket bör följande scenario vara självklart. De invånare på Västbanken som går till attack mot Israel blir per definition terrorister (
enemy combatants) vars rättigheter inte omfattas av Genèvekonventionen.
Citat:
Var det citat jag kom med från Internationella domstolen i Haag för svårt för dig eftersom du ignorerade det?
Dels behandlade jag domen genom att redovisa meningslösheten i all sedvanerätt, dels avser domen inte folkrätten som sådan.
Citat:
Det är inte interna angelägenheter när det sker på ockuperad mark. Då är fjärde Genevekonventionen tillämplig.
Det är ovidkommande huruvida marken är ockuperad. Rysslands agerande på Krimhalvön rörde sig om en illegitim ockupation av ukrainskt territorium och därmed en folkrättslig kränkning. Oaktat detta är Krim numera en del av Ryssland och omfattas därmed av den ryska folkrätten, vilket skulle göra en ukrainsk invasion folkrättsvidrig.
Vissa finner detta förvirrande, men det borde vara självklart för den som uppskattar sedvanans rättsliga begränsning.