2018-01-12, 14:28
Medlem
Vad vet vi?
- Namnet på familjen (bekräftat, Henkow & Brenton)
- Åldrarna (bekräftade f. 2003 & 2006)
- Bostadsort och adress (bekräftat)
- I somras tjoade och hoppade barnen i poolen (Media)
- Skolhjälp hemma (bekräftat flera media)
- Pappan har fått nedsatt arbetstid samt får arbeta del hemma (Aftonbladet)
- Modern arbetar som skattejurist på Skatteverket (bekräftat)
- Att samtliga gardiner var nerdragna i fastigheten då polisen kom till platsen (Media)
- Rektorn kallar familjen för en familj i djup kris (bekräftat)
- Rektorn säger att skolan har försökt hjälpa familjen i många år (Media)
- Flickorna var sällan i skolan (Rektorn)
- Rektorn bekräftar att flickorna hade medicinska problem (Media & skola)
- Bjärehovsskolan förlusttyngd dragit in en hel del läxhjälp och lärare https://www.sydsvenskan.se/2017-12-1...paket-satts-in
- Grannarna har inte märkt något onormalt (Expressen)
- Del av familjen har setts i affärer under mellandagarna (Expressen)
- Polisen känner inte till dödsorsaken utan hoppas finna den på insidan (Expressen)
- Modern hade någon slags koppling till Gottfries clinic som behandlar ME (Moderns Facebook)
- Moderns Facebook konto https://www.facebook.com/hanna.brenton.1
- Mammans instagramkonto https://www.instagram.com/brentonhenkow/
- Modern hade inga vänner med namnet Brenton utom brodern (egna) på Facebook
- Moderns LinkedIn konto https://www.linkedin.com/in/hanna-brenton-278655b/
- Ena dotterns instragramkonto https://www.instagram.com/agnesisbored/ "agnesisbored"
- Ena dotterns YouTubekonto (Nu borttagen på YouTube)
- Polisen säger sig ha gjort fynd i villan som kan förklara förloppet (bakgrund/orsak) (Aftonbladet)
- Från 2016 fanns en plan med skolan om att försöka, när möjligt, öka närvaron (media)
- Familjen har inte ansökt om stöd från Försäkringskassan (Expressen)
- Faderns bolag ägde två bilar enligt Ratsit, 2014 och 2017 års modell. senaste inköpt i oktober (Ratsit)

Vad verkar sant!
- Äldsta dottern har ett Instragramkonto (bra om någon bekräftar med länk)
- Faderns LinkedIn är raderat (dock inte bekräftat att detta skett i samband med händelsen)
- Ena dottern har fått Borrelia med följdsjukdomar och konsekvenser (bekräftat av närstående via PM)
- Dottern som fått Borrelia vart tvungen att sluta med fotbollen (bekräftat av närstående via PM)
- Modern har Facebookvän som arbetar i förening som är aktiva mot självmord (Föreningen MIND)
- Bild på en glad Han*a Bre*to* (n) finns om man söker på namnet + skatteverket + göteborg

Vad tror vi eller är rykten?
- Mamman hade obotlig cancer (spekulation innan fakta kommer)
- Att det är ett utvidgat självmord (spekulationer innan obduktionen är klar)
- ME som sjukdom hos flickorna (bekräftas dock av gniknus2 här på FB)
- Pappan skulle ha hängt sig (chrisemil här på FB säger sig ha säker källa på det)
- Att familjen hade två bilar men som inte stod på dom själva utan möjligen på företag (Inga fakta)

Utan belägg:
- Familjen är med i sekt typ Scientologerna (inte bekräftat och inget tyder på det)
- Barnen hade blåmärken
- Att fadern skulle hängt sig
- Att familjen förlorat bidrag och annat från kommunen eller inte fått hjälp för barnens sjukdomar
- Att någon i familjen hade Spielmeyer - Vogt sjukdom
- Att någon i familjen lämnat brev efter sig
- Fadern har tecknat försäkringar för några år sedan (medlem säger sig ha sålt dessa)
- Att barnen skulle varit isolerade från att umgås med andra

Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.
Senast redigerad av MikkeMus 2018-01-12 kl. 14:48.
Citera
2018-01-12, 14:29
Medlem
calle555s avatar
Jag vet inte om det nämnts i tråden, eller om det ens är relevant, men ett par behandlingar som prövats mot ME bygger på cancerläkemedlen rituximab respektive cyklofosfamid.

Läkaren Mats Reimer är skeptisk och bloggade i november 2017:

Kroniskt trötthetssyndrom bör inte behandlas med cancerläkemedel

Bland ME-patienter och anhöriga finns de som inte håller med:

Jonny finansierade sin behandling med Rituximab själv och är nu i stort symtomfri från ME

PS

Oerhört tragiskt historia. Vila i frid.
Citera
2018-01-12, 14:29
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Fetade: Va? Så du menar att alla gissningar här är mementon? Klart som fan det är teorier om vad som hänt, detta är inte en kalender!
Att ha en teori om något stänger inte andra vägar, var har du fått det ifrån?

"Det grekiska ordet theoria, θεωρία, som betyder "att titta på, vara medveten om, åskåda", hänvisar till att grubbla och spekulera, i motsats till att handla och agera."

Jag vidhåller att det beskrivna scenariot inte är en teori och att det dessutom är jag som har tolkningsföreträde.
Jag försökte bara uppmärksamma möjligheten till andra spår än det det enda (rent spekulativa) spår som diskuteras i tråden.
Citera
2018-01-12, 14:31
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Kan i alla fall länka till "moms- berättelsen" du nämner:
http://henkow.se/onewebmedia/A,%20M%20och%20momsen,%202017.pdf
Jag skrev tidigare i tråden att jag läst att fadern skrivit "älskade X och Y" om sina barn. Det var tydligen denna länk. Står i slutet av förordet.
Citera
2018-01-12, 14:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

Citat:
Men kan iallafall klargöra att ME inte är en diagnos som varken Agn*s eller M*a H*nkow har haft [...] AT (Ataxia telangiectasia), Louis-Bars sjukdom. En ärftlig sjukdom som nedärvs autosomalt recessivt, vilket innebär att båda föräldrarna är friska bärare av en muterad gen. Det kan nämnas att några att symptomen för AT liknar de vid ME, det är långt dock ifrån de värsta symptomen och medför ökad dödlighet från tidiga tonåren.[...]
Det kan även tilläggas att en annan ökad risk för dödlighet är cancer, detta gäller även om man är frisk bärare av den muterade genen som är fallet med Hanna Br*nton. Idag finns det ett 20-tal barn och unga vuxna med denna diagnos.
(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2018-01-12 kl. 14:35.
Citera
2018-01-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Åter igen ser vi att det är någon av föräldrarna som "upplyser" skolan om flickornas hälsotillstånd.

Vi får inte veta mer än det föräldrar uppger- sagt av rektor. Inte ordagrant citerat nu, men så uttryckte sig den rektorn.
Skolan har av någon anledning litat väldigt mycket på vad föräldrarna har sagt om sina barn och tagit sina beslut därefter.
Någon av föräldrarna, eller båda, har varit mycket övertygande i sin framställning om barnens "sjukliga tillstånd".
Och som det tycks inte ens ha krävt medicinska underlag på det.
En sluten familj och som har levt ganska isolerat.
Undervisning får gärna ske, men på villkor att det ska ske i hemmet.
Det är oroväckande. Eller det var oroväckande.
Citera
2018-01-12, 14:33
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har kommit upp nån enstaka gång. Och det är väl en lika god spekulation som alla andra gissningar. Tycker hela ärendet luktar skunk. Att mycket skit händer bakom stängda dörrar vet man ju. Så varför inte. Polisen har beslagtagit både datorer och dokument i huset, så NÅGOT lär ju hittas. Och om grövre övergrepp skett så lär obduktionen visa detta. Vi får vänta och se.

Det var väl ungefär så jag resonerade också. Jag tyckte Expressen skrev att polisen skulle analysera familjens samtal med skolpersonalen. Hoppas dom har antecknat ordentligt för inte kan väl skolan
spela in såna samtal?

Vi kommer att få intressant info efter obduktioner och samtalsanalyser.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Citera
2018-01-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Skolan tar inte den här typen av beslut själva. Det är flera instanser involverade i det. I Sverige har vi skolplikt och om barn inte kommer till skolan så anmäls det. Sedan utreds det. Sedan försöker man åtgärda det. Fungerar inte det så kan det bli tal om omhändertagande. Om det redan från början är så illa att det beror på hemförhållanden så blir det möjligen omhändertagande på en gång. Endast en akut sjukdom eller förhållande som gör att barnet inte kan infinna sig i skolan av hälsoskäl föranleder "hemhjälpen".
Det stämmer det du skrivit -så borde det fungera.
Men i tråden framkommer att det inte fungerar såsom du skriver.
Flickorna i det här fallet verkar ha fått hemundervisning av något skäl, som kanske inte utretts på
korrekt sätt av skolan. Skälet till hemundervisningen är en åtgärd som skolpersonal och föräldrar enats om.
(EN annan skrivare har berättat i tråden att "hens" barn får hemundervisning, trots att föräldern inte
velat ha denna insats, utan istället velat att barnet ska få hjälp i skolan. I form av assistent.
Det tycks som om olika skolor hanterar insatsen/åtgärden hemundervisning olika.
Det är skolans rektor som tar beslut.)
Hemundervisning är en åtgärd som bör vara kortsiktig lösning.
Citera
2018-01-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jag skrev tidigare i tråden att jag läst att fadern skrivit "älskade X och Y" om sina barn. Det var tydligen denna länk. Står i slutet av förordet.

Ja, så här står det:
Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och
Moa.
Bjärred, den 30 augusti 2012, uppdaterad och
färdigskriven 2 augusti 2017
Citera
2018-01-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Citat:
Men kan iallafall klargöra att ME inte är en diagnos som varken Agn*s eller M*a H*nkow har haft [...] AT (Ataxia telangiectasia), Louis-Bars sjukdom. En ärftlig sjukdom som nedärvs autosomalt recessivt, vilket innebär att båda föräldrarna är friska bärare av en muterad gen. Det kan nämnas att några att symptomen för AT liknar de vid ME, det är långt dock ifrån de värsta symptomen och medför ökad dödlighet från tidiga tonåren.[...]
Det kan även tilläggas att en annan ökad risk för dödlighet är cancer, detta gäller även om man är frisk bärare av den muterade genen som är fallet med Hanna Br*nton. Idag finns det ett 20-tal barn och unga vuxna med denna diagnos.

Men fortfarande har ju uppenbarligen inte läkare diagnostiserat flickorna. Enligt skolan hade de en sorts "kroniskt trötthetssyndrom". Och enligt protokoll från skolan så har man enbart gått på föräldrarnas utsago. Så då frågar, åtminstone, jag mig hur i all världen din källa kan veta att de inte hade ME utan AT. Om din källa nu inte har tillgång till journaler som inte ens kommun och skola uppenbarligen hade tillgång till, som jag kan utläsa via media i alla fall.
Citera
2018-01-12, 14:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men fortfarande har ju uppenbarligen inte läkare diagnostiserat flickorna. Enligt skolan hade de en sorts "kroniskt trötthetssyndrom". Och enligt protokoll från skolan så har man enbart gått på föräldrarnas utsago. Så då frågar, åtminstone, jag mig hur i all världen din källa kan veta att de inte hade ME utan AT. Om din källa nu inte har tillgång till journaler som inte ens kommun och skola uppenbarligen hade tillgång till, som jag kan utläsa via media i alla fall.
Hur vet vi att flickorna inte fått diagnos via sjukvården?
Citera
2018-01-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.
Där passar rektorns uttalande som fruktansvärd och svår kris under många år in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in