Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Först, apropå knäckt ...
Fortfarande knäckt, ser jag. Och återigen riktas hela ditt inlägg bort från Krim och den ryska ockupationen. Det är det femte inlägget i rad där du inte tillkännager att Janukovitjs avgång, liksom Putins kontinuerliga självmål, medförde en klar försämring av Rysslands förmåga att använda Ukraina såsom en förlängning av det ryska nationella intresset.
Citat:
- Du hoppade in i diskussionen med påståendet att folkrätten är blott sedvänjor utan skrivna regler.
Alldeles riktigt. Folkrätt är sedvanerätt,
jus non scriptum, oskriven lag. För ICJ:s del rör det sig om riktlinjer, inte om en lag med skrivna påföljder. (Se exemplet ovan om USA och Nicaragua.)
Citat:
- Historiker som analyserar skeenden tiotals år tillbaka avfärdar du som oseriösa akademiker.
Jag skrev att dessa historiker åsidosatte sin "akademiska hederlighet till förmån för dagspolitiken". Det innebär inte att den berörda parten är akademiskt ohederlig i samtliga sammanhang.
Citat:
- Att Ukraina hakade på den amerikanska ockupationen av Irak med infanterister motsvarande en mindre brigad (1600 man, varav 10-20 stupade) är enligt dig inget som motsäger att Ukraina var ett ryskt lydrike. Kanske du öht inte kände till det eftersom du pratar om "begränsad polisiär närvaro".
Ukraina var
inte delaktigt i invasionen den 20 mars till 1 maj (150 000 amerikaner, 46 000 britter, 2 000 australienare och ca 200 polacker) utan bidrog först i augusti. I internationell politik kallas det en polisiär åtgärd (
police action) när man upprätthåller freden på regeringens inbjudan.
Du får
kontexten nedan:
Ukraine initially strongly opposed the invasion of Iraq but later agreed to contribute troops to the U.S.-led coalition, becoming one of the largest contributors [sic!]. The move was mainly seen as an effort by then-President Leonid Kuchma to repair relations with Washington, frayed by alleged sales of Ukrainian radar systems to Saddam Hussein's regime in violation of U.N. sanctions.
Upprätthållande av goda relationer med USA var en självklarhet för både Kutjmas Ukraina och Putins Ryssland under Bushadministrationens inledande år. Den mulnade under Jusjtjenko, men det var först efter invasionen av Georgien 2008 och Obamas inträde i världspolitiken 2009 som relationen mellan USA och Ryssland surnade rejält.
Citat:
Det förefaller som om du blandar ihop begreppen intressesfärer, lydriken och finlandisering, men jag orkar inte undervisa dig om distinktionerna här.
Alls inte. Det är bara att googla, grabben. Jag tror inte att du är förmögen att läsa böcker, så det räcker nog med Wikipedia för din del.
Citat:
I brist på argument har du sedan mage att kalla mig "ryskt troll".
Du kanske föredrar Putinbot?