2018-01-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.

Läser man om LB-sjukdom och vad det innebär samt vad som kommit fram så tycker jag det låter tveksamt.

Många blir rullstolsbundna vid 9-10 års ålder och i princip alla i tonåren.
Dottern hade ju plaskat i poolen och synts i mellandagarna (om det nu är bekräftat).
Citera
2018-01-12, 14:48
Medlem
En del mer fakta tillagt

Vad vet vi?
- Namnet på familjen (bekräftat, Henkow & Brenton)
- Åldrarna (bekräftade f. 2003 & 2006)
- Bostadsort och adress, Björkvägen 3, Bjärred (Bekräftat)
- I somras tjoade och hoppade barnen i poolen (Media)
- Skolhjälp hemma (bekräftat flera media)
- Pappan har fått nedsatt arbetstid samt får arbeta del hemma (Aftonbladet)
- Modern arbetar som skattejurist på Skatteverket (bekräftat)
- Att samtliga gardiner var nerdragna i fastigheten då polisen kom till platsen (Media)
- Rektorn kallar familjen för en familj i djup kris (bekräftat)
- Rektorn säger att skolan har försökt hjälpa familjen i många år (Media)
- Flickorna var sällan i skolan (Rektorn)
- Rektorn bekräftar att flickorna hade medicinska problem (Media & skola)
- Bjärehovsskolan förlusttyngd dragit in en hel del läxhjälp och lärare https://www.sydsvenskan.se/2017-12-1...paket-satts-in
- Grannarna har inte märkt något onormalt (Expressen)
- Del av familjen har setts i affärer under mellandagarna (Expressen)
- Polisen känner inte till dödsorsaken utan hoppas finna den på insidan (Expressen)
- Modern hade någon slags koppling till Gottfries clinic som behandlar ME (Moderns Facebook)
- Moderns Facebook konto https://www.facebook.com/hanna.brenton.1
- Mammans instagramkonto https://www.instagram.com/brentonhenkow/
- Modern hade inga vänner med namnet Brenton utom brodern (egna) på Facebook
- Moderns LinkedIn konto https://www.linkedin.com/in/hanna-brenton-278655b/
- Ena dotterns instragramkonto https://www.instagram.com/agnesisbored/ "agnesisbored"
- Ena dotterns YouTubekonto (Nu borttagen på YouTube)
- Polisen säger sig ha gjort fynd i villan som kan förklara förloppet (bakgrund/orsak) (Aftonbladet)
- Från 2016 fanns en plan med skolan om att försöka, när möjligt, öka närvaron (media)
- Familjen har inte ansökt om stöd från Försäkringskassan (Expressen)
- Faderns bolag ägde två bilar enligt Ratsit, 2014 och 2017 års modell. senaste inköpt i oktober (Ratsit)
- På möten angående hemskolning var både skolsköterska och kurator med (Media)

Vad verkar sant!
- Äldsta dottern har ett Instragramkonto (bra om någon bekräftar med länk)
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Ena dottern har fått Borrelia med följdsjukdomar och konsekvenser (bekräftat av närstående via PM)
- Dottern som fått Borrelia vart tvungen att sluta med fotbollen (bekräftat av närstående via PM)
- Modern har Facebookvän som arbetar i förening som är aktiva mot självmord (Föreningen MIND)
- Bild på en glad Han*a Bre*to* (n) finns om man söker på namnet + skatteverket + göteborg

Vad tror vi eller är rykten?
- Mamman hade obotlig cancer (spekulation innan fakta kommer)
- Att det är ett utvidgat självmord (spekulationer innan obduktionen är klar)
- ME som sjukdom hos flickorna (bekräftas dock av gniknus2 här på FB)
- Pappan skulle ha hängt sig (chrisemil här på FB säger sig ha säker källa på det)
- Att familjen hade två bilar men som inte stod på dom själva utan möjligen på företag (Inga fakta)

Utan belägg:
- Familjen är med i sekt typ Scientologerna (inte bekräftat och inget tyder på det)
- Barnen hade blåmärken
- Att fadern skulle hängt sig
- Att familjen förlorat bidrag och annat från kommunen eller inte fått hjälp för barnens sjukdomar
- Att någon i familjen hade Spielmeyer - Vogt sjukdom
- Att någon i familjen lämnat brev efter sig
- Fadern har tecknat försäkringar för några år sedan (medlem säger sig ha sålt dessa)
- Att barnen skulle varit isolerade från att umgås med andra

Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.
Senast redigerad av MikkeMus 2018-01-12 kl. 14:52.
Citera
2018-01-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om det funnits medicinska underlag och en dokumenterad sjukdomshistoria hos båda dessa barn så förklara då varför rektorn går ut och säger det hon säger?
Vad har utomstående med två mördade elevers hälsostillstånd att göra?
Det är inte polis här som spridit rykten utan skolan.
Var finns sekretessen och var finns integriteten?

Ja, det kan man undra. Själv hade jag överhuvudtaget inte yttrat mig i rektorns situation. Jag hade självklart talat med polisen om allt som rört ärendet, men absolut inte om nån journalist kört upp en mikrofon i facet på mig. Jag har sagt det tidigare i tråden: kärringen är en mediakåt idiot och inte den vassaste kniven i lådan. Och jag kan nog garantera att hon i fortsättningen inte kommer få några förtroenden "mellan dej och mig" från nån förälder i fortsättningen.
Citera
2018-01-12, 14:49
Medlem
Wandras avatar
Expressen skriver:

Ämnen ströks i döttrarnas undervisning
Dokument från kommunen visar att föräldrarna och personal från skolan hade en tät dialog om flickornas skolgång.

Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator. Beslutet blev ”hemundervisning med mål successiv ökning av närvaro i skolan efter mående”. Ämnen som hemkunskap, idrott, musik och moderna språk ströks.
Citera
2018-01-12, 14:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ang. scientologspåret.

Bejakar inte scientologer livet? Visserligen tror de att själen är odödlig vilket gör att döden inte skrämmer.

Jo, självmord är inget som de stödjer. Eftersom scio tror att de tar en ny kropp efter döden och dessutom har ett utvecklat system de följer ang etik och moral (som de ser det), så tror de även att ens oetiska handlingar följer med in i nästa livstid.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Läser man om LB-sjukdom och vad det innebär samt vad som kommit fram så tycker jag det låter tveksamt.

Många blir rullstolsbundna vid 9-10 års ålder och i princip alla i tonåren.
Dottern hade ju plaskat i poolen och synts i mellandagarna (om det nu är bekräftat).
Mjo, men jag antar att det kan vara som vid många liknande tillstånd: hos föräldrarna kan man slå fast att de är ägare av genen - hos barnen får man invänta symptom. Inte säkert att de hade fullt utvecklad sjukdom, men jag är inte expert. Ska kolla lite senare...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så det han skrivit om döttrarna när de var 9 och 6 år, skrev han klart när de var 14 och 11? Långt ifrån det mest märkliga i denna tråd, men ändå något jag reagerade, känns inte som det är något de borde tyckt var jätteroligt.

Flera har reagerat negativt på det, att det låter barnsligt.
Själv tänkte jag endast att det var en pappa som ville lära sina barn något vettigt och det på ett pedagogiskt vis.
Men nu vet jag inte längre vad jag ska tro.
Allt är dessutom möjligt i detta fallet.
Men pappan påbörjade momsberättelsen när barnen var yngre, han avslutade den när den ena dottern var 14 år.
Men det mest intressanta är årtalet för när han påbörjade den, år 2012, det året när åtminstone jag tycker att hela livet för familjen tog en helt ny vändning, fick en helt ny och kanske annan vändning, och som slutade med att de alla nu är döda.
Citera
2018-01-12, 14:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.
Är det inte så att de flesta av de värsta sjukdomarna (med åldrande i förtid, muskelförsvagning, tidig död mm) upptäcks i de tidiga barndomsåren?
Den sjukdom du nämner brukar väl inte uppstå i yngre puberteten hos tidigare friska barn?
Citera
2018-01-12, 14:54
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Visserligen tar pappan med sina döttrar ända in i arbetslivet, där han involverar dem i en berättelse om moms. Hans sätt att skriva och tala med döttrarna visar på hög pedagogisk förmåga, att kunna tala med barn, på "deras språk", så de förstår och hänger med. Vissa FB-användare har dock påvisat ett visst "udda intryck" av pappas berättelse, men jag väljer att inte köpa det resonemanget fullt ut. Jag har nämligen läst hans berättelse flertalet gånger nu och väljer att bedöma det som ett "gulligt" sätt att involvera döttrarna i jobbet!

I ett obekräftat PM till en FB-användare ska pappan tydligen talat månt om sina döttrar och varit "fnittrig" under hans samtal med något försäkringsbolag (?).

Jag får "Aflons Åbergs pappa" i huvudet, en snäll, omtänksam och aktiv pappa som alltid är där för barnen.

Pappan syns även till på ett foto med ena dottern när hon tar en lagbild med sitt fotbollslag. Ännu en gång, vi talar om en aktiv och närvarande pappa som verkar bry sig.

Min tes genom hela detta fall har varit att pappan är "boven", han är gärningsmannen. Men jag väljer nu att öppna upp för en ny front.

Pappan är omtänksam, han älskar sina döttrar.

Mamman då? Henne har det varit svårt att nafsa personlig information om. Vi vet att hon har vänner som är aktiva inom grupper som vill motverka självmord (det behöver dock inte betyda något), det finns rykten om att mamman varit cancersjuk (svårt sjuk).

Tänk om mamman varit deprimerad? Självmordsbenägen? Hon kanske ville ha döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam, för att "dra ner dem i hennes mörka tillvaro"?

Mina teorier:
1. Pappan har medvetet isolerat familjen (av olika orsaker?).. han är den som mördat familjen.

2. Modern har varit djupt deprimerad, mått psykiskt dåligt, kanske även svårt sjuk (?).. hon har försökt hålla döttrarna hemma för att slippa känna sig ensam (för att dämpa sin egen ångesttillvaro?). Mamman mördar barnen.. pappan kanske tar sitt liv först efter han bevittnat vad som skett?

Jag är helt inne på mamma spåret också. Det kan ju också vara så att barnens eventuella sjukdom/handikapp eller liknande har bidragit till det hela.

Det som jag tycker utmärker henne är avsaknaden av något slags liv på nätet.
Senast redigerad av Nellis-AFB 2018-01-12 kl. 14:55. Anledning: felcitering
Citera
2018-01-12, 14:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Oftast tar man bort offrens FB sid men om det finns en mördare så finns ofta denna kvar.

Vem är "man"? Den mystiska kraften som raderar mordoffers Facebook men inte mördarens?
Citera
Medlem
terakuremas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det enda som åtminstone jag lyckats lusläsa mig till är att man haft ganska många möten med skolan och att man gått på föräldrarnas berättelse om flickornas mående. Men självklart kan det finnas något läkarintyg i botten som inte gått ut publikt. Men då borde det stått nånstans. Inte själva diagnosen, utan att man "med läkarnas inrådan tagit beslut om hemskolning för barnens bästa". Typ.

Jag håller med om att formuleringarna är öppna och rektorns uttalanden tvivelaktiga. Men jag tycker att Louis-Bars syndrom är den absoluta bästa teorin hittills sett till den information vi har, särskilt om vi tar påståendet om mammans cancer på allvar. Det verkar också som att sjukdomen kan bryta ut något senare, vilket förklarar varför yngsta dotterns setts leka och gå i affärer och varför föräldrarna först på senare tid börjat ana att hon har samma sjukdom som sin syster:

Citat:
The clinical phenotype of ataxia telangiectasia is variable and includes individuals with only mild neurological signs and late onset. In these patients, the condition is likely to be sometimes misdiagnosed or not recognised.

http://www.acnr.co.uk/2015/07/the-clinical-variability-of-ataxia-telangiectasia-an-update/

Edit: Ligger också i linje med det som en användare i tråden tidigare påstått, att flickorna har en sjukdom som gör dem infektionskänsliga.
Senast redigerad av terakurema 2018-01-12 kl. 14:58.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men, det förstår du väl att vi inte kommer få inom det närmaste? Saker blir inte mer sanna för att en tidning skriver om det.

Mamman klarade hälsodeklaration för fem år sedan, alltså kändes inte någon cancer till då.

Om det rör sig om pankreascancer (bukspottkörteln) kan den pågå i flera år utan att den går att diagnosticera. När den sedan ger symtom går det fort och är obotlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in