2018-01-12, 19:34
Medlem
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag fattar inte varför du menar att polisen och pressen skulle ha mörkat den detaljen av hänsyn till de anhöriga, när de värsta detaljerna ändå sades rakt ut. Alla kan tänka sig att en kropp ändrar färg på tio dagar. Och det är ju ändå inte individen längre, det är bara ett efterlämnat stycke kött som reagerar som allt annat kött när det förvaras i rumstemperatur eller havstemperatur. Dessutom kommer allt fram i rättegången ändå, när obduktionsprotokollet läses upp (i alla fall om det funkar som i Sverige). /Slut citat Merwinna

De flesta människor är inte så pragmatiska som du. För de anhöriga är det inte "ett stycke kött" utan deras älskade KiM. Om du hade någon älskad som råkade ut för att bli styckmördad på det här fasansfullt,tragiska viset,hade du verkligen velat att journalister skulle skriva i vilket tillstånd kvarlevorna befann sig i?????? Nu får du nog tänka till. Det finns människor som tillbringat 30 år sittandes varje dag på en grav för att de inte vill att deras anhöriga döda ska känna sig ensamma.Har du aldrig sörjt?
Vad det gäller obduktionsprotokollet så kommer de naturligtvis inte att gå in på hur kvarlevorna såg ut då de återfanns. Tror du att de kommer att visa foton????? De kommer bara att nämna det som är relevant för själva handlingarna,det som bevisar/styrker brottet. Och vad har förruttnelse processen med PMs gärning att göra???? Inte ett skit mer än att han är en skit som försökt dölja sitt fasansfulla mord på det här sättet.
Citera
2018-01-12, 19:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Fast jag fattar inte varför du menar att polisen och pressen skulle ha mörkat den detaljen av hänsyn till de anhöriga, när de värsta detaljerna ändå sades rakt ut. Alla kan tänka sig att en kropp ändrar färg på tio dagar. Och det är ju ändå inte individen längre, det är bara ett efterlämnat stycke kött som reagerar som allt annat kött när det förvaras i rumstemperatur eller havstemperatur. Dessutom kommer allt fram i rättegången ändå, när obduktionsprotokollet läses upp (i alla fall om det funkar som i Sverige). /Slut citat Merwinna

De flesta människor är inte så pragmatiska som du. För de anhöriga är det inte "ett stycke kött" utan deras älskade KiM. Om du hade någon älskad som råkade ut för att bli styckmördad på det här fasansfullt,tragiska viset,hade du verkligen velat att journalister skulle skriva i vilket tillstånd kvarlevorna befann sig i?????? Nu får du nog tänka till. Det finns människor som tillbringat 30 år sittandes varje dag på en grav för att de inte vill att deras anhöriga döda ska känna sig ensamma.Har du aldrig sörjt?
Vad det gäller obduktionsprotokollet så kommer de naturligtvis inte att gå in på hur kvarlevorna såg ut då de återfanns. Tror du att de kommer att visa foton????? De kommer bara att nämna det som är relevant för själva handlingarna,det som bevisar/styrker brottet. Och vad har förruttnelse processen med PMs gärning att göra???? Inte ett skit mer än att han är en skit som försökt dölja sitt fasansfulla mord på det här sättet.

Men kan du lära dig citera, någon gång..? *suckar*

Vad tror du händer med en kropp när man grävt ner den i en riktig grav då..? Att det är s.k. vigd jord ändrar inte på nedbrytningsprocessen.

I obduktionsprotokollet skriver obducenten ned precis allting som han observerar, inklusive tecknen på förruttnelsen. Och JA foton av liket visas upp för juryn och åhörarna - vare sig dessa vill se dem eller inte. Jag kommer ihåg att någon tidning skrev om hur mamman till den kinesiska kvinnan som (antagligen) mördats av Mats Alm, mådde dåligt när det lästes upp om fluglarver i kroppen... Men danska rättsläkare och åklagare kanske är finkänsligare, och bara skriver att den döda var blek som lärft och hade ett rent, överjordiskt uttryck i sitt anlete. Vad vet jag... *suckar igen*
Citera
2018-01-12, 19:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Min teori bygger bl a på att kroppen var ljusbrun, ja. Det lite knepiga ang detta är att polisen inte dementerat uppgiften. Däremot dementerade man vid en presskonferens ett fullständigt ovidkommande påstående som kom från en frisörskas kund och som, har jag för mig, handlade om PM som person! Varför i hela världen nämna om detta och inte den ur utredningssynpunkt mer viktiga uppgiften om torsons färg? Mörkhyad? Nej, torson beskrevs som ljusbrun. Nedsmutsning kan inte vara skälet, däremot kan det naturligtvis bero på missförstånd eller annan omständighet. Men nu är det ju så att uppgiften har cirkulerat i media och då vore det på sin plats med en förklaring, tycker jag. Det har funnits både tid och möjlighet till det.

Absolut, det kan mycket väl vara så att jag ser fel och att overallen fortfarande är blöt. Min bedömning är dock att den var torr och jag har svårt att tro att en genomblöt overall hinner torka på så kort tid (ca 30 min) i den aktuella miljön. Därav min misstanke att PM gjort ett ombyte i båten. Men jag kan ha fel, naturligtvis.

Vågar du själv, givet vad vi vet idag, ta gift på att det inte finns någon mer inblandad än PM?

Men snuten behöver inte gå ut och dementera ett vittnes uppfattning om vilket skick ett lik befann sig i. Sen har väl uppgiften inte direkt 'cirkulerat i media' - det är inte många som hänger upp sig på vilken färg en likdel uppges ha haft.

Nej jag tar inget gift på något alls, men jag behöver ingen ytterligare gärningsman i min resonemang kring hur detta mord gått till. Allting funkar utan fler inblandade.
Citera
2018-01-12, 20:13
Medlem
Citat:
1/Men kan du lära dig citera, någon gång..? *suckar*

2/Vad tror du händer med en kropp när man grävt ner den i en riktig grav då..? Att det är s.k. vigd jord ändrar inte på nedbrytningsprocessen.

3/I obduktionsprotokollet skriver obducenten ned precis allting som han observerar, inklusive tecknen på förruttnelsen. Och JA foton av liket visas upp för juryn och åhörarna - vare sig dessa vill se dem eller inte. Jag kommer ihåg att någon tidning skrev om hur mamman till den kinesiska kvinnan som (antagligen) mördats av Mats Alm, 4/mådde dåligt när det lästes upp om fluglarver i kroppen... Men danska rättsläkare och åklagare kanske är finkänsligare, och bara skriver att den döda var blek som lärft och hade ett rent, överjordiskt uttryck i sitt anlete. Vad vet jag... *suckar igen*
1/ Vad det gäller din anmärkning? Har jag inte citerat dig ordagrant?
2/ Människor som sörjer minns sin döda anhörig som de var och tänker aldrig någonsin på detta.
Skulle du se på ditt döda barn som ett stycke förruttnande kött?
3/ Man tänker alltid på offrets integritet. Det är möjligt att de visar ett foto på en detalj som styrker brott.
4/Det är sin sak att tala om saker som bevisar något i brottet.
Men en rättegång är inte en "freakshow" med det senaste från nöjesvärlden. Du kommer alltså inte få höra om makarna Madsens sexuella övningar i sängkammaren(sorry)och inte sensationella läbbigheter om kvarlevornas tillstånd(sorryutom det som har relevans för själva gärningen.
En rättegång är en allvarlig tilldragelse och inte en Cirkusföreställning som Cirkus var förr i världen då man visade upp mänskliga abnormaliteter som "Elefantmannen" och andra arma,olyckliga människor.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-12 kl. 20:20.
Citera
2018-01-12, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du är inte "kluck i skalen". Av vilken j-a anledning då? Relevans för brottet?

Vad betyder "kluck i skalen"? Mår du bra? Jag vet av erfarenhet av att ha följt ganska många rättegångar, att sådana saker tas upp. I USA t.ex. har det varit mycket debatt om att jurymedlemmarna (som är vanliga människor som slumpas till att döma i rättegången), utsätts för hemska obduktionsbilder och detaljerade beskrivngar av gärningsförlopp och förruttnelseprocesser. Samtidigt så VET jag inte hur detta går till i Danmark, men jag förutsätter att juryn kommer att få tillgång till all information som finns. Konstigare vore det ju annars, med tanke på den makt som de har över gärningsmannens öde...
Citera
2018-01-12, 20:33
Medlem
Citat:
Vad betyder "kluck i skalen"? Mår du bra? Jag vet av erfarenhet av att ha följt ganska många rättegångar, att sådana saker tas upp. I USA t.ex. har det varit mycket debatt om att jurymedlemmarna (som är vanliga människor som slumpas till att döma i rättegången), utsätts för hemska obduktionsbilder och detaljerade beskrivngar av gärningsförlopp och förruttnelseprocesser. Samtidigt så VET jag inte hur detta går till i Danmark, men jag förutsätter att juryn kommer att få tillgång till all information som finns. Konstigare vore det ju annars, med tanke på den makt som de har över gärningsmannens öde...
Har du aldrig hört "Guben i låddan" med martin ljung och hasse alfredsson. Du påminner mig om den förstes rollprestation. Driver en till vansinne så man knappt kan"pratta".
Självklart kommer expertis att få ta del av allt.De som behöver veta. Men inte allmänheten.
Citera
2018-01-12, 20:38
Medlem
Citat:

Danmark är det mest rättssäkraste landet i Världen tätt följt av övriga nordiska länderna.

USA ligger längre ned i rankingen.

Du kanske skulle titta på Broen/Bron istället! Mycket sevärd dansk/svensk produktion.
Citera
2018-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Och jag tror att du har fel. Jag tror att bilder av liket i alla vinklar kommer att visas upp, och att Madsens sexualvanor med frun och andra kommer att genomgås i detalj. Men vi får väl se i mars!

"Så blir rättsprocessen mot Madsen

Under januari väntas åtalet mot Peter Madsen, som misstänks för mordet på Kim Wall. Men till skillnad mot i Sverige får media och allmänhet i Danmark inte tillgång till utredningsmaterialet.

Dansk lag är betydligt mer restriktiv, på flera punkter.

– Det är olika rättstraditioner helt enkelt, säger Jakob Buch-Jepsen.

Han är åklagare i målet mot Peter Madsen. I Sverige brukar det, när åtal väcks, gå att begära ut den så kallade stämningsansökan samt förundersökningen i målet, men det får man inte i Danmark.

– Åtalspunkterna lämnas ut först sju dagar efter att åtalet har väckts. Själva förundersökningen blir inte offentlig förrän en dom har vunnit laga kraft, säger åklagare Jakob Buch-Jepsen.

Detaljrika beskrivningar

Inte heller då får media och allmänhet tillgång till hela utredningen. Till exempel lämnas aldrig bilder, ljudfiler eller videomaterial ut.

– Jag har svårt att tänka mig att media får full tillgång till ett så känsligt material, säger Jakob Buch-Jepsen.

Samtidigt har Köpenhamnspolisen fram till nu varit ovanligt generös med information om mordet på Kim Wall, jämfört med hur polisen i Sverige brukar agera.

Detaljrika beskrivningar om polisens fynd och Peter Madsens uttalanden har löpande offentliggjorts. Enligt Jakob Buch-Jepsen är en förklaring att den andra häktningsförhandlingen hölls inför öppna dörrar.

– Jag hade begärt stängda dörrar då också, men Peter Madsen och hans advokat ville att hans förklaring skulle bli offentlig. Det och det stora intresset för målet har gjort att vi hittills har gett mer information än vanligt, säger han.

Inte tillåtet med ljudupptagningar

Även under rättegången kommer skillnaden mellan dansk och svensk praxis visa sig. Till skillnad mot i Sverige är det till exempel inte tillåtet att ta ljudupptagningar från rättssalen.

Rättegången mot Peter Madsen inleds den 8 mars och är öppen för allmänheten. I samband med åtalet kommer åklagaren meddela om han yrkar på rättspsykiatrisk vård eller fängelse vid en fällande dom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-blir-rattsprocessen-mot-madsen
Citera
2018-01-12, 21:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har du aldrig hört "Guben i låddan" med martin ljung och hasse alfredsson. Du påminner mig om den förstes rollprestation. Driver en till vansinne så man knappt kan"pratta".
Självklart kommer expertis att få ta del av allt.De som behöver veta. Men inte allmänheten.

Är inte själva grejen med offentliga rättegångar just att allmänheten ska kunna se att allt går rätt till? Däri ligger nog även att de kommer att se (relevanta) bilder på offret.

Sen finns det ibland omständigheter där lyckta dörrar gäller, samt att bilder utelämnas i allmänhetens versioner av domen.
Citera
2018-01-12, 21:46
Medlem
Ursprungligen postat av Mervinna
"Och det är ju ändå inte individen längre, det är bara ett efterlämnat stycke kött som reagerar som allt annat kött när det förvaras i rumstemperatur eller havstemperatur."/Slut citat Merwinna Citatsmening från inlägg #39916

Jag tycker inte om att dra en mening ur en skribents text och lägga ut som citat. Man kan nog få ihop närpå ett kidnappningsbrev genom att klippa och klistra flera meningar av en skribent så det känns ej ok.
Men jag gör ett undantag här eftersom att det är så viktigt.

En människa är fortfarande en människa efter att den avlidit. Och det får vi aldrig ändra synen på.
Om vi ruckar på den principen så slutar det så här;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/ddloXj/som-en-slakteributik--med-doda-manniskor

Eller så här; https://sv.wikipedia.org/wiki/Reines_J%C3%BCdisches_Fett

Eller så här;
EDIT: Annan länk till bilder Ed Gein. Kolla stolar,fotöljer osv.
https://www.google.se/search?q=ed+gein+bilder&tbas=0&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwjZhq3FptPYAhVJMZoKHdMUB4wQ_AUICi gB&biw=1366&bih=637
Första gången jag såg vad Ed Gein skapat trodde jag att det var verk av en fantastisk konstnär.
Konstnär var han säkert men när man förstår att hans material kommer från kyrkogårdar så vänder det sig i magen på en.
Ed Gein var mycket psykiskt sjuk. På slutet mördade han två kvinnor och kunde nog blivit en seriemördare.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-12 kl. 22:28.
Citera
2018-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är inte själva grejen med offentliga rättegångar just att allmänheten ska kunna se att allt går rätt till? Däri ligger nog även att de kommer att se (relevanta) bilder på offret.

Sen finns det ibland omständigheter där lyckta dörrar gäller, samt att bilder utelämnas i allmänhetens versioner av domen.
Du svarade på din fråga själv. Självklart är hänsyn till offret och de anhöriga större än hänsynen till sensationslystna medborgares mordlusta och dreglande över andras brott (så att de kan känna sig bättre själva).Vi ska väl inte tillbaka till galgbacken? Senast på 1700-talet ett populärt folknöje.
Citera
2018-01-12, 22:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du svarade på din fråga själv. Självklart är hänsyn till offret och de anhöriga större än hänsynen till sensationslystna medborgares mordlusta och dreglande över andras brott (så att de kan känna sig bättre själva).Vi ska väl inte tillbaka till galgbacken? Senast på 1700-talet ett populärt folknöje.

Det är ju inte upp till mig.

Jag tror att man försöker hålla så lite som möjligt hemligt. Det har ju hänt tidigare att anhöriga fått se mer än de ville under rättegångsförhandlingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in