Citat:
Jag ser inte hur denna beskrivning skiljer sig från det jag skrev ovan. Tvärtom tror jag faktiskt att vi är överens.Beträffande Ukrainas insats i de villigas koalition gör du ett misslyckat försök att trolla med truten. Nej, jag har aldrig påstått att de ukrainska infanteristerna deltog i själva invasionen. Dessa i och för sig små förstärkningar kom senare när hårda strider fortfarande pågick. I verkligheten var inte ens vägen till Bagdads flygplats säkrad.
Citat:
Det som avses med police action i en internationell kontext berör nästan uteslutande militärer (re: Koreakriget 1950-53).
Inte ens ukrainarna själva betecknade så vitt jag vet sina 18 stupade soldater som poliser.
Du får helt enkelt vänja dig vid att språket innehåller kontraintuitiva termer, såsom antisemitism (vilken inte riktas mot alla semiter) eller islamofobi (inte en fobi).
Citat:
Ett sidospår som du slog in på eftersom du varken vill diskutera Krim eller den försämring av ryska intressen som följer av den militära ockupationen. Jag välkomnar naturligtvis nya försök.
Men det här är ett stickspår.
Citat:
Jag har redan förklarat omständigheten ovan. Relationen mellan Bush-43 och Putin var relativt god fram till Jusjtjenkos valkampanj 2004. Och Kutjma å sin sida agerade för att blidka USA efter att Ukraina tidigare hade överträtt ett rådande embargo och sålt radarsystem till Saddam. Kutjmas tilltag att delta i det fredsbevarande arbetet flera månader efter invasionen stod alltså inte i konflikt med ryska intressen 2003, finlandiseringen till trots.
Skeendet punkterar hur som haver beskrivningen av Ukraina som ett lydrike (eller var landet också ett amerikanskt lydrike?).
Citat:
Återigen: det rör sig om sedvanerätt, jus non scriptum. Men du får gärna försöka peka ut vilka skrivna straffåtgärder som medföljer denna överträdelse av god sed.
plus skrivna traktater!
Citat:
Slanka ryskor låter lockande, även om jag föreställer mig en mer päronformad opponent.
Alltså, vad tror du dig veta om min etnicitet? Eller kön? Hur vet du att jag inte ingår i Maria P-L s otäcka församling av ?