2018-01-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Visserligen tar pappan med sina döttrar ända in i arbetslivet, där han involverar dem i en berättelse om moms. Hans sätt att skriva och tala med döttrarna visar på hög pedagogisk förmåga, att kunna tala med barn, på "deras språk", så de förstår och hänger med. Vissa FB-användare har dock påvisat ett visst "udda intryck" av pappas berättelse, men jag väljer att inte köpa det resonemanget fullt ut. Jag har nämligen läst hans berättelse flertalet gånger nu och väljer att bedöma det som ett "gulligt" sätt att involvera döttrarna i jobbet!

I ett obekräftat PM till en FB-användare ska pappan tydligen talat månt om sina döttrar och varit "fnittrig" under hans samtal med något försäkringsbolag (?).

Jag får "Aflons Åbergs pappa" i huvudet, en snäll, omtänksam och aktiv pappa som alltid är där för barnen.

Pappan syns även till på ett foto med ena dottern när hon tar en lagbild med sitt fotbollslag. Ännu en gång, vi talar om en aktiv och närvarande pappa som verkar bry sig.

Min tes genom hela detta fall har varit att pappan är "boven", han är gärningsmannen. Men jag väljer nu att öppna upp för en ny front.

Pappan är omtänksam, han älskar sina döttrar.

Mamman då? Henne har det varit svårt att nafsa personlig information om. Vi vet att hon har vänner som är aktiva inom grupper som vill motverka självmord (det behöver dock inte betyda något), det finns rykten om att mamman varit cancersjuk (svårt sjuk).

Tänk om mamman varit deprimerad? Självmordsbenägen? Hon kanske ville ha döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam, för att "dra ner dem i hennes mörka tillvaro"?

Mina teorier:
1. Pappan har medvetet isolerat familjen (av olika orsaker?).. han är den som mördat familjen.

2. Modern har varit djupt deprimerad, mått psykiskt dåligt, kanske även svårt sjuk (?).. hon har försökt hålla döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam (för att dämpa sin egen ångesttillvaro?). Mamman mördar barnen.. pappan kanske tar sitt liv först efter han bevittnat vad som skett?

Inte ovanligt att även akademiska författare tillägnar sitt verk till barn och anhöriga. Vet minst en till.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hur vet vi att flickorna inte fått diagnos via sjukvården?
Det vet vi inte men ingenstans nämns något om att vården skulle vara inblandad eller att det finns någon diagnos eller prognos.
Enligt olika artiklar verkar det mest finnas förhoppningar. Vården brukar kunna åstadkomma lite mer än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vem är "man"? Den mystiska kraften som raderar mordoffers Facebook men inte mördarens?

En man vid namn Myn Dighet
Citera
Medlem
Citat:
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.

Mer om sjukdomen finns här. http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ataxiatelangiectasia#anchor_0

Med den informationen, faller alla bitar på plats. Grym sjukdom. Stackars hela familjen!
Citera
2018-01-12, 14:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hur vet vi att flickorna inte fått diagnos via sjukvården?

Det lär inte vara vem som helst som ställer den diagnosen...

Vilket får en att undra när mammans cancer först dök upp och om det kan vara så att hon inte borde ha skaffat barn alls, och ssk. inte med OH.

Sannolikt har hon väl ändå varit ovetande fram till äldsta flickans symptom.

Hemskt är det om det stämmer.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det enda som åtminstone jag lyckats lusläsa mig till är att man haft ganska många möten med skolan och att man gått på föräldrarnas berättelse om flickornas mående. Men självklart kan det finnas något läkarintyg i botten som inte gått ut publikt. Men då borde det stått nånstans. Inte själva diagnosen, utan att man "med läkarnas inrådan tagit beslut om hemskolning för barnens bästa". Typ.
Man skriver att man har haft många möten och hänvisar sedan till två datum, det ena under våren 2016.
Det kallar inte jag många möten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Visserligen tar pappan med sina döttrar ända in i arbetslivet, där han involverar dem i en berättelse om moms. Hans sätt att skriva och tala med döttrarna visar på hög pedagogisk förmåga, att kunna tala med barn, på "deras språk", så de förstår och hänger med. Vissa FB-användare har dock påvisat ett visst "udda intryck" av pappas berättelse, men jag väljer att inte köpa det resonemanget fullt ut. Jag har nämligen läst hans berättelse flertalet gånger nu och väljer att bedöma det som ett "gulligt" sätt att involvera döttrarna i jobbet!

I ett obekräftat PM till en FB-användare ska pappan tydligen talat månt om sina döttrar och varit "fnittrig" under hans samtal med något försäkringsbolag (?).

Jag får "Aflons Åbergs pappa" i huvudet, en snäll, omtänksam och aktiv pappa som alltid är där för barnen.

Pappan syns även till på ett foto med ena dottern när hon tar en lagbild med sitt fotbollslag. Ännu en gång, vi talar om en aktiv och närvarande pappa som verkar bry sig.

Min tes genom hela detta fall har varit att pappan är "boven", han är gärningsmannen. Men jag väljer nu att öppna upp för en ny front.

Pappan är omtänksam, han älskar sina döttrar.

Mamman då? Henne har det varit svårt att nafsa personlig information om. Vi vet att hon har vänner som är aktiva inom grupper som vill motverka självmord (det behöver dock inte betyda något), det finns rykten om att mamman varit cancersjuk (svårt sjuk).

Tänk om mamman varit deprimerad? Självmordsbenägen? Hon kanske ville ha döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam, för att "dra ner dem i hennes mörka tillvaro"?

Mina teorier:
1. Pappan har medvetet isolerat familjen (av olika orsaker?).. han är den som mördat familjen.

2. Modern har varit djupt deprimerad, mått psykiskt dåligt, kanske även svårt sjuk (?).. hon har försökt hålla döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam (för att dämpa sin egen ångesttillvaro?). Mamman mördar barnen.. pappan kanske tar sitt liv först efter han bevittnat vad som skett?

Först och främst måste jag få säga att du äcklar mig oerhört. Ditt sätt att uttrycka dig ger mig batikvibbar! Fy fan

Saken med att bryyyyyy sig om sina barn är att de flesta gör det utan att deklarera det till omvärlden. Du tror inte att en manipulativ människa skulle kunnat övertyga en till synes förståndshandikappad person på nätet med sin korta text när målet var att deklarera hur duuuktig han var?

Vet vi med all säkerhet mer idag än igår?

Om det inte var båda föräldrarna som beslutade gemensamt så är det ju oerhört synd om den andra föräldern förutom om barnen
Senast redigerad av Knullfitta 2018-01-12 kl. 15:16.
Citera
2018-01-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Jag är helt inne på mamma spåret också. Det kan ju också vara så att barnens eventuella sjukdom/handikapp eller liknande har bidragit till det hela.

Det som jag tycker utmärker henne är avsaknaden av något slags liv på nätet.

Söker du på mig så är jag också i "avsaknad av något slags liv på nätet". Men FB är hårt sekretessbelagd och är i övrigt ganska osynlig. Jag gillar nämligen inte offentlighet. Och det kanske mamman inte heller gjorde. Och det är många som håller sig lite osynliga.
Citera
2018-01-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Det som jag tycker utmärker henne är avsaknaden av något slags liv på nätet.

Måste man ha ett sånt ?
Citera
2018-01-12, 15:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
En del mer fakta tillagt

Vad vet vi?
- Namnet på familjen (bekräftat, Henkow & Brenton)
- Åldrarna (bekräftade f. 2003 & 2006)
- Bostadsort och adress, Björkvägen 3, Bjärred (Bekräftat)
- I somras tjoade och hoppade barnen i poolen (Media)
- Skolhjälp hemma (bekräftat flera media)
- Pappan har fått nedsatt arbetstid samt får arbeta del hemma (Aftonbladet)
- Modern arbetar som skattejurist på Skatteverket (bekräftat)
- Att samtliga gardiner var nerdragna i fastigheten då polisen kom till platsen (Media)
- Rektorn kallar familjen för en familj i djup kris (bekräftat)
- Rektorn säger att skolan har försökt hjälpa familjen i många år (Media)
- Flickorna var sällan i skolan (Rektorn)
- Rektorn bekräftar att flickorna hade medicinska problem (Media & skola)
- Bjärehovsskolan förlusttyngd dragit in en hel del läxhjälp och lärare https://www.sydsvenskan.se/2017-12-1...paket-satts-in
- Grannarna har inte märkt något onormalt (Expressen)
- Del av familjen har setts i affärer under mellandagarna (Expressen)
- Polisen känner inte till dödsorsaken utan hoppas finna den på insidan (Expressen)
- Modern hade någon slags koppling till Gottfries clinic som behandlar ME (Moderns Facebook)
- Moderns Facebook konto https://www.facebook.com/hanna.brenton.1
- Mammans instagramkonto https://www.instagram.com/brentonhenkow/
- Modern hade inga vänner med namnet Brenton utom brodern (egna) på Facebook
- Moderns LinkedIn konto https://www.linkedin.com/in/hanna-brenton-278655b/
- Ena dotterns instragramkonto https://www.instagram.com/agnesisbored/ "agnesisbored"
- Ena dotterns YouTubekonto (Nu borttagen på YouTube)
- Polisen säger sig ha gjort fynd i villan som kan förklara förloppet (bakgrund/orsak) (Aftonbladet)
- Från 2016 fanns en plan med skolan om att försöka, när möjligt, öka närvaron (media)
- Familjen har inte ansökt om stöd från Försäkringskassan (Expressen)
- Faderns bolag ägde två bilar enligt Ratsit, 2014 och 2017 års modell. senaste inköpt i oktober (Ratsit)
- På möten angående hemskolning var både skolsköterska och kurator med (Media)

Vad verkar sant!
- Äldsta dottern har ett Instragramkonto (bra om någon bekräftar med länk)
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Ena dottern har fått Borrelia med följdsjukdomar och konsekvenser (bekräftat av närstående via PM)
- Dottern som fått Borrelia vart tvungen att sluta med fotbollen (bekräftat av närstående via PM)
- Modern har Facebookvän som arbetar i förening som är aktiva mot självmord (Föreningen MIND)
- Bild på en glad Han*a Bre*to* (n) finns om man söker på namnet + skatteverket + göteborg

Vad tror vi eller är rykten?
- Mamman hade obotlig cancer (spekulation innan fakta kommer)
- Att det är ett utvidgat självmord (spekulationer innan obduktionen är klar)
- ME som sjukdom hos flickorna (bekräftas dock av gniknus2 här på FB)
- Pappan skulle ha hängt sig (chrisemil här på FB säger sig ha säker källa på det)
- Att familjen hade två bilar men som inte stod på dom själva utan möjligen på företag (Inga fakta)

Utan belägg:
- Familjen är med i sekt typ Scientologerna (inte bekräftat och inget tyder på det)
- Barnen hade blåmärken
- Att fadern skulle hängt sig
- Att familjen förlorat bidrag och annat från kommunen eller inte fått hjälp för barnens sjukdomar
- Att någon i familjen hade Spielmeyer - Vogt sjukdom
- Att någon i familjen lämnat brev efter sig
- Fadern har tecknat försäkringar för några år sedan (medlem säger sig ha sålt dessa)
- Att barnen skulle varit isolerade från att umgås med andra

Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.

Tack jättesnällt av dig, absolut. Men börjar kanske bli lite tjatigt nu?
Senast redigerad av Hurt-Åke 2018-01-12 kl. 15:04.
Citera
2018-01-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man skriver att man har haft många möten och hänvisar sedan till två datum, det ena under våren 2016.
Det kallar inte jag många möten.
Måste man redovisa kalenderdatum för varje möte i media?
Citera
2018-01-12, 15:03
Medlem
Iseliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Läser man om LB-sjukdom och vad det innebär samt vad som kommit fram så tycker jag det låter tveksamt.

Många blir rullstolsbundna vid 9-10 års ålder och i princip alla i tonåren.
Dottern hade ju plaskat i poolen och synts i mellandagarna (om det nu är bekräftat).

Även rullstolsbundna kan plaska i en pool, man behöver inte fungerande ben för det. Och det var yngsta som hade synas till, hon var bara 11 och kan fint ha klarat gå själv.

Om det var AT, kan ju det förklara att även modern enligt rykten fick cancer, även friska bärare har högre risk att utveckla det. Kan ju vara hennes kamp mot cancern öppnade deras ögon för vad döttrarna ville gå genom inom bara några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in